Kirjoittaja Eveliina » 25.4.2021 19:01:32
Kiitos pelurin vaimo kirjoituksestasi.
Tuli itselleni paha olo lukea siitä, miten sinä tällä hetkellä kärsit. Osittain myöskin siksi koska siihen liittyy niin vahvasti se minun oma kokemus ja tuska, mitä olen käynyt läpi.
Pystytkö kenellekään muulle puhumaan tunteistasi ja ajatuksistasi? Oletko hakenut keskusteluapua esimerkiksi terveyskeskuksesta tai työterveydestä?
Tuo puolisosi käytös kertoo kyllä juurikin siitä, että kaikki ei ole hyvin. Oletettavasti hänellä on taas pelit päällä tai jotain muuta salattavaa.
Olisiko puolisosi myöntyväinen hakemaan teille yhdessä keskusteluapua vai kokeeko hän, ettei hänellä ja teillä ole mitään ongelmia?
Meillä tilanne oli aika samanlainen siinä mielessä, että ei ollut oikein minkäänlaista yhteyttä ja tunsin että ollaan molemmat todella yksin. Puolisoni myönsi kyllä peliongelman, mutta ei halunnut siihen mitään yksilöapua ja lopultahan hän sitten kuitenkin taas pelaili.
Suostui kuitenkin siihen, että käymme juttelemassa asioistamme perheneuvojalla, koska emme kotona oikein pystyneet keskustelemaan.
Niinpä kävimme perheneuvojalla muutaman kuukauden ajan noin kerran kahdessa viikossa juttelemassa tilanteestamme ja suhteestamme. Siitä oli meille paljon apua kommunikaatioon ja samalla pohdittiin esimerkiksi omia tarpeita ja arvoja.
Käsitän, ettet tule kuulluksi suhteessanne. Voisitko yrittää kirjoittaa puolisollesi kirjeen? Jos hän pystyisi siihen suhtautumaan paremmin eikä kimmastuisi heti kun yrität kysellä kuulumisia.
Kuvaat tosi hyvin sitä yksinäisyyden tunnetta, kun on parisuhteessa, mutta puoliso on sellaisessa omassa ”kuplassa” eikä päästä sinua sinne. Ei ymmärrä, että olette suhteessa yhdessä. Tai juuri niin kuin sanoit, välissä on muuri etkä pääse siitä läpi.
Mä uskon, että puolisosi pelaa jälleen ja hän ei vaan pysty myöntämään sitä, koska se häpeä on niin suuri. Pelaaminen aiheuttaa juuri tuota ärtyneisyyttä ja puolustautumista, jopa jonkinlaista manipulointia ja toisen syyttämistä. Ja juuri siksi, että olet siinä lähellä ja rakas.
Puolisosi varmasti edelleen välittää sinusta, mutta hän on sairas. Peliriippuvaiselle pelaaminen menee kaiken muun edelle.
Sinä et voi saada puolisoasi hajottamaan välissänne olevaa muuria etkä ymmärtämään tunteitasi. Voit yrittää saada hänet kuulemaan, mutta et pakottaa.
Siksi mä suosittelen, että pidä nyt erityisen hyvä huoli itsestäsi ja keskity itseesi.
Kukaan muu ei sitä tee jos et sinä itse.
Keskity asioihin, joihin sinä voit vaikuttaa ja yritä hyväksyä ne, joihin et voi vaikuttaa.
Se on helpommin sanottu kuin tehty, mutta auttaa sinua jaksamaan.
Mieti, miten voisit elää hyvää elämää siitä huolimatta, että puolisosi on peliriippuvainen?
Toivotan sinulle todella paljon voimia ja jaksamista 🌷!
-Eveliina