Hoblaa!!
Mä haluaisin kertoa meidän tarinan...
Ja jos ihan alusta lähdetään. Mä olin vuosia yh-äitinä. Odotin kohdalle osuvaksi sitä jotakuta, sitä josta tarinat kertoo, sitä oikeaa. Ihan sattumalta mä sit törmäsinkin siihen, mun nykyiseen mieheen. Se tuntu alusta asti niin oikeelta, kuin palapelin palaset loksahtaa oikeille paikoille. Sydän oli kokonainen.
Alusta asti mä tiesin et hän pelaa rahapelejä, mut en osannut kuvitellakaan miten paljon. Ihan harmitonta kuvittelin sen olevan.
Muutettiin yhteen ja saatiin yhteinen ihana lapsi. Jokin oli kuitenkin vinossa, vähän kokoajan. Tuntui, että oli vähän väliä ihan turhia riitoja. Mies pakeni aika-ajoin alkoholiin pahaa oloaan ja monesti putsattiin pöytä. Keskusteltiin asiat halki, puhuttiin kaikki mitkä mieltä painoi. Niin mä luulin. Silti mies oli paljon poissaoleva ja usein huonontuulinen. Mä mietin monesti onko tässä mitään järkee. Puhuttiin onko tässä järkee, niin paljon kinaa ja pahaa mieltä kokoajan, et pitäiskö katsoa maailmaa sittenkin erillään, ei perheenä. Yhdessä on kuitenkin aina jatkettu.
Sitten se tapahtui! Kaikkien murheiden vyyhti aukes. Mä näin laskun. Luottolaskun, joka oli kaikkea muuta kun mukavaa katseltavaa. Rahaa siirretty firmaan, jota en tunnistanut. Ahdisti! Mikä tää on!?!? Kysyin mieheltä ja totuus oli julma ja satutti. Pelaamista, pelaamista, pelaamista!!! Ja mitä enemmän puhuttiin, sitä enemmän sattui. Paljastuksia ja lisää paljastuksia.
Ensimmäiset päivät "paljastumisesta" aika sumeita. Romahdin täysin! Lapset hoitoon ja sitte puhuttiin lisää... ja lisää... ja mä itkin... ja mä itkin. Pakkasin isännän tavaroita ja vietiin niitä "kesäasunnolle". Nyt riitti, mä ajattelin. Valheita, valheita. Kaikki tuntui niin valheelliselta. Päällimmäisenä tunteet viha, pelko, katkeruus, ahdistus, epätoivo. Täydellinen shokki!! Miehen oli kuitenkin jäätävä vielä kotiin, koska tästä ihmisrauniosta ei ollut arkea hoitamaan. Käynti vessassa tai kahvinkeitossa tuntui ylitsepääsemättömältä. Moneen päivään en syönyt, en nukkunut. Makasin ja itkin hysteerisesti. Luulin tulleeni hulluksi, menettäväni järjen kokonaan. En ymmärtänyt!!
Nyt puolitoista viikkoa myöhemmin elämä näyttää jo paljon valoisammalta. Omien voimien hiukan palauduttua, olen lukenut paljon peliriippuvuudesta sekä riippuvaisen, että läheisen näkökulmasta. Nyt ymmärrän paremmin. Ymmärrän omia ajatuksia, tunteita ja käytöstä, sekä yritän parhaani mukaan ymmärtää asiaa riippuvaisen näkökulmasta. Itsesyyttelyt, toisen syyttelyt, kysymykset miksi? Miksi en nähnyt mitään? Miksi luotin? Miksi? ovat mielestäni turhia.
Meillä on siinä mielessä asiat hyvin, ettei mies ole nyt velkaa kuin vähän luottokunnalle. Pelit on pääsääntöisesti maksettu aina omalla palkalla, veronpalautuksilla jne. kun minä olen sokeasti hoitanut suurimman osan arjen yhteisistä menoista. Rahallisesti siis saadaan hyvinkin pian asiat nollattua.
Sitten se toinen puoli. Peleistä irtautuminen ja sen elämän taaksejättäminen. Sekin taitaa olla hyvällä alulla. Mies sanoi olevansa niin helpottunut, että sain tietää. Hän on odottanut kauan tätä hetkeä, kun ei itse häpeissään ole kehdannut kertoa. Ollaan puhuttu paljon ja paljon ja paljon. Hän näyttää olevan hyvin valmis nyt avautumaan kaikesta. Onkin sanonut, että on niin väärin, kun hänellä on nyt niin hyvä olla, kun mä tiedän ja niin pahaa tekee katsoa minun tuskaani sivusta, kun tietää olevan sen hänen aiheuttamaa. Tahto, toivo, usko pelaamattomasta elämästä on vahva! Hän on puhunut paljon siitä tuskasta ja ahdistuksesta ennen kun alkaa pelaamaan ja siitä ahdistuksesta pelaamisen jälkeen, kun on tajunnut, että sinne meni kaikki taas. Ollaan molemmat otettu yhteyttä eri auttaviin tahoihin. Hän on valmis kaikkeen! Vertaistukiryhmät, psykologit... kaikki mistä hiukankaan apua ja tukea voi saada. Hän on halukas tarttumaan niihin nyt! Ja mä tunnistan ja myönnän kyllä oman heikkouteni ja otan vastaan kaiken tuen ja avun, jotta voin myös miehelleni antaa tukea, johon täysin ei voimavarat vielä haluamallani tavalla riitä. Pelitilit ja sivut suljettu ja estetty. Mulla pankkitunnukset jne. Mikään ei ole salassa enää.
Kun mä katson aikaa taaksepäin, uskon tän taakan olleen monen meidän riidan takana. Tää on vaikuttanut niin moneen elämänalueeseen! Nyt kun mä käperryn tuon ukkelin kainaloon, mä niin haluan uskoa, et me selvitään tästä ja mikä parasta, et me selvitään tästä yhdessä!!!!! Elämä opettaa. Joskus vaan niin käsittämättömän rankalla kädellä, ettei sitä oikein tahdo ymmärtää! Ehkä pitkä ja kivinen on tie edessä, mut jos me pystytään olemaan rehellisiä tästä eteenpäin, mä uskon, että meillä on mahdollisuuksia. Häntä mä haluan tukea ja auttaa, nyt kun hän näyttää olevan valmis vastaanottamaan sen kaiken.
Häntä mä Rakastan, niin että oikeen sattuu!!
Ps. 10. pelaamaton päivä ja mies sanoo fiiliksen olevan upea. Ei ahdista ja pystyy nyt jo keskittymään muuhunkin kuin pelien ajattelemiseen. Tilillä on rahaa ja uus palkkapäiväkin on ovella. Hyvältä tuntuu!!