Olet täällä

Rivatril/Diapam

Dosetissa keskustellaan lääkkeistä ja lääkeriippuvuudesta. Vertaiskeskustelun tavoitteena on kannustaa lääkekäytön hallintaan ja antaa tukea mahdollisesta riippuvuudesta irrottautumiseen. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Rivatril/Diapam

ViestiKirjoittaja tabularasa » 31.7.2022 12:09:52

Taas meni viikko, eli kuukausi bentsojen lopettamisesta täyttyy.
Olo on ihan ok. Unta on riittänyt ja mieliala tasoittunut entisestään. Kuinkahan rauhallinen minusta tuleekaan.
Eilen ennen unta oli jotain ihotuntemuksia, mutta voisi kai niitä olla muutenkin?

Aika yksin täällä saa näköjään kirjoitella, mutta näyttää tuo Plinkin vertaistuki olevan kadoksissa vähän joka foorumilla.

Miettinyt, että pitäisikö tämä vaatimaton tarinani siirtää tuonne Kuivaushuoneen puolelle ja otsikoida uudelleen.
Jos joku vuosikymmenet bentsoja syönyt miettii lopettamisen mahdollisuutta/mahdottomuutta, olisi tämä kokemukseni paremmin esillä. Kun multa taitaa onnistua, vaikka en olisi uskonut. 1984 minulla eka bentsoresepti... ja siitä lähtien lähes jokapäiväistä käyttöä.
Viimeinen bentso 6.7.2022
tabularasa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 31.7.2022 18:30:37

Onnittelut hyvin menestyvästä bentsojen alasajosta. Itse jatkan sairauteeni määrätyn Diapamin pientä annosmäärää.
Hyvää loppukesää ja tsemppiä!😊

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tabularasa » 31.7.2022 19:11:33

Kiitos Juhani.
Sairauteen kai ne minullekin määrättiin.. Viime vuodet on olleet sellaista taistelua reseptien uusimiseksi ja terveydenhuolto on antanut ymmärtää, että hyvä ne olisi lopettaa. Kyllästyin lopulta tähän touhuun, jonka koin syyllistämiseksi ja ajattelin, että lopetetaan sitten.
Elän aika mielenkiintoisia aikoja.

Hyvää loppukesää sinullekin ja tsemppiä myös tavoitteittesi kanssa sinne vähentäjiin.
tabularasa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Apina » 8.8.2022 12:22:23

Moi.
Setsemäs päivä ilman rivatril lääkettä. 2-4-päivää oli kai pahimmat, ainakin toivon niin. Yritän nyt kuitenkin itse irti kun ei ole sitä tahoa joka huohottaisi niskaan.
Hitto että on vaikea päästä irti pienestä annoksestakin. Viimeiset viikot meni 0.25mg, silti vaikka annos on pieni niin irti tepiminen on vaikeaa.
Joo en mä uskalla nyt alkoholia kokeilla vois olla että krapulassa sortuisi uudestaan rivaan.
Se voi tappaa mikä piti vahvistaa.
Apina
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tabularasa » 9.8.2022 08:08:15

Viisi viikkoa ilman bentsoja, eikä mitään ihmeempää.
Nukkuminen, tai nukahtaminen vaan ei ole enää niin helppoa kuin ennen. Levottomat jalat silloin tällöin vaivaavat, ei tosin viime yönä. Muuten vaan ei tullut viime yönä uni ennen kuin yhden jälkeen. Levottomiin jalkoihin auttoi (?) kun voitelin sääriä urheiluvoiteella.
Jännää kun itse haluaisi nukkua, aivot eivät halua. Pää käy kierroksilla ja olo on pirteä. Yritän kuitenkin olla asiasta hermostumatta ajattelemalla, että tämäkin vielä mene ohi. Unta on kuitenkin riittänyt 6-7 tuntia.

On tämä niin kiva uusi olotila, että kannattaa. Kun enää ei elämä pyöri jäljellä olevia lääkkeitä laskiessa ja miettiessä uusiiko lääkäri reseptin vai ei. Olisi pitänyt tehdä tämä vuosia aikaisemmin. Onnistuminen näinkin hyvin vaatii sen, että on motivoitunut ja ajattelee tämän olevan ihan oma päätös, eikä lääkäreiden sanelema.

Paljon on ollut juttua, että tämä seinään lopetus voisi olla vaarallista? Kyllähän minäkin tein tätä juttua kuunnellen omia tuntemuksia ja seurailemalla oireita, joita ei kummemmin ole sitten ollutkaan. Varmaa siksikin, että lääkkeen päivämäärät minulla olivat niin mitättömät. Enemmän kai tapariippuvuus ja luulo siitä, ettei vaan voi olla ilman päivittäistä lääkettä.

Mullakin viimeiset alkoholit kesäkuussa. Ei ole kyllä tehnyt yhtään mieli sitäkään pään sekoittajaa.
tabularasa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Apina » 10.8.2022 07:20:48

Mä aloitin alkoholin jo 6kk takaperin eikä se ollut läheskään näin vaikeata kuin rivoista irti pääseminen. 10-päivää nollissa.
En tiedä onko kumpi on vaikeempi koukku alkoholi, vai bentsot? Kai se on henkilökohtainen kysymys? Alkoholi ei ainakaan pyörinyt päässä yhtä kiivaasti kuin rivatril kun sitä lopetti.
Mä nukun ketipinorilla enkä yritä sitä lopettaa ainakaan ihan heti.
Apina
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tabularasa » 17.8.2022 12:01:52

Nyt on sitten kuusi viikkoa lopetuksesta.
Ilmoja pitelee, mukavan lämmintä. Onhan tässä välillä sellaisia lieviä ahdistuksia yrittänyt
tulla, mutta hyvin olen hallinnut ja saanut huonot olot työnnettyä pois. Unta on turha havitella ennen kuin kahden maissa,
mutta on sitä kuitenkin joka yö tullut. Välillä tulee sellainen epätodellinen olo, mutta ei sen tähän prosessiin tarvitse liittyä.

Aika paljon jäänyt lääkkeitä syömättä ja lisää olisi apteekissa. Mietin, että hakisinko pois. En tosin tiedä mitä niillä teen.
Pitää katsella. Voisi käydä vielä uimassa järvessä, kun vielä on lämmintä.
Tupakkaa aloin poltella heinäkuun alussa monen vuoden tauon jälkeen ja minusta se on auttanut tässä bentsottomuudessa.
Kohta voisi senkin lopettaa. Ensi kuun alussa viimeistään. Kovasti kallista ja sanovat että olisi epäterveellistäkin.
tabularasa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Apina » 26.8.2022 10:59:13

Moi.
Kolme ja puoliviikkoa nollissa rivan kanssa. Masennus tai ahdistus ei ole helpottanut eikä ehkä pahentuneet.
Ei pääkään tunnu yhtään kirkkaammalta tai sumuisemmalta kuin pientä riva annosta syödessä.
Myös minulla on apteekissa rivoja haettavissa...ehkä haen ne? En koe että henkinen riippuvuuteni olisi poistunut.
Tuntuu että on mentävä päivä kerrallaan.
Tuntuu että pitäisi keksiä jotain lääkkeen tilalle...ymmärrän hyvin että tupakka saattaa jeesata lääkelopetusta.
En ole ottanut yhteyttä A-klinikalle kun kyseisen instanssin ohjeistuksessa lukee että lääkevieroitukseen annetaan apuja lääkkeiden väärinkäyttäjille. En halua papereihini merkintää että olen lääkkeiden väärinkäyttäjä, koska niin ei ole tapahtunut. Sitten tulevaisuudessa jos tapahtuu jotain sellaista että tarvisin uudestaan rauhoitavaa lääkitystö niin sitä ei anneta vedoten lääkkeiden väärinkäyttöön.
Minulla on niin negatiivisia kokemuksia yleisensektorin lääkäreiden johtopäätöksistä.
Yleisissä hoito ohjeissa lukee että bentsoja tulisi kirjoittaa vain 4-6-viikoksi maksimissaan.
Järkyttävä juttu kun yleisellä sektorilla ei ole tarjota muuta kuin lääkkeitä ihmisille.
Eli jos ihminen ajautuu kriisiin tai mielenterveys ongelmiin hänelle kirjoitetaan mielialalääkke resepti ja rauhoittavia 4-6-viikoksi, koita ny pärjätä!
Selviääkö ihminen vaikka läheisen kuolemasta, avioerosta, työttömyydestä noin nopsaan?
Minua henkilökohtaisesti pelottaa tämä mielenterveys palvelujen alas ajo joka on lähtenyt liikkeelle yhdeksänkyt luvulta ja loppua ei näy.
Jotenkin järkyttävää että jotkut lääkkeet demonisoidaan ja samalla ei ole mitään muuta tarjottavissa yleisellä sektorilla. Mihin ihmisen pitäisi sitten tarttua?
Olen käsittänyt että teillä betsojen lopettajilla vähentäjillä on vuosikymmenten kokemus lääkityksistä. Miettikää ihmisiä jotka astuvat juuri nyt...mielenterveys palvelujen turpulenssiin...ei kateeksi käy.
Apina
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tabularasa » 28.8.2022 09:34:39

Moi.

Hienoa tuo kolme ja puoli viikkoa ilman rivaa. Hyvä havainto tuo, ettei masennus/ahdistus ei ole helpottanut tai pahentunut. Sama huomio itsellä, kun lopetin Diapamin. Elämä on tasan yhtä tylsää tai hauskaa riippumatta siitä syökö noita rakkaita pillereitä vai ei.
Itselleni oli kehittynyt uskomus, että en kerta kaikkiaan selviä ilman lääkettä kolmea vuorokautta enempää ja sen luulon myötä tuli myös ahdistus lääkkeen saamisen jatkuvuudesta ja sen turvaamisesta. Tämä ilmeni minulla vaikka siten, että kun uudelta reseptiltä kävi hakemassa ensimmäisen pakkauksen alkoi jo laskea päiviä siihen hetkeen, kun kirjoitettu resepti joskus loppuisi. Vaikka se päivä olisi ollut esim. puolen vuoden päässä. Ja se tavallaan hiljalleen kasasi paineita, kun luuli olevansa lääkärien armoilla. Kauan sitten ennen Kantaa ja sähköisiä reseptejä minulla oli pari kolme "omalääkäriä", joiden avulla turvasin lääkkeiden riittävyyden. Hullua, mutta yleistä ja ymmärrettävää. Jostakin olen lukenut, että enemmän sääntö kuin poikkeus lääkekoukussa olevilla.

En oikein tiedä mitä päässäni tapahtui kesäkuussa. Olin vain niin väsynyt tähän vuosikausia jatkuneeseen rumbaan terveydenhuollon ja lääkäreiden kanssa. Ajattelin, että lopetetaan kokonaan ja katsotaan mitä tapahtuu. Kerranhan sitä kumminkin kuollaan, vähintään seotaan . Eikä sitten tapahtunutkaan mitään kummallista. Ne mielen ailahtelut ja univaikeudet olivat loppujen lopuksi melko vähäisiä. Ei tullut psykoosia, eikä lievempiä mt-ongelmia. Jonkinlainen mt-häiriö lienee jo syntymästä saakka, mutta ei siihen pillerit auta :lol: .
Ja palkitsevaa on ollut huomata, että pienetkin vieroitusoireet vähenevät koko ajan. Kuluneella viikolla olen saanut nukutuksi entiseen malliin. Levottomat jalat ja muut kiusalliset oireet ovat jääneet taakse. Kolme vuorokautta sitten tumppasin viimeisen tupakan. Alkoi tympimään sekin. Liian kallista touhua minulle ja hirvitti harrastuksen epäterveellisyys. Toivottavasti sekin on nyt historiaa. Hyvä apu se rööki oli kuitenkin minulle kun hyvästelin Diapamia. Relasi hermoja, mutta ei kuitenkaan jatkuvaan käyttöön. Joku taisi täällä varoituksen kirjoittaa:
"Tupakkaa ei voi kyllä pahalla tahdollakaan suositella benzovieroituslääkkeeksi."
Voi se olla hyvä varoitus, mutta minua se kessuttelu varmaan auttoi. Mutta koska olen jättämässä/jättänyt paljon isomman koukuttajan, olisi hullua jäädä koukkuun johonkin hemmetin nikotiiniin. Jääköön siis. Viinaa/oluttakaan ei ole tehnyt mieli, jääkööt nekin.

Luulen, että nämä riippuvuusjutut ovat sellaisia, että jokaisen pitää testata itseensä, eikä uskoa muiden pelotteluja. Joskus heinäkuussa luin tältä samalta alustalta Kuivaushuoneen puolelta alkua ketjusta "Vieroitus kestää?" Siellä tyyppi oli todella nesteessä rivalopetuksensa kanssa. Huomasin, ettei minun kannata lukea tuollaista. Pelkäsin, että tiedon lisääntyessä päässäni alan löytää itseltäni samoja hirveitä lopetusoireita. Samasta syystä en ole niin tarkkaan lukenut ns. bentsomanuaaliakaan, koska sielläkin puhutaan jostakin vuosia kestävistä pitkittyneistä oireista. Tuli olo, ettei noita kokemuksia minulle, en halua kuullakaan.

En tiedä auttoiko vieroitustani se, että heinäkuun alussa tein "elämäntaparemontin". Aloitin aika rankan dieetin katsoen mitä laitan suuhuni ja samalla laskin päivittäiset kalorit. Ja lasken yhä. Kaikki herkut pois ja ateriakoko pienemmäksi. Nopeasti siihenkin tottui ja tuloksia tuli. En ollut lähtökohtaisestikaan mikään sairaan lihava, ihan normaalipainossa, mutta peilikuva ei miellyttänyt. Halusin takaisin nuoruuden mittoihin. Ja onhan tuo onnistunut. 11 1/2 kiloa lähtenyt kahdeksassa viikossa. Palkitsevaa hommaa. Kun onnistui yhdessä asiassa, se kannusti toisessakin asiassa yrittämään. Onnistumisentunteet ruokkivat toisiaan. Ikää on sen verran, että taitaa olla viimeinen dieetti tässä elämässä, eikä viitsi päästää laihdutushommaa kusemaan. Kuten ei tuota lääkelopetustakaan.

Se olisi kai viimeinen kesäpäivä tälle vuodelle tänään. Pitäisi mennä ulos ja nauttia siitä.
tabularasa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Apina » 2.9.2022 17:48:59

Nyt on mennyt yli kuukausi ilman rivaa. En mä tiedä olenko sen ahdistuneempi kun aloitin tiputuksen? Ahdistus näyttää olevan vakio mulla.
Mulla ei paino näytä nousevan. Paino tippui 10kg kun tää uusin ahdistus/masenus jakso alkoi pari vuotta takaperin. Housut tippuu jos ei o henkseleitä tai vyötä.
En mä ole jaksanut enään tutkia kuinka kauan vieroitus oireet saattaa kestää. Muistaakseni 2-6-viikkoa.
Ilmat vaihtu leikaten.
Nyt on syksy. Kohti talvea siis. Juhannukseen 42-viikkoa about.
Apina
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tabularasa » 12.9.2022 12:17:39

10 viikkoa tulee viimeisestä bentsomurusta. Hyvinhän tämä on sujunut. A-klinikan lääkäri on kirjoittanut ensi vuoden tammikuuhun
asti lääkettä hidasta alasajoa varten, mutta jäävät hakematta. Kun tämän homman päätin kesäkuussa hoitaa olin sinne A-klinikalle yhteydessä ja tehtiin lopetusohjelma.
Omin päin ja omin luvin kuitenkin tulin lopettaneeksi koko lääkkeen 6.7.
Piti kokeilla mitä tapahtuu, eikä tapahtunut sitten oikeastaan mitään. Univaikeuksia lievästi, mutta mahtavaa kun nekin ovat vähentyneet.
Klo 2:n jälkeen yöllä viimeistään nukahdan. Yksi yö oli heinäkuussa etten nukkunut ollenkaan, mutta silloin tuli onneksi jalkapalloa televisiosta. Levottomat jalatkin kiusasi välillä, niihin auttoi magnesium, linimentti ja aspirin. Ensimmäisinä viikkoina tuli joskus ahdistus pala/kuristuksen tunne rintaan, kun oli jotakin jännää edessä. Ne menivät ohi varmaan kuukausi lopetuksesta.
Alkoholiakaan ei ole tehnyt yhtään mieli.

Olen vuosikaudet elänyt harhassa, ettei elämästäni tule mitään ellen saa päivittäisiä rauhoittaviani. Jatkuva stressi eri lääkäreiden takia. Tuli pahaa mieltä ja katkeria tunteita, "kun ne lekurit ei ymmärrä".
Kesällä oli erilaisia tilaisuuksia, sukujuhlia ja vastaavia, joihin entinen minä olisi varustautunut muutamalla Diapamilla. Oli kyllä upeaa huomata, että minähän pärjään ja olen sosiaalinen ilman näitä lääkkeitä. Toisin kuin olin kuvitellut. Tuollaiset onnistumiset ennen pahoissa paikoissa ovat voimaannuttavia. Suosittelen lämpimästi bentsojen lopettamista muillekin. Mutta jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee. Saattavathan nämä pillerit olla joillekin tarpeen eikä siitä pidä syyllisyyttä tuntea. Minä en noita tarvinnutkaan.
tabularasa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tabularasa » 20.9.2022 09:10:43

Kahdeksan päivää lisää, eikä mitään uutta. Homma sujuu.

Muistelin aikaa vuosia taakse päin, kun silloin yritin lopettaa Diapamin samalla tapaa. Taisi olla vuosi 2010 ja silloin meni varmaan 6x5mg/vrk. Aika vähän ehkä kuitenkin.
Kolme vuorokautta meni hyvin, mutta sitten tapahtui pelottava juttu yöllä:
Havahduin yöllä tunteeseen, että toinen puoli aivostani näki unta ja toinen oli hereillä tarkkailemassa! Jotenkin olin pääni sisällä ja tunne tuosta aivojeni jakautumisesta oli sekä todellinen että pelottava. Ei koskaan ennen, eikä sen jälkeen. Sekoamisen pelko oli voimakas.
Siihen loppui se yritys ja vahvistui usko, että en ilman noita pillereitä voi elää. Tosin n. vuotta myöhemmin onnistuin puolessa vuodessa ajamaan käytön nollaan, mitä kestikin 14kk.
Hulluuttani aloitin uudestaan, kun maailmani romahti.
Noita takavuosien vieroitusoireita oli myös sellainen, että yöllä heräsin leuka/hammas/rinta -kipuihin, jotka menivät pamilla ohi. Ihan kuin sydänkohtaus, mutta ei ollutkaan, ainakaan sitä ei TK:ssa huomattu. Kerran kävin sielläkin vuosia sitten.
Jostakin syystä noita takavuosien oireita ei tällä kertaa ole tullut.
Tuon vuosien 2011-2012 bentsottoman jakson aikaan join kohtuullisesti, tai kohtuullisen paljon. Varmaan osaltaan myötävaikutti lääkkeen uudelleen aloittamista. Pitää muistaa varoa sitäkin.
tabularasa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rauzku » 20.9.2022 15:20:17

Kerran oli Rivatrilia..se kyllä aiheutti melkosen rennon olon ja euforian,tais olla vahvimmasta päästä!
Onhan päivä huomennakin
Rauzku
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tabularasa » 21.9.2022 10:09:52

Rauzku kirjoitti:Kerran oli Rivatrilia..se kyllä aiheutti melkosen rennon olon ja euforian,tais olla vahvimmasta päästä!

Minulle tuli samanlainen kokemus viime syksynä kun sain kaverilta jääneet Rivatrilit itselleni. Oli tosi hyvä olla.
En niitä kuitenkaan lähtenyt enää itselleni lääkäreiltä kyselemään ja palasin Diapamiin silloin.
Nyt olen tosiaan lopettanut kaikki bentsot.
Pitää se euforia löytää muuten kun tämä terveydenhuollon suhtautuminen on mitä on.
Ja jonkin sortin euforia tulee siitäkin kun huomaa pärjäävänsä ilman mitään lääkkeitä.
tabularasa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rauzku » 21.9.2022 14:54:08

tabularasa kirjoitti:
Rauzku kirjoitti:Kerran oli Rivatrilia..se kyllä aiheutti melkosen rennon olon ja euforian,tais olla vahvimmasta päästä!

Minulle tuli samanlainen kokemus viime syksynä kun sain kaverilta jääneet Rivatrilit itselleni. Oli tosi hyvä olla.
En niitä kuitenkaan lähtenyt enää itselleni lääkäreiltä kyselemään ja palasin Diapamiin silloin.
Nyt olen tosiaan lopettanut kaikki bentsot.
Pitää se euforia löytää muuten kun tämä terveydenhuollon suhtautuminen on mitä on.
Ja jonkin sortin euforia tulee siitäkin kun huomaa pärjäävänsä ilman mitään lääkkeitä.

Kyllä jotku bentsoja tarvii! Oikeasti eikä viihdekäyttöön..

Mutta julkinen puoli ei kirjoita!
Onhan päivä huomennakin
Rauzku
Miedosti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Dosetti