Olet täällä

Benotsien "korvike"

Dosetissa keskustellaan lääkkeistä ja lääkeriippuvuudesta. Vertaiskeskustelun tavoitteena on kannustaa lääkekäytön hallintaan ja antaa tukea mahdollisesta riippuvuudesta irrottautumiseen. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Benotsien "korvike"

ViestiKirjoittaja josafatti » 25.2.2021 10:37:57

Onkohan tää oikea palsta kysyä? En ole lääkkeitten orja paitsi että erästä masennsulääkettä oon jo vuosia käyttänyt ja onhan noi jotensakin auttaneet. Nyt tuli kuitenkin sellainen tilanne eka kertaa vuosikausiin, että on hermo kireällä erinäisten tapausten vuoksi. On kuin painajaiseen olis herännyt. Auttaahan nuo benotsit varmaan sellaisisa tilanteissa, mutta jokusen tunnin päästä tilanne on sama. En halua sellaista kysellä lääkäreiltä ja tuskin antavatkaan. Nyt vaan mietin onko olemassa jotain mielialaa tasaavaa ja rauhoittavaa lääkettä joka on ei-benotsi.
josafatti
Miedosti panostava jäsen

Re: Benotsien "korvike"

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 27.2.2021 06:21:57

Onhan noita kaikenlaisia lääkkeitä, joita käytetään ahdistuksen hoitoon. Joillain auttavat, joillain eivät. Perus-SSRI-/SNRI-masennuslääkkeitä voidaan käyttää(Niiden vaste ahdistukseen on kait yleensä melko heikko, mutta tämäkin riippuu ihmisestä), mutta sulla ilmeisesti on jo sellainen käytössä, joten tuskin olisi mitään hyötyä lyödä toista samanmoista siihen päälle. Toisekseen se voi olla vaarallistakin; serotoniinisyndrooman riski. Buspironi(ainakin kauppanimellä Anxilon) on nimenomaan ahdistukseen tarkoitettu ei-bentsodiatsepiinilääke. Lyricaa käytetään paljon ahdistukseen ja on kait varsin tehokaskin, mutta jos kovasti pelkäät huumausainelääkkeitä, niin ehkei se sitten sovi. Eipä sekään toki läheskään kaikilla riippuvuuteen/väärinkäyttöön johda. Mirtatsapiini(NASSA-lääkeryhmään kuuluva masari) pienellä annoksella auttaa monilla hyvin unettomuuteen, jos se on ongelmana, mutta varsinaiseen ahdistukseen ei niinkään.

Joku lekuri voi tyrkyttää Ketipinoria tai vahvempiakin neuroleptejä, mutta älä helvetissä sellaisia syö tuohon vaivaan. Niillä on tosi pahoja haittavaikutuksia ja siksi niitä ei pitäisikään käyttää muuhun, kuin psykoosin hoitoon, sanoi joku puoskari sitten mitä muuta tahansa.

Edit: Kaikkien lääkkeiden vaikutus lakkaa tietenkin jossakin vaiheessa, jos niitä ei ole tarkoitus loppuelämää käyttää. Jos ahdistuksen syynä ovat jotkin konkreettiset pulmat, jotka rassaavat päätä ja hankaloittavat elämää, niin eiväthän ne pillereitä popsimalla mihinkään katoa. Akuutissa kriisissä jokin täsmälääke on monesti ihan paikallaan, eli antaa pienen aikalisän, mutta sen jälkeen tarttis tehdä varmaan jotakin muutakin, jos meinaa päästä eteenpäin vaikeasta tilanteesta. Omasta kokemuksesta olen oppinut, että asioille voi useimmiten tehdä jotakin ihan itse ja usein jopa paljonkin, kun laittaa rattaat raksuttamaan ja ryhtyy tuumasta toimeen. Totta kai ymmärrän senkin, että alkushokissa voi tuntua siltä, että tästä ei voi mitenkään selvitä. Tuossa tilanteessa se lääkkeiden antama aikalisä onkin tarpeen.

Edit2: Vielä tuosta, kun sanoin, että asioille voi tehdä paljon ihan itse: En tarkoittanut, että ihan ypöyksin ja minä itte, perkele! -meiningillä pitäisi selvitä. Sitä meinasin, että ihan itse voi hakea apua instanssista X. Keskusteluapua MT-puolelta tai vertaistukiryhmistä, sosiaalitoimen apua, muiden viranomaisten apua, velkaneuvontaa, seurakunnan ruokakassin... Mihin nyt apua sitten tarvitseekaan.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja josafatti » 1.3.2021 13:44:12

Kokeiltu on Ketipinor. Yhteen pilleriin se jäi. Kun sai virstaummen ja paljon muuta.Onneksi oli halpaa. Oon jo napannut vuosia Sepramia mutta sen vaikutus lienee vähäinen. Otan kun ei muuta ole. Oon sinnitellyt jotenkuten. Otin yhteyttä taho X jonka kanssa voi keskustella chatissa. Ajattelin auttasko esim. Buspirooni. Lyrica? En pelkää riippuvuutta. Bentsot kai ovat niin, että kun ottaa vähän ajan päästä tila on sama ja otettava uusi. Ja mikäs alkoi vaivata.? Ikivanha kuolemantapaus muistui mieleen ja se että saatoin olla osasyyllinen kun nuori ihminen kuoli. Hän odotti minulta jotain mutta ei minusta ollut mihinkään. Sen jälkeen ei ole minulla oikein rauhaa ollut,kun tämän kaiken alkoi muistaa.
josafatti
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 4.3.2021 04:15:04

^ Lyricalla on monelta ihmiseltä kuulemani mukaan(Omakohtaista kokemusta ei ole) juuri sellainen vaikutus, että se sahaa ylös-alas ja aiheuttaa herkästi sitä, että aina on otettava lisää. Jos ei toleranssi mitenkään kohisten nousekaan, niin ainakin annos pitää uusia aamuin illoin.

Niin kuin yllä jo sanoin, kaikkien lääkkeiden vaikutus lakkaa jossakin vaiheessa, eikä pohjimmainen ongelma sillä aikaa katoa mystisesti mihinkään. Eivät benzot tässä asiassa mitenkään erityisasemassa ole. Tokikaan en voi suositella lyhytvaikutteisia benzoja(esim. Xanor, Opamox), koska niiden heittelehtivä vaikutus aiheuttaa herkästi rebound-ahdistusta, joka pahentaa oloa entisestään. Mm. Diapam ja Rivatril ovat benzoja, joilla on pitkä ja tasainen vaikutus, mutta ihan jees, jos et halua ko. lääkkeitä käyttää ensinkään.

Ikävän kuuloinen juttu sulla. Itse kärsin posttraumaattisesta stressistä ja eipä siihen lisälääkkeiden nappailu mitään ole auttanut. Unilääke on satunnaisesti ollut tarpeen, jos yöunet meinaavat mennä tyystin fläsäreiden vuoksi. Mä olen saanut apua terapian muodossa, mutta ymmärrän hyvin sen, että terapiaa ei hetkessä saa, jos ei ole aikaisempaa hoitotaustaa, eikä välttämättä sittenkään. Nyt koronakin vielä rajoittaa omalta osaltaan.

Jotkut toki ratkaisevat tällaiset asiat turruttamalla itsensä aineella X määräämättömäksi ajaksi. Ei siinä mitään moittimista ole, jos sen ratkaisun kanssa itse pärjäilee ihan okei.

Voimia.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Dosetti