Hei Eveliina,
olen saanut uneni takaisin, mikä ilahduttaa minua kovasti. Henkinen kuormitustasoni on laskenut merkittävästi, tämän uskon auttaneen asiaan. Olen myös rajoittanut kahvinjuontia, mikä sinällään on hyvä asia, mutten usko sen suureen vaikutukseen. Voi sillä toki ollakin. Tärkeintä on lopputulos, eli kunnon yöunet.
Onneksi hoksasin ystävän kannustamana hakea sairaslomaa jo aikaisessa vaiheessa. Itse en olisi hoksannut, vaan olisin sinnitellyt lomaan saakka. Tämäkin on hyvä osoitus siitä, että toivottavasti jokaisella on joku löheinen ystävä jolle puhua itseä kuormittavista asioista.
Keväällä kävin läheisille tarkoitetun vertaisryhmän. Ilman sitä en olisi näin pitkällä prosessissani ja ymmärryksessäni. Teknisesti ymmärsin riippuvuus-sairaudesta melko paljon, mutta ryhmä auttoi näkemään oman tilanteeni läheisenä. Kannustan kaikkia osallistumaan esim Pelirajattoman tukiryhmään, niitä on onneksi verkonkin välityksellä. Itselläni oli pieni kynnys osallistua, mutta ei kovin suurta kuitenkaan. Ryhmässä työstettävä materiaali antoi paaaaljon ajattelemisen aiheita.
Hyvin pitkälti mielessäni vertaan peliriippuvuuden alkoholiriippuvuuteen: miten toimisin nuoreni kanssa, mikällä olisi alkoholiriippuvuus.
Olen pystynyt ottamaan etäisyyttä nuoreeni, siis hänen riipouvuuteensa. Se on ollut hankalaa ja minulle kuormittavaa, mutta omien rajojeni tunnistaminen on auttanut tässä.
Olen myös sisäistänyt, että vain hän voi auttaa itseään. Hän tekee päätöksen, ja tukena muut voivat olla. Tämä oivallus on omaan jaksamiseeni merkittävä, vaikka kuinka tekisin, jörkkäisin ja puhuisin - ei mitään tapahdu ilman hänen omaa tahtoaan ja sitoutumistaan. Tämä on riipaisevaa todeta, mutta näin uskon sen olevan.
Olen myös hoksannut, että itse voin ja saan nauttia elämästäni täysillä, vaikka toisella onkin murheita elämässään. Osaan nyt antaa itselleni luvan nauttia, mikä taatusti helpottaa omaa jaksamistani.
Toivon, että nuoreni päätyy aktiiviseen asian työstöön. Enempää en voi. Enkä halua vuorovaikutuksessamme keskittyä pelkkään riippuvuuteen, hänessä on paljon, paljon muutakin.
Rajanvetoni seurauksena välimme eivät ole katkenneet, mikä on hieno ja arvokas asia. Tässäkin olen itseni puolella, ja kuuntelen omaa oloani. Se ei ole helppoa, uskaltaa olla itselleen rehellinen, mutta uskon sen olevan minulle paras ja toimivin tie.
- Rankkaa on