Olet täällä

Voxra (Bupropioni) lääke adhd hoidossa?(vs.strat,efexr)

Dosetissa keskustellaan lääkkeistä ja lääkeriippuvuudesta. Vertaiskeskustelun tavoitteena on kannustaa lääkekäytön hallintaan ja antaa tukea mahdollisesta riippuvuudesta irrottautumiseen. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Voxra (Bupropioni) lääke adhd hoidossa?(vs.strat,efexr)

ViestiKirjoittaja bleeding heart » 6.11.2014 19:04:16

Heissan! Ja kiitos vastauksista, mul on voxra 150 mg, en jaksanu syödä kauakaan. Ihmettelin puhunko kiinaa, kun tuntui, etten tule millään tajutuksi. No lukasin niitä omia juttuja, ja kyllä ne "kiinalta" kuulostikin,ja äkäiseltä. Sekavalta-kin. Vastauksetkin on luettu aika hutasten. Niin, että voxrat on jätetty, hoidan mielummin kipuja. Kun sitä mahaverenvuotoa on, ja maksaa on rasitettu. Sain kotioloissa palautetta, että helkutti, mikä sua(mua)vaivaa, kun mikään ei mene kaaliin, vaik laulais linnun kielellä tai soittais kultaisella puhelimella.Melkein rikoin myös raivopäissään mutsin autoa, loppuilta ulistiin,kun en tiennyt mitä tehdä minkään asian kanssa, kaavakkeita ja lomakkeita ja sairaalaan valmistautuminen. Join sitä tyhjennysainetta koko illan, tulin kipeeksi, väsyin ja rauhoituin. Sairaalareissu tuli tehtyä, kertoilin siinä sivussa hoitajille ne lääkitykset ja toimenpiteen tekevälle lääkärille kans. Kerrankin kohdeltiin ku ihmistä, eikä niinku meilläpäin juopporetku-pilleriville-narkootikkona. Ja olin oikeen ilahtunut, kun pyytelivät anteeks kun ei annettu kipulääkettä enempää tai rauhoittavaa, kun teknisesti ottaen oli vaikeuksia ja kipeekshän mä tulin. Saapi mennä illalla sairaalaan heti, jos jotain tulee. Ja voxran pois heitto oli kuulemma tässä tapauksessa viisasta, kun vastetta ei ollut, ja verta tulee ihan tarpeeksi.saa sitten nähdä mitä siihen syys-pönttöus-masennuskohtaukseen sitten keksis. Lohdutti kovasti, ku se kirurgi mumisi hoitajille "aina siel kylällä x, on aina jotain ihme vääntöä." Siis meilläpäin.Jospa ne asiat joskus järjestyy.. Olo on ihan vaihteeksi ku ihmisellä.
bleeding heart
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja dexmex-cowboy » 6.11.2014 22:40:39

niinhän se menee että jos on voxra adhd:n hoidos nii kipulääkkeiden pitäis olla suht vahvoja, mutta jos on miedot kivun lievitykset niin adhd lääkkeet taas pitäis olla vahvemmat. et oo metyylifenidaattia yrittänyt saada? vaativat vaan yleensä vähintään puolen vuoden huume ja maksaarvo seulat ja aina ei irtoo silloinkaan :(
Ajatus lentää, minä en.
dexmex-cowboy
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja dexmex-cowboy » 7.11.2014 01:07:30

bleeding heart kirjoitti: käytän suomen lain sallimia aineita.

ei oo vittuilua mutta aloin kelaamaan että suomen lakihan sallii vahvojen kipulääkkeiden ja amfetamiinin käytön paljon helpommin kun pilven polton. joten juridinen ja eettinen oikeudenmukaisuus ei aina kulje käsikädessä.
Ajatus lentää, minä en.
dexmex-cowboy
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja bleeding heart » 7.11.2014 07:15:09

Moi dex-mex! Tota voxraa 150 mg annettiin masislääkkeeksi, kun on asiat solmulla ja jokavuotinen syyspönttöus-ja masennuskohtaus,oikeudenkäyntiä sun muuta solmua..On annettu aikanaan metyylifenaattia, mikä aluksi auttoikin keskittymiseen, se oli Ritalinia.Laihdun, ja tein töitä vuorokauden ympäri, mutta sitten tuli avioero, ja konkka ja annokset nous, sekaan tuli muutakin "tasaamaan". Annos oli jo siinä kymmenen päivässä, tennarit rauhottamaan, vähän alkoo ja raivohulluus ja vainoharhat nosti päätään. Oli samanhenkistä seuraakin. Harhoja en onneksi nähnyt, mut olin teholla kuivuneena, ja sanoin itse etten enää halua niitä, menin lääkärillekin sanomaan, että älä määrää mulle näitä, vaikka pyytäisin. Saman lääkärin kanssa me sit 14v tauon jälkeen pohdittiin, mites tuo keskittyminen saatais kohdilleen. Ollaan tunnettu hänen kanssa jo yli 20v. niin hän päätyi siihen tulokseen että concertaa hyödyttäisi kokeilla, mutta sitten korkki pitäis olla melko kiinni, maksa-arvot kohillaan, seuloja ei enää ole pyydetty. Seuraavalla vastaanottokäynnillä olikin uusi ukko, joka teki heti omat diagnoosit, yleislääkärin kanssa, että ei mitään. Kun kerran on juonut. Sanoin, että antakaa sitten jotain rauhoittavaa, niin ei tarvi alkoa käyttää hermolääkkeenä, eikä mene elimet. No meil ei synkkaa tän uuden psykan kans, se vanha tuttu läksi muualle.. :oops: Totean tässä vielä, että olen alkukirjoitusten aikana jo aika sekava, ärtsy ihan koko muija, kun sahaa toi mieli-ala. Niin olen pyhäisästi todennyt tämän "suomen lakien sallimia" aineita, tainnu vähän itteltä omat sekoilut unohtua, kun nyt joutuu kurissa ja nuhteessa olemaan. Joskus taisin maripäissään julistaa paheksujille, että alkoholi ja tupakka on laillistettuja huumeita. Hoidettavana saatan olla haasteellinen, pyrkimys on parempaan ja vähempään, mutten mä siihen mitään pikkuhitleriä kaipaa käskyttämään ja lopettamaan kaikkea kuin seinään, osaan minä lopetella itsekin vapaaehtoisesti, nätillä puheella ja vähäisellä suostuttelulla. Kun on paha
auktoriteettiongelma, ja kokee kaikenlaisen pakotuksen kamalaksi. Niin on surullista, mutta tottahan se on, että tällänen pää on aina ollut. Ja kyl siitä kärsiikin, henkilö ise.
bleeding heart
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja bleeding heart » 7.11.2014 07:34:10

Täsmennän vielä, että juoneena en ole lääkärille sentään mennyt..jos tosta jäi sellanen kuva.Nyt pitää lähteä taas kirran polille, toimenpide meni eilen mynkään, vaikka niin iloitsin eilen, että ohi on sekin. Eipä se kirurgi voi mulle mitään nuppilääkkeitä määrätä, vaikka tuntu olevan ymmärtäväistä sorttia.. Löytyis vaan nyt sen voxran tilalle joku muu masislääke, itsehän määräisin itselleni opamoxia.. toimii, eikä juoda sillon. Kyllä mulla on kaikkea paskaa jo maistattu, kaapit pursuaa, roudaan ssrilääkkeet ym. rojun kotisairaanhoidolle, niin saa joku tarvitseva edes. Jaksuja teille ja mulle. :wink:
bleeding heart
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 7.11.2014 10:44:20

dexmex-cowboy kirjoitti: et oo metyylifenidaattia yrittänyt saada? vaativat vaan yleensä vähintään puolen vuoden huume ja maksaarvo seulat ja aina ei irtoo silloinkaan :(

Tuo muuten riippuu ihan helvetisti jostakin, mistä roikkuukaan. Mun eräs kaverini sai metyylifenidaattirespan ihan sillä, että kävi pariin otteeseen psykiatrin vastaanotolla. Kyseessä oli ihan julkisen puolen lekuri, joka ei ollut edes mitenkään erikoistunut ADHD:seen ja kaverilla on vieläpä aikaslailla paha päihdeongelma, joka on aivan yleisesti terveydenhuollon tiedossakin. Joskus noinkin.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja dexmex-cowboy » 9.11.2014 09:35:36

Winston-84 kirjoitti:
dexmex-cowboy kirjoitti: et oo metyylifenidaattia yrittänyt saada? vaativat vaan yleensä vähintään puolen vuoden huume ja maksaarvo seulat ja aina ei irtoo silloinkaan :(

Tuo muuten riippuu ihan helvetisti jostakin, mistä roikkuukaan. Mun eräs kaverini sai metyylifenidaattirespan ihan sillä, että kävi pariin otteeseen psykiatrin vastaanotolla. Kyseessä oli ihan julkisen puolen lekuri, joka ei ollut edes mitenkään erikoistunut ADHD:seen ja kaverilla on vieläpä aikaslailla paha päihdeongelma, joka on aivan yleisesti terveydenhuollon tiedossakin. Joskus noinkin.
kaverikin sai yksityiseltä kun valitti et eisaa nukuttua ku asiat pyörii öisin pääsä, epäili et on adhd nii antoi conut enempiä kyselemättä ja käski ilmottaa jos nupissa hiljenee ja hiljenihän sielä. sähköinen respa on helpottanut määräämistä. psykalla ne taitaa enemmän nihkeillä jos on päihdetaustaa.
Ajatus lentää, minä en.
dexmex-cowboy
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja bleeding heart » 9.11.2014 13:24:29

Hei! Pohdituttaa nyt kaikki :( Olen ollut 2 vk tutkittavana Kelan psykiatrilla, neurologilla, Oriolan keskushermostolääkkeiden tutkijalla(silloinen johtava ADHD/ADD asiantuntija Suomessa. Kaikenkaikkiaan keskittymisen,tarkkaavaisuuden ylläpidon ja hahmottamisen häiriöt tulleet laaja-alaisesti esille, joka tutkimusjaksoissa ja testeissä,selvä frontaalilohkon toimintahäiriö, arvioitu olevan lapsuudesta saakka, perinnöllinen. Varsinaista älyllisen kapasiteetin ongelmaa ei ole, erittäin impulsiivinen, lyhytjännitteinen, vaikeuksia tilanteiden jäsentämisessä, suoritusprofiili hyvin epätasainen, havannoinnin nopeus sujuu jonkun aikaa hyvin, mutta...sarjamuistissa 50 % häviää muistista hyvin pian. Suuria hahmottamishäiriöitä, ulkopuolisista häiriöistä helposti ärsyyntyvä. Laaja-alainen ja monimuotoinen persoonallisuusrakenteen problematiikka, pikemminkin kuin epävakaa. Aivo-orgaanisen taustan ja perushäiriöiden lisäksi on vaikea arvioida persoonallisuutta, jossa on runsain mitoin lähes jokaisen eri persoonallisuudenrakenteen piirteitä..ei asianmukaista asettaa persoonallisuushäiriödiagnoosia. Keskittymis,lukemis- ja hahmottomisvaikeuksia, unettomuutta, mielialojen voimakasta ailahteluja, tavarat hukassa, laskujen hoitaminen ja asioiden alkuun ja loppuun saattaminen vaikeaa. Välillä juo ahdistukseensa, mutta suoranaista alkoholiongelmaa ei arvoida olevan. Hormonaalisesti huono elämänhallinta. Uhkarohkeutta, ja vastuuttomuutta.Ajallaan selvinpäin,huoliteltu, orientoitunut ja asiallinen. Ääni painuksissa,väliin itkuinen ja vetoavakin. Epäluottamus muihin ihmisiin tulee selvästi esiin, ei kuitenkaan psykoottisia ajatuksenjuoksuja. Kiihtyy herkästi kontrollipyrkimiyksestä sanomassani.. Jotta tämmöset paperit on, muttei kelpaa yleislääkärille. Aikamoinen sekowits! Kaunista luettavaa tämä on kuitenkin verrattavana nykyisiin papereihin :lol: Sori, kun tuli avauduttua melko ajattelemattomasti ja pitkään. Minusta tämä vaan ei nykyään mene oikein.Hirveän vastuuton ihminen tuskin pärjää kahden lapsen kans himas 7 vuotta. Tänään on kyllä isänpäivät, eikä mun. Onnea kaikille iseille! Ja miksei meille muillekin, ja etenkin samanlaisille sekowitseille.. :mrgreen:
bleeding heart
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja bleeding heart » 16.11.2014 13:05:27

Moro vaan! No minusta on hieman hämmentävää, ja tavallaan masentavaakin lukea, et conuja sai siel ja tääl kaikki tutut jne. yleislääkäriltä, tai yleispsykalta - ihan muuten vaan. Samoin, jos hakee panacodia "vauhtia antamaan", ilman kipuja, sit valitellaan viekkareita. Kuka tollaisia viisaa, tai neuvoo, vai haetaanko se tieto täältä? Ja sit valitellaan. Mun puolesta saa pärjätä omin neuvoin, jos ei oo kipujakaan, sori nyt vaan. Meidän läänin a-klinikan johtava lekuri on antanut joka paikkaan pienentämisohjeet, just väärinkäyttäjien takia. Ehkäpä nekin lukaisee tätä palstaa, ja siksi on kai mentävä H.kiin, tai ties minne kun noin hyvin pärjää ilman diagnooseja, ja päihdetaustalla. Kyllä olen huomannut, et vähäl pärjääjät on niuhottajia, ja huonos huudos, varsinki nainen. Ja samat naamat joka lokerossa kommentoimassa, tukemas (huom! sellasia et olen nyt kännis, kiva olla kännis jne,) tapu tapu, ja samal osoitetaan uudelle ja en niin perehtyneeelle, et mee oikeaan topikkiin, olikos tää vitsien keräys, vai oikeinkirjoitus topikki? Kukaan ei vissiin korjannut siihen, vaik aiheesta poikettiin. Minä en hirveästi syrjähdellyt kyssäreistäni, vaik Sekavaa olikin teistä. Mitä ne raamattujutut yhessä topikis oli. Kiva jos joku myöntäs, että alussa saa mokata, opetellaan yhdessä, koska kaikkien tiedonkäsittelyä ja taitoja ei voi tietää. Ei oo ala-asteel opetettu, jos ollenkaan.. Vanhojen "kannattas" toimia mentoreina, kun tietävät nää alkumokat. Oppia ikä kaikki. Ja voxraa en oo syönyt enää, se ei ollut niin iso juttu. Ray tukee tätä, etten oikein tarvitse sietää tota, on sen verran exukko perheen rahoja siihen firmaan hölvännyt. Enkä kehu ostavani tarvittaessa kadulta rojuani, kuten Winston kehui toisessa osastossa. Jos kaiken tietää, taitaa, osaa - niin voi vastata, vai onko nettikiusaamista vähä syrjii..näin vanhoilla päivillä. Kiitos parista neuvosta, ite oon loput sumplinut..ja kohtuullisesti menee, ja lukiessa oppii todentotta lukemaan..
bleeding heart
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Petri687 » 16.11.2014 14:58:28

bleeding heart kirjoitti:Moro vaan! No minusta on hieman hämmentävää, ja tavallaan masentavaakin lukea, et conuja sai siel ja tääl kaikki tutut jne. yleislääkäriltä, tai yleispsykalta - ihan muuten vaan. Samoin, jos hakee panacodia "vauhtia antamaan", ilman kipuja, sit valitellaan viekkareita. Kuka tollaisia viisaa, tai neuvoo, vai haetaanko se tieto täältä? Ja sit valitellaan. Mun puolesta saa pärjätä omin neuvoin, jos ei oo kipujakaan, sori nyt vaan.

Ja mun puolesta sä saat pärjät ihan omin neuvoin kipujes kanssa tolla asenteella. Ihme touhua tulla huumausainepalstalle kiukuttelemaan, että sinne kirjoittelevista osa yllätys yllätys käyttää niitä huumausaineita. Silti hekin osaavat tuottaa kuitenkin parempaa tekstiä kuin "laillinen kipupotilas".
Se on sellasta "fly high" huumeidenkäyttöä, kun on matot lattialla.

"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
Petri687
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja bleeding heart » 18.11.2014 10:03:58

:D VOI ELÄMÄ! NO, jos tää on vain huumeenkäyttäjienpalsta, niin olen erehtynyt pahasti, :wink: sekakäyttäjäthän tääl hyppii.. ja samat saunapuhtaat naamat me vähentäjät, me lopettajat, lataamo ja kaikkee mahdollista. Ei saa lokeroida, tosin oot varmaan meidän entinen maikka, tulit taas ettimään kirjotusvirheitä? Tai jotai muuta. Eikös se voxra panacod ketju :lol: ollu tässä? En oo sulta sanakaan näistä kuullu, ja sensuuriinki jouduit, niin keskity vaikka omiin viesteihisi, ei muiden kirjoittamisiin, tai virheisiin. Tsemppii vaan, mikä nyt lienetkin, et sa ainakaan atomin ytimessä nyt ole. :mrgreen:
bleeding heart
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja bleeding heart » 18.11.2014 12:06:50

[Poistettu sääntöjenvastaista - Päihdelinkin moderaattori]

Olen vienyt myös lyrica 75 mg sinne, ei sopinut, useammasta tuli aika känninen olo, ja söin ku possu. Tarvitsisi vähän laihtua, niin siihen ei auta kuin puntti enää, ja liikunta, Ritalinin aikana oli ikävä tissejä, kun putos niin, ei 43-44 kuulosta joistain vähältä, mut mä oli kuin luuvalo, ja olin teholla, sen verta rotevarakenteinen olen. Kun tuossa lueskeli textejä, kyl ne ihan luettavia musta oli, ellei nyt halua oikein tahallaan väärinymmärtää (jos katsot pasilaa, niin siellähän oli se osmoosi 69- minkä kyllä kuvittelen erään tilalle). Siellä sitten routalempi ihmettelee minun tapaani, jännä kuin väärinymmärretään, (väärinymmärtämisen riemusta). Ei se kirjoitus ole sama kun live-ihminen, ja kivahan se o loukkaantuneena loukata joka asiasta. Harrasta siis samaa kaikille, jos noin pilkuntarkka oot. L. tajusi et mul on konees vikaa, kiitos sulle. Seuraaval kerral otan kaverini vietnamin kielen tulkin tulkkaamaan, jos mun puhe o koneellakin kuin kiinaa/namia ym. :mrgreen: Otetaan Tuan tulkkimaan tarvittaessa. Tai skotaan jonkun roskalaatikolla (itnörtti kukaties).
bleeding heart
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chas » 18.11.2014 20:21:18

bleeding heart kirjoitti:[Poistettu sääntöjenvastaista - Päihdelinkin moderaattori]

Kannattaa ottaa toi kysymys pois. Täällä on säännöissä kielletty minkäänlainen kaupanteko, tai edes ilmaiseksi tarjoaminen. Toi lääke on vielä sellanen jota paljon väärinkäytetään. Modet sensuroi noi jutut yleensä tosi nopeasti pois. Vie ihmeessä sinne kotisairaanhoitoon, tukee hyvää asiaa.

Kyllä 43-44 kg kuulostaa musta tosi vähältä, riippuu tietysti pituudestakin, mutta jopa lyhyellä ihmisellä.
Chas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja bleeding heart » 19.11.2014 16:19:25

MOI! Ei se kysymys, mikä lie nyt ollutkaan haittaa :) vaikka meni ihan kirkkailla silmillä sanoen. Mullahan on se :lol: helvetin lyhyt sarjamuisti! Oli se paino liian vähän, mutta kun ei saanut alas, vaik olis tuijottanut sitä puolikasta sämpylää, et kun sais alas, eikä mahaan koskis. :(vaan itsehän munasin, jos söin kymmentä 8 sijaan. Mut siit on koht 15 v että, tilanteet muuttuu. Jos minä jotain kotisairaanhoitoon vien, se onkin adressin paikka kohta :mrgreen: tosin a) ottaks ne? b) missä ne on? . Enpä oo kertonut. Ennemmin ku ekokemille, luulisin että on järkevämpi tehdä niin. Mä en muuten myy mitään, enkä tajunnut tollasia juttuja,terv. Simple bh
bleeding heart
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja bleeding heart » 19.11.2014 16:26:24

PS. Ei ollut L.lle tarkotettu. Petri taitaa olla aika maso, kun roikkuu mun joka sanassa. Enää ei "kuria anneta" Mä oon ollu tunnettu siitä et "kuria tuli", mutta ehkä äitis p. hoitanee asian tai joku muu ammattilainen. Puuttukoi voxra?
bleeding heart
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Dosetti