Puolisoni peliriippuvuus on ollut minulla tiedossa nyt noin kolmen vuoden ajan.
Vuosi 2018 alkoi tiedolla riippuvuudesta ja veloista ja piti sisällään yhden ison, kuukausien pelikierteen.
2019 sujui hyvin, kuvittelin puolisoni olleen pelaamatta jo melkein vuoden...kunnes tuli joulukuun loppu 2019 ja puolisoni kertoi taas kuukausia jatkuneesta kierteestä ja velan määrä oli kasvanut.
Vuonna 2020 keväällä puolisoni kertoi koko totuuden pelaamisestaan, sen jatkumisesta ja seurauksista. Tuolloin hän alkoi vihdoin toipua terapian ja vertaisryhmän tuella. Saman vuoden syksynä hän retkahti pelaamaan kerran.
Vuoden vaihtuminen tuo minulle nykyään aina samalla toivoa ja pelkoa. Toivon, olisiko tämä vihdoin se vuosi, kun puolisoni ei enää pelaa ollenkaan.
Samalla pelkään, että mitä jos vanha kaava toistuu?
Tarkkailen puolisoani, pienikin muutos käytöksessä tai erikoisempi hetki saa minut epäluuloiseksi. Samalla kuitenkin uskallan jo hieman toivoa, ehkä jopa luottaa, että olisiko tämä meille ”uusi normaali”.
Puolisoni riippuvuuden ikävät vaikutukset näkyvät ainakin itsessäni edelleen jossain määrin. On joitain asioita, joista olen ”joutunut luopumaan” aiemmin, esimerkiksi perheenlisäys. Puolison peliriippuvuus laittoi ne haaveet hyllylle. Se aiheuttaa minussa edelleen välillä surua ja on minulle vaikea paikka. Tarkoitukseni ei ole esittää uhria, sillä aivan itse olen päätökseni avioliiton jatkamisesta tehnyt. Olisin voinut lähteä milloin tahansa.
Puolisoni peliriippuvuuden aiheuttama kriisi on tuonut meille kuitenkin paljon hyviäkin asioita. Itse olen käynyt terapiassa ja löytänyt vihdoin itseäni. Olen löytänyt elämääni uusia harrastuksia, vaihtanut työpaikkaa ja saanut uusia ystäviä.
Puolisoni kannalta muutos on ollut suuri. Hän osaa nykyään rentoutua ja tuntee itsensä paremmin. Hän uskaltaa puhua asioista eikä koe enää niin suurta tarvetta miellyttää kaikkia. Hänellä on kyky ”vain olla”, aiemmin hän täytti kaikki tylsät hetket jollakin.
Tällä hetkellä koen, että raskaat vuodet pelaajan rinnalla kannattivat. Olemme nykyään läheisempiä kuin ennen riippuvuutta ja olen saanut selville oman vahvuuteni. Samalla katson menneitä vuosia ja ihmettelen, miten olen jaksanut.
Nähtäväksi jää, pysyykö suhteemme kasassa ja puolisoni pelaamatta.
Sen rajan olen itselleni asettanut, että jos hän pelaa vielä, se riittää minulle.
Tämän uuden vuoden haluan aloittaa toiveikkaana, mutta kuitenkin realistina. Olen oppinut nauttimaan hetkestä ja elämään päivän kerrallaan.
Kaikkea hyvää uuteen vuoteen!
-Eveliina