Olet täällä

Kaveri tuotti pettymyksen... miten kannattaisi toimia?

Mitä sinulle kuuluu? Tervetuloa olohuoneeseen! Olohuoneessa voit keskustella kaikista mielen päällä olevista aiheista, jotka eivät suoranaisesti sovi muiden teemojen alle. Sana on vapaa, mutta muistathan lukea ensin Päihdelinkin säännöt. Olohuoneeseen kirjoittaminen ei vaadi rekisteröitymistä.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Kaveri tuotti pettymyksen... miten kannattaisi toimia?

ViestiKirjoittaja omama » 10.9.2020 19:44:59

Kirjoitan nyt tänne Olkkarin puolelle, kun asia ei varsinaisesti alkoholiin liity. Jos vaikka saisin teiltä plinkkiläisiltä näkökulmia, miten kannattaisi toimia.

Minulla on kaveri, jonka kanssa olen harrastuksen merkeissä tekemisissä vähintään kerran-pari viikossa. Olen aina ollut sitä mieltä että tulemme hyvin toimeen: Juttelemme ihan mukavia, saamme hyvin sovittua harrastukseen liittyvät asiat, koskaan ei ole ollut konfliktia. Emme siis ole erityisen läheisiä, hyviä harrastuskavereita vaan. Nyt sitten toinen samassa harrastusporukassa oleva ystävä eilen avautui minulle, että häntä ahdistaa todella paljon se, että tämä ensin mainitsemani ihminen puhuu jatkuvasti hänelle minusta monenlaista pahaa. Ei siis yhden kerran, vaan ihan jatkuvasti. Ja „varoittelee“ tätä toista kaveria että minun kanssani pitää olla varovainen kun olen kaksinaamainen pirulainen. Ja näin puhuu siis ihminen, jonka kanssa olen vuosia luullut olevani hyvissä väleissä.

Olin ihan puulla päähän lyöty, tosi pettynyt. Miksei se ihminen sano suoraan mulle jos on kritisoitavaa? Miksi hän mustamaalaa ja puhuu pahaa, vaikka minua kohtaan on aina ollut ystävällinen? Ja ennen kaikkea, miten minun tähön pitäisi suhtautua?

Kannattaako ottaa puheeksi, että tiedän mitä hän selän takana puhuu vai antaa asian olla? Miten voin toimia hänen kanssaan normaalisti nyt kun tiedän tämän?

Miten te muut toimisitte vastaavassa tilanteessa?
Eteenpäin, sano mummo lumessa
omama
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

Re: Kaveri tuotti pettymyksen... miten kannattaisi toimia?

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 11.9.2020 04:58:04

Moi!

Kuulostaa tosiaan aika tragikoomiselta, jos kaverisi haukkuu sinua selän takana "kaksinaamaiseksi", kun hän ilmiselvästi on itse kaksinaamainen noin toimiessaan.

Itse varmaan toimisin tuossa tilanteessa niin, että alkaisin suhtautua varauksella kyseiseen kaveriin, mutta voisi yrittää myös varovaisesti ottaa puheeksi tuon hänen käytöksensä. Täytyisi varoa olemasta liian hyökkäävä, koska hän varmaan kiistäisi kaiken ja saisi mahdollisesti lisää sytykkeitä jatkaa mustamaalaamista.

Mutta sitten toisaalta: on hyvä pohtia motiiveja myös tämän toisen kaverin kohdalla. Siis sen, joka kertoi sinulle tuon ensin mainitun kaverin puheista. Voisiko hänellä olla jotain syytä kylvää epäsopua väliinne? Yksi tyypillisimpiä keinoja yrittää sabotoida kahden ihmisen kaveruutta on kertoa niistä toiselle, että se toinen panettelee häntä selän takana.

Vaihtoehtoja on kolme:
- Ottaa asia puheeksi selkeästi (mutta liikaa syyttämättä).
- Antaa asian olla ja jatkaa kaveruutta entiseen malliin niin kuin ei olisi mitään kuullutkaan.
- Antaa asian olla, mutta ottaa myös etäisyyttä kaveriin.
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 11.9.2020 09:05:30

^^ Tätä tilannetta ja näitä ihmisiä tuntematta, minullakin heräsi heti epäilys, että kumpikohan se paskanpuhuja oikein on. Tahtoo sanoa, että jos kaverini X puhuisi mulle pahaa kaveristani Y:stä tämän selän takana, en menisi siitä Y:lle raportoimaan, mikäli tietäisin/olettaisin, että jutut ovat täyttä puppua, eikä niillä sinänsä muhun olisi mitään vaikutusta. Ei kuulu tuollainen viestin viejän rooli minulle. Sanoisin kyllä X:lle, etten halua kuulla tuollaisia juttuja Y:stä, menköön satuilemaan jollekulle toiselle, jos on aivan pakko. No, minä ajattelen näin. Joku muu voi olla ihan aidosti sitä mieltä, että tekee kertomalla suurenkin palveluksen.

Itse kysyisin kyllä suoraan(molemmilta osapuolilta) ja tarvittaessa vähän kiristäisin peukaloruuvia. Heh, kuvainnollisesti toki :mrgreen: . Olisihan siinä riski, että välit menevät, mutta mieluummin niin, kuin olla epätietoisuudessa ja tosi vaivaantunut, enkä mä muutenkaan enää tuollaisen jälkeen voisi olla samanlaisissa väleissä, kuin ennen ja kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Tämä taas täysin oma mielipiteeni.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 11.9.2020 18:46:03

Hei. Minulla on hieman samanlainen kokemus. Ystävä juorusi minun puheita väärin ymmärtäneenä minun sanomisen toiselle, joka ne sitten minulle kertoi. En pannut väliä poikki kenenkään kanssa, vaan sanoin ettei kannata ihan kaikkea luulla todeksi, koska näyttää siltä, että minun sanat vääristellään. No, en enää ole kovin avoin tuon juoruavan henkilön seurassa, pitää olla tarkkana mitä puhuu.
Vieras

Paluu Olohuone