Olin aikoinaan 7v Opamox-koukussa (päiväannos enimmillään 3x30mg), johon päädyin erittäin vaikean elämäntilanteen ja traumaattisen tapahtuman takia. Ajoin lääkityksen alas vuonna 2013 ja olin noin 1,5v ilman bentsoja. Sitten lopetin masennuslääkkeet ja aloin saada niin pahoja paniikkikohtauksia, että oli pakko mennä päivystykseen, koska pelkäsin että jotain sattuu. Sieltä lähdin Diapam-reseptin kanssa ja sen avulla selvisinkin masennuslääkkeiden vieroitusoireista hyvin.
Lupasin itselleni ja lääkärille että aikaisemman riippuvuuteni takia olen erittäin varovainen bentsojen kanssa. Oma sääntöni oli että 30x5mg paketin pitää kestää vähintään 3kk ja pakettien välissä pidän vähintään 1-2 viikon tauon. Lisäksi en ota lääkettä päiväsaikaan, vaan vasta illalla ennen nukkumaanmenoa, ellei sitten ole ihan pakottavaa tarvetta (esim. paniikkikohtaus, hammaslääkärikäynti tms. tavallista stressaavampi tilanne). Lääkärini on myös tietoinen taustastani ja asia on hänen kanssaan avoimesti puhuttu auki.
Olen ollut päihteetön juhannuksesta 2017. Bentsoja olen kuitenkin syönyt unettomuuteen ja sain pidettyä omista säännöistäni kiinni aina koronapandemian alkamiseen asti. Viimeiset 1,5v ovat olleet ihan yhtä helvettiä mielenterveydelle. 2020 alussa sairastuin työuupumukseen, toivuin siitä pari kuukautta, sitten alkoivat korona ja poikkeustoimet.
Mahdollinen sairastuminen pelotti alkuun ihan helvetisti, minulla oli paniikkikohtauksia ja pakkoajatuksia, joten tuli turvauduttua Diapamiin tavallista useammin. Lisäksi lähiomaisellani puheksi syksyllä muistisairaus, minkä takia olen joutunut hoitamaan hänen puolestaan kaiken maailman asioita sekä reissaamaan Helsingissä. Joka kerta Helsingissä käydessä olen pelännyt että saan tartunnan. Myös rakas kissani on sairastellut, mikä on myös tuonut lisästressiä ja ahdistusta.
Olen pitänyt parhaani mukaan kiinni 3kk uusimisvälistä, mutta välillä on kyllä tullut uusittua resepti 2kk väleinkin. Lisäksi pakettien väliset tauot jäivät pois.
Nyt olen selvästi fyysisesti riippuvainen ja tosiaan reseptin uusimisessa oli ilmeisesti jokin tekninen ongelma, eikä sitä uusittu 8 päivän sisällä. Soitin terveyskeskukseen torstaina, että mikä homma, ja hoitaja siellä lupasi että asia hoituu perjantai-iltaan mennessä. Mutta eipä hoitunut.

Mutta ei niin pahaa etteikö jotain hyvääkin.
Tänä kesänä on ollut poikkeuksellisen paha siitepölyallergia, johon minulle määrättiin lääkkeeksi Atarax 25mg 1kpl iltaisin ja päivällä tarpeen mukaan. Kuurin aikana olen huomannut etten tarvitse bentsoja niin paljon, sillä Atarax tuntuisi hoitavan unettomuutta ja ahdistusta hieman kuin Ketipinor, mutta ilman Ketipinorin valtavia haittavaikutuksia.
Juhannusviikolla aloin hetken mielijohteesta kokeilla erilaisia meditointitekniikoita, sekä keskittymis- että rentoutusharjoituksia. Olen tehnyt meditoinnista itselleni päivittäisen rutiinin: 10min keskittymisharjoitusta joka päivä ja tarpeen mukaan rentouttava hengitysharjoitus. Jos oikein innostuu, niin illalla ennen nukkumaanmenoa vielä toiset 10 minuuttia keskittymisharjoitusta.
En ole vielä päätynyt mihinkään vakiotekniikkaan, mutta olen silti huomannut että kyllä noista vaan on oikeasti apua.
Eilen kärvistelin sohvalla alkavissa vieroitusoireissa, pulssi oli selvästi koholla, hikeä pukkasi ja pää tuntui kiristävän ahtaalta. Ajatukset sinkoilivat ja jopa hieman pelotti, että lähteekö mieli ns. laukalle.
Laitoin silmät kiinni ja keskityin hengittämiseen ja siihen, miltä syvä hengenveto tuntuu vatsanpohjassa. Jos päähän alkoi tulla ajatuksia, totesin mielessäni "nyt huomaan ajattelevani, joten keskityn vain hengittämiseen". Tuo kuulostaa yksinkertaiselta, mutta on oikeasti tosi vaikeaa.. Siksi sitä pitää harjoitella joka päivä. Ja eilen harjoitus tuotti tulosta: yhtäkkiä en ajatellut mitään. En siis kertakaikkiaan yhtään mitään. Mieli oli kirkas ja hiljainen kuin pakkasaamu, aika tuntui hidastuvan ja kaikki hälinä päässä hiljeni. Sitten tietenkin aloin ajatella sitä, että en ajattele mitään, ja homma kosahti siihen. En enää päässyt takaisin samaan tilaan. Niinpä lopetin harjoituksen ja kun avasin silmät, huomasin että pulssi oli laskenut enkä enää hikoillut. Unikin tuli tämän jälkeen mukavasti.
Myös kävelylenkit ovat auttaneet vieroitusoireisiin. Lähteminen on aina vaikeaa, mutta joku 5km reipas kävelylenkki väsyttää sen verran, että olo helpottaa hetkeksi. Pyrin myös kulkemaan suurimman osan matkasta metsässä. Siellä mieli lepää.
Kaiken kaikkiaan olisin nyt todella motivoitunut lopettamaan bentsojen käytön. Mitä vähemmän minulla on pakottavia riippuvuuksia, sen parempi versio olen itsestäni. Riippuvaisen elämästä nimittäin puuttuu todellinen vapaus.
Aion kyllä silti maanantaina soittaa terveyskeskukseen ja sanoa että tarvitsen sen reseptin nyt. Edellisestä annoksesta on nyt 6 vuorokautta ja koska diatsepaamin puoliintumisaika on todella pitkä, luulen vähän ettei pahin ole vielä edes alkanut. Vaikka olen nyt Atarax-kuurin aikana ottanut vain 2,5mg 1-2 kertaa viikossa, niin en pysty lopettamaan kylmiltään, etenkin kun ensi viikolla pitäisi taas lähteä Helsinkiin.
Ajattelin kuitenkin myös varata lääkäriajan ja tehdä lääkärin kanssa suunnitelman lääkityksen purkamisesta. Kunhan olen saanut toisenkin koronarokoteannoksen ja voin lakata pelkäämästä vakavaa sairastumista, niin ehkä silloin olisi oikea aika vaihtaa resepti 2mg tabletteihin ja ruveta laskemaan annosta vähitellen. Myös Ataraxiin ajattelin pyytää 100kpl reseptin ja selittää miten se on helpottanut oloja ja vähentänyt bentsojen käyttöä.
Ja aion ilman muuta myös jatkaa päivittäistä meditointia.
Kiitos ja kaikkea hyvää kaikille, jotka jaksoivat lukea. Muistakaa, että riippuvuuksista irti pääseminen on mahdollista. Sitten joskus kun oikea hetki tulee, niin sen kyllä tunnistaa. Silloin rohkeasti kohti tuntematonta ja uutta elämää.