Olet täällä

Kysy mitä vaan seuraavalta ja vastaa edelliselle. Osa 3.

Mitä sinulle kuuluu? Tervetuloa olohuoneeseen! Olohuoneessa voit keskustella kaikista mielen päällä olevista aiheista, jotka eivät suoranaisesti sovi muiden teemojen alle. Sana on vapaa, mutta muistathan lukea ensin Päihdelinkin säännöt. Olohuoneeseen kirjoittaminen ei vaadi rekisteröitymistä.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Kysy mitä vaan seuraavalta ja vastaa edelliselle. Osa 3.

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 4.3.2021 08:48:09

Ihan ensimmäinen ammattihaave mitä olen suustani päästänyt oli kuulemma Raitiotievaunun kuljettaja :lol:
Tämä varmaan tuli siitä, että kävimme Helsingissä Linnanmäellä ja ajelimme sinne ratikalla. Ilmeisesti vehje ihastutti kovasti kun HKL:n sinisiin haaveilin :P . Sitten heppatyttönä haaveilin eläinlääkärin tai kilparatsastajan urasta, mutta eka kaatui siihen, että olen aivan liian laiska opettelemaan kaiken se matikan mitä opiskelu vaatisi ja toka taas siihen, että tuskin olisi lahjat riittäneet ja rahat eivät ainakaan. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin; olen saanut tehdä todella mielenkiintoisia töitä koko työikäni.

Laitetaan sama kysymys vielä eteenpäin, koska näissä voi olla hauskoja yllätyksiä:
Mikä oli lapsuuden haaveammattisi?
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 4.3.2021 13:14:32

Mä olen tikkukirjaimin raapustanut Ystäväni-kirjaan haaveammatiksi TV-kuuluttaja. Se on ensimmäinen havainto toiveammatista. Pitkään toiveammattina oli myös opettaja. Toista näistä olen jonkin aikaa viimeisen 20 vuoden aikana työkseni tehnyt.

Sama kysymys edelleen.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 6.3.2021 11:22:51

^ Jossain vaiheessa lapsuutta halusin olla eläintieteilijä. Siis ei mikään eläinlääkäri, vaan eläintieteilijä. Katsoin paljon luontodokumentteja telkkarista. Sitten tuli sellainenkin hieman ei-yllättävä haaveammatti kuin kirjailija. :o Muistan että luin mm. jotain Astrid Lindgrenin kirjoja ja haaveilin, että osaisinpa itse kirjoittaa jotain tällaista. Varhais-murkkuna eli esiteininä kuvaan tuli sitten poptähtihaaveet.

Nytpä käytän tilaisuuden hyväkseni ja päivitän erästä vanhaa vastaustani, koska olen punninnut asiaa uudelleen.
Pitäisikö kuntavaalit siirtää? kysyttiin joku aika sitten. Silloin vastasin että ei pitäisi, mutta nyt olen sitä mieltä, että ehdotettu 2 kuukauden siirto kesäkuulle voisi olla ihan paikallaan. Kaksi kuukautta on kuitenkin lyhyt aika, mutta se voi tehdä hyvää ruttotilanteelle.

Oliko sinulla peruskoulussa jotakuta suosikki-opettajaa, ja millainen hän oli?

Bonuksena eräästä vaalikoneesta löytyvä kysymys: pitäisikö peruskouluissa olla opettajille sukupuolikiintiöt, niin että opettajiksi saataisiin miehiäkin, joihin syrjäytymisvaarassa olevat pojat voisivat samaistua paremmin kuin naisopettajiin?
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 1970 » 6.3.2021 18:12:56

Ei ollut. Sellasia tavallisia Simpson-sarjan opeja ne vaan sielläkin usein on ja on varmaan edelleenkin.

Kauppiksessa tavallaan oli parikin, kun nyt niitä muistelen eli oikeusopin opettaja, varatuomarinainen ja englannin opettaja, joka oli transsendenttisen meditaation paikallisjaoksen merkittävä keskushahmo ja tapansa toimia ja ajatella oli kerrassaan mielenkiintoinen.
Ja tietenkin naisopemme oli erittäin älykäs, joka piirteenä vetoaa minuun naisen suunnalta, vaikkei tuossa tädissä ollut minkäänlaista seksuaalista poweria tai kehollista draivia.

En osaa sanoa toiseen kysymykseen. Syrjäytyjäpojista osasta tulee rokkareita tai kaltaisiani elämän ihanuuteen myöhäisheränneitä.

Mihin kiinnität huomiota näinä rutollisina aikoina tuolla liikenteessä:
- niistäviin tyyppeihin,
- käsikädessä kulkeviin,
- pitkiin tai lyhkäsiin,
- maskia käyttämättömiin,
- puketumisellaan esiin ponnistaviin,
- etäisyyttä riittävästi pitäviin ??
Bentsoitta 22.2.17 alkaen ja
selkeenä sulhasena since 8.1.19 !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 8.3.2021 13:10:37

Käsikädessä kulkevat pariskunnat ilahduttavat aina, oli ruttoaika tai ei.

Jos joku on todella poikkeuksellisen pitkä tai lyhyt, niin kyllähän sellainen huomion kiinnittää. Ei tosin liity koronaepidemiaan mitenkään.

Jotenkin tosi erikoisesti tai tyylikkäästi pukeutuneet ihmiset kiinnittävät myös huomioni, muttei tämäkään valitsevaan tautitilanteeseen liity.

Kenenkään niistämiset eivät mua hetkauta, mutta jos joku yskii nykyään julkisella paikalla kovinkin pahan kuuloisesti, niin se herättää mussa kyllä lievää paheksuntaa. En ole koronahysteerikko, mutta jotenkin sitä on vain tässä ehdollistunut siihen, että julkinen köhiminen ja kröhiminen ei ole oikein sopivaa.

Maskia käyttämättömät pistävät silmääni lähinnä julkisessa liikenteessä, mutta eipä maskin käyttämättömyys minussa mitään suuria tunteita herätä.

Etäisyyttä liian vähän pitävät tapaukset ärsyttävät, mutta tämä johtuu ihan siitä, etten noin muutoinkaan tykkää yhtään aivan iholle tunkevista tyypeistä esim. kaupan kassajonossa.

Päivitän minäkin aiempaa vastaustani tähän kysymykseen:

vadelmamunkki kirjoitti:
Mitäs tykkäät Suomen tämän vuoden euroviisusta? Joko torilla ta-va-taan taas?

Tuli viimein kuunneltua se Blind channelin viisu ja yllätyin ihan positiivisesti. Ei lähellekään hirveintä sontaa, mitä Suomesta on Euroviisuihin lähetetty, joskaan ei tuo muhun mitään kovin suurta vaikutusta tehnyt. Edelleen vahva veikkaukseni on kyllä se, ettei tuolla voittoon mennä, eikä edes lähelle.

Kuka on esikuvasi?
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 1970 » 9.3.2021 07:36:41

Naiseni.

Ja onhan toki mahdollisuus ottaa vaikutteita vaikka kuinka laajasti elävistä ja kuolleista idoleista, Elviksen lanteen hytkytyksestä Morrisonin liskohahmoon ja kaikkea siltä väliltä. Isäpuoleni on kans ns. kunnon ihminen, pohojalaane totuudessa pysyvä tyyppi.

Kuinka käsität irrottelun eli miten kuvailet hauskanpitoasi ??

syöt yksin pähkinöitä pimeässä,
onanoit vesivahingon liplatuksen tahtiin,
alat äänekkääksi ja käytät voimakkaita lisäaineita,
hipsuttelet rakkaan kanssa ja läpsyttelet viivottimella perseelle,
et osaa rentoutua Suomen kaltaisessa kyläyhteisössä, vaan suuntaat uudelle mantereelle,
luet plinkkiä, kudot ja neulot, viikkaat naapurin pyykkejä, keräilet hylsyjä, käyt ongella, avantouit ja tepastelet nakuna aroun ´
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 9.3.2021 11:20:43

Ihan parasta irrottelua on tanssiminen vanhan diskomusiikin (60-80 lukua) tahtiin hyvässä, runsaassa seurassa. Sitä vaan kovin harvoin pääsee tuolla tavalla harjoittamaan. Toki kotona voi jorata, mutta kyllä se seura samanhenkisiä tekee siitä hauskempaa.

En tiedä onko irrottelua, mutta ystävien kanssa illanvietto (tai päivän) on hauskaa. Siinä naurulihakset treenaantuu ja ikä pitenee, jos sanontoja on uskominen.

Onko sinulla useampi "tosi ystävä" vai paljon kavereita ja vain joku luottohenkilö? Vai kenties ei ketään kenelle avautuisit vaikeista asioista? Jaatko ystäviä / kavereita eri kategorioihin mielessäsi?
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 10.3.2021 06:55:13

Mulla on 3 ihmistä, jotka lasken todellisiksi sydänystäviksi. Yksi näistä on oma aviomieheni ja sitten on yksi miespuolinen ystävä ja naispuolinen ystävä. Mieheni on mulle maailman tärkein ihminen, jonka kanssa jaan elämäni ja jota rakastan myös romanttisessa mielessä, mutta muuten en rankkaa näitä kolmea ihmistä mihinkään järjestykseen. Hyvin tärkeitä ovat kaikki ja keskenään aivan erilaisia ihmisiä, mikä on vain positiivinen asia.

Kavereita riittää sitten paljon enemmän. Harrastuskavereita, hengailukavereita jne., mistä kukakin on joskus mukaan tarttunut. Näistä joidenkin kanssa vietän aikaa enemmän, kuin toisten. Mukavia ihmisiä, joiden kanssa viihdyn, mutten tunne heitä kohtaan sellaista sielujen sympatiaa, kuten noita edellä mainittuja ystäviä. Hyvänpäivän tuttuja vauvasta vaariin sitten vasta riittääkin. Heidän kanssaan höpisen mukavia, jos satutaan törmäämään.

Olen aika avoin, välitön ja puhelias ihminen, mutta toki vedän jotakin rajaa siinä, mitä asioita kenellekin jaan ja tämä on tyystin tapauskohtaista. Todella luottamuksellisina ja herkkinä pitämäni asiat kerron vain noille ystäväystäville.

Siitäpä tuli mieleeni seuraava kysymys: Onko sinun helppo tutustua uusiin ihmisiin ja ryhtyä jopa ihan kaveeraamaan kanssaan?
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 1970 » 10.3.2021 07:41:24

Kylse on luontaisesti varsin helppoa ja pystyn olemaan tätäkin sosiaalisempi niin halutessani, mutten vaan aina jaksa. Mielestäni ihminen on syntyjään enempi julkisuudesta vetäytyvä tai spottiin pyrkivä ja tällanen komponaatio toimii hyvin meikän paristosuhteessa. On kuitenkin olemassa jokin matemaattinen kaava, että todella harvan kanssa tulee vaistomaisesti ja erinomaisesti toimeen. Niitä tyyppejä kuitenkin on, ikään ja sukupuoleen katsomatta. Suurin osa Maailman tyypeistä on sellasia ihanokei-kohtaamisia.

"Saarioinen lopettaa lauantai­makkaran valmistuksen". Tämän aamun shokkiuutinen järkyttää minua ja koiraani.
Tämä sopii kätevästi aasinsiltana seuraavaan kysymykseen: Olemme olleet osana monarkiaa ennenkuin itsenäistyimme 1993
YYA-sopimuksen viimeinkin lauettua. Venäjän diktatuurimonarkia on vajaat tuhat vuotta vanha tyrannian instituutti.
Mitä tuumaat näistä Euroopan kuninkaallisista ja pitäisikö nuo ikiaikaiset kulissit viimein purkaa, vaan mitä sitten tulisi tilalle,
esim. Great Brexittiin ??
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 10.3.2021 15:42:29

Mielestäni monarkiat ovat tyystin turhia ja aivan kammottavia muinaisjäänteitä, joista olisi korkea aika viimein hankkiutua eroon. En yrittämälläkään kykene ymmärtämään näitä tavallisia kansalaisia, jotka pitävät kuninkaallisia suuressa arvossa. En tosin ole koskaan elänyt monarkiavaltiossa, joten mene ja tiedä olisivatko monarkit isänmaallisuustuntojeni kannalta mulle jotenkin tärkeitä, mikäli olisin esim. britti. Mitä sitten tilalle? Eikös näissä Euroopan monarkioissa oikeana valtion päämiehenä/-naisena jo nyt häärää pääministeri tahi jokin vastaava liittokansleri. Eiköhän se ihan riitä. Presidentti-instituutiotakin pidän hieman turhana, joskaan en aivan niin merkityksettömänä höpöhöpönä, kuin monarkiaa.

Olitko hyvä koulussa? Mikä oli lempioppiaineesi?
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 11.3.2021 09:43:46

En ollut. Tai miten sen nyt ottaa. Olin kyllä kansakoulussa aika hyvä. Opin lukemaan jo 4 vuotiaana, joten sanojen hahmottaminen on ollut minulle aina tosi helppoa. Olin myös hyvä matikassa niin kauan kun pysyttiin poissa abstraktioista. Heti kun otettiin kirjaimet mukaan niin meni kiinnostus. Ja jotkut derivaatat ja integraalit oli ihan käsittämättömiä.
Olin tyypillinen alisuoriutuja. Äly olisi riittänyt vaikka mihin (mitattu moneen kertaan), mutta kiinnostus ei pysynyt yllä. Jos nyt olisin alakoulussa saisin varmaan jonkun keskittymishäiriö diagnoosin :lol:
Tykkäsin lukiossa ihan hulluna psykologiasta. Meillä oli ekat 2 vuotta aivan maailman paras opettaja siinä. Hän myös opetti historiaa, joten sekin heräsi henkiin ihan uudella tavalla. Kielistä olisi tykännyt, jos niitä olisi opetettu vähän eri tavalla. Kirjoitin englannista B:n mikä on huvittavaa siihen nähden, että pari vuotta myöhemmin puhuin sitä täysin sujuvasti ja kouluaikanakin pärjäsin oikein hyvin ulkomailla.

Tosi paljon on kiinni opettajista tuo oppiminen ja sen myötä arvosanat.

Kiinnostava kysymys, joten laitetaan jatkoon: Olitko hyvä koulussa? Mikä oli lempioppiaineesi? Ja lisätään tähän vielä, että millainen oli lempiopettajasi?
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 1970 » 12.3.2021 16:15:21

Taasko tämä sama kyssäri, jonka vadelma jo kysyi äsken.

Omasta mielestäni olin todella hyvä. Hyppytunti oli hyvä aine. Lempiopettajani on hurjan seksikäs, vailla estoja luokan pöydällä.

Mieluummin jotain 2000-lukulaista. Nykymaailma on yksilökeskeistä ja omaa agendaa voi viimein ajaa ilman häpeän tuntua. Ja
maailmahan pyörii naisen ympärillä. Mikä matsku on siis naisena olemisen parasta antia ?? Tämä kiinnostaa riisöörtsin kautta
ja vastaajana täällä tähän varmasti on joka kerta nainen, joten a) hyvät puolet ja b) mälsät hetket c) miten kestät keijoja.
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 13.3.2021 06:24:51

En ajattele elämäni hyviä ja mälsiä hetkiä juurikaan sukupuoleni kautta. Ne vain ovat hyviä ja mälsiä hetkiä tässä elämässäni, johon sattuman kaupalla synnyin naisena.

Naissukupuolesta on etua monenlaisissa tilanteissa: Lähtien ihan helposta pääsystä eturiviin lempibändin keikalla aina lievempiin tuomioihin käräjäoikeudessa. Näistä on kokemusta ihan omakohtaisesti, kuin myös yleisen elämänkokemuksen kautta. Tietenkin nämä riippuvat myös ns. vastapelureista. Eivät XX-kromosomit ja pillu noita mitenkään automaationa takaa.

Vastaavasti joutuu sitten sietämään kaikenlaista seksististä paskaa ja niin henkisten, kuin fyysistenkin ominaisuuksien vähättelyä. Noita ongelmia olisi varmaan enemmän, jos olisin työelämässä. Näin työkyvyttömänä kattoon räkiessä voin melko pitkälti valkata tilanteet, joihin menen, nykyään kun osaan valita seuranikin hyvin. En todellakaan tarkoita, että minun ja yleensä naisten asia olisi valikoida menemisiään ja tekemisiään sen mukaan, miten joutuisi mahdollisimman vähän keijojen ehdottelujen, klähminnän ja vittuilun kohteeksi. Kyllä se vika on ihan siellä toisessa päässä.

Keijoja on se tietty prosentti(Oman kokemukseni mukaan ovat onneksi vähemmistö. Suurin osa miehistä osaa käyttäytyä ihan asiallisesti) ja vituttavathan ne, mutta niiden kanssa pärjää useimmiten ihan sillä, että saa suunsa auki ja mulla ei onneksi ole sitä ongelmaa, etten saisi. Yleensä uskovat ihan, kun sanoo napakasti ja rumasti.

Edit tähän väliin: Naisena on paljon helpompi saada multiorgasmeja. Olen kuullut useammalta mieheltä, että ovat naisille kateellisia tästä asiasta. Onhan tuo tosi jees. Eiköhän tässäkin asiassa laatu ole kuitenkin määrää tärkeämpää.

Vilma1966 kirjoitti: Kielistä olisi tykännyt, jos niitä olisi opetettu vähän eri tavalla. Kirjoitin englannista B:n mikä on huvittavaa siihen nähden, että pari vuotta myöhemmin puhuin sitä täysin sujuvasti ja kouluaikanakin pärjäsin oikein hyvin ulkomailla.

Vielä silloin ysärillä, kun minä peruskoulua kävin, kieltenopetus oli tosi paljon sitä verbien taivutuksen hauki on kala, hauki on kala -tyylistä jankkaamista ynnä muuta kieliopin pilkun nussimista. Tietysti nuokin asiat ovat tarpeellisia opetella, jos kieliopinnoissa pidemmälle etenee, mutta jos ensisijaisesti on tarkoitus oppia puhumaan, niin tuo on varsin huono lähtökohta. Osaan ihan hyvää rallienglantia, jolla olen tullut mainiosti toimeen ulkomailla/ulkomaalaisten kanssa. Aina olen saanut asiani selväksi ja puhuttua paljon muutakin, kuin sitä välttämätöntä asia-asiaa. Tämän puhumisen olen oppinut lähinnä populaarikulttuurista. Jos olisin pelkästään sen muinaisen kouluenkun varassa, en olisi saanut varmaan koskaan suutani auki, kun olisin vain tuumaillut ja hermoillut, kuinka kämmään kielioppisäännöt :roll: . Enhän minä suomea puhuessanikaan mieti kielioppia, puhun vain. Nykyään kuulemma(En ole ollut paikalla) peruskoulussa lähdetään siitä puhumisen opettelusta ja hyvä niin. Tällainen välikaneetti tähän, sori siitä.

Mitä kieliä osaat sujuvasti ja vähemmän sujuvasti? Tykkäätkö päästä käyttämään kielitaitoasi vai ovatko ne tilanteet vain välttämättömiä pahoja, joita yrität vältellä viimeiseen asti? Onko äidinkielesi suomi vai jokin muu, mikä?
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 1970 » 16.3.2021 08:21:17

Ihan suomea puhun natiivisti. Ruottia opiskelin sen kymmenen vuotta vaillinaisesti. Vaasassa asuessa sen arvo oli korkeampi,
kuin sittemmin muualla päin tätä finskilää. Suomen vitivalkoisin kaupunki ja aurinkoisin myös, sillä eniten solariumeja.
Mä suorastaan innostun välillä vaihtamaan näkemyksiä maailman virallisella yleiskielellä ja silloin tuli enempi pamlattua lontoota,
kun oli sitä taitavia mamuja työkavereina. Heistähän osa saattaa osata härmää ihan jees, muttei läheskään aina muita kieliä kuin omaansa, joka hyvin usein on somaliaa tai arabiaa. Yksi Meksikon Maria oli opetellut jenkeissä englannin kielen ja sen elämä muutenkin oli kuin Tarantinon leffasta ja ois ihan hyvin voinut mennä tuuraamaan Salma Hayekkia Hämärästä aamunkoittoon, sillä muodollista pätevyyttä riitti ja uhkea olemusta, jei. Mut tämä on toksista maskuliinisuutta ja sen purkaminen täytyy tehdä muissa tiloissa. Eipä siis eksytä yksinkertaisen kysymyksen edessä aivan päättömiin vastauslonkeroihin ja kiemuroihin, vaan edetään kårånalågisessa järjestyksessä omaankysymykseen, jonka tuossa lataan kaiken kansan (3-5 tyyppiä) näkösälle
ja jään oottamaan mielellelisellä kiinnolla vastausta:

Väitetään, että ihminen muuttuu elämän aikana yms. ja sitä rataa. Onko suosikki-ihmisesi muuttunut paljonkin vuosien aikana ??
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 18.3.2021 03:10:31

On hän muuttunut. Päihteiden käyttö ja siihen liittyvä oheissählääminen on rauhoittunut tosi paljon. Tätä myötä, kun elämänhallinta on paremmin hanskassa, kuvaan on astunut joissakin asioissa myös aikamoista pikkutarkkuutta, joka usein täyttää ihan neuroottisuuden määritelmän. Aiemmin oli paljon suurpiirteisempi. Minullahan ei ole varaa kenenkään neuroottisuutta arvostella ja IMO mieluummin nipotus, kuin täysi hällä väliä -meininki, jos kahdesta pahasta pitää valita. Toisaalta tullut sitten rennommaksi ja avoimemmaksi, noin niin kuin tunnetasolla vai mitenhän sen nyt selittäisi. Aina on ollut varsin lungi tapaus, mutta nykyään se on ikään kuin luontevampaa. Ulkoisesti on toki muuttunut myös. Ei siihen arjessa juurikaan huomiota kiinnitä, ts. mitään sellaista radikaalia muutosta ei ole tapahtunut, että olisi esim. lihonut tai laihtunut 50 kg tai juossut tiiliseinään. Vanhoja valokuvia kun katsoo, niin siinä sen huomaa, että onhan tuota ikää tullut hänellekin. Kovasti rakas on aina vain ja rakkaammaksi tulee, jos siinä asiassa jotakin muutosta on <3.

Pahin psyykkinen rääkki, jonka olet kokenut?
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Olohuone