Olet täällä

Maksuhäiriömerkintä toisen veloista

Ahdistaako läheisesi pelaaminen? Tervetuloa Herttaan! Voit vaihtaa ajatuksia peliongelmasta kärsivien läheisten kanssa sekä saada tukea muilta.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Maksuhäiriömerkintä toisen veloista

ViestiKirjoittaja Neuvoton » 9.5.2018 13:38:10

Moi! Halusin kysyä täällä, että onko kenelläkään muulla kokemusta tilanteesta jossa olen? Poikaystäväni on siis ottanut vaikka kuinka monta pikavippiä yms minun nimelläni, joista sain tietää muutama kuukausi sitten. Sen jälkeen on tehty maksusuunnitelmia velkojien kanssa ja luulin että olemme ajantasalla siitä mitä pitää maksaa ja minne. Tänään kuitenkin tuli postissa ilmoitus siitä, että minulle on kirjattu maksuhäiriömerkintä.. Nyt en tiedä mitä tehdä ja haluaisinkin kuulla jos kukaan muu on ollut yhtä epäonnekkaassa tilanteessa? Mietin, että jos teen tästä ilmoituksen poliisille niin voiko merkintää saada siten pois vai pysyykö se tiedoissani joka tapauksessa sen 2 vuotta. Kiitos jo etukäteen jos jollain on antaa jotain vinkkejä tilanteeseeni.
Neuvoton

Re: Maksuhäiriömerkintä toisen veloista

ViestiKirjoittaja usko » 11.5.2018 21:14:49

Kannattaa tehdä ilmoitus poliisille, sillä tuo on rikos. Lisäksi kaikenlainen ns. auttaminen tai jälkien peittäminen ei mahdollista asian käsittelyä ja kohtaamista, joka puolestaan on toipumisen edellytys. Toisekseen sinulle ei kuulu maksuhäiriömerkintä.
usko
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kokemusasiantuntija » 24.5.2018 23:06:06

Suosittelen myös rikosilmoituksen tekoa ja asianajajalle juttelua. Muuten tuo lainojen ottaminen nimissäsi vain jatkuu. Nettipankkitunnukset kannattaa vaihtaa ja ostaa vaikka joku lukollinen lipas missä niitä säilytät, samoin varmistaa että saat kaiken sinulle osoitetun postin (,lukollinen postilaatikko) , jotta pystyt katkaisemaan velkakierteen. Toiseen et nyt voi luottaa yhtään. T.kokemusasiantuntija
Kokemusasiantuntija

ViestiKirjoittaja Ainavaan » 3.7.2018 21:03:12

Heippa.
En tiedä mikä tilanteesi on tällä hetkellä, toivottavasti parempi.
Itsellä oli samanlainen tilanne muutama vuosi sitten. Poikaystävä menetti omat luottotiedot ja minulle tuli maksuhäiriömerkintä, hänen ottamien vippien takia. Olin liian rakastunut ja kiltti tehdäkseni rikosilmoitusta joten vipit maksettiin ajallaan pois ja merkintä poistui kahden vaiko kolmen vuoden päästä.
Ainavaan
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Eveliina » 17.1.2021 21:32:28

Moikka!

Tässä ketjussa onkin keskusteltu eräästä peliriippuvaisen läheiselle harmittavan usein koituvasta seurauksesta.

Itsekin suosittelen näissä tapauksissa tekemään rikosilmoituksen, vaikka se tuntuisi kuinka vaikealta.
Toisen pankkitunnusten käyttäminen ja lainojen nosto toisen nimissä on rikos, josta kuuluu kantaa vastuu.
Vastuu rikoksesta ei kuulu läheiselle kuten ei maksuhäiriömerkintäkään.

Todennäköisesti pelaaminen jatkuu ja ”mahdollistetaan” sillä, jos riippuvainen ei joudu kantamaan vastuuta tuostakaan asiasta. Velkojen hoitaminen itse on itseä kohtaan väärin ja samalla auttaa riippuvaista pääsemään taas pienemmillä seurauksilla pulasta.
Riippuvaisen tulee havahtua omaan tilanteeseensa ja siihen usein auttaa riittävän pohjalla käyminen.

Riippuvuudesta kärsivää läheistä autettaessa kannattaa aina kriittisesti miettiä, mitä lyhyen ja pitkän aikavälin seurauksia avusta on sekä itselle että peliriippuvaiselle.

-Eveliina
Eveliina
Vertaiskeskustelija

Paluu Hertta