Olet täällä

Olantsapiini

Dosetissa keskustellaan lääkkeistä ja lääkeriippuvuudesta. Vertaiskeskustelun tavoitteena on kannustaa lääkekäytön hallintaan ja antaa tukea mahdollisesta riippuvuudesta irrottautumiseen. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Olantsapiini

ViestiKirjoittaja Citalo » 16.6.2019 18:14:44

Moi! Mulla ollaan aloittamassa kyseistä lääkettä todnäk 5mg annostuksella. Luin nuita haittoja, josta pisti silmään tuo lihominen. Unilääkkeen tilalle ja ahdistusta hoitamaan. Itse en löytänyt syytä tälle lihomiselle. Eli kysymykseni on: lisääkö se valtavasti ruokahalua vai onko siinä jokin muu syy? Olisin kiitollinenvastauksista 8)
Citalo
Miedosti panostava jäsen

Re: Olantsapiini

ViestiKirjoittaja juhanikari » 16.6.2019 21:56:34

Moi!

Mulla on ollut Olantsapiini 10 mg iltaisin vuosikaudet enkä ole lihonut.

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Citalo » 17.6.2019 21:22:13

Okei. Eli täytynee vain testata
Citalo
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Citalo » 20.6.2019 17:51:00

Noh, omalla kohdallani tästä ei ainakaan uneen ole :lol: päin vastoin, lääke virkistää oloa.
Citalo
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 21.6.2019 10:21:29

Mulla ei ole määrätty unettomuuteen vaan mielialan tasaajaksi.

t. Juhani
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Citalo » 23.6.2019 11:04:56

Mulla sekä uneen, ahdistukseen ja kaksisuuntaisen hoitoon. Menny muutamassa päivässä nyt aineenvaihdunta lukkoon täysin. Muuten jees, ei oo pameja tarvinnu popsia. Ja olan annos on 15mg
Citalo
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 25.6.2019 00:47:03

Mulla myös kaksisuuntainen. Olantsapiinista ja Litosta huolimatta joudun popsimaan pameja ahdistukseen. Olen pahan manian johdosta ollut useamman kerran suljetulla osastolla. Nyt Ola ja Lito pitäneet jo vuosia manian poissa, mutta eivät auta toiseen suuntaan eli masennukseen ja ahdistukseen. Siksi pameja kuluu, mutta en ylitä annoksia!

Mulla todellinen tuskan paikka on satunnaisesti vaivaavat Levottomat jalat nukkumaan mennessä. Mutta olen keksinyt siihen lääkkeen: Otan vuoronperään kylmää ja kuumaa suihkua. Vaimo ei vaan tykkää että häiritsen yöllä suihkulla naapureita!

Hyvää kesän jatkoa! :wink:

t. Juhani
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Citalo » 25.6.2019 14:48:51

Joo. Ihan kauheeet makeanhimot iskeneet varmaan tästä lääkkeestä. :lol: itsekin olin hoidossa, kun meni masennusniin pahaksi. Nyt päällä brintellix elokuuhun.
Kesän jstkot myös sinne :)
Citalo
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Neuroprotective » 25.8.2019 08:55:13

Virallisemmin lääkkeaineen kehittäjien sanoja lainaten antipsykootteja ei Ole tarkoitettu kuin muutaman kkn käyttöön. Mikäli ei aura, älä syö, ainakaan vuosia.

Aivot muistavat kroonistumisen ja liikenne kärsii. On nimittäin tarkoitettu vain akuuttiin psykoosiin.
Neuroprotective
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Veli-Matti Surakka » 17.10.2019 15:02:15

Citalo kirjoitti:Moi! Mulla ollaan aloittamassa kyseistä lääkettä todnäk 5mg annostuksella. Luin nuita haittoja, josta pisti silmään tuo lihominen. Unilääkkeen tilalle ja ahdistusta hoitamaan. Itse en löytänyt syytä tälle lihomiselle. Eli kysymykseni on: lisääkö se valtavasti ruokahalua vai onko siinä jokin muu syy? Olisin kiitollinenvastauksista 8)

Valmisteyhteenvedon mukaan olantsapiini lisää syömishalua sekä vaikuttaa veren sokeri- ja rasva-arvoihin. Tutkin myös hieman tietokantoja: eläinkokeiden perusteella (2017) se lisää ruokahalua, häiritsee sokeriaineenvaihduntaa, heikentää fyysistä aktiivisuutta ja myös kalorien polttoa.

Käyttämäsi annos on kuitenkin maltillinen. Kannattaa tietoisesti seurata syömisiään ja muistaa liikkuakin hieman (arkiliikunta!). Lääke ei välttämättä tee selkeää TAAS ON NÄLKÄ -fiilistä, vaan annoskoot saattavat hiljalleen ihan huomaamatta kasvaa ja tulee santsattua herkemmin jälkiruokaa. Terveellisiä (ja vähäkalorisia) kasviksia lautaselle enemmän :)
Mielipiteistä ei voi kiistellä niin väännetään sitten faktoista.
"Täsä lauseessa on kolme virhetä." (etsi virheet)
Veli-Matti Surakka
Proviisori

ViestiKirjoittaja Shadez » 5.11.2019 22:54:45

Mulla menee 10mg iltaisin ja en ole lihonnut.
Shadez
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ammattilainen » 9.2.2020 14:44:42

Mulla nää uuden polven "epätyypilliset" antipsykootit kyllä tuppaa lihottaan. Varmaan useammankin mekanismin kautta, mutta sekä mulla että mun miehellä tulee iltaisin hirveet mässyt lääkkeen oton jälkeen, pahemmat kun pilvessä! Ongelma omalla kohdalla vaan, että varsinkin ketiapiini aiheuttaa myös nielemisvaikeuksia = jos otan lääkkeen ennen iltapalaa niin jossain kohtaa kesken syönnin en pysty enää nielemään. Ei siis mitään nielemisvaikeuksia, vaan totaalinen kyvyttömyys niellä. Hyvä että en oo tukehtunu. Onko kellään muulla ollut samanlaista olantsapiinista tai ketiapiinista?

Toinen oire näistä (lihomisen lisäksi) nuo välillä vaivaavat levottomat "jalat" (mikä on musta ihan typerä nimitys koska koko keho siinä on levoton eikä pelkästään jalat; vaikee pysyy paikallaan vaikka väsyttäiskin – se jos mikä on hanurista). Ootteko huomanneet? Kumpi on tämän suhteen parempi/pahempi, olantsapiini vai ketiapiini?
Riippuu mistä roikkuu
Ammattilainen
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Buvidal24mg » 26.3.2022 11:44:01

Mulla tulee ketiapiinista kans yli 150mg annoksella nielemisvaikeuksia nii ihan turha yrittää niellä silloin muuta kuin nesteitä, ja olantsapiini + levomepromatsiini aiheutti levottomia jalkoja, käsiä ja selkää mutta kun tarpeeksi kauan söin kyseisiä lääkkeitä niin ne ''levottomat jalat'' meni ohi.. söin myös levottomiin jalkoihin Akinetonia mikä helpotti hieman sitä sätkimistä.. nykyään olen tottunut kumpaakin lääkkeeseen enkä koe minkäänlaisia sivuvaikutuksia.
Ku mieliala nousee tietää käyneensä pohjalla.
Buvidal24mg
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja rosyquit » 15.12.2022 05:51:10

Buvidal24mg kirjoitti:Mulla tulee ketiapiinista kans yli 150mg annoksella nielemisvaikeuksia nii ihan turha yrittää niellä silloin muuta kuin nesteitä, ja olantsapiini + levomepromatsiini aiheutti levottomia jalkoja, käsiä ja selkää mutta kun tarpeeksi kauan söin kyseisiä lääkkeitä niin ne ''levottomat jalat'' meni ohi.. söin myös levottomiin jalkoihin Akinetonia mikä helpotti hieman sitä sätkimistä.. nykyään olen tottunut kumpaakin lääkkeeseen enkä koe minkäänlaisia sivuvaikutuksia. cuphead

Onnekas. Ehkä minun pitäisi myös säätää annosta.
rosyquit
Miedosti panostava jäsen

Paluu Dosetti