Kirjoittaja SpeedyG » 1.11.2017 11:07:01
Hei!
Olen itse toipuva peliriippuvainen, joten voin tarjota sinulle vain sen näkökulman asiasta, toivottavasti siitä on apua.
On huono asia jos miehesi äiti pelastaa tilanteen toistuvasti setelinipun kanssa. Tällöin hän ei joudu pelaamisen kautta pohjalle lainkaan, ja kynnys ratketa madaltuu huomattavasti. Vanhempani maksoivat aikoinaan vuokriani, laskujani, ja ruokamenojani, kun joka kuukausi tilin tullessa pistin rahat menemään pokeriin alle viikossa. Tuollainen turvaverkko sai minut valitettavasti käyttämään tilannetta hyväksi, niin moraalitonta kuin se onkin. Vaikka minun moraalini on mielestäni korkea yleisesti ottaen, niin pelatessa se kaikki murenee. Me ollaan omalla tavallamme täysin verrattavissa loisiviin narkkareihin.
Miehesi kykenee häviämään pari tonnia session aikana. Tuo kertoo täydellisestä impulssikontrollin häviämisestä pelien suhteen. Hän on saavuttanut riippuvuuden tason, josta ei pääse koskaan pois. Tämä ei tarkoita, etteikö pelaamista voisi lopettaa, vaan sitä että koskaan ei voi enää pelata ilman että häviää. Tästä minulla on yli kymmenen vuoden kokemus, tiedän mistä puhun.
Peliriippuvaiset ovat mestareita kusettamaan muita. Kun valehtelee tarpeeksi kauan itselleen, on helppoa vedättää muita. Miehesi takuulla kieltää viimeiseen asti pelanneensa, ja varmaan sanoo lapsenne keksineen koko jutun. Olen itsekin tehnyt joskus samoin, hävettää myöntää.
Miehesi voi lopettaa pelaamisen ainoastaan jos hän haluaa sitä enemmän kuin mitään muuta. Hänen on ennemmin haluttava lopettaa pelaaminen, kuin haluttava päävoittoa. Sillä ei mitään tekisikään, kaikki raha menisi kuitenkin takaisin, ja vaikkei heti menisikään, niin pelaamista hän ei saisi sekunniksikaan mielestään vaikka lähtisitte unelmalomalle Tahitille kuukaudeksi.
En halua neuvoa sinua eroamaan, koska itse en olisi saanut lopetettua pelaamista, jos vaimoni olisi jättänyt minut. Todella lähellä se kävi, mutta hän päätti jäädä, ja minä jätin pelit. However, jos miehesi ei oikeasti sitä pelaamistaan halua lopettaa niin ei hän lopeta. Silloin juokse kauas suhteesta, koska et voi parantaa häntä.
Pelkkä lupaus pelaamattomuudesta tuskin riittää. Saisitko esimerkiksi suostuteltua miehesi antamaan pankkitunnukset sinulle? Tai että tarkistaisit kerran viikossa onko hänen tililtä siirretty rahaa uhkapelisivustoille?
Hän voisi myös mennä peliriippuvaisten tukiryhmään, tai muuhun terapiaan asian tiimoilta. Jos hän ei suostu, hän tuskin haluaa oikeasti lopettaa pelaamista. Itse olin pahimmassa vaiheessa niin rikkipoikkilyöty, etten nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin ulkopuolelta tulevan avun. Onneksi otin sen vastaan. Pointti oli se että jos hän ei suostu terapiaan, ei hän ole vielä pohjalla. Kysymys onkin, oletko sinä valmis katsomaan pohjan?