^ Pelkokin on siinä mielessä monitahoinen tunne tai asia, että sitäkin on olemassa useampaa lajia. On olemassa tarpeellista ja hyödyllistä pelkoa joka suojelee meitä, ja on olemassa haitallista turhaa pelkoa, josta olisi hyvä päästä eroon.
Hyödyllinen pelko on oikean vaaran tunnistamista. Jos kohtaat yllättäen vaikkapa fyysisen väkivallan uhkaa tai muun todellisen vaaratilanteen, on normaalia olla peloissaan. Tiukassa paikassa pelon voi myös voittaa, mutta pelkoa ei tarvitse kieltää. Todellinen rohkeus on pelon tuntemista ja sen voittamista.
Normaali pelko kuuluu oleellisesti itsesuojeluvaistoon ja eloonjäämisviettiimme.
Sitten on olemassa myös hyödytöntä pelkoa, joka voi olla irrationaalista, ei-järkiperäistä. Joku pelkää pimeää, joku hämähäkkejä, joku hammaslääkäriä, joku sairastumista, joku kuolemaa ilman että on minkäänlaisessa kuolemanvaarassa. Fobiat ovat tällaisia irrationaalisia pelkoja.
Kuolemanpelko ei ehkä ole fobia, mutta kuolemanpelko saa monet ihmiset hakemaan lohtua uskonnoista, jumalista ja uskosta kuoleman jälkeiseen ikuiseen elämään.
Vaikka kuolema oikeasti on yhtä luonnollinen osa elämää kuin syntymä. Kaikella elämällä on alku ja loppu. Se mikä syntyy elämään, myös kuolee joskus. Ja tilalle tulee uutta elämää. Se on myös lohdullinen ajatus. Kenties jopa lohdullisempi kuin uskontojen lupaukset paratiisista.
Vaikka kaikki elolliset olennot kuolevat vääjäämättä joskus, meidän tulee myös suojella elämää ja yrittää pitkittää sitä jos se on mahdollista ilman kohtuutonta kärsimystä. Elämä on nimittäin hyvin arvokas asia, juuri sen rajallisuuden ja ainutkertaisuuden vuoksi.
Valo ja varjo ovat yhtä tärkeitä. Itse asiassa valohan juuri aiheuttaa myös varjot. Valo ja pimeys ovat kuin yin ja yang, eivät toistaan parempia vaan toisiaan täydentäviä.
Lempivuodenaikani on syksy, ja rakastan etenkin syksyn pimeneviä iltoja, kesällä saadun valon yliannostuksen jälkeen.
Vastaus kysymykseen: ei, en elä pelon vallassa. Tietenkin olen huolissani maailman tilanteesta, mutta se ei tarkoita että pelkäämällä pelkäisin 24/7 että milloin pommi tippuu päähän tai ekokatastrofi hotkaisee minut suihinsa.
Minusta on kuitenkin hyvä pohtia maailmanmenoa hieman laajemmaltikin kuin vain oman ahterin ympärillä ja tiedostaa maailman epäkohtia, mutta ei sekään tarkoita pessimismiä tai toivottomuuteen vajoamista. Eikä pelkäämistä.
Itse asiassa olen optimisti ja hyvinkin toiveikas ihmiskunnan suhteen.
Tämä on niin mielenkiintoinen kysymys, että jatkan Vieraammaksi54:n kysymystä eteenpäin seuraavalle:
Elätkö pelon vallassa? Mieti tarkkaan. Onko maailman kuvasi epäkohtien ja pelottavien asioiden pohtimista, arvostelemista ja jokaisen asian sen pimeän puolen etsimistä? Kumpaan keskityt enemmän, valoon vai varjoon?
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤