Olet täällä

Puolison peliongelma

Ahdistaako läheisesi pelaaminen? Tervetuloa Herttaan! Voit vaihtaa ajatuksia peliongelmasta kärsivien läheisten kanssa sekä saada tukea muilta.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Puolison peliongelma

ViestiKirjoittaja ytrewq » 16.9.2019 17:31:06

Kun puolisosi on ollut jonkin aikaa pelaamatta hän saattaa ajatella eihän mitään ongelmaa ole ja jos vähän kokeilisi... Ja siitä se sitten lähtee pelaa rahat ja tilit kiikareille. Eli kannattaa pitää vahtia puolison rahankäytöstä ja käyttäymisestä.

Jotain apua puolison kannattaa hakea peliriippuvaisen oma päätös olla pelaamatta ei ole välttämättä pitkäaikainen.
Kirveelle olisi töitä!
ytrewq
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pelaajan puoliso » 16.9.2019 22:45:14

Hei!

Sitä juuri pelkäänkin, että puolisoni päätös olla pelaamatta ei välttämättä kovin pitkälle kanna. Sen takia olenkin sanonut puolisolleni, että hänen kannattaisi hakea apua itselleen. Puolisoni omasta mielestä hänellä ei ole mitään ongelmaa eikä halua hakea apua itselleen.
Pelaajan puoliso
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Eveliina » 29.11.2020 17:33:45

Hei etenkin pelaajan puoliso ja muut tässä keskustelussa!

Miten teillä on asiat edenneet?

Olen itse ollut vastaavassa tilanteessa. Kuulostaa siltä, että puolisosi ei vielä ole kokenut omaa pohjakosketustaan, koska hän ei näe itsellään ongelmaa eikä kaipaa apua.
Tuolloin läheisen on kaikista vaikein yrittää edes ymmärtää koko riippuvuutta, koska niin selkeitä haittoja pelaamisesta on tullut.
Läheinen ei kuitenkaan voi tehdä konkreettisesti mitään riippuvaisen hyväksi.
Sen vuoksi fokus on suunnattava itseen ja lapsiin ja lähteä vaikuttamaan asioihin, joihin voi vaikuttaa.
Puolison pakottaminen mihinkään harvoin toimii, jos pelaajalla ei ole sisäistä motivaatiota muutokseen.

Itse tein niin, että aloin pitää huolta itsestäni, kävin psykologilla ja läheisten vertaisryhmässä ja aloitin uuden harrastuksen. Näin pystyin pitämään huolta omasta jaksamisestani ja pyrin siihen, ettei minun maailmani romahda, jos puolisoni taas pelaa.
Vasta myöhemmin ymmärsin myös taloudellisen itsenäisyyden merkityksen.
Suosittelen eriyttämään talouden pelaajasta mahdollisuuksien mukaan, ja ainakin kerryttämään itselle säästöjä, joilla luoda taloudellista turvaa itselle.

-Eveliina
Eveliina
Vertaiskeskustelija

Edellinen

Paluu Hertta