Olet täällä

Diapam - lopettaminen

Dosetissa keskustellaan lääkkeistä ja lääkeriippuvuudesta. Vertaiskeskustelun tavoitteena on kannustaa lääkekäytön hallintaan ja antaa tukea mahdollisesta riippuvuudesta irrottautumiseen. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Rivatril/Diapam

ViestiKirjoittaja Apina » 23.9.2022 14:12:25

Sitä keskustelua ei käydä kuinka moni talläkin hetkellä hyötyy bentsoista. Ihmisiä on hyvinkin korkealla yhteiskunnan hierarkiassa ja ovat joutuneet käyttämään bentsoja vuosikymmeniä. Kun on hyvin toimeen tuleva voi respat hakea yksityiseltä sektorilta.

Ei mun elämän laatu ole muuttunut ainakaan paremmaksi kun jätin rivatrillin seitsemän viikkoa takaperein, ehkä jopa päin vastoin?

Kirjailija Paolo Coelho kertoo omaelämän kerrassaan pärjänneensä yhdistelmä bentsoilla. Yhdistelmä betsot on outo käsite suomessa ja pohjoismaissa, kun ne mielletään huumeiksi, ainakin laissa.

Ei meidän suomalaisten mieliala lääke kulttuuri ole jotain "anoota ja oikeaa". Muissa länsi valtioissa poiketaan hyvinkin radikaalisti suomalaisesta mielenterveys lääkityksestä.
Se voi tappaa mikä piti vahvistaa.
Apina
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tabularasa » 23.9.2022 14:26:37

Rauzku kirjoitti:Kyllä jotku bentsoja tarvii! Oikeasti eikä viihdekäyttöön..
Mutta julkinen puoli ei kirjoita!

Näin on ja kyllä asian ovat fiksummat lääkäritkin myöntäneet. Nimenomaan julkisella puolella tulee vastaan noita lääkäreitä, joille bentsoja tarvitseva on aina ilmeinen väärinkäyttäjä, jolta lääke pitää lopettaa. Tutustumatta sen tarkemmin potilaan taustoihin.
Vähän googlettamalla löytää tarinoita ihmisistä, jotka eivät voi ollenkaan hyvin sen jälkeen kun bentsolääkitys on lopetettu.

Tuossa aika tuore professoritason mielipide asiasta. Lääkärilehdessäkin julkaistu viime vuonna.

https://helda.helsinki.fi/bitstream/han ... sequence=1
Viimeinen bentso 6.7.2022
tabularasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tabularasa » 23.9.2022 14:43:51

Apina kirjoitti:Ei mun elämän laatu ole muuttunut ainakaan paremmaksi kun jätin rivatrillin seitsemän viikkoa takaperein, ehkä jopa päin vastoin?
.

No ihan sama olo. Kiva tietysti, että pärjään enkä seonnut. Enkä ollutkaan niin riippuvainen lääkäreistä, kun olin uskonut.
Mutta alkaa tulla ajatuksia, että oliko sen minun käyttö niin saatanasta, että siihen piti puuttua? Tänäänkin edessä yksi tilaisuus,
jollaiseen voimistin itseäni ennen aina parilla pillerillä. Onhan se ollut hyödyllistä huomata pärjäävänsä ilmankin.

Nuo yöt hieman surettavat, koska ei ole nukkuminen ja varsinkaan nukahtaminen niin juhlaa, kuin ennen.
Puhuin tuosta lääkärillekin, joka kehtasi ehdottaa jotakin mirtazapinia tai ketipinoria asiaan.
Sanoin kiitos ei, kun olen juuri lopettamassa kokonaan bentsot, en kai nyt ole ottamassa toisenlaisia, lääkärin mielestä hyviä, päänsekottajia tilalle. Joilla melkoisia sivuvaikutuksia. mm. painonnousu yhtenä.

Viime syksynä sain tk:sta 20 Stellaa, jotka toimivat. Uni tuli puolikkaallakin. Niitä varmaan seitsemän jäljellä. Lääkärini sanoi, ettei häneltä niitä.
Tulee riippuvuus.. Mikä sellainen riippuvuus on, että vuodessa on kulunut 13 kpl?

On ne aika velikultia, tai siskokultia. Nuo lääkärit.
tabularasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Apina » 27.9.2022 10:46:36

Mun masennus paheni vuodenvaiteessa, ja en saanut kunnalliselta juuri mitään hoitoa. Kävin osastolla kolmepäivää keväällä. Nuori Psykiatriksi valmistuva lääkäri joka painotti rivatrillin lopettamista kolmella syyllä 1. Riipuvuus, 2.Muistisairaudet, ja 3. Ahdistukseni ja masennukseni johtuu rivatrillistä.
Koita nyt sitten puhua järkevästi lääkärin kanssa kun se on päätynyt edellisiin johtopäätöksiin?
Mulla menee iltaisin 100mg ketiapiiniä, 3mg doksapiiniä, ja 20mg tenoksia.
Luulen että stella korvaisi edelliset, mutta kuten sanottu stelloja ei kirjoiteta juuri kenellekkää. Mulle ei o kirjoitettu koskaan...tenoksia kyllä, ja ketiapiiniä kirjoitettaan varmaan 400-500mg ihan varmasti jos vain pyytää.
Mulla ei nouse paino...itse asiassa oon laihtunut 10-12kg vuoden aikana.
SSRI-lääkettä nostettiin juuri paripäivää takaperin.
Voi olla että joudun palaamaan rivatrilliin?
Nyt kun masislääkettä nostettiin on olot samaa luokkaa kun rivan lopetuksessa. Tenoksi on bentso myös jouduin alkaa käyttään niitä kaksi viikkoa takaperin.
Ihme puljaamista tää elämä.
Apina
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tabularasa » 28.9.2022 14:51:28

Apina kirjoitti:Mun masennus paheni vuodenvaiteessa, ja en saanut kunnalliselta juuri mitään hoitoa.

No eipä sieltä saakaan. Uudelle paikkakunnalle muutettuani selvitin, että voisiko päästi sille puolelle jutteleen, mutta jonot olivat pitkät.
Kun sitten tässä kerran kävin tk:n hammashoitolassa tein havainnon, että siellä mt-puolella oli hoitoa kyllä, mutta enempi noille somalin- ja farsin kielisille.
Tuli hieman outo olo, kun Suomessa syntyneelle sanotaan ei oota ajanvarauksessa... Mutta kyllä kai tuo ihan oikein menee?

Apina kirjoitti:Nuori Psykiatriksi valmistuva lääkäri joka painotti rivatrillin lopettamista kolmella syyllä 1. Riipuvuus, 2.Muistisairaudet, ja 3. Ahdistukseni ja masennukseni johtuu rivatrillistä.
Koita nyt sitten puhua järkevästi lääkärin kanssa kun se on päätynyt edellisiin johtopäätöksiin?
Kävin osastolla kolmepäivää keväällä. Nuori Psykiatriksi valmistuva lääkäri joka painotti rivatrillin lopettamista kolmella syyllä 1. Riipuvuus, 2.Muistisairaudet, ja 3. Ahdistukseni ja masennukseni johtuu rivatrillistä.

Tuttua ja turhauttavaa tuo kun joku lääkäri, minun tapauksessa voisi olla lapseni, alkaa luetella syitä miksi olisi parempi olla ilman lääkkeitä. Itse ehdin niin monta vuotta syömään bentsoja, että ei voinut perustellusti väittää toleranssin nousevan. Kun joskus jaksoin, kysyin usemman kerran miksi minun pitäisi lopettaa, kun potilaana tunnen minulla olevan parempi olo pientä lääkemäärää käyttäessäni. Sama perustelu tuli, että muisti voi heiketä ja voit sitten yli 80v kaatuilla. Kun nyt eläisi sinne asti edes, voisi vähän kaatuillakin. Aika väkisein keksityltä tuntui, mutta ne on noin opetettu.

On ollut kyllä toisenlaisia lääkäreitäkin. Yksi kirjoitti ilman estoja bentsoja sanoen että syö näitä kuinka paljon vaan, kunhan et juo alkoholia. Joskus 2009. Ei kai sekään ihan oikein ollut, mutta kuvastaa sitä kuinka on erilaisia linjauksia tohtoreillakin.
Unettomuudestani tuossa kesän loppupuolella oli puhetta ja silloin olisin ”saanut” ketiapiinia tai mirtatsapiinia varmasti. Kieltäydyin kun yhtä korvienväliin vaikuttavaa olin lopettamassa. En halunnut muitakaan alkaa syömään. Sanoin sille lääkärille, että voin minä välillä valvoakin, jos ei sen kummempaa tule. Tuota Stellaa on varastossa ja vaimo ( jolla ei rajoituksia näihin) sai omalta lääkäriltään Stella -reseptin. Lainaillaan noita sitten toisillemme sovussa, kuten tähänkin asti.

Olen saanut nyt nukutuksi paremmin. Melatoniinia, ihan ruokakaupasta ostettua, olen ottanut n. tunti ennen nukahtamista pari pilleriä ja unta on riittänyt.

Apina kirjoitti:Ihme puljaamista tää elämä.

Niin on tosiaan. Itse saan jotakin voimaa siitä, että hiukan puhun muuta kuin totta noille klinikan sairaanhoitajalle ja lääkärille.
Ne luulevat, että minä hitaasti vähentelen. Kun todellisuudessahan lopetin seinään niille kertomatta kokonaan lähes kolme kuukautta sitten. Tammikuun puoliväliin ne minulle reseptejä kirjoittavat ja tällä systeemillä saan varastoon 300-400 kpl pameja.
Kiva varasto hamsterille kertyy. Varalta että jos joskus alkaisi uudestaan jännittämään elämä, mutta toivottavasti ei ala ja kynnys ottaa sitä yhtäkään bentsoa on tosi korkea, vaikka mitä tapahtuisi.

Ei jaksa enää pudota tuohon elämään, missä oli jostain lääkärin mielialasta riippuvainen.
tabularasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Apina » 3.10.2022 10:34:55

Moi.
Mä olen joutunut ottamaan opamoksin kun en saa nukuttua ahdistukseltä yöllä. Rivatril on loppu apteekeista, ja siksi lääkäri kirjoitti opamokseja.
Olen varmaan loppuelämäni koukussa joihinkin lääkkeisiin. Yritän sopeutua ajatukseen.
Apina
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tabularasa » 3.10.2022 13:37:19

Ei siitä pidä syyllisyyttä tuntea, jos lääkettä tarpeeseen käyttää eikä kenenkään pitäisi toista syyllistää.

Ne viihdekäyttäjät ovat laji sinänsä. Ovat osaltaan vaikeuttaneet oikeasti sairaiden lääkkeidensaantia. Näillä plinkin sivuillakin ainakin takavuosina jaettiin käyttökokemuksia ja annettiin ohjeita miten saa pään parhaiten sekaisin ja mitä kannattaa injektoida itseensa.
Tuo minun kehuma Stellakin (tsolpideemi) on ehkä senkin takia niin nihkeästi saatavissa. Joku on kuulemma saanet hauskoja hallusinaatioita ja harhoja. Minä sain vain unen päästä kiinni.

Itsellä on ollut huonompia öitä taas vaihteeksi. Ja jotain alakuloakin aamuisin. Ehkä jälkimmäinen johtuu siitä, ettei ole nukkunut kunnolla.
Mutta ei tämä tosiaan minullakaan mitään pelkkää riemua ole. Vieläkin vasta alle sata päivää viimeisestä diapamista. Se todella on vähän kun yli 30 vuotta tuli noita syötyä.
Pärjätään jotenkin kumminkin.
tabularasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tabularasa » 10.10.2022 17:04:11

100 päivää ilman bentsoja täyttyy tällä viikolla.
Nukkuminen on alkanut taas sujumaan, kuusi yötä mennyt hienosti. Olen nukkunut kahdeksan tunnin unia ilman heräämisiä.
Viime viikolla oli Haastavia juttuja, mutta hyvin selviydyin tilanteista, joissa ennen oli tukena ja turvana Diapam.
Tuo euforiaa, kun huomaa pärjäävänsä.
tabularasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Apina » 11.10.2022 13:32:25

Se on silti hyvä että olet kirjoittanut tänne Tabulatasa siinä mielessä että on mahdollista itse irtautua bentsoista, ja omasta halusta.
Mulla on kavereita jotka syövöt aika isoa annosta diabam rauhoittavaa. Kaksi kaveria on joutuneet luopumaan C-ajokortistaan jotta saivat jatkaa bam bam lääkitystä. Toisella oli 6x30mg annos päivössä kun C-kortti otettiin pois..nyt hänellä on tiputettu 4x30mg/päivä.
Minulla ei ole ollut rivatril koskaan verrainnollisesti tuolla tasolla. En ole jatkanut rivan käyttöä kun sen lopetin parikuukautta takaperin. Opamokseja meni muutama viikko...nyt olen ollut kolme päivää niitäkin ilman.
Illalla joudun ottaan tenoxin että saan nukuttua edes 3-4-tuntia. Mulla on ollut kemiallista tää unen tulo nyt kuukauden. Tuntuu että tarvisin tukea...siis jonkinlaista sosiaalista tukea että pääsisin jotenkin kiinni elämään. Olen mielestäni irtolainen tässä ympäröivässä yhteiskunnassa.
A-killasta voisi saada tukea, mutta toimipiste on toisella puolella kaupunkia. Jos taistelen itseni toiselle puolelle kaupunkia ja joku kuuntelee mua 45min sitten takaisin.
Ensi viikolla yritän päästä Mielen Ry:n toimintoihin mukaan katsotaan mitä siitä seuraa?
Apina
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tabularasa » 13.10.2022 16:17:42

Apina kirjoitti:Mulla on kavereita jotka syövöt aika isoa annosta diabam rauhoittavaa. Kaksi kaveria on joutuneet luopumaan C-ajokortistaan jotta saivat jatkaa bam bam lääkitystä. Toisella oli 6x30mg annos päivössä kun C-kortti otettiin pois..nyt hänellä on tiputettu 4x30mg/päivä.

On kavereilla aikamoiset annokset. 6x30mg, sehän tarkoittaa 18 kpl 10mg Diapamia/päivä.
Ensiajatus, että voiko niitä noin paljon edes syödä. Mä olisin kohtalaisen sekaisin tuosta määrästä varmasti.

Mulla oli alle kymmenesosa noista määristä. 3 kpl/ 5mg pilleriä päivässä vuosikausia. Sillä pärjäsin, eikä määrä noussut.
Aika mitätöntä noihin kavereihin verrattuna. Siitäkin huolimatta terveydenhoitohenkilöstön puolelta minua kohtaan jatkuva painostus lopettamiseen.
No nyt on lopetettu. Varmaan siksikin sujui, kun oli niin vähäinen vuorokausiannos.

Voihan se Mielen RY olla ihan hyväkin juttu, jotakin toimintaa ja virikkeitä.
Jos seuraa kaipaa, siellähän sitä ja ainakin kontakteja muihin ihmisiin tulee. Ehkä kohtaa samanlaisessa elämäntilanteessa olevia.

En ole tuollaisissa ollut. Kävin kyllä vuosikausia mt-toimistossa psykiatrisen sairaanhoitajan jutuilla ja välillä näin erikoislääkäriäkin.
Hieman tuskaa, kun introvertti olen ja mieluummin omissa oloissani. Se oli vähän siitä kiinni minkälainen ihminen siellä tuli vastaan. Kaikkien kemiat ei vaan ollenkaan kohtaa ja silloin se ei toiminut.
Takavuosina, kun oli historiassa huolia juomisesta, tuli käytyä A-klinikat ja parin kaupungin AA -ryhmiäkin katsastin. Nekään ei olleet minua varten. Enemmän tuli AA:n jälkeen tunne, että äkkiä jostain kaljaa. Usein tuli haettua.
Olen lopettanut myös sen kaljan ja viinin kanssa sähläämisen. Toivottavasti pysyykin poissa.
tabularasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja jtekh » 14.10.2022 08:49:03

Apina kirjoitti:Moi.
Mä olen joutunut ottamaan opamoksin kun en saa nukuttua ahdistukseltä yöllä. Rivatril on loppu apteekeista, ja siksi lääkäri kirjoitti opamokseja.
Olen varmaan loppuelämäni koukussa joihinkin lääkkeisiin. Yritän sopeutua ajatukseen.

Nyt kannattaa jutella lääkärille - Fimea myönsi edellispäivänä erikoisluvan Clonazepam-nimiseen valmisteeseen, eli samaa ainetta kuin Rivatrilissa. Ei löydy vielä apteekeista mutta tulossa on!
jtekh
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja LJPV » 22.10.2022 15:43:52

Tosiaan Rivatrilin valmistajalla on saatavuusongelmia ensi vuoden alkuun, taisi olla 27.1.2023 kun pitäisi olla saatavilla taas lääkefirman arvion mukaan. Suomeen saadaan Clonazepam Tablets-niminen lääke määräaikaisluvalla paikkaamaan tilannetta viikolla 44(Yliopiston apteekin arvion mukaan silloin sitä saa). Pitää kuitenkin olla uusi resepti siihen kirjoitettuna, eli ei saa Rivatril-reseptillä. Näin minulle sanottiin Yliopiston apteekissa eilen 21.10. Eli omaan lääkäriin kannattaa tosiaan nyt olla yhteydessä.
LJPV
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tabularasa » 27.10.2022 13:57:20

Jotakin 115 päivää takana ilman bentsoja, eikä tässä mitään kerrottavaa. Nukkuminenkin sujuu klo 24 - 7 on aika mitä nukun.
En juuri heräile ja jos heräänkin, nukahdan helposti uudelleen. Toivottavasti on pysyvä tilanne, näin on hyvä.
tabularasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tabularasa » 8.11.2022 08:42:17

Melkein kaksi viikkoa taas lisää ja hyvin sujuu. Olisi pitänyt jättää bentsot aikaisemmin, mutta vieläkin ehti. On luultavasti vaikuttanut tuohon alkoholin haluttamiseenkin, ei tee yhtään mieli. Mieliala on välillä apeampi ja toisinaan on iloisempi olo. Varmaan ihan ominaisuus, niin kuuluu ollakin, eikä nuo vaihtelut mistään lääkepitoisuuksista johdu. Samoin on tuon nukkumisen kanssa, parempaa ja joinain öinä huonompaa. Aina on uni kuitenkin tullut. Senkin asian kanssa pystyy elämään ilman lääkityksiä.
tabularasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 10.11.2022 04:08:59

Korvaava klonatsepaamivalmiste nyt apteekista saatavilla ja tosiaan tarvitsee oman reseptinsä. Sellainen juttu tuossa vielä, että ei ole Kela-korvattava. Saa pulittaa huomattavasti enemmän, kuin Rivatrilista. Ei mikään hirmukallis lääke tuokaan verrattuna oikeasti kalliisiin lääkkeisiin, mutta siis paljon hintavampi kuitenkin, kuin puoli-ilmaiset Rivat.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Dosetti