Hei!
Ajattelin kirjoittaa topic:in ja perehdyttäisin Teitä omaisia hiukan salailun ja valehtelun alamaailmaan. Keräsin hiukan asioita mitä tuli mieleen, ja ajattelin, että näiden kertomisesta yhden otsikon alla voisi olla hyötyä. Kirjoitan siis entisenä nettipokerinpelurina ja nämä ovat konsteja, joita itse käytin, kun olin syvällä pelissä.
Pelien rahoitus: palkka, pikavipit, muut korkeakorkoiset lainat esim. yhdistelylainat. Jälkimmäisistä jää yleensä jokin jälki, kun maksuvaikeudet alkavat. Nykyisin laskut saa sähköisenä, perintätoimistot taas toimivat normaalina kirjepostina, tarkkaile siis postia, jos mahdollista. Velkaantuntunut peluri pelkää postia, jos pelit ja niihin upotetut määrät ovat vielä läheisiltä salassa. Kiiruhtaako hän aina ensimmäisenä postiluukulle? Onko joskus käynyt kotona vaikkapa kesken työpäivän? Pitempi lomareissu, mutta kumppanille ei ole tullut mitään postia tuona aikana? Nämä ovat selviä varoitusmerkkejä. Henkilö pelkää, että Sinä näkisit näitä epätoivottuja kirjeitä. Voi hakea postin jopa kesken työpäivän, tai keskeyttää postinjakelun omalta osaltaan esim. reissun ajaksi, jotta kotiin tullessa et näkisi kirjeitä. Myös lomareissun ajaksi kukankastelijaksi pestattu anoppi kuuluu tähän samaan = helpompi keskeyttää jakelu.
Myös puhelinliittymällä voi pelata velaksi. Jotkin pelipaikoista hyväksyvät tekstiviestitalletuksen, joka sitten maksetaan puhelinlaskun yhteydessä. Operaattoreilta saa nykyisin myös todella arvokasta elekteoniikkaa osamaksulla. Jopa luottotiedot menettäneenä, jos olet pitkäaikainen asiakas. Onko puhelinlaskut paisuneet? Näkyykö laskulla esim. uusi ostettu puhelin, jota et ole nähnyt vilaukseltakaan? Varoitusmerkkejä. On voitu tilata puhelin, myydä se tappiolla vaikkapa Tori.fi ja pelata tuosta saadut rahat.
Internetlompakot esim. Neteller ja PayPal. Noihin saa jopa fyysiset kortit ja nämä toimivat lähes kaikkialla maailmassa, nämä kun ovat Mastercardin ylläpitämiä. Voit nostaa Otolta rahaa ja maksaa lähikauppaankin ruokaostokset. Siirrot ovat reaaliaikaisia, kätevää ja piilossa hyvin pysyvää, eikös?
Ostokoodit, joita saa esimerkiksi mukavan simppelisti vaikkapa ihan lähi Ärrältä. Käteistä tiskiin ja saat Paysafe-koodin. Siinä on ladattuna käteistä vastaava summa rahaa. Tuon koodin syöttämällä pelisoftaan saat rahat välittömästi pelitilille. Jälleen, todella kätevää ja helposti salassa pysyvää. Summa ei näy koskaan esim. Pankkitiliotteessa.
Sinulta, kavereilta ja sukulaisilta jatkuvat lainailut ja muutenkin jatkuva rahattomuus. Selviä merkkejä, että taloudellinen puoli ei ole kantavalla pohjalla ja mahdollisesti pelaa edelleen, vaikkapa noita em. niksejä käyttäen, jotta ei jäisi jälkiä.
Onko teillä yhdeinen tietokone? Pyyhkiytyykö sivuhistoria usein tai käyttääkö salaista selainta, jotta ei jää jälkiä. Varo, varo vaaraa. Onko YouTuben ehdotuslistalla jotain peli aiheista, joita ei ehkä normaalisti tule? Tai Facen mainonta? Tuleeko roskapostia peliyhtiöiltä sähköpostiin tai ihan vaikkapa tekstiviestinä puhelimeen? Miksihän?
Puhuuko ongelmastaan avoimesti?
Tunnetilavaihtelut. Itse olin TODELLA ärtyisä varsinkin niinä päivinä kun olin pelannut ja hävinnyt. Sitten taas pienen voiton sattuessa kohdalle, olin kuin eri planeetalta. Kaikki oli hyvin, ihanaa ja sen kyllä näytin myös.
Minulta voi myös kysyä mitä vaan ja vastailen kyllä parhaani mukaan.
Muistakaa, että peluri on maailman paras salailija ja valehtelija. Jos jokin asia tai selitys kuulostaa liian uskomattomalta ollakseen totta, se myös usein on sitä.