Olet täällä

Opioidiriippuvuus

Dosetissa keskustellaan lääkkeistä ja lääkeriippuvuudesta. Vertaiskeskustelun tavoitteena on kannustaa lääkekäytön hallintaan ja antaa tukea mahdollisesta riippuvuudesta irrottautumiseen. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Opioidiriippuvuus

ViestiKirjoittaja Nella55 » 14.2.2020 08:49:14

Olen sairastanut nivelrikkoa jo monta vuotta. Kaksi kertaa on peruutettu leikkaus ja nyt uusi aika on 29.4.. Minut on leimattu opioidiriippuvaiseksi. Tunnustan, että olen riippuvainen?, mutta kivut ovat kovat enkä ilman lääkkeitä voi elää normaalia elämää. Kivut rajoittavat kaiken sen mistä olen ennen iloinnut. Kun menen lääkärille, lääkäri katsoo kaikki entiset tiedot ja leimaa minut auttamattomasti riippuvaiseksi. Nyt löysin hyvän lääkärin ja kävin hänen luonaan eilen. Tänään katselin omakannasta, että hän oli selannut kaikki kirjoitetut Panacod -reseptit. Luulin, että nyt löysin lääkärin, joka ei tuomitse minua aikaisempien tietojen perusteella. Mutta sain taas pettyä. Menin hänen luokseen sen takia, että olin niin kyllästynyt ja masentunut kaikista lääkäreistä. Ajattelin, että hän voisi nyt auttaa jaksamaan jatkossa, enkä kävisi muilla lääkäreillä. Sain kyllä särkylääkkeet, siis Panacodin. Mutta vain niin pienen määrän, että pitää laskea jatkuvasti, että lääkkeet riittävät seuraavaan kertaan. Kun vain osaisin ottaa asian näin, etten ottaisi ylimääräisiä.

Tänään on ystävänpäivä. Luin viikolla naistenlehtien kirjoituksia ystävyydestä ja tajusin, ettei minulla ole yhtään sellaista ystävää, jonka kanssa voisi jakaa kaiken. Toki minulla on ystäviä, olen erittäin ulospäinsuuntautunut ja tykätty. Mutta kun masennun, ei ole ketään jonka kanssa puhua. Ja löysinkin tämän ryhmän, jossa aiemminkin olen vieraillut. Olen jo 64 -vuotias ja välillä tuntuu kuin elämä olisi eletty. Iloa antaa eläkeläisryhmä, jossa käyn torstaisin. Siellä on todella kivaa. Mieltä lämmittää, että joku huudahtaa "ihanaa Tuija tuli". Kotona on kaikki päin hvettiä. Elän vain tässä hetkessä ja yritän jaksaa. Tänään tuo iloa tyttärentyttären koulustahaku ja illan vietto hänen kanssaan.
Vangittuna
Nella55
Miedosti panostava jäsen

Re: Opioidiriippuvuus

ViestiKirjoittaja Plinkin tiimi » 27.2.2020 09:35:06

Hei Nella55

Tervetuloa Päihdelinkkiin! Kerrot, että sairastat nivelrikkoa, johon sinulla on ollut opioidilääkitys. Sinulla on paljon kipuja, mutta lääkäri on laittanut sinulle vain niukan reseptin, koska olet tullut lääkkeistäsi riippuvaiseksi (käyttänyt suurempia määriä kuin lääkäri on määrännyt?). Tunnet myös itsesi välillä masentuneeksi, vaikka päälle päin kaikki näyttää olevan hyvin. Iloa elämään tuo eläkeläiskerho ja lapsenlapsi.

Ehdottaisin, että olisit rehellinen lääkärille. Voit myös kertoa hänelle masennuksen tunteistasi. Lääkärin kanssa voitte yhdessä miettiä ratkaisua molempiin asioihin. Salailulla tilanne vain pahenee.

Hienoa, että jaksat käydä kerran viikossa eläkeläiskerhossa! Olisiko paikkakunnalle muita eläkeläismenoja, retkiä tms.? Ehkäpä kerhosta löytyisi kaveri muuhunkin toimintaan? Voit purkaa tuntojasi myös tänne Päihdelinkkiin, ehkä sekin vähän auttaa? Jos kynnys ottaa lääkeasia puheeksi lääkärin kanssa on liian suuri, voit kysyä neuvoa ensiksi vaikka Päihdelinkin neuvonnasta.

Herättääkö Nella55:n kirjoitus teissä muissa ajatuksia?

Yst.terv. Tiia/Plinkin tiimi
Plinkin tiimi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mainettaan Parempi » 10.2.2021 10:23:32

Tiimiltä tuli paljon kauniita sanoja ,tippa linssiin meinas tulla. Se on niin kaukana todellisuudesta ,mitä sain lukea. Alotuksesta näkyi kuluneen vuosi, mitähän lie Nella 55 kuulumiset nyt ? Nivelrikkoisen tie on kivulias eikä apua tule oikeen mistään suunnasta. Yhteiskunnan asenne on sairas ja kuvitellaan hoidotta jättämisen motivoivan ihmistä liikkumaan . Ei siinä auta vaikka et pystyisikään lievittämään rikkoutuneiden nivelpintojen tuskatiloja . Onnistumiseksi luetaan jos lähettää potilaan kotiin panadol reseptin kanssa , varsin tietoisena et se on yhtä tyhjän kanssa. Sairauden alkuvaiheessa lääkäri toisensa jälkeen kirjoittaa koko farmakan kipulääkekirjon ja pistelee kortisonia niin kauan kuin potilas kokee edes hiukan hyötyvänsä niistä. Pirunko sille teet ettei opioidit eikä muutkaan auta särkyihin , niveliä ei uusita mikäli vielä jotenkuten pääset liikkumaan. Henkes kaupalla popsit buranaa, panadolia, vatsansuojaa vastoin korkeaa verenpainetta samalla tuntien miten astmaa pukkaa ja pumppu hakkaa miten sattuu. Kirurgit ja fysiatrit onnittelee toisiaan kun saavat saman palkan tekivät mitä tekivät. Siis tämä kaikki tapahtuu vaikka potilas ei olisikaan missään opioidi koukussa vaan ei kertakaikkiaan ole kestäny niiden vaikutuksia , silti sen palkkansa saava ei lue niitä vitun papereita . Prkele tätä touhua.
No jaa
Mainettaan Parempi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja captainkiddjukka » 20.3.2021 22:05:22

Mainettaan Parempi kirjoitti:Tiimiltä tuli paljon kauniita sanoja ,tippa linssiin meinas tulla. Se on niin kaukana todellisuudesta ,mitä sain lukea. Alotuksesta näkyi kuluneen vuosi, mitähän lie Nella 55 kuulumiset nyt ? Nivelrikkoisen tie on kivulias eikä apua tule oikeen mistään suunnasta. Yhteiskunnan asenne on sairas ja kuvitellaan hoidotta jättämisen motivoivan ihmistä liikkumaan . Ei siinä auta vaikka et pystyisikään lievittämään rikkoutuneiden nivelpintojen tuskatiloja . Onnistumiseksi luetaan jos lähettää potilaan kotiin panadol reseptin kanssa , varsin tietoisena et se on yhtä tyhjän kanssa. Sairauden alkuvaiheessa lääkäri toisensa jälkeen kirjoittaa koko farmakan kipulääkekirjon ja pistelee kortisonia niin kauan kuin potilas kokee edes hiukan hyötyvänsä niistä. Pirunko sille teet ettei opioidit eikä muutkaan auta särkyihin , niveliä ei uusita mikäli vielä jotenkuten pääset liikkumaan. Henkes kaupalla popsit buranaa, panadolia, vatsansuojaa vastoin korkeaa verenpainetta samalla tuntien miten astmaa pukkaa ja pumppu hakkaa miten sattuu. Kirurgit ja fysiatrit onnittelee toisiaan kun saavat saman palkan tekivät mitä tekivät. Siis tämä kaikki tapahtuu vaikka potilas ei olisikaan missään opioidi koukussa vaan ei kertakaikkiaan ole kestäny niiden vaikutuksia , silti sen palkkansa saava ei lue niitä vitun papereita . Prkele tätä touhua.

Hyvää ja osuvaa tekstiä. Itselläni on 3-4 välin välilevy poiskulunut, ja kivut seurana jo 15 vuotta. Morfiinilääkitys on peräisin hollantilaiselta erikoislääkäriltä, joka 10v sitten kehoitti kokeilemaan MST 20 mg kipuun, ja sehän tehosi. Ei sen koommin ole tarvinnut tramadoleja turhaan syödä, ja kipu on pysynyt raameissa. Nyt jouduin koronan takia kotimaisten puoskareitten uhriksi, ja ensimmäinen lääkityksen uusimispyyntöni päättyi lyhyeen 2vk tramadolrepsuun. Kipuun erikoistunut 2. lääkäri jo suostui 10mg Oxycontin ja pregabaliinin yhdistelmään ja kirjoitti lähetteen magneettikuvaan, josta viimeisin ja nykyinen tilanne. Leikkaus on edessä, sanoi radiologi kuvan tutkittuaan. Saa nähdä mitä uusi kipulääkäri nyt kirjoittaa, kun ensi viikolla tapaamme. Ilmapiiri on kuitenkin niin kipukielteinen kun olla osaa. "Kun jenkeissä opioidit" jne blaa blaa on tavan lääkärin perusasenne kipuun ...
gnothi seauton
captainkiddjukka
Miedosti panostava jäsen

Paluu Dosetti