Olet täällä

Mitä kirjaa luet juuri nyt?

Mitä sinulle kuuluu? Tervetuloa olohuoneeseen! Olohuoneessa voit keskustella kaikista mielen päällä olevista aiheista, jotka eivät suoranaisesti sovi muiden teemojen alle. Sana on vapaa, mutta muistathan lukea ensin Päihdelinkin säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Mitä kirjaa luet juuri nyt?

ViestiKirjoittaja Hiiripää » 19.9.2019 12:57:23

Rudolf Höss ratsasti valkealla ratsulla ympäri keskitysleiriä.
Hiiripää
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hiirihaukka » 27.9.2019 10:42:59

Milan Kundera - Olemisen sietämätön keveys
Hiirihaukka
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mastodontti » 16.10.2019 12:00:56

Sodankäynnin taito

Mastodontti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 1970 » 24.5.2020 08:10:21

suurkeijo-kirjasarja ollut kirjoittamisen/lukemisen alla:
elämäni keijojen keskellä ja kuinka pääsin takaisin elämään,
kun vielä olin keijo, antikeijouden prinsiipit, keijonkeittokirja,
keijot ympärilläni, vetää kaikista keijoista, keijostuskirja.nyt,
entisen keijon muistelmat, nykyisen antikeijon tulevaisuuden näkymät,
antikeijouden uhkat ja keijoudet, keijosta hautaan, keijoutumisen syöveri,
nykyajan antikeijon kovat vaatimukset oikeassa elämässä ja mahdollisuuksien kirjo maailmalla
Bentsoitta 22.2.17 alkaen ja selkeenä sulhasena since 8.1.19 !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.5.2020 18:53:07

15 % Johanna Sinisalon Vieraita luettuna. En nyt ihan vielä ole vaikuttunut tai vakuuttunut.
Vieras

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 19.7.2020 04:47:54

Vieras kirjoitti:15 % Johanna Sinisalon Vieraita luettuna. En nyt ihan vielä ole vaikuttunut tai vakuuttunut.

Tämä teoshan voitti Kariston kauhuromaanikilpailun vuonna 2018, ja sai siis sillä tavoin kustannussopimuksen.

Itse asiassa minä.. köh köh… osallistuin samaan kilpailuun, mutta en sijoittunut edes 10 kärkeen. Minullekin kävi silti lopulta hyvin. :)

Itselläni nyt luettavana Anna Rimpelän esikoisteos "Pitkään meni ihan hyvin". Se kertoo vanhuksen elämästä huumorin valossa.
Ei tämä ehkä ihan Kyrön ensimmäisen Mielensäpahoittaja-teoksen tasolle yllä, mutta ihan kiva muuten.
Anna Rimpelä on muuten kiva tyyppi, ja on lisäksi lahjakas stand up -koomikko. Esiintyi juuri hiljattain Nelosen Stand-up -ohjelmassakin.
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja MTT64 (poistunut käyttäjä) » 23.7.2020 12:15:46

Jarkko Sipilän 'Luupuisto'.
Vähän takkuaa. Sipilähän on maikkarillakin esiintynyt rikostoimittaja, joka kirjoittaa dekkaraita. Tuntee poliisin toiminnan hyvin ja on hankkinut taustatietoa, mutta kun vertaa 'oppiisäänsä' Harri Nykäseen, ei minusta ole ihan samaa tasoa. Nykäsen kirjoja suosittelen kyllä kaikille tästä lajityypistä kiinnostuneille. Tuntee hyvin Helsingin kadut ja kujat sekä hallitsee poliisien sisäpiirihuumorin. Varmaan on rikostoimittajataustansa vuoksi saanut hyviä suhteita siihen suuntaan. Raidit ovat myös Nykäsen tuotantoa.
Nykäsellä omanlaisensa huumori, mistä tykkään.

Lukeminen kannattaa aina, on kyllä niin totta.
MTT64 (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 23.7.2020 13:51:34

Mä olin tuo Vieraita-vieras, luin loppuun, vaikkei ihan lempigenreäni ollutkaan.

Luupuisto on nimenä/kansikuvana tuttu, ehkä olen sen joskus lukaissut, mutta pysyvää muistijälkeä se ei jättänyt. Paitsi kansikuvan.

Lopetin viimeks australialaisdekkarin Jane Harper:Kuiva kausi. Annan sille kasin, ehkä kasipuol.

Kari Aartoman Kahden joen kaupungin luin sitä ennen, odotin jotain "hauskaa dokauskirjaa", mutta tuo olikin vakavahenkinen, korkeakulttuurinen ja Jeesus-kyllästetty. Kiinnostuin kirjasta, kun kuulin kuinka Aartomaa haastateltiin Ylelle kirjasta puistonpenkillä.
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja MTT64 (poistunut käyttäjä) » 23.7.2020 15:07:13

Antti Tuurin kirjoista olen kovasti tykännyt.
Finlandia ehdokkuus, eikä edes palkinto ei ole välttämättä tae kirjan hyvyydestä Makuasioitahan nämä ovat. Tervoa en pysty lukemaan esim.
Tuomas Kyrön yhden romaanin otin kouraanni, se taisi olla '700 grammaa'-
Ehdin jo hehkuttaa tutuille, että tässäpä sehausk mies onkin.
Mutta tuli olo, että kaikki hyvät herjat , sutkaukset ja vitsit oli käytetty jo 50 ensimmäisellä sivulla. Sitten tarina junnasi ja niitä alettiin toistaa.
Mulle riitti siinä vaiheessa.

Kalle Päätalot muuten luin joskus kaikki ja odotin Iijoki-sarjan osaa joka joulu innoissani. Lopussa tuli tunne, etttä niitä kirjoitti joku muu...
Kaikkihan eivät Päätaloa voi sietää, mutta on se aikamoista historiallista tarinaa sekä Pohjois-Suomesta, että Tampereelta. Ja melkoista ajankuvausta.

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 24.7.2020 07:53:58

Nyt meneillään, vielä aluillaan, David Nicholls; Suloinen suru.

Olen dekkareiden suurkuluttaja. Toissa päivänä vihdoin sain aikaiseksi siivota kirjahyllyni. Poistin sieltä yli 90 kirjaa (pokkareita melkein kaikki) ja vieläkin hylly on lähes täynnä. Siinä siivousta tehdessä tuli tilattua Adlibriksestä 6 uutta pokkaria :oops: .

Elämänkertoja voisin kyllä myös lukea jos ovat hyvin kirjoitettuja. Michelle Obama kiinnostaisi ja ystävä kehui maasta taivaaseen Elton Johnista kertovaa kirjaa. Ehkä ne tilaan seuraavaksi. Pitäisi tuota kirjastoa opetella käyttämään paremmin, ette menisi niin kauheasti rahaa noihin kirjoihin. Nytkin on ongelma mitä niille reilulle 90 pokkarille teen, ei ne oikein kelpaa kellekkään. Siivouspäivässä varmaan yritän myydä ja loppuja kannan sitten vähitellen erilaisiin kierrätyshyllyihin.

Oli muuten niiden poistettujen joukossa aika monta Sipilää. Ei siksi etten olisi tykännyt, mutta eivät ihan säästämisen arvoisia ollut. Ne mitä säästän luen yleensä jossain kohtaa uudelleen.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 24.7.2020 09:05:26

Respectiä annan minä paljon ihmisille, jotka ostavat kirjoja! Oli ne sitten pokkareita tai kovakantisia. :) Hieman respectiä saavat toki myös kirjastosta kirjoja lainaavat ja ylipäätään kirjoja lukevat ihmiset.

Saisiko ketjun aiheen laajentaa myös kirjoihin, jota aikoo pian lukea? Katsoin juuri Yle Areenasta loistavan suomalaisen elokuvan "Kätilö", joka perustuu Katja Ketun romaaniin. Ajattelin, että tuo pitäisi ehdottomasti lukea kirjana. Tarinahan sijoittuu Lapin sotaan 1944, ollen samalla rakkaustarina.
Suomessa on siis ainakin kaksi naiskirjailijaa, jotka ovat tarttuneet varsin rankkoihin historiallisiin aiheisiin osaavalla otteella. Toinen on tietysti Sofi Oksanen, jonka "Puhdistus" on minulla yhö myös meinaamisluettavana. Kirjasta tehty elokuvahan on jäätävän kova. :idea:

Kevyemmän kirjallisuuden saralta minä tosiaan tykkään Tuomas Kyrön muutamasta Mielensäpahoittaja-teoksesta. Ihan ensimmäinen on ehkä paras, jonka jälkeen idea alkaa hieman väljähtymään jatko-osien myötä. Ihan luettavia sen jälkeen on vielä "Mielensäpahoittajan Suomi - 100 tavallista vuotta" ja "Mielensäpahoittaja.Nyt. -Ajantasainen yhteiskuntaoppi".

Antti Tuurilta olen lukenut ainoastaan Talvisodan.

Erikoista kyllä, mutta minusta suomalaisesta kirjallisuudesta tuntuu puuttuvan pätevää alkoholismin kuvausta. :idea: Tai sitten sellaista ei vain ole osunut käsiini. Jotkut Vuorisen "Juoppohullu" -kirjat ovat minusta teennäistä, tekorankkaa pilipalikamaa (anteeksi nyt vaan jos joku niistä tykkää), eikä Kalle Lähteenkään kaksi kirjaa (Happotesti ja Loppuluisu) kovin laajaa kuvaa aiheesta anna. Nehän keskittyvät lähinnä pelkkään humalaisen toilailun kuvaamiseen, plus että jälkimmäisen lopussa on erään yksityisen päihdehoitolan mainontaa.
Minusta jopa Stephen King kuvaa alkoholismia paremmin kuin Vuorinen tai Lähde.
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja MTT64 (poistunut käyttäjä) » 25.7.2020 12:00:50

Muistanko väärin, että Stephen King olisi kertonut kirjoittaneensa jonkin kirjoistaan niin vahvasti aineissa, (huumeissa, tai alkoholipäissään), ettei muistanut koko prosessista juuri mitään.
Pentti Saarikoskihan sai myös pullonhengestä inspiraatiota. Kuten aika moni muukin taiteilija. Olisikohan niin, että luovat ja taiteelliset ihmiset herkemmin tarttuvat viinikarahviin?
Minäkin kirjoittelin pikku hutkassa runoja aika paljon parikymmentä vuotta sitten :D
Edelleenkin olen sitä mieltä, että osa on ihan kelvollisia. Eivät tosin niin einoleinoja, mitä silloin juovuspäissäni ajattelin.

Runojen julkaiseminen on muuten vähintään yhtä vaikeaa kuin romaanin. Joku alan ihminen sanoi joskus, että Suomessa on vaovasti arvioiden pari miljoonaa runoilijaa.

Ja palstan aiheeseen, En juuri nyt lue mitään. Sain Sipilän dekkarin hampaat irvessä loppuun ja palautan kirjastoon, toinenkin oli, mutta yksi riitti.
Seuraavaksi voisin katsoa joskus lahjaksi saamiani Veikko Ennalan kirjaa.
Hänhän oli toimittaja ja kolumnisti, aloitteli Apu-lehdessä, myöhemmin Hymyssä. Kirjoitteli kirjojakin. Alkoholi oli myös tietääkseni tuttu.
Iso persoona. Hautakivessään lukee nimen lisäksi "Syntyi ja kuoli".

Kun vaimonsa teki itsemurhan, Veikko Ennala julkaisi kuolinilmoituksessa muistosanoina " Ei surra pojat"

Varmaaankaan ei ollut helppo kumppani parisuhteessa...

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 25.7.2020 19:18:16

Viimeks luettu: Helmi Kekkonen - Vieraat. Iha jees.

Huonosti on kyllä alkoaiheista tarjolla, vaikka ihan mielellään lukisin. Paitsi että en välttämättä, olen yrittänyt lukea sitä missä useampi nainen kertoo raitistumisestaan ainakin kahesti, oliskohan siis nimeltään joko Selviämistarinoita tai Viinin viemää, mutta ne AA-tarinat toinen toisensa jälkeen saa sulakkeet mun päässä palamaan.

Katja Ketun kirjojen takakansia olen lukenut, mutten muistaakseni sen enempää. Sofi Oksaselta olen lukenut Stalinin lehmät joskus kauan sitten. Tuuri ja Kyrö on korkkaamatta.
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 27.7.2020 14:58:28

Olen lukenut muutaman Sofi Oksasen kirjan ja kyllä ne ihan ok on ollut, mutta ei ihan kauheasti mun makuun. Puhdistusta aloittaessa oli ehkä odotukset liian korkealla, kun siitä oli kohkattu niin kauheasti. Jotenkin en niinkään nähnyt siinä sitä miten neuvosto sorto vaikutti ihmisiin vaan enemmän yhden ihmisen hirveän itsekkyydeen ja ilkeyden. Mutta jokainen lukee omiin sen hetkisiin fiilikseen näitä peilaten.

Ketun Kätilö oli hyvä. Sekin kyllä aika synkkä monin paikoin.

Selviytymistarinoista voisi mainita amerikkalaisen Sarah Hepolan Blackout. Valitettavasti sitä ei tietääkseni ole suomennettu. Oli ihan hyvä. Mutta mielelläni minäkin lukisin joitain suomalaisten naisten kokemuksia. Tyräkin mainitsemat on tullut luettua.

Suloinen suru nyt luettu. Oli mukavaa kesä lukemista. Kertoi ensi rakkaudesta ja muista teini-ikäisen mieleen vaikuttavista jutuista (vanhempien ero jne) mutta kirjoitettu kuitenkin niin, että on aikuisten kirja, ei nuorison.

Nyt alkamassa Camilla Greben Horros dekkari kunhan saan tuon Kodin Kuvalehden luettua.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Stolichnaya (poistunut käyttäjä) » 7.8.2020 16:07:35

Charles Bukowski on sellainen Jumalallinen kosketus mistä tosi uskovaiset ehkä puhuvat, Women ja Essential Bukowski: Poetry ovat olleet hienona sukelluksena tämän tyypin sielunmaisemaan. Tärkeitä ja herätteleviä opuksia. Tuolta maailman suurimman joen uumenista ääninä ja tekstinä suoraan Nokialaiseeni.. Tuo Women avasi elämän tarkoituksen ja Essential Bukowski: Poetry avasi kyynelkanavat. Raitistuttani Vladimir Nabokovin Lolita avasi aivan uudenlaisen maailman minulle ja toi helpotusta orastavaan keski-iän kriisiini. Ja hiljattain hyvä aivoja hivelevä kirja oli First Love, Ivan Turgenev.
Stolichnaya (poistunut käyttäjä)

EdellinenSeuraava

Paluu Olohuone