Lasiskorpioni kirjoitti:Kiitos vastauksistanne. Miehellä on hyvät tulot, ainoa syy minkä takia edes luottotiedot eivät ole vielä menneet. Niin kauan kun saa itse nostettua lainoja, tuskin ottaisi niitä nimiini. Toki omaehtoinen luottokielto itselleni ei olisi pahitteeksi, varmuuden vuoksi. Toisaalta toivon, että luottotiedot menisivät häneltä niin loppuisi se lainojen nostelu.
Ajattelen lasten kasvatuksesta samoin kun olettekin jo laittaneet. Nyt kun vahinkoa ei ole vielä ehtinyt tapahtua, muutoksen olisi tapahduttava tai tulisi minun kyetä tekemään se itsekin. Kirjoitettuna tekstinä näyttää paljon pahemmalta kuin olen ajatellut, ei meno voi tällaisena jatkua. Pelkästään velkaa kertyy tuolla vauhdilla puolessa vuodessa jo älyttömät määrät.
Tältä palstalta olen lueskellut muita ketjuja ja vaikka peliongelma on tuntunut vaikealta hahmottaa, olen saanut kuvan että varsinkin mieheni oireilla on kyse vakavasta tapauksesta.
Haluaisin kysyä teiltä, onko vinkkejä minkälaista tukea voisin miehelle tarjota? Rahallista apua ei varmasti, mutta oletteko kokeneet että ammattilaiselle puhuminen esimerkiksi auttaisi? Yritän saada vielä jotain muuta ratkaisua aikaan kuin tavaroiden pakkaaminen. Mies väittää haluavansa muutosta, enkä haluaisi itsekään luovuttaa vielä tässä vaiheessa jos jotain olisi tehtävissä.
Hyvät tulot ja pelihulluus on vaarallinen yhdistelmä. Silloin velkaa saa kitkuteltua vaikka kuinka kauan ennen kuin se menee ulosottoon.
Tarkoittaa yleensä sitten hemmetin suurta velkapottia lopulta.
En tiedä mikä on hyvätuloinen kenenkin mielestä, mutta lasketaanpa esim. 5 tonnin bruttoansioilla esimerkkilaskelma.
5000 bruttotuloista veroja ja muita kuluja menee luultavasti noin 30% = nettotulot olisivat siis noin 3500e
tuosta 3500 ulosotto ottaisi 1/3 tai vähän enemmän.
Ulosoton jälkeen käteen jäisi kuukaudessa arviolta noin 2000-2400e, kun otetaan huomioon lasten vuoksi korotetut suojaosuudet.
Älä usko pelihullua missään peleihin liittyvissä asioissa tai siinä kuinka paljon on vippiä tai muuta lainaa on.
Usko vain mustaa valkoisella (tiliotteita yms). Jos ulosottovelkaa on paljon niin ulosotto ottaa käytännössä kaikki yli tuhat euroa ylittävät rahat tililta. Noin tonni on se suoja mikä siellä saa olla. Ulosotto mittaa myös asunnot, rahastosäästöt ja muut helposti rahaksi muutettavat omaisuudet.
Paras tuki on se kun hän kohtaa todellisuuden. Kaivakaa kaikki mahdolliset velat yhdessä esille ja katsotte paljonko sitä velkaa on todellisuudessa ja paljonko niiden korot ja kulut on.
Juoppous voi olla myös yksi syy mikä saa hänet pelaamaan. Känniläisen järjen juoksu voi olla mitä vaan tai krapulaa paetaan pelaamalla. Huorittelua ja kumppanin syyllistämistä tossa tilanteessa ei pysty ymmärtämään.
Ukko vaihtoon jos mikään ei muutu.