Olet täällä

Lasten isä juo ja pelaa kaiken

Ahdistaako läheisesi pelaaminen? Tervetuloa Herttaan! Voit vaihtaa ajatuksia peliongelmasta kärsivien läheisten kanssa sekä saada tukea muilta.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Lasten isä juo ja pelaa kaiken

ViestiKirjoittaja Lasiskorpioni » 8.2.2020 04:04:25

Halusin avautua, kun elämäntilanteemme tuntuu niin absurdilta. Meillä on pieni lapsi ja toinen tulossa, muuten en miettisi hetkeäkään kuinka menetellä.

Sain hiljattain kuulla mieheni peliongelmasta. Mieheni on reissu töissä toisella paikkakunnalla ja on alkanut viettää myös viikonloppujaan siellä. Hän pelaa useina päivinä viikossa ja käyttää samalla järkyttävän määrän alkoholia. Rahaa kuluu pelaamiseen satoja, viime aikoina tuhansia euroja viikossa ja niitä hän rahoittaa osittain pikalainoilla. Velkaa on kertynyt jo kymmeniä tuhansia, eikä lupailusta huolimatta loppua näy.

Olemme yrittäneet myös asua miehen luona hänen työasunnossaan, mutta sillä ei ole vaikutusta käyttäytymiseen. En pysty olemaan paikalla pienen lapsen kanssa kun mies katoaa baariin ja palaa vasta aamulla, oli viikonloppu tai keskellä viikkoa.

Lisäksi mies solvaa minua, huorittelee ja kaivaa kaikki virheeni ja nakkelee ne päin naamaa muutaman päivän välein. Haukkuminen ei tunnu enää miltään, sitä on jatkunut niin pitkään.

Olen ihan voimaton tässä tilanteessa. Rakastan miestäni, mutta elämä ei voi jatkua tällaisena jo pelkästään lasten takia. Mies väittää haluavansa muuttua, mutta ei tee mitään konkreettista sen eteen. Päivän verran kehtaa skarpata ja taas on piru irti. En tiedä jääkö muuta vaihtoehtoa, kuin alkaa suunnitella elämää erillään.
Lasiskorpioni
Miedosti panostava jäsen

Re: Lasten isä juo ja pelaa kaiken

ViestiKirjoittaja coolgrape79 » 8.2.2020 05:31:22

Hankala tilanne, alkoholi + pelit =erittäin huono lopputulos. Stoppi pitäisi miehesi peleille saada, mutta helpommin sanottu kuin tehty. Onko laskut menneet jo ulosottoon ? Ja ettei vaan olisi ottanut sinun nimiin lainoja, meillä pelaajilla on karmeita keinoja rahoittaa tämä addiktio.
Gambling is big fucking lie :!:
coolgrape79
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja ytrewq » 8.2.2020 09:19:48

Nyt ei auta alottajan muu kun turvata oma toimeentulo, jaksaminen + puolustaa lapsia kaikelta pahalta. Tuo pelihullu miäs on siinä vaiheessa kun on menny vituiksi sit menee kaikki vituiksi mitä irti lähtee. Kamelin selkä menee jossain vaiheessa miehellä katki ei saa enää lisää lainaa ja mahdollisesti potkut töistä ei olisi yllätys :(.
Kirveelle olisi töitä!
ytrewq
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 100120 » 8.2.2020 10:07:17

Voi ei...
Halu lopettaa pitää lähteä hänestä itsestään, sitä ennen ei tapahdu mitään.
Suosittelen että ajattelet nyt vain itseäsi ja lapsiasi. Muuten sinä katkeroidut ajan saatossa eikä sitten ole muu kuin ero edessä.
Isäni on alkoholisti. Häntä monta kertaa äiti varoitti että lähtee jos juominen ei lopu. Viimeisen kerran kun tuli kotiin humalassa olinkin minä 2 vuotiaana vastassa ovella. Hän putosi polvilleen ja itki. Minä kuivasin kyyneleet ja siihen loppui isin juominen. Halu tuli hänestä itsestään.
Jos tuota lopetusta ei olisi tapahtunut, äiti olisi lähtenyt.
Pidä itsesi ja lapsesi turvassa, koska nämä sairaudet helposti sairastuttaa koko perheen jollain tapaa.
Voimia ja iso myötätuntoinen halaus!
Kärsivällisyys on kultaa
100120
Miedosti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Jokuvaan » 8.2.2020 10:21:40

Kuulostaa erittäin pahalta.
Viina ja paha peliongelma. Lisäksi toi huorittelu ja syyllistäminen.

Peliongelmaansa hän ei vielä ota edes kunnolla vakasti. Helvetti alkaa luultavasti kun lainahanat menee kiinni.... tässä vaiheessa voi tapahtua mitä tahansa.

Sitten alkaa toinen vaihe...

velat valuu ulosottoon ja nettotuloista lähtee ainakin 1/3.. joku pieni suojaosuus lapsien takia jää tietenkin. Tässä vaiheessa ei tule siis palkasta enää paljoa ja vippejä on mahdotanta saada. Jaksaako käydä edes töissä. Velkaa voi olla jo nyt ties kuinka paljon.

Miehelläsi on monta hoitamatonta ongelmaa.. alkoholi, peliriippuvuus ja jostain mielenterveysongelmista tuo huorittelu yms myös kertoo.

Moni muu lähtisi tosta suhteesta kiireesti pois, juurikin tuon ryyppäämisen ja huorittelun takia. Ihan kaikkea ei kannata katsella lastenkaan vuoksi, meillä kaikilla on kuitenkin vain yksi elämä.
Lapset sopeutuu ja heille parasta on varmasti se päihteetön ja rauhallinen kasvuympäristö.

Käy vakava keskustelu ja jos mitää muutosta ei tule niin jalat alle. Teillä on jo ennestään yksi lapsi, toinen lapsi tuskin on enää mikään muutoksen aiheuttaja.
Ekan lapsen pitäisi jo herättää jos lapset olisi se "herättäjä".

Voimia.
Viimeksi muokannut Jokuvaan päivämäärä 8.2.2020 11:18:14, muokattu yhteensä 2 kertaa
Jokuvaan
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Viola82 (poistunut käyttäjä) » 8.2.2020 10:59:05

Minäkin sanoisin, että kannattaa lähteä ja turvata omasi ja lasten hyvinvointi.. Se joko saa miehesi heräämään ja ymmärtämään ongelmansa tai sitten ei. Toista ei kuitenkaan voi parantaa, ellei hänellä ole itse siihen halua. Riippuvuudet on hänellä varmaan siinä vaiheessa, että hän uskottelee itselleen, ettei mitään ongelmaa ole, vaan ongelma ovat kaikki muut.

Miettisin sitäkin, minkälaisen mallin parisuhteesta ja puolison kohtelemisesta lapsesi saavat? Lapset ymmärtävät asioita, varmaan paljon enemmän kuin me aikuiset luulemme. Ja kokemuksesta voin sanoa, että lapsuuden kokemukset vaikuttavat pitkälle aikuisuuteen.

Paljon voimia sinulle, päätitpä mitä vain <3 Suosittelen joka tapauksessa hakemaan apua: joko vertaistukea tai ammattiapua, jotta pysyt itse koossa.
Viola82 (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja Lasiskorpioni » 8.2.2020 14:58:18

Kiitos vastauksistanne. Miehellä on hyvät tulot, ainoa syy minkä takia edes luottotiedot eivät ole vielä menneet. Niin kauan kun saa itse nostettua lainoja, tuskin ottaisi niitä nimiini. Toki omaehtoinen luottokielto itselleni ei olisi pahitteeksi, varmuuden vuoksi. Toisaalta toivon, että luottotiedot menisivät häneltä niin loppuisi se lainojen nostelu.

Ajattelen lasten kasvatuksesta samoin kun olettekin jo laittaneet. Nyt kun vahinkoa ei ole vielä ehtinyt tapahtua, muutoksen olisi tapahduttava tai tulisi minun kyetä tekemään se itsekin. Kirjoitettuna tekstinä näyttää paljon pahemmalta kuin olen ajatellut, ei meno voi tällaisena jatkua. Pelkästään velkaa kertyy tuolla vauhdilla puolessa vuodessa jo älyttömät määrät.

Tältä palstalta olen lueskellut muita ketjuja ja vaikka peliongelma on tuntunut vaikealta hahmottaa, olen saanut kuvan että varsinkin mieheni oireilla on kyse vakavasta tapauksesta.

Haluaisin kysyä teiltä, onko vinkkejä minkälaista tukea voisin miehelle tarjota? Rahallista apua ei varmasti, mutta oletteko kokeneet että ammattilaiselle puhuminen esimerkiksi auttaisi? Yritän saada vielä jotain muuta ratkaisua aikaan kuin tavaroiden pakkaaminen. Mies väittää haluavansa muutosta, enkä haluaisi itsekään luovuttaa vielä tässä vaiheessa jos jotain olisi tehtävissä.
Lasiskorpioni
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Viola82 (poistunut käyttäjä) » 8.2.2020 15:24:46

Jos miehesi on tosiaan valmis lopettamaan, täällä ja Peluurin nettisivuilla on hyviä vinkkejä ja apukeinoja. Täällä Päihdelinkin puolella toki myös alkoholiongelman osalta löytyy tietoa, mihin olla yhteydessä, A-klinikka esimerkiksi. Tärkeintä kuitenkin on, että pohjalla on oma halu lopettaa: muuten riippuvuuksista on mahdotonta päästä eroon.. Toki voit häntä neuvoa ja ohjata avun piiriin, mutta lopettamispäätöksen täytyy olla hänen itsensä.

Ja jos hän tietää, että harkitset lähtöä, hän voi sanoa haluavansa lopettaa, jotta jäisit. Tai jopa miettiä lopettamista, mutta ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut sitä pistettä, että lopettamiseen on tarpeeksi motivaatiota.. Monesti me läheiset tahtomattamme mahdollistetaan riippuvaisen käytöksen jatkaminen.

Toki on hyvä, että hänellä on tukesi, kunhan muistat, että se ei syö omaa ja lastesi hyvinvointia ja jaksamista liikaa. Toivottavasti näistä ajatuksista oli jotain apua!
Viola82 (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja Jokuvaan » 10.2.2020 18:25:49

Lasiskorpioni kirjoitti:Kiitos vastauksistanne. Miehellä on hyvät tulot, ainoa syy minkä takia edes luottotiedot eivät ole vielä menneet. Niin kauan kun saa itse nostettua lainoja, tuskin ottaisi niitä nimiini. Toki omaehtoinen luottokielto itselleni ei olisi pahitteeksi, varmuuden vuoksi. Toisaalta toivon, että luottotiedot menisivät häneltä niin loppuisi se lainojen nostelu.

Ajattelen lasten kasvatuksesta samoin kun olettekin jo laittaneet. Nyt kun vahinkoa ei ole vielä ehtinyt tapahtua, muutoksen olisi tapahduttava tai tulisi minun kyetä tekemään se itsekin. Kirjoitettuna tekstinä näyttää paljon pahemmalta kuin olen ajatellut, ei meno voi tällaisena jatkua. Pelkästään velkaa kertyy tuolla vauhdilla puolessa vuodessa jo älyttömät määrät.

Tältä palstalta olen lueskellut muita ketjuja ja vaikka peliongelma on tuntunut vaikealta hahmottaa, olen saanut kuvan että varsinkin mieheni oireilla on kyse vakavasta tapauksesta.

Haluaisin kysyä teiltä, onko vinkkejä minkälaista tukea voisin miehelle tarjota? Rahallista apua ei varmasti, mutta oletteko kokeneet että ammattilaiselle puhuminen esimerkiksi auttaisi? Yritän saada vielä jotain muuta ratkaisua aikaan kuin tavaroiden pakkaaminen. Mies väittää haluavansa muutosta, enkä haluaisi itsekään luovuttaa vielä tässä vaiheessa jos jotain olisi tehtävissä.

Hyvät tulot ja pelihulluus on vaarallinen yhdistelmä. Silloin velkaa saa kitkuteltua vaikka kuinka kauan ennen kuin se menee ulosottoon.
Tarkoittaa yleensä sitten hemmetin suurta velkapottia lopulta.

En tiedä mikä on hyvätuloinen kenenkin mielestä, mutta lasketaanpa esim. 5 tonnin bruttoansioilla esimerkkilaskelma.

5000 bruttotuloista veroja ja muita kuluja menee luultavasti noin 30% = nettotulot olisivat siis noin 3500e

tuosta 3500 ulosotto ottaisi 1/3 tai vähän enemmän.
Ulosoton jälkeen käteen jäisi kuukaudessa arviolta noin 2000-2400e, kun otetaan huomioon lasten vuoksi korotetut suojaosuudet.

Älä usko pelihullua missään peleihin liittyvissä asioissa tai siinä kuinka paljon on vippiä tai muuta lainaa on.
Usko vain mustaa valkoisella (tiliotteita yms). Jos ulosottovelkaa on paljon niin ulosotto ottaa käytännössä kaikki yli tuhat euroa ylittävät rahat tililta. Noin tonni on se suoja mikä siellä saa olla. Ulosotto mittaa myös asunnot, rahastosäästöt ja muut helposti rahaksi muutettavat omaisuudet.

Paras tuki on se kun hän kohtaa todellisuuden. Kaivakaa kaikki mahdolliset velat yhdessä esille ja katsotte paljonko sitä velkaa on todellisuudessa ja paljonko niiden korot ja kulut on.
Juoppous voi olla myös yksi syy mikä saa hänet pelaamaan. Känniläisen järjen juoksu voi olla mitä vaan tai krapulaa paetaan pelaamalla. Huorittelua ja kumppanin syyllistämistä tossa tilanteessa ei pysty ymmärtämään.
Ukko vaihtoon jos mikään ei muutu.
Jokuvaan
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja jeikou » 11.2.2020 20:38:36

Lasiskorpioni kirjoitti:

Hei! Mulla on pitkä 8 vuoden "ura" peliongelman kautta ja melkein yhtä kauan meni päihteitä myös. Mun perhe tuli lopuksi tilanteeseen että tarjosi minnesota-mallista hoitoa. Siitä saa kyllä sairasloman sinne mennessä, 28 päivää kesti mun hoitojakso.
Se on kallis (6500e muistaakseni), mutta halvempi kuin peliongelman tekemät tuhot. Lisäksi se tähtää täysi raittiuteen päihteiden ja pelaamisen osalta molemmissa. Hoidon voi maksaa myös kk maksulla.
Ennen kaikka tärkeintä on milloin hoitoon lähtöä ehdottaa. Silloin kun toinen on maassa pahassa krapulassa tai rahat hävinneenä pelikrapulassa. Siinä on tilaisuus millon voi olla halua muuttua.
Mä olen kiitollinen että pääsin kyseiseen hoitoon, peliongelman tiesinkin valmiiksi. Siellä kuitenkin havahtuis myös päihderiippuvuuteen ja siihen mitä tekee ympärillä läheisilleen.

Tsemppiä sulle!
jeikou
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Pasianssi » 12.2.2020 18:56:01

Keissihän vaikuttaa jo siltä, et sun täytyy piilottaa/vaihtaa kaikki pankkitunnukset,luottokortit yms. Etkä saa missään tapauksessa laittaa nimeäsi mihinkään/tunnistautua pankkitunnuksilla mihinkään hänen masinoimaan juttuun.

Kun yhdistetään ongelmapelaamisesta johtuvaan masennukseen ja sekopäiseen epätoivoon rankka alkoholin käyttö, on vapaapudotusta ollut jo jonkin aikaa.

Sehän tässä peliriippuvuudessa on läheisille se pahin asia, et ukosta/akasta ei ole kuin kuori enää jäljellä, jonka sisällä ei ole muuta kuin hirveä ahdistus, epätoivo, itsesääli ja häpeä. Sellaisen ihmisen kanssa parisuhde on täysin mahdoton.
Pasianssi
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Eveliina » 1.11.2020 21:14:51

Hei Lasiskorpioni ja muut,

Mitä teille kuuluu?

Oletko saanut apua itsellesi ja onko puolisosi saanut apua ongelmaansa?

Läheisenä olemisessa ehkä turhauttavinta mielestäni on se, ettei voi itse tehdä mitään.
Aikuista ihmistä ei voi pakottaa hoitoon eikä ottamaan vastuuta eikä lopettamaan pelaamista.
Läheiselle ei jää muita vaihtoehtoja kuin keskittyä itseensä (ja lapsiin) ja antaa riippuvaisen edetä omaan tahtiinsa.
Hankalaa on myös se, että kukaan ei tiedä, milloin riippuvainen on tarpeeksi pohjalla halutakseen muutosta.

Olet vastuussa omasta ja nyt myös lastesi hyvinvoinnista, kun heidän isänsä on sairas. Muista ajatella teidän hyvinvointianne.
Yhteistä apua voi etsiä esimerkiksi Peluurin ja pelirajattoman sivuilta.
Ainakin sinun kannattaa itsellesi hakea apua vertaistuen ja myös ammattiavun piiristä, ettei sinulle jää kokemuksistasi mitään ikäviä painolasteja kannettavaksi.

Puhumisella on yllättävän suuri voima.

-Eveliina
Eveliina
Vertaiskeskustelija

Paluu Hertta