Suhteemme alkuvuosilla sain tietää mieheni laskujen menevän perintään, sain sen sattumalta selville. Kyse oli muutamasta kymmenestä tuhannesta.
Takuusäätiölainalla päästiin jaloillemme ja luottotiedot puhdistui. Mies lupasi muuttua, olihan meillä ensimmäinen lapsi tuolloin tulossa. Saimme ostettua yhteisen talon ja molemmat olimme vakityössä, elämä tuntui seesteiseltä. Talous tuntui olevan tasapainossa, vaikkei rahaa juuri säästöön laitettukkaan.
Pari päivää sitten tuntui kuin elämältä olisi pudonnut pohja. Hain postin ja näin kaksi pikavippifirman kirjettä, hälytyskellot soivat päässäni. Kysyttyäni kirjeistä mies sitten tunnusti, että on ottanut useampia pikavippejä eikä ollut enää itsekään selvillä paljonko velkaa on. Pakotettuani mies tarkisti asian, velkaa pikavipeistä oli nyt yli 60 000. Lisäksi hänellä on kanssani asuntolaina puoliksi ja autolaina. Mies oli pelannut nettipelejä vuosien aikana ja elänyt yli varojen. Osti lapsille videopelejä lahjaksi, maksoi yhteisiä matkoja ym. Missään vaiheessa ei sanonut että on tiukkaa, ei pyytänyt apua. Eikä tunnustanut olevansa peliriippuvainen. Todellisuudentaju oli hämärtynyt. Huomasin miehen olevan välillä kireä ja hän nukkui huonosti, mutta en arvannut tätä.
Mies itki tunnustettuaan lohduttomasti, en ole koskaan nähnyt häntä sellaisena. Hän kertoi luulleen pystyvänsä hoitamaan laskut. Miehellä ei ollut voimia tai halua enää alkaa hoitamaan asioitaan sillon kun niille olisi vielä voinut tehdä jotain.
Minä olen suostunut olemaan tukena, koska koen, että suhteemme ja mieheni on tämän taistelun arvoinen. Haluan myös lapsille ehjän kodin ja isän. Mies haluaa muuttua ja hakeutuu hoitoon. Kokee tietysti itsensä huonoksi ja arvottomaksi ja häpeän tunne on varmasti suuri. Sanoo, ettei ansaitsisi meitä. Näen kuinka hän kärsii kun minä voin pahoin.
Olen kuitenkin valmis hoitamaan asioita. Tästä eteenpäin hoidan raha-asiat ja mies saa vain käteistä tarvittaessa käyttöön esim kauppaostoksiin. Turhat menot jätetään. Kaikki tarpeeton myydään pois. Haluan myös osallistua maksamaan enemmän yhteisiä kuluja ne, jotta miehen tililtä jää rahaa velkojen maksuun.
Vaikka yritän olla vahva ja mieheni tukena, on minulla niin epätodellinen olo. En saa syötyä kunnolla enkä nukuttua. Velkasumma vain pyörii päässäni. Olen keskustellut ystävieni kanssa, mutta en saa pahaa oloa pois. Olen tottunut, että mies on se kenelle avaudun, minun paras ystäväni.
Minua pelottaa, että mies tekee itselleen jotain, sitä en kestäisi. Mies on luvannut jaksaa taistella minun ja lastemme vuoksi. Pelottaa myös, että yhteinen talo lähtee alta. Velat eivät vielä ole menneet ulosottoon, mutta se liene järkevin ratkaisu kun summa on noin suuri..?
Asuntolaina on maksettu ajallaan tililtäni. Lainaa on ehtinyt lyhentyä vain muutaman vuoden ajan. Minulla on myös mahdollisuus palkastani hieman maksaa muita asumiskuluja joita mieheni maksoi, koska tähän asti en ole elänyt niukilla. Selviääkö noin suuresta lainasummasta ja jos niin miten? Pystynkö luottamaan mieheeni enää? Onko hän edes se ihminen jota luulin rakastavani? En pysty kuvittelemaan elämääni ilman häntä. Hän on ollut tukeni ja paras ystäväni ja paras isä lapsillemme

Kun viikonloppu on ohi, soitamme velkaneuvontaan. Toivon saavani toivoa ja selkeitä ohjeita asioidemme järjestelyyn. Jos vain saamme pitää kodin, uskon että pysyn jaloillani.
Kiitos jos joku jaksoi lukea tämän pitkän tekstin loppuun asti