Olet täällä

Puolison peliongelma

Ahdistaako läheisesi pelaaminen? Tervetuloa Herttaan! Voit vaihtaa ajatuksia peliongelmasta kärsivien läheisten kanssa sekä saada tukea muilta.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Puolison peliongelma

ViestiKirjoittaja Pelaajan puoliso » 28.5.2019 21:18:49

Hei!

Minulle selvisi, että puolisollani on rahapeliongelma, koska laskuja oli jäänyt maksamatta. Puolisoni ei kuitenkaan halua hakea apua itselleen eikä myöskään halua lähteä pariterapiaan. Onko muita kohtalotovereita? Alan olla todella väsynyt ja turhautunut ja harkitsen eroa. En tiedä enää mitä tekisin. Meillä on myös lapsi, joka myös kärsii tilanteesta.
Pelaajan puoliso
Miedosti panostava jäsen

Re: Puolison peliongelma

ViestiKirjoittaja Vieras » 31.5.2019 14:37:35

Kuulostaa tutulta, valitettavasti. Ihan ensimmäinen ohje on, että pidä huolta itsestäsi ja lapsestanne! Pelaaja ei lopeta ennen kun hän itse kokee pohjakosketuksen. Mitään mitä teet tai sanot ei saa pelaajaa lopettamaan, jos hän ei itse sitä halua. Sitten kun hän on valmis, niin on monia keinoja tukea. Sitä ennen sun tehtävä on huolehtia siitä, että itse et ajaudu epätoivoon siinä samassa :|

Ja toinen on: älä missään nimessä anna rahaa tai jaa taloutta peliongelmaisen kanssa, koska muuten siinä voi käydä sunkin luottotiedoille huonosti. Onko pelaaminen vaikuttanut yhteisiin rahoihin?
Vieras

ViestiKirjoittaja Pelaajan puoliso » 31.5.2019 21:28:49

Hei!

Kiitos tuestasi! Olen kyllä alkanutkin hakea itselleni apua, vaikka puolisoni ei mitään apua haluakaan itselleen hakea. Meillä on onneksi erilliset tilit, mutta olimme sopineet puolisoni kanssa, että maksamme vuokran puoliksi ja minulle selvisi, että vuokra oli jäänyt monelta kuulta maksamatta. Silloin puolisoni myönsi, että hänellä on rahapeliongelma. Tilanne on todella vaikea ja turhauttava, koska puolisoni ei halua hakea apua itselleen. Mietin, että onko ero enää ainoa vaihtoehto, koska toinen ei ole motivoitunut hakemaan apua itselleen.
Pelaajan puoliso
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja PiiTee » 1.6.2019 18:04:17

Miten puolisosi reagoi kun paljastui ettei ole maksanut vuokriaan?
PiiTee
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pelaajan puoliso » 1.6.2019 23:49:12

Puolisoni kertoi silloin, että hänellä on rahapeliongelma, kun kysyin miksi ei ole maksanut omaa osuuttaan vuokrasta. Sanoi, ettei ollut pystynyt maksamaan omaa osuuttaan vuokrasta ja ehdotti myös, että ottaisin lainaa vuokrarästien maksamista varten.
Pelaajan puoliso
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 2.6.2019 09:52:38

Sinä et ole syyllinen siihen että vuokra on maksamatta, joten mielestäni on väärin että sinä joutuisit lainaa ottamalla siitä vastaamaan! Mitäs jos teette yhteisen maksusuunnitelma vuokraisännälle? Puolisosi siirtää vuokran aina sun tilille ja sä maksat vuokran? Vaikka kirjallisella sopimuksella toi, koska luottamus on varmasti tollasen jälkeen vaakalaudalla.

Miten hän toimii tunnepuolella, onko vihainen, poissaoleva tai syyttelevä? Pystyttekö keskustelemaan pelaamisesta, esim. kuinka paljon hän oikeisti pelaa?
Vieras

ViestiKirjoittaja Pelaajan puoliso » 2.6.2019 10:18:49

Saimme onneksi maksusuunnitelman sovittua ja nyt teemme niin, että puolisoni maksaa oman osuutensa vuokrasta mun tilille ja minä maksan koko vuokran vuokranantajalle, koska haluan olla varma, että vuokra tulee maksettua ajallaan. Puolisoni ei suostu kertomaan paljonko pelaa eikä kuinka paljon velkoja on eikä edes sitä kauanko rahapeliongelma on hänellä ollut. Luottamus on minulla mennyt puolisooni kokonaan. Puolisoni ei halua keskustella pelaamisesta ja on välillä poissaoleva ja hermostuu helposti ja välillä taas on oikein hyvällä tuulella eli mielialat heittelee laidasta laitaan.
Pelaajan puoliso
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 2.6.2019 21:46:21

Hyvä että saitte vuokran järkättyä! Mutta kuulostaa siltä, ettei puolisosi ole vielä valmis kohtaamaan ongelmaansa. Suostuisikohan hän menemään pelirajattoman vertaisryhmään käymään, edes yhden kerran? Se voisi herättää ajatuksia. Niitä on muuten myös läheisille, kannattaa googlettaa. Mitkä on sun omat tunteet, haluutko jatkaa puolisosi kanssa?
Vieras

ViestiKirjoittaja Pelaajan puoliso » 3.6.2019 18:11:32

Puolisoni ei ole valmis kohtaamaan ongelmaansa ja vaikka on myöntänyt, että hänellä on rahapeliongelma niin ei halua hakea siihen apua. Ehdotin myös vertaisryhmää pelaajille, mutta ei halunnut sellaiseen lähteä. Itse olen käynyt nyt muutaman kerran läheisille järjestetyssä ryhmässä ja vertaistuesta on ollut minulle apua. Tunteeni ovat todella ristiriitaiset, koska luottamus puolisooni on mennyt ja turhauttaa, kun puolisoni ei halua hakea apua itselleen eikä halua keskustella rahapeliongelmastaan kanssani. Tällä hetkellä en tiedä haluanko jatkaa parisuhteessa, vai onko ero parempi vaihtoehto:(
Pelaajan puoliso
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 4.6.2019 23:01:25

Mitään ei kannata tehdä liian hätiköiden, eli ehkä sun ei vielä tarvitse päättää sitä eroasiaa? Mutta toi tilanne pitäisi kyllä saada eteenpäin jotenkin. Mutta sopikaa nyt ensalkuun kaikki raha-asiat erillisiksi äläkä jätä pankkitunnuksia tai mitään esille. Peliriippuvuus on rankka sairaus eikä ole tavatonta, että pelaaja ottaa puolisonsa nimiin salaa lainoja tai pikavippejä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Pelaajan puoliso » 4.6.2019 23:33:59

Puolisoni on sanonut, että on vain päättänyt, että ei enää pelaa. Mutta en usko, että rahapeliongelma häviää, jos vaan päättää olla pelaamatta, vaan mielestäni puolisoni pitäisi hakea itselleen apua ja mennä keskustelemaan tilanteestaan. Tilit meillä onkin erilliset ja tunnuslukuni pidän poissa näkyviltä.
Pelaajan puoliso
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 13.6.2019 15:12:33

Hei Pelaajan puoliso! Miten teillä asiat etenivät?
Vieras

ViestiKirjoittaja Pelaajan puoliso » 13.6.2019 16:49:41

Hei!

Tilanne on edelleen sama eli en ole pystynyt puhumaan puolisoni kanssa asioista, koska hän ei halua keskustella asioista kanssani. Olen kuitenkin lähtenyt hakemaan apua itselleni ja se on jotenkin selkeyttänyt omia ajatuksia.
Pelaajan puoliso
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Peliriippuvaisenpuoliso » 1.9.2019 10:25:36

Hei!

Meidän perhettä koskettanut myös lähiaikoina tämä peliriippuvuus.

Perheessämme on kaksi pientä lasta, talo-ja autolainat.

Jo ennen avioliittoamme (muutama vuosi sitten) peliongelma tuli esiin ja asia puitiin läpi. Vippilainasumna oli suhteellisen pieni ja se oli nopeasti maksettavista pois. Ja vuosia pelaaminen oli poissa kuvioista.

Nyt pelaaminen tuli ilmi uudelleen. Vajaan puolen vuoden aikana velkaa (pelivelkaa) useampi tuhat euroa. Yhteisiä tilejä ei sinällään ole, mutta tietynlainen sukanvarsitili oli, jonne on siirretty talo hankintoja varten rahaa yms. Tämä tuli on ollut minun huostassani aina. Käyttöoikeutta siihen miehelläni ei ole koskaan ollut. Pelaajan läheisenä koin väsymystä, ahdistusta, uupumusta ja pelkoa. Huomasin puolisossani merkkejä, jotka eivät olleet hänelle tyypillisiä. Koin myös suhteen olevan kriisissä.

Nyt olemme puhuneet asiaa pitkään ja useana päivänä. ja ehdot suhteelle olen antanut. Ja olemme yhteispäätöksellä tulleet siihen tulokseen, että joko hän antaa minulle pankkitunnukset tai tilinkäyttöoikeus tulee myös minulle. Rahallista rahaa ei hänelle voi suuria määriä antaa. Ja kuitit ostoksista myös täytyy minulle tuoda.

Mies koko hellpotusta asian ilmitulosta. Ja on sanojensa mukaan valmis kaikkeen, jotta tästä helvetistä irti pääsee.

Eroa ei tässä tapauksessa vielä tule, mutta jos hän ei opi tästä ja asia toistuu siinä vaiheessa muuta vaihtoehtoa ei ole. Yritän tukea ja auttaa häntä nyt kaikin voimin miten kykenen, mutta maksajaksi tälle velalle en ala.
Peliriippuvaisenpuoliso

ViestiKirjoittaja Pelaajan puoliso » 1.9.2019 12:10:08

Hei!

Tutulta kuulostaa teidän tilanne ja myös tunteet, mitä puolisosi pelaaminen sinussa herättää. Meillä sinänsä eri tilanne, koska puolisoni ei myönnä, että hänellä on mitään peliongelmaa ja että hän on vain päättänyt olla pelaamatta. Hän ei halua hakea mitään apua itselleen eikä halua myöskään lähteä parisuhdeterapiaan. Olen todella väsynyt ja turhautunut tilanteeseen ja harkitsen eroa. Meillä on myös 8-vuotias lapsi, niin vaikealta tuntuu ja olen surullinen lapsenkin puolesta siitä, että meidän perhe mahdollisesti hajoaa.
Pelaajan puoliso
Miedosti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Hertta