Kirjoittaja tabularasa (poistunut käyttäjä) » 20.11.2022 11:33:45
Pian 20 viikkoa ilman näitä.
Viikolla tapasin lääkärin ihan livenä. Ensimmäisen kerran kun tämä minun hallittu bentsolopetukseni alkoi. Nythän on niin että tällä hetkellä noiden Aklinikan ammattilaisten mielestä minulla menee kokonaista 1 kpl 5mg diapamia päivässä. Ensi kuussa siitäkin ohjelman mukaan pudotetaan se viimeinenkin puolikas pilleriä pois ja tammikuussa olisin sitten bentsoton.
Mutta minähän olen ollut sitä jo 6.7. alkaen.
Juteltiin lääkärin kanssa ja yritin saada häneltä perustelua siihen miksi minun ylipäätään piti lähteä lopettamaan toimiva lääkitys. Kun on tuota ikääkin eikä lääkemäärä ole noussut. Minullahan lukee OmaKannassa : "Vierottaminen bentsodiatsepaamin pienannoksesta"
En saanut muuta perustelua kuin ne samat totuudet joita ilmeisesti lääkäreille koulutuksessa päähän päntätään. Kun kuulemma tämä paha lääke saattaa aiheuttaa muistiongelmia ja sitten vanhuksilla myös kaatuilua ja vaikeasti hoidettavia lonkkamurtumia. Ei syntynyt keskustelua siitä onko minulla muistiongelmia, tai onko tuo kaatuiluvaara kuinka todellinen. Nuo lonkkamurtumat ja niiden mahdollinen tuleminen bentsolääkityksen myötä ovat minusta aika huvittava uhka. Se tulee vastaan monesta paikasta kun googlaa bentsojen haittoja. Saman olen kuullut useammalta nuorelta lääkäriltä ja hoitajalta viime vuosina, joten johonkin koulutukseen se liittynee. Kukaan ei ole kiinnittänyt huomiota siihen, että lääke saattaa kuitenkin tehdä joidenkin ihmisten elämästä hiukkasen siedettävämpää ja arjesta mukavampaa. Pitääkö sitä mainittua teoreettisessa kaatuiluvaarassakaan olevaa vanhusta kiusata elämänsä viimeisinä vuosina kun se vanhan elämä ei ehkä muutenkaan ole niin hauskaa? Äitini muuten kaatui ja mursi lonkkansa 80+ iässä, eikä hänellä ollut mitään bentsolääkitystä, eli on aika tyypillistä että noinkin voi käydä ihan ilman lääkkeitäkin.
Nukkumisongelmiini lääkäri kirjoitti minulle Ataraxia jota kokeilinkin. Nukuttihan se, mutta jätti seuraavaksi päiväksi tunteja kestävän höntin olon ja jonkinlaisen vitutuksen. On muuten myös kolmiolääke, mutta ei kuulemma aiheuta riippuvuutta eikä ole siinä mielessä paha tabu. Oma mielipiteeni on, että taatusti aiheuttaisi siinä mielessä riippuvuutta, että haluaisihan sitä saada, jos kokisi sen auttavan. En kokenut, joten se siitä. Jätin kahden illan kokeilun jälkeen kaappiin odottamaan ja viime yönä nukuin liki 9 tunnin unet ilman mitään pillereitä. Melatoniinia olen Kylla ottanut syyskuusta asti pari pilleriä iltaisin. Tiedä sitten auttaako se muuten kuin lumeena.
Vähän turhauttavaahan tuo lääkärin tapaaminen oli kun ei saanut aikaan älyllistä keskustelua. Varmaan fiksu viisas nainen mutta ei voinut laskeutua alas sieltä ylhäältä kohtaamaan potilasta. Olkoon hänkin, kyllä tässä pärjätään. Sain muuten Stellaakin 20, mutta en niitä ota kuin äärimmäisessä hädässä.
On toisenlaisiakin lääkäreitä:
Sellaisia, joiden mielestä bentsodiatsepiinien välttely on jo mennyt niin pitkälle, ettei niitä määrätä silloinkaan, kun se olisi lääketieteellisesti perusteltua.
Pitkän linjan suomalaispsykiatri Matti Huttunen on sitä mieltä, että bentsodiatsepiinit ovat joutuneet ”pahiksen maineeseen” ja niistä liikkuu valtavasti väärää tietoa.
”Terveyskeskuksissa tapahtuu tällaista, että kun puolisonsa menettänyt ihminen sanoo, ettei pysty nukkumaan tai menemään hautajaisiin, hänelle ei määrätä rauhoittavaa lääkettä, kun lääkäri sanoo, että se aiheuttaa riippuvuutta. Osalla lääkäreistä on sellainen kuva, että jos määrää bentsodiatsepiinia, se olisi sama kuin määräisi kokaiinia.”
Huttusen mielestä bentsojen välttely on huolestuttava ilmiö potilaiden oikeuksien kannalta.
”Lääkeriippuvuus on sotkuinen käsite”, Matti Huttunen sanoo. ”Jos potilas käyttää lääkettä ahdistuneisuushäiriöön ja saa siitä avun, eihän se ole riippuvuutta. Samalla logiikalla korkeaan verenpaineeseen verenpainelääkkeitä syövä potilas on riippuvainen.”
Huttunen on kirjoittanut aiheesta paljon ja yrittänyt puolustaa potilaiden oikeuksia. Sen seurauksena tietääkseni Valvira on rajoittanut hänen oikeuttaan määrätä PKV -lääkkeitä. Aika surullista. Viime viikolla 17.11. oli HS:ssa juttu bentsoista, mistä lainaukset Matti Huttusen osalta. Kannattaa lukea.