Olet täällä

Rivatril vaihdettiin opamoxiin ja en kestä olojani

Dosetissa keskustellaan lääkkeistä ja lääkeriippuvuudesta. Vertaiskeskustelun tavoitteena on kannustaa lääkekäytön hallintaan ja antaa tukea mahdollisesta riippuvuudesta irrottautumiseen. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Rivatril vaihdettiin opamoxiin ja en kestä olojani

ViestiKirjoittaja ClairDeLune » 30.8.2020 17:15:14

Hei! Olen käyttänyt bentsoja n. 12 vuotta jokapäiväisesti. Nyt olen kuitenkin raskaana ja lääkäri vaihtoi rivatrilini turvallisempaan vaihyoehtoon raskauden aikana eli opamoxiin. Olin jo ennen raskautta pystynyt pudottamaan rivatril annostusta 0,5mg 5kpl kolmeen kappaleeseen. Nämä siis olin tottunut ottamaan aina kerralla kun oloni ei tuntunut kohentuvan muutoin 🤔 nyt vaito siis opamox 15mg 1-3 tablettia (mikä vastaa samaa annosluokkaa)

Ongelma nyt kuitenkin on että opamox on niin lyhytvaikutteinen että olen saanut kamalia vieroitusoireita ja en ole pystynyt piyäytymään tuossa kolmessa kappaleessa vaan niitä on tullut naposteltua enemmän kun en muutoin kykene kuin pyörimään tuskaisena sängyssä sydämentykytysten kera. Alkoholin käytön kyllä pystyin lopettamaan seinään mutta tämä on kyllä nyt niin vaikea homma etten tiedä mitä tekisin. Suuri huolenaihe on että mitä sikiölle voi tapahtua kun en kykene lopettamaan.. vaikka rivatrilin kanssa oli jo jotenkin niin paljon helpompaa tuo pudotus että ajattelin että kyllähän tämän pystyy lopettamaan.

Erikoislääkäri ei suostu vaihtamaan rivatriliiniin takaisin vaikka hoitohenkilökunta mulle toitottaa että bentsot on parempi vaihtoehto kuin alkoholi ja että äidin olon tasaisuus on tärkeintä myös sikiön voinnille.

Nyt oloni on kaikkea muuta kuin tasainen.. mitä mielestänne mun pitäisi tässä tilanteessa tehdä? Olen miettinyt kauhuissani aborttiakin mutta siihen tarvitaan erikoislupa koska olen jo Rv15 (ja vaihto tuohon toiseen bentsoon oli siis viikko sitten)
Uskalla olla rohkea
ClairDeLune
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

Re: Rivatril vaihdettiin opamoxiin ja en kestä olojani

ViestiKirjoittaja Ryzen Radeon (poistunut käyttäjä) » 1.9.2020 08:53:43

Moi.
Yksi ongelma lienee ainakin siinä, että tuo kolme 15 mg Opamoxia ei vastaa käyttämääsi kolmea 0.5 rivatrilia.
Kun noita lääkkeiden vertailutaulukoita katsoo, sun pitäisi ottaa 4x 15mg Opamox, että vastaavuus olisi sama, mitä 3x0.5mg Rivatrilia.

Tiedän, nuo tuskaiset olot ja sen, että silloin tulee otettua vähän enemmän. Sekin henkinen puoli, että ei usko 'uuteen' lääkkeeseen vaikuttaa ja kun ei ole luottamusta lääkäriin vie mieltä alas.
Itse olen tahdonvastaisessa pamin alasajossa ja koko hereilläoloajan päässä suunnaton v*tutus. Tosin vaihtelee, nyt olo lähes normaali taas. Mutta varmasti taas mennään alas päin, tiedä sitten koska. Pian varmaan.

Tuli mieleen, että miten paljon aikaa sinulla on tuosta alkoholin lopetuksesta, mietin voisiko se vielä huudella sieltä itseään takaisin, kun bentsot vähenee? Olit ajanut alas ilmeisen nopeasti rivatrilia jo ennen raskautta (?) ja nyt lääkäri pienensi annosta lisää ja vaihtoi lääkkeen, joten ei ihmekään että olo huono.
Puhu sille erikoislääkärille noista aborttiajatuksista Monta asiaa: lopetus ja lääkepienennys samaan kasaan. Miten nuo hormoonitkin mahtaa heitellä tilanteessa?
Jos lääkäri pätevä korjannee lääkityksen. Ja jos ei auta, vaihda lääkäriä.
Toivottavasti saat asian kuntoon ja ajattele sitä vauvaa, lapset on mukavia veitikoita.

Hyviäkin lääkäreitä on, tietäisi vaan missä :shock:
Ryzen Radeon (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja ClairDeLune » 7.9.2020 10:33:02

Kiitos vastauksestasi ja hyvistä vinkeistä 🥰 mulla on viikottain juttelutuokio päihdetyöntekijöiden kanssa jotka välittävät tietoa sille lääkärilleni. Kovasti oon yrittäny saada häneen puhelinkontaktia kun haluaisin puhua itse lääkärin kanssa näistä asioista mutta lääkäri on kuulemma niin kiireinen ettei ehdi jutella 🙄 tänään tulee soitto (jos tulee) että onko lääkäri uusinu reseptini ees ja jos on niin onko nostanu annosta ees sillä yhdellä😅 jos ei niin sit on pakko lähtee yksityiselle? Tai jonnekki.. voi olla että iskee niin kova paniikki että joudun taas sairaalaan 🤧

Nyt tässä myös mietimme että lähdenkö mä katkaisuhoitoon tuosta.. aika kurjaahan siellä voi tulla olemaan näin sos.foobisena ihmisenä 😪🤮 kuulemma 3-4viikossa ne bentsot alas ajaa siellä.. onkohan tuo nyt ees mitenkään mahdollista niin nopeasti? 😅
Uskalla olla rohkea
ClairDeLune
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja ClairDeLune » 7.9.2020 10:34:51

Alkoholin lopetuksesta on aikaa viikkoa vaille 3kk en sit tiedä johtuuko se enää siitä? 🤔
Uskalla olla rohkea
ClairDeLune
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lump_of_coal » 1.11.2021 16:19:27

ClairDeLune kirjoitti:Hei! Olen käyttänyt bentsoja n. 12 vuotta jokapäiväisesti. Nyt olen kuitenkin raskaana ja lääkäri vaihtoi rivatrilini turvallisempaan vaihyoehtoon raskauden aikana eli opamoxiin. Olin jo ennen raskautta pystynyt pudottamaan rivatril annostusta 0,5mg 5kpl kolmeen kappaleeseen. Nämä siis olin tottunut ottamaan aina kerralla kun oloni ei tuntunut kohentuvan muutoin 🤔 nyt vaito siis opamox 15mg 1-3 tablettia (mikä vastaa samaa annosluokkaa)

Ei vastaa kyllä kuin noin puolia tuo 3kpl, joten ei ihme jos olo ei ole kohentunut..

15mg oksatsepaamia vastaa noin 7.5mg diatsepaamia, kun taas 0.5mg klonatsepaamia vastaa 10mg diatsepaamia.

3x15mg on siis noin puolet siitä mitä tuo oikeasti vastaa, kun 1.5mg rivatril annos = 30mg diazepam vs. 15-45 oksatsepam = 7.5 - 22.5mg diatsepam (jos nyt oikein äkkiseltään laskin). Omalla kohdalla jälkioireet vaivasivat kuukausia vaikka oli tuo diatsepaami korvaavana siinä apuna.

Propralista voi olla hyötyä (en tiedä sopiiko raskaana oleville), mutta omalla kohtaa se auttoi fyysisissä oireissa kuten sydämentykytys jota rivatrilin lopettaminen sai aikaan. Ei nyt ihan täysin vienyt oireita pois mutta osan niistä.

Tuolta sivulta löytyy pitkäaikaiseen käyttöön soveltuvat vähentämistaulukot sekä korvaavuustaulukot jotka ovat toimineet monilla. Kyseessä on tietääkseni menestyksekkäin benzojen lopetusopas mitä on koskaan kirjoitettu, itse pääsin tuon vähennysmallin avulla eroon 3x2mg xanor + 3x2mg rivatril lääkityksestä.

https://benzo.org.uk/manual/bzsched.htm#s10

Lääkäri ei aluksi meinannut uskoa näitä taulukoita mutta omasta kokemuksesta sanoisin että luvut ovat juuri niinkuin pitää. Ei ollut helppoa sittenkään mutta voisi sanoa että kuitenkin siedettävää ja osan ajasta pystyin käymään töissä. Sekin auttoi että sovimme että pyritään siihen että annosta ei koskaan nosteta, mutta orjallisesti ohjelmaa ei tarvitse seurata vaan jos tuntuu tiukalta niin pidetään 1-2kk tauko ja jatketaan siitä mihin jäätiin. Se toimi hyvin, parisen kertaa piti lopettaa vähentäminen ja jatko onnistui kunhan elimistö oli hieman tasaantunut tilanteeseen.
lump_of_coal
Miedosti panostava jäsen

Paluu Dosetti