Olet täällä

Kysy mitä vaan seuraavalta ja vastaa edelliselle. Osa 3.

Mitä sinulle kuuluu? Tervetuloa olohuoneeseen! Olohuoneessa voit keskustella kaikista mielen päällä olevista aiheista, jotka eivät suoranaisesti sovi muiden teemojen alle. Sana on vapaa, mutta muistathan lukea ensin Päihdelinkin säännöt. Olohuoneeseen kirjoittaminen ei vaadi rekisteröitymistä.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Kysy mitä vaan seuraavalta ja vastaa edelliselle. Osa 3.

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 24.11.2020 05:48:44

Kysymys on varmaan tarkoitettu jollekulle, joka sairastaa/on sairastanut koronan, mutta vastaan silti: Mulla ei ole ollut koronaa ja jos mahdollisesti onkin, niin se on ollut oireeton. Näin lämmityskaudella nokkani vuotaa enemmän tai vähemmän kroonisesti, pärskityttää ja joskus kurkkuakin kutittaa. Mene ja tiedä, mikä sitten milloinkin johtuu mistäkin. Asun alueella, jossa koronatartuntoja ei missään vaiheessa ole ollut merkittävästi. Helsingissä olen kyllä käynyt tänä aikana, enkä siellä mitään kummempaa varovaisuutta noudattanut. En muutenkaan noudata erityistä varovaisuutta tämän asian suhteen. Kerran käytin maskia, kun eläinlääkäri sitä pyysi. En alkanut vängätä vastaan, koska siinä tilanteessa oli tärkeintä saada kissa hoidettua. Turvavälit mulla kyllä pitävät ihan ilman koronaakin tyypilliseen suomalaiseen tyyliin. Ei ole mitään hinkua kättäkaulaa pussailla jokaista tuttavaani tai ängetä kauppajonossa edessäolevan persusta puristelemaan. Mulla on hyvä vastustuskyky. Kunnon flunssassa olen ollut viimeksi 2014 ja en edes muista, onko mulla koskaan aikusiälläni ollut vatsatautia. Tämäkään ei johdu siitä, että välttelisin väenpaljouksia tai pesisin käsiäni erityisen ahkerasti. Terveellisistä elämäntavoistakaan hyvä vastustuskykyni tuskin johtuu :mrgreen: . En tiedä, päteekö hyvä vastustuskykyni koronan kohdalla.

Eiköhän suurin syy siihen, miksi mulla (ja ylipäätään plinkkiläisillä) ei ole koronaa toistaiseksi ollut, ole kuitenkin se, että se on ollut tähän mennessä varsin harvalla suomalaisella. Viimeisimmän, eilen lukemani tiedon mukaan tartuntoja on todettu vähän vajaa 22000. Pieni määrähän se on tässä vähäväkisessä kansassakin. Puolisen prosenttia pikaisella päässälaskulla. Täällä sairastetaan kokolailla ihan muita tauteja enimmäkseen. Tulee sitten, jos on tullakseen ja aiheuttaa mitä aiheuttaa. Tällä hetkellä pelkään enemmän ihan muita asioita.

Siirrän edellisen vieraan kysymyksen jollekin, jolla on omakohtaista kokemusta koronasta.

Vielä oma kysymys: Alkaako aamusi a:lla? Jos ei, millä se alkaa?
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 1970 » 24.11.2020 07:28:32

Kylse alkaa koolla, ämmällä ja peellä eli korvatulppien ja kuulosuojaimien poisottamisella, Michellen morjestamisella ja puurolla. Siitä se sitten jatkuu koiralenkillä ja joko töihin menemisellä tai slurpaamisella, lesoiluna ja huru-ukkoiluna, kahden käden heiluttamisena.

Olen karmea lopettamolainen viestirykelmän kasaaja vuosikymmenen ajalta. Vanha plinkkipahvi ja poismuodista mennyt kehäkettu.
Silti luulen, että olen jossain määrin velvollinen itseäni kohtaan plinkittämään vielä yhdennenkintoista vuoden mitalta. Lienee palturia.

Mikä Sinua motivoi kirjoittamaan anonyyminä Plinkissä ja sisältyykö tähän toimintoon jotain ideologiaa tai pakottavaa tarvetta ??
Bentsoitta 22.2.17 alkaen ja
selkeenä sulhasena since 8.1.19 !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vieras » 24.11.2020 12:55:52

Addiktina tulee näitä sivuja lueskeltua ja on hyvä kun on paikka missä anonyymnä kirjoittaa. Mikä motivoi? No, jokin asia saattaa olla sellainen, että siihen halua ottaa kantaa samankaltaisten ihmisten joukossa. Sellaisiahan samankaltaisiahan me olemme.
Mitäpä ideologiaa tässä vois olla, on vain palveluntarjoajan antama mahdollisuus. Koen nimimerkin rekisteröinnnin työlääksi, kun en aio mitään päiväkirjaa palstoilla pitää. Pakottavaa tarvetta? Ei todellakaan. Jokin rutiini tässä päihteidenvastaisessa elämässäni on käydä täällä aina päivittäin lueskelemassa palstaa. Onkohan tämä nimimerkillisten mielestä häiritsevää?

Sitten kysymys seuraavalle:

Uskotko koronan olevan ensi kesänä jo ohi, kuten muutama asiantuntija veikkasi nyt kun rokotte on tulossa?
Vieras

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 25.11.2020 06:08:41

Mulla on suht vahva luotto siihen, että rokote itsessään toimii, mutta sen suhteen olenkin skeptisempi saadaanko rokotusohjelmat ja -kattavuus järjestettyä niin, että siitä on oikeasti hyötyä. Ihan globaalissa mittakaavassa siis. Sitten on vielä kaikki jälkipyykki koronarajoitusten aiheuttamien ja koronan varjoon jääneiden ongelmien kanssa ja sen pesemisessä voi kestää piiiiitkään. Eikä maailma taida siitä valmiiksi tulla, että yhdestä koronaviruksesta päästään. Viruksia ja pandemioita tulee ja menee niin kuin koko ihmiskunnan historian ajan on tullut ja mennyt. Lisäksi on kosolti muita, koronaa pahempia uhkia ja ongelmia, joihin ihmiskunnan kannattaisi alkaa suhtautua vakavasti, mutta eiköhän tässä taas vain odotella ruususen unessa, kunnes rysähtää kunnolla ja sitten ihmetellään, että miten tässä nyt näin kävi :roll: .

Tuleeko sinulle enää lainkaan/juurikaan perinteistä kirjepostia vai oletko siirtänyt kaikki mahdolliset laskusi ym. sähköiseen muotoon? Entä harrastaako kukaan enää vanhanaikaista kirjeenvaihtoa?
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras 2 » 25.11.2020 10:49:18

Winston-84 kirjoitti:...

Tuleeko sinulle enää lainkaan/juurikaan perinteistä kirjepostia vai oletko siirtänyt kaikki mahdolliset laskusi ym. sähköiseen muotoon? Entä harrastaako kukaan enää vanhanaikaista kirjeenvaihtoa?

Kyllä valtaosa laskuista tulee sähköisenä, yksi taitaa tulla vielä paperilla. Kaupan kuitit haluan kuitenkin yhä paperisina, vaikka nekin voisi siirtää nettiin ainakin S-rymässä. Ovessa ja puhelimessa on kaikki mahdolliset mainoskiellot, joten roskapostikin on vähissä. Kaupallisiin tarkoituksiin on oma sähköpostiosoite, jos sellainen on joskus pakko antaa.

Kirjeitä (tulostettuja koneelta) kirjoitan huonokuuloisille vanhemmilleni ja postikortteja laitan ihmisille, joita haluan välistä ilahduttaa - ja tykkään itsekin saada postikortteja. Muu viestintä menee mieluiten sähköpostilla ja toiseksi mieluiten messengerillä. Puhelinta kartan, on traumaattinen suhde siihen värkkiin, puhelinkin on älyvapaa.

Missä asioissa olet jopa huvittavan pikkutarkka?
Vieras 2

ViestiKirjoittaja 1970 » 27.11.2020 15:33:21

Suurpiirteisyydessäni.

Millä lataat ?? (luomuakkusi)
Bentsoitta 22.2.17 alkaen ja
selkeenä sulhasena since 8.1.19 !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 28.11.2020 19:17:54

Kirjoilla, ystävillä, käsitöillä ja näin marraskuussa erityisesti suklaalla. Liikuntakin on välillä keinovalikoimassa, mutta marraskuussa ei ulkoliikunta houkuta ja korona rajoittaa muita mahdollisuuksia.

Onko henkesi joskus ollut ns. hiuskarvan varassa ja muuttiko kokemus sinua/elämänarvojasi?

Itsellä ei ole (toistaiseksi) tällaisesta kokemusta.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 1.12.2020 15:33:13

Ei sillä tavalla oikeasti, että olisin joutunut henkeä uhkaavaan onnettomuuteen tai selvinnyt tappavasta taudista. Mutta kerran oli onnettomuus niin lähellä, että siinä joidenkin kymmenesosa sekuntien aikana mitä se tilanne kesti, ehdin miettimään, että "nyt taitaa käydä todella huonosti, tästä ei selvitä". Onneksi oli kuitenkin jokin enkeli/keijukainen/menninkäinen matkassa mukana mikä meidät pelasti. Kyse oli siis siitä, että olisimme törmänneet bussilla suoraan rekan nokkaan ja siitä syöksyneet rotkoon. Meillä jo nenät sinne osoitti, mutta rekan kuljettaja teki aivan käsittämättömät muuvit ja selvisimme. Ikinä ennen sitä tai sen jälkeen en ole ollut niin varma, että siihen loppuu tämän maanpäällinen vaellus.

Ei tuosta elämänarvot mitenkään muuttunut, mutta sen teki, että nyt ehkä tarkemmin mietin millaiseen kyytiin tietyille reiteille lähden.

Jos joku täällä haluaa kertoa sellaisesta kokemuksesta missä on pelastunut oikeasti vähän lähempää kuolemaa niin sama kysymys eteenpäin.

Muille kysymys kynttilöistä: Sytytteletkö A) ihan oikeita kynttilöitä tähän syksyn pimeyteen B) led versioita C) sähkövalot riittää, kun sen kerran joku on keksinyt?
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 1.12.2020 20:36:52

Sytytän perinteisiä kynttilöitä, mutta käytän myös ledejä ja sähkövalojakin on sisällä ja ulkona.

Jatketaan vuodenaikaan liittyvällä kysymyksellä. Olitpa vannoutunut jouluihminen, tavis tai joulun suhteen lähes välinpitämätön, niin onko joulussa sinulle joku asia erityisen tärkeä ja jos on niin mikä? Itselleni se on joulukuusi. Se on ehdottomasti oltava ja koristelussa saa näkyä mieluummin kotikutoisuus ja ajan patina kuin sävy sävyyn tyylikkyys.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 3.12.2020 04:35:32

^ Juu, vaikka en erityisesti vietä joulua, on minullakin joitain jouluun liittyviä tapoja, jotka tykkään toteuttaa joka joulu. Yksi on hyasintti. Sen tuoksu on liittynyt jouluun lapsuudesta asti, ja tuo mieleen lapsuuden jouluja, joista useimmat oli ihan kivoja.
Toinen on joulutortut, jotka on oikeastaan ainoa jouluruoka josta oikeasti tykkään. Niitä on hauska askarrella itsekin, vaikkapa valmiista lehtitaikinasta. Ja joulutorttujen pitää sitten olla niitä originaalin muotoisia hakaristitorttuja. :D

Mitäs muuta jouluun vielä... se on sellainen rauhoittumisen ja hiljaisuuden retriitti mulle, jonka merkitys korostuu varsinkin jos arkena on ihmisläheisessä ja sosiaalisessa (kirjaimellisesti) työssä ja tehtävissä.
Olen joskus nauttinut suunnattomasti päästessäni yksin saunaan jouluaattona. Minulla on myös tapana käydä jouluaattona päivällä kuntosalilla, toivoen että sielläkin saa olla yksin. No, usein ei saa, koska aina siellä muutama muukin hullu on. Sama juttu juhannusaattona. :)

Mitenkäs vietät itsenäisyyspäivää tulevana sunnuntaina? Jatkokysymys: mikä kolmesta Tuntematon sotilas -elokuvasta on mielestäsi paras? (Omasta mielestäni uusin eli Louhimiehen tulkinta on ylivoimaisesti paras, oli Louhimiehestä tyyppinä mitä mieltä tahansa)
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 9.12.2020 06:14:58

Itsenäisyyspäivän vietin kaikessa rauhassa kotosalla mieheni ja kissani kanssa jotakin pientä arkista puuhaillen. Ulkoilemassa toki kävin, kuten käyn joka päivä. Mitään juhlallisuuksia meillä ei ollut, en katsellut itsenäisyyspäivän ohjelmaa tai Tuntematonta sotilasta. Ajatukset olivat lähinnä vastikään kuolleen toisen kissamme muistelemisessa ja suremisessa tämän vuoden itsenäisyyspäivänä.

Kyllä se Väinö Linnan versio Tuntemattomasta sotilaasta on paras. Leffapuolelta pitää varmaan sanoa Edvin Laineen Tuntematon, kun se on ainut, jonka niistä kolmesta olen nähnyt ja ihan tykkäsin kyllä. Aku Louhimiehen persoonasta viis(En tunne häntä, eikä vittumainen luonne tarkoita, etteikö ihminen voisi olla lahjakas jossakin asiassa tai pyyhi pois sitä, jos tämä on joskus elämässään saanut jotakin hyvää aikaan), mutta muu näkemäni leffatuotantonsa on täyttä paskaa, joten mulla ei ole syytä epäillä, etteikö myös versionsa Tuntemattomasta olisi sitä. Se että miljoona suomalaista tykkää ei kerro mistään muusta, kuin siitä, että miljoonalla suomalaisella on huono maku :mrgreen: .

Saatko helposti suusi auki ja pidätkö hanakasti puoliasi ihan vieraiden(miksei myös tuttujen) ihmisten kanssa esim. tyypillisessä joku ohittelee jonossa -tilanteessa?
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 9.12.2020 11:04:37

Suu aukeaa monesti vähän turhankin helposti ja olen pitänyt puoliani joskus jopa niin, että ei olisi lopulta ollut järkevää. Mutta kallo on ilmeisesti aika paksu, kun ei siitä pahempaa haittaa ole ollut :lol: Joskus täytyy kyllä myöntää, että tuollaiset etuilijat ja vastaavat saavat minut niin hämilleni röyhkeydellään, että jään siksi sanattomaksi. Jään tavallaan ihailemaan ja tavallaan hämmästelemään heidän käytöstään, enkä ymmärrä sanoa mitään :shock: Silloin kun pienempää tai heikompaa sorretaan tuolla tavalla niin olen yleensä suuna päänä puolustamassa. Sellaista en siedä ollenkaan.

Palaan vielä Vatun kyssäriin, itsekin tykkään eniten Louhimiehen Tuntemattomasta sotilaasta ja se oli vaikuttava elämys elokuvateatterissa aikanaan, kun äänet ja kaikki kuvat tuli niin lähelle. En paljoa sotaelokuvista perusta, mutta tuo teki vaikutuksen. Telkkarista en kyllä sitä enää jaksa katsella. Enkä niitä vanhempiakaan.

Pakkasta vai suojaa? Kumpaa keliä toivot? Haluatko talveen lunta vai pidätkö keski-Eurooppalaisesta versiosta missä ollaan plussan puolella eikä jalkakäytävät jäädy?
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 10.12.2020 10:54:13

Pikkupakkanen ja lunta niin että pääsee hiihtämään. Johonkihan se on uusi addiktio kehitettävä, on kuitenkin terveellisempi kuin juopottelu.

Mitä toivot joululahjaksi?
Vieras

ViestiKirjoittaja Satunnainen kulkija » 15.12.2020 08:19:56

Hyviä hetkiä ja syviä merkityksiä.

No ehkä myös jotain, mitä voi vaikka lukea, yleensä ihmetellä, syödä tai kuunnella. Mutta ei se ole niin tärkeää. Ja kenties parempaa voi olla jokin, mitä ei osannut edes odottaa.

Tuopa oli niin mukava kysymys, että seuraavat vastatkoot siihen vapaasti myös.

Mitähän jotain pientä, uudenlaista tekemistä tms. jouluna voisi kokeilla kehittää, jos siitä tulee tänä vuonna "erilainen" - siis eri ympäristöissä, eri ihmisten seurassa (tai jopa ilman seuraa?) ja eri ohjelmin kuin aina ennen vietettävä?
Satunnainen kulkija

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 15.12.2020 12:59:32

Maailman nyt on pullollaan kaikenlaisia pieniä ja mukavia aktiviteetteja. Myös sellaisia, joita voi touhuta ihan kotosalla ja pienellä porukalla, joten eiköhän sitä jotakin tekemistä ja juhlallisuutta keksi jouluksi koronasta huolimatta. Suomessa on muutenkin tyypillisesti tapana viettää joulua aikalailla oman pienen porukan kesken, joten tuskin tämä siitä suuremmin eroaa. Toki niitäkin ihmisiä on, jotka kokoontuvat jouluisin isommalla porukalla. Tällaiset perinteiset hautausmaakäynnit ja sen sellaiset suomalaiset jouluperinteet onnistunevat aivan mainiosti koronarajoituksista huolimatta. Itse en ole yhtään jouluihmisiä, enkä juhlista joulua mitenkään erityisesti, joten tämän vuotinen joulu tuskin eroaa muistakaan jouluistani. Vanhempieni luona poikkean ja mahdollisesti myös anoppilassa, mutta tapaan vanhempiani, sekä myös appivanhempiani verrattain usein muutenkin, joten eipä tuossakaan mitään erityistä ole muihin vuoden päiviin verrattuna.

Joululahjakysymykseen: Mitäpä sitä toivoisi ihminen, jolla on jo kaikkea. No, ei mulla sentään KAIKKEA ole :mrgreen: , mutta kaikkea sellaista kyllä, mitä tarvitsen. Uudet juoksukengät tulisivat kyllä tarpeeseen, kun vanhat ovat jo hieman kulahtaneet ja jokin hyvä kirja olisi kiva. Suklaallakin mua saa toki aina lahjoa.

Kerro jokin nolo tilanne, mihin olet joutunut viimeaikoina?
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Olohuone