Olet täällä

Unet

Mitä sinulle kuuluu? Tervetuloa olohuoneeseen! Olohuoneessa voit keskustella kaikista mielen päällä olevista aiheista, jotka eivät suoranaisesti sovi muiden teemojen alle. Sana on vapaa, mutta muistathan lukea ensin Päihdelinkin säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Unet

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 18.6.2022 00:04:05

Voi olla, että olen avautunut tästä tähän ketjuun aikaisemminkin. En jaksanut tarkistaa.

Olen nyt useana yönä nähnyt unia, jotka toistuvat mulla säännöllisen epäsäännöllisesti. Tästä unesta on ziljoona eri versiota ja aina se on ainakin vähän erilainen, mutta olennainen pointti siinä on se, että mulla on jokin hirveä hätätilanne tai muutoin vain tosi tärkeä asia tai jokin suuri suru ja huoli, johon kaipaan ymmärrystä. Tätä asiaani sitten yritän kovasti kertoa henkilölle X ja tämä henkilö suhtautuu siihen aina joko olemalla mulle todella ilkeä tai ignooraamalla mut täysin. Yritän selittää hyvällä ja pahalla, asiallisesti argumentoimalla ja sitten lopulta itkemällä ja raivoamalla ja mikään ei vain auta. Ei mene perille ja/tai vittuilu vain pahenee. Tämä vastapuoli unessa vaihtelee siis myös. Joskus se voi olla esim. mieheni tai äitini tai joku muu läheinen ihminen. Joskus lääkäri, joku viranomainen tai esim. häke-päivystäjä. Voi olla joku random vastaantulija, jolta yritän saada apua tai sitten ihan joku unityyppi jossakin tosi surrealistisessa tilanteessa ja ympäristössä. Näissä unissa on aina todella ahdistava tunnelma ja usein heräilen kesken kaiken siihen, että itken. Sitten uni saattaa vielä jatkua ennen kun herään lopullisesti. Vähän heräämisen jälkeenkin olen vielä ahdistunut fiilis, joka toki sitten hellittää, kun pääsen kunnolla päivään kiinni.

Olen muutenkin viime öinä nähnyt tosi värikkäitä unia. Se on aina hyvä asia, vaikkeivat ne unet itsessään niin kivoja olisikaan. Unien näkeminen kertoo, että mielenterveys on kutakuinkin kohdillaan ja unenlaatu hyvää. Mua vähän huvittaa, kun joskus jotkut sanovat, että mulla on varmaan jotakin häikkää päässä, kun näen aina niin outoja unia. No, silloin kun päässä on iso häikkä(psykoosi, vaikea masennus) nimenomaan ei nähdä unia. Tästä löytyy ihan reippaasti tutkittua tietokin, jokainen etsiköön itse, jos kiinnostaa, mutta onpa tuosta riittämiin omakohtaista kokemustakin. Siinä vaiheessa, kun unimaailma siirtyy valveilla olon puolelle, ollaankin jo aika mielenkiintoisissa sfääreissä, eikä lainkaan positiivisella tavalla :twisted: :roll: .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 18.8.2022 05:28:42

Näin unta, jossa olin jonkinlainen TV-toimittaja ja mulla oli suorassa lähetyksessä samaan aikaan vieraina Jari Litmanen ja John Travolta. Kyseiset herrat menivät mulla ihan koko ajan sekaisin ja kyselin heiltä vääriä kysymyksiä ja kämmäilin muutenkin varsin lahjakkaasti sen haastattelun läpi. Olin siinä jo ihan helisemässä, että kohta tulee sanomista ja isosti tuleekin. Myös nämä haastateltavat vaikuttivat aikas vaivaantuneilta.

Oikeasti en siis sekoita Litmasta ja Travoltaa :D . Eiväthän he ole tippakaan samannäköisiä tai muutoinkaan muistuta toisiaan mitenkään, ainakaan minun mielestäni.

Edit: Olen muutenkin nähnyt viimeaikoina tosi paljon ja tosi eläviä unia. No, se kertonee hyvästä unenlaadusta, sekä siitä, että mielenterveys on suht kondiksessa, joten lienee syytä olla iloinen tästä asiaintilasta :D .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Magnesium » 5.9.2022 20:46:41

Mirtazapin 15mg ja unet.

Otan puolikkaan tai vähemmän. Silloin tällöin.Olen nähnyt villejä unia ja pahoja painajaisia aina. niinpä myös viime yönä. siitä olisi hyvän kauhuelokuvan tai muun voinut kirjoittaa.

uni oli erittäin selkeä myös visuaalisesti. olin jossain huumeluolassa ulkomailla. (en ole ikinä käyttänyt huumeita, vain alkoholia.) Halusin jäädä sinne luolaan, enkä olisi halunnut mitenkään herätä. Heräsin pakolta puolilta päivin. Jotta melkoista :roll:
Magnesium
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieraammaksi54 » 6.9.2022 11:46:33

Näen unia lähes joka yö. Ja puhun myös unissani. Sekä joskus huidon käsillä.
Nykyään ei enää ole niitä hirveitä painajaisunia joita raittiuden alussa ja vielä juovana ihmisenä näin.
Minua ei pidetä outona, kun sisarukset näkee myös unia paljon ja olemme muutenkin tunteikkaita ja herkkiä.
Vieraammaksi54
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 10.9.2022 06:50:46

^^/^ Monet sanovat, että mirtatsapiini aiheuttaa outoja unia ja taitaa tuo lukea ihan pakkausselosteessakin mahdollisena sivuvaikutuksena. Toinen kysymys onkin sitten se, mitä tarkoittavat oudot unet. Eivätkös unet yleensä ole enemmän tai vähemmän surrealistista settiä :? . Itse en kyseistä sivuvaikutusta mirtasta saanut, kun sitä joskus unilääkkeenä käytin. Minut se nukutti niin syvään uneen, etten pahemmin unia nähnyt. Hiton hyvä unilääke siinä mielessä, että uni ainakin tuli ja varmasti ja valot pysyivät sammuksissa helposti 10 h putkeen. Sivuvaikutukset vain olivat ei-niin-mukavia. Mm. hillitön nälkä, joka aiheutti aivan pakonomaista mässäilyä ja sitten juuri tuo, että mirtatsapiini-uni oli liian syvää, eli ei lepuuttanut ja virkistänyt niin kuin unen pitäisi ja aamulla olo oli lähinnä pökkyräinen ja kiukkuinen. Toki tuollainenkin uni on parempi vaihtoehto, kuin ei unta lainkaan.

Eiväthän painajaiset kivoja ole, mutta ei niistä tarvitse huolissaan olla tai ajatella olevansa jotenkin häiriintynyt, outo, traumatisoitunut tmv., jos niitä näkee paljon. Itseasiassa kaikki ihmiset näkevät enemmän pahoja, kuin hyviä unia. Tämä johtuu ihan siitä, että unen yksi tarkoitus on treenata ihmistä oikean elämän vaara- tai muita ikäviä tilanteita varten. Yleensäkin runsas unien näkeminen on terveenmerkki. Kertoo siitä, että uni on hyvälaatuista ja mielenterveys ainakin kutakuinkin kunnossa. Vaikeasti masentunut ja/tai psykoottinen ihminen ei yleensä näe juurikaan unia.

Minäkin puhun, itken ja nauran unissani tosi paljon ja lisäksi huidon, kuin helikopteri :lol: . Eipä tuosta haittaa ole, kun se ei häiritse vieressä nukkuvaa isäntää(On tottunut kärsimään :lol: :mrgreen: ), eikä ilmeisesti naapuriin asti kuulu, vaikka tässä talossa seinät ovatkin pahvia. Ainakaan kukaan ei ole valittanut.

En muista mitä unta näin viime yönä. Ehkä en mitään. Olen tosin viimeaikoina ollut sen verran univelkainen ja nyt sain viimein nukuttua pitkät yöunet, että ottanee hetken ennen kun uni normalisoituu. Ihan levännyt ja virkeä olo mulla kyllä on.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 15.9.2022 07:04:16

Viime yönä näin melko hauskan ja pitkän unen. Unessa olin kampaajalla. Kampaaja oli nuorehko, kivan näköinen ja oloinen mies. Hän oli tosin hidas työntekijä ja jouduin odottamaan vuoroani pitkään.
Kun viimein pääsin penkille, hän alkoikin työnteon sijaan jutella kanssani, selata kännykkää kanssani ja taisipa tarjoilla viiniäkin. En muista mitä tukalleni olisi pitänyt tehdä unessa, mutta kampaajakäynti oli kuitenkin hyvin tärkeä jostain syystä. Olin ehkä menossa johonkin kuvaukseen taas tms.
Meillä oli oikein mukavaa kampaajamiehen kanssa, mutta hiuksilleni hän ei saanut tehdyksi mitään. Välillä jouduin siirtymään takaisin odottelemaan, kun hän kävi toimittelemassa jotain asioitaan.
Istuttuani useita tunteja lirkuttelemassa ja nauramassa kampaajan kanssa (joka ei vieläkään koskenut hiuksiini) totesin että kiitos vaan mutta nyt mun pitää lähteä.
Hän kuitenkin taivutteli minut jäämään tarjoilemalla lisää viiniä.

Tätä jatkui pätkittäin koko yön, eikä tilanteeseen tullut ratkaisua. En muista miltä tukkani näytti missään vaiheessa.
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieraammaksi54 » 15.9.2022 15:20:01

En ole juomis unia enää nähnyt. Ihan alussa näin ainakin yhden unen joss olin jossain telttaretkellä ja olin kauhuissani kun oli juonut. Häpesin.
Mutta kaikenlaisia hurjia unia näin raittiuden alussa. varsinkin sellainen uni oli toistuva että autoni oli jossain hukassa, piilotettu tms. etsin sitä hädissäni ja löysin sen aina. Sitten oli niitä unia missä jokin paha tuli kohti, heräsin omaan huutooni kun se syöksyi kohti, tai istui sängylle. Minullekin terapeutti selitti että aivot ja mieli puhdistaa ja eheyttää kaikesta pahasta mitä on tapahtunut tai pelkään tapahtuvan.
Nykyään nukun aika hyvin, jopa nukahdan hyvin ilman nukahtamislääkettä. Mutta olen tarvinnut toisinaan nukahtamislääkkeen, kun uni ei tullut, päässä oli liikaa asiaa ja kiihtynyt olo enkä saanut itseäni rauhoittumaan.
Näin jos jatkuis olisi ihan mukavaa. Vaikka välillä on huonoja aikoja niin tiedän että hyvä päivä on jo nurkan takana, siihen luotan.
Vieraammaksi54
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 5.10.2022 06:52:04

Näin viime yönä unta, jossa olin suurella pellolla, jonka reunassa siinsi metsä. Juoksin kohti metsää piiloon venäläisiä pommikoneita, jotka lähestyivät takaani hirveällä metelillä. Tuo uni ei ollut paha uni, enkä ollut lainkaan peloissani. Olin siinä ikään kuin jossakin tietokonepelissä, jossa mulla on jokin tehtävä suoritettavana ja se on lähinnä mukavalla tavalla jännää. Pääsin sinne metsään asti, mutta sitten heräsin.

Näen aika ajoin vastaavia unia, joissa olen sisällä jossakin pelissä, jonka teema vaihtelee. Ne voivat olla vaikka kuinka ultraväkivaltaisia ja saatan olla niissä uhattuna, mutten silti pelkää tai ahdistu, koska kyseessä on peli. Joskus olen saanut niissä "kuolettavan" osumankin, mutta se ei satu yhtään ja nousen siitä ylös vahingoittumattomana ja jatkan peliä, jollei uni sitten lopu siihen.

Vähän hassua noissa säännöllisen epäsäännöllisesti toistuvissa peliunissa on se, etten ole koskaan pelannut mitään Tetristä kummempaa tietokoneella tai konsolilla. No, olen mä joskus vuosia, vuosia sitten kokeillut, mutta totesin heti kättelyssä, että pelaaminen ei voisi vähempää kiinnostaa meikäläistä.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 16.11.2022 06:11:23

Näin viimeyönä unta, jossa olin jossain metsässä, joka oli Impivaaran maita. Ei sitä unessa mitenkään erikseen kerrottu, mutta unissa tuollaiset asiat vain tietää. Siihen pöllähti sonnivasikka, jota innostuin rapsuttelemaan. Se alkoi puskea minua. Se ei sattunut lainkaan, mutta eipä unessa koskaan mikään satu fyysisesti. Aloin hihitellen torua sitä vasikkaa:" Aleksis Kivi, lopeta. Aleksis, ei saa, hihhih" :lol: .

Mistähän lie moinen uni kumpusi. En melkein edes muistanut, että sellainenkin kansalliskirjailija on ollut olemassa, kuin Aleksis Kivi.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Olohuone