Olet täällä

Uhriutuminen

Mitä sinulle kuuluu? Tervetuloa olohuoneeseen! Olohuoneessa voit keskustella kaikista mielen päällä olevista aiheista, jotka eivät suoranaisesti sovi muiden teemojen alle. Sana on vapaa, mutta muistathan lukea ensin Päihdelinkin säännöt. Olohuoneeseen kirjoittaminen ei vaadi rekisteröitymistä.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Uhriutuminen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 25.9.2020 04:40:12

Mitä yhteistä on Venäjän valtiolla, persuilla ja oireilevalla päihderiippuvaisella?
Kysymykseen voisi liittää myös sellaisen valkoisen lihaa syövän heteromiehen, joka korostaa valkoista heterouttaan ja lihansyömistään joka käänteessä, ihan kuin joku saattaisi kyseenalaistaa nuo hänen piirteensä ellei hän koko ajan niistä mainitse. Ja joka siis tuntee olevansa nykymaailmassa kovasti ahtaalla ellei peräti sorrettu.

Maamme itänaapuri puolestaan maalaa itsestään kuvaa jatkuvana länsimaiden juonittelujen uhrina. Pahantahtoiset länsimaiset demokratiat, EU ja Nato ovat Venäjän hallinnon mukaan koko ajan vaanimassa tilaisuutta aiheuttaa vahinkoa Venäjölle. Ehkä siksi Venäjällä on pakkomielle työntää näppinsä muiden maiden asioihin mitä oudoimmilla venkuroinneilla, ikään kuin maan kansainvälinen arvostus ja arvovalta siitä jotenkin nousisi.

Eräs suomalainen äärioikeistopuolue, jonka lyhenne PS saattaa eräänkin Kärnän mukaan tarkoittaa Putinsuomalaisia -hihi- on myös kokenut tulevansa jatkuvasti "ajojahdatuksi". Puolueen jäsenet ovat kunnostautuneet kaiken laisessa törkyilyssä internetissä ja huomattavan paljon pahemmissakin rikoksissa, mutta jos heille tästä huomauttaa, se on "ajojahti" tai "valtamedian juonittelua" tai "vihervassareiden harjoittamaa mustamaalausta".

No miten tämä liittyy alkoholismiin? No yhteinen sävel löytyy otsikosta.

"Eihän tässä voi raitistua kun..."

- puoliso nalkuttaa
- työ on niin raskasta ja pomo on vittumainen
- töitä ei ole
- hoito on huonoa ja hoitajat on huonoja
- lääkäri ei tajua mistään mitään
- en saa lääkkeitä joita haluan
- yhteiskunta on mätä
- hallitus on huono
- stressi ja vitutus
- ei ole mitään tekemistä
- vertaisryhmissäkin vain jeesustellaan
- kukaan ei tajua miten rankkaa just mulla on

jne. jne.

:D :roll: :? :idea: :|
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

Re: Uhriutuminen

ViestiKirjoittaja Vieras » 26.9.2020 22:01:17

Uh, riudun! Uhriudun, kun en vielä muuta osaa. Anna mulke aikaa.
Vieras

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 28.9.2020 12:19:18

vadelmamunkki kirjoitti:
No miten tämä liittyy alkoholismiin? No yhteinen sävel löytyy otsikosta.

- puoliso nalkuttaa
- töitä ei ole
- yhteiskunta on mätä
- hallitus on huono
- stressi ja vitutus

jne. jne.

:D :roll: :? :idea: :|

-Puolisoni ei nalkuta. Hän on oikein hyvä mies.

-En ole työelämässä, eikä mulle kukaan ole tässä viimeaikoina kovin vittumainen ollut.

-No, töitä ei ole, mutta hyvinhän tässä työkyvyttömyyseläkkeellä pärjäilee.

-Hoito ja hoitajat ovat joskus olleet huonoja, mutta en voi yleistää. Löytyy myös paljon hyviä kokemuksia hoidosta.

-Nykyinen lääkärini (psykiatri) tajuaa kyllä paljonkin ja on oikein fiksu ja pätevä ja muutenkin mulla on ihan hyviä kokemuksia somaattisen puolen lääkäreistä, kun olen heidän potilaanaan ollut ihan tässä hiljankin.

-Saan kyllä mielinmäärin juuri niitä lääkkeitä, joita haluan ja tarvitsen.

-Yhteiskunnassa on kyllä paljonkin mätää, mutta eivätpä ne asiat mun ryyppäämiselläni parane.

-Olen ihan tyytyväinen nykyiseen hallitukseen. Toki siinäKIN aina jotakin parantamiseen varaa löytyy, mutta pääasiassa arvosanani hallitukselle on vähintään tyydyttävä. Se, että korona tuli ja sotki asioita ei ole hallituksen vika.

-Stressiä ja vitutusta toki aina puskee, mutta niinhän se tuppaa olla suurimmalla osalla ihmisistä.

-Tekemistä kyllä aina löytyy, kunhan vain järjestää sellaista itselleen.

-Jeesustelua en kestä, mutta eipä mun ole mikään pakko vertaistukiryhmiin osallistua.

-Rankkaa mulla on toki välillä, mutta en oletakaan, että muiden pitäisi voida asettua nahkoihini ja ihan tarpeeksi ymmärrystä ja tukea olen saanut monissa vaikeissa asioissa/tilanteissa.

Kyllä se vain niin taitaa olla, että dokaan, koska olen alkoholisti/juoppo :mrgreen: .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 1.10.2020 10:47:56

Olen ollut raittiina jo vuosia, silti edelleen huomaan kuinka tuo uhriutumisen asenne pulpahtaa esiin. Tai onko se uhri-asenne vai pessimistiluonne?
Luen päivän lehdestä negatiiviset, dramaattiset, sortoajatuksen herättäjät, "taas meitä poloisia sorretaan", "kaikki hyvä otetaan pois" tuolla ja siellä soditaan, kärsitään nälkää, kokoajan vain pitäisi jonkun tehdä jotain jne... Sanoinkin puolisolle, että oletko huomannut että päivän lehdessä on huomattavasti enemmän jotain negatiivista, riidoista kertovaa, kuin että maailmalla menisi hyvin.
Onko tämä nykyaikaa, että jokapaikasta tulee negatiivista, korjattavaa, kehitettävää, aina jotain on jossain pielessä. Vai onko minulla liikaa aikaa ja huomata tämä.
Ennen kävin ahkerasti töissä ja pidin viinan tuoman vapauden suomana hauskaa, no se hauskuus kyllä muuttui aina itkuksi ja häpeäksi. Joten se siitä. Lähdenpä lenkille raittiiseen syyssäähän ja katson lintuja jotka lentää vapaana, mutta vaaroja täynnä olevassa elämässään. Niinkuin minäkin tänään vapaana mutta aina vaaroja ja uhkia ympärillä, silti pitää elää rohkeasti, ottaa ne askeleet omaan elämään, pelkäämättä, rohkeasti.
Vieras

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 2.10.2020 09:43:56

Minä näkisin niin, että huonoista uutisista ja todellisista ongelmista (joko omista tai maailman) ahdistuminen ei ole otsikon mukaista uhriutumista, vaan pikemminkin ihan normaali ja inhimillinen reaktio.

Otsikon mukaisena uhriutumisena näkisin pikemmin uhriksi tekeytymisen silloin, kun siihen ei oikeasti ole aihetta tai syytä. Se on siis lähinnä itsekeskeistä ja muista piittaamattonta asennetta.
Malliesimerkki: "Kyllä on vaikeaa olla nykyisin valkoinen lihaa syövä heteromies."
Vaikka mitä ihmeen vaikeaa siinä on? Ihan hyvin näkyy onnistuvan monilta. :D

Päihdeongelmainen uhriutuja ei välttämättä käytä enää päihteitä, vaan voi olla myös raittiuden alussa. Hän odottaa multa ihmisiltä jatkuvasti suosionosoituksia suuresta uroteostaan, eli korkin kiinni saamisesta. Hänet täytyy aina huomioida ensi sijassa. Jos hän ei saa jatkuvasti aplodeja ja hänelle olla mielin kielin, hän möksähtää ja uhriutuu. Silloin on retkahduskin varsin lähellä, ja uhriutuminen voi olla myös retkahduksen petaamista.
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 3.10.2020 23:07:04

Vähän hämmentävää viestittelyä. Ei oikein saa selvää, mistä aloittaja haluaa keskustella.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 4.10.2020 08:10:00

Uhriutumisesta:

vadelmamunkki kirjoitti:

- puoliso nalkuttaa
- töitä ei ole
- yhteiskunta on mätä
- hallitus on huono
- stressi ja vitutus
jne. jne.

Noin varmaan moni tekee hakiessaan syitä päihteiden käyttöön itsensä ulkopuolelta, mutta lopulta useimmat
ymmärtävät missä se vika lopulta on. Ehkäpä asia on helpompi hyväksyä ja elää sen kanssa, jos mieltää syiden olevan
muualla ja jatkaa päihteiden kanssa elämistä, kun kokee olevansa olosuhteiden uhri?
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 4.10.2020 14:55:16

Miksi tännekin pitää yrittää sotkea politiikkaa? Netissä on yllinkyllin paikkoja missä voi julistaa aatteitaan ja haastaa riitaa poltiikasta eri tavalla ajattelevien suuntaan. Ei päihdelinkki ole oikea paikka tällaiselle. Joillakin voi täällä olla oikeasti tarve apuun ja tämän kaltainen provosointi voi karkoittaa jonkun satunnaisen tuen etsijän foorumilta.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 9.10.2020 11:46:47

^ Otsikon ytimessä. :D
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 9.10.2020 17:25:36

Kuva
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 13.2.2021 14:55:41

Aloittajan listahan on vain juopon kootut selitykset.
uhriutuminen on jotain aivan muuta kuin selittelyjä. Juoppo selittelee ja lähimmäinen kuuntelee ja uhriutuu, ellei juokse karkuun.
Minä olin uhri, en vain itse sitä tajunnut ennenkuin pääsin irti toisen ihmisen henkisestä rääkistä. En ole enää vihainen, katkera, vaan säälin häntä. Sairashan hän on, olisin niin halunnut että hän olisi raitistunut ja ymmärtänyt oman tilansa.
Jotkut vaan lentää toisten siivillä.... kun ei itse osaa, jaksa. Ja kun jotkut tekee sen niin helpoksi, alkavat auttamaan niin johan se apu kelpaa kelle vaan.
Vieras

ViestiKirjoittaja Dave2 » 14.2.2021 09:59:35

Vieras kirjoitti:Miksi tännekin pitää yrittää sotkea politiikkaa? Netissä on yllinkyllin paikkoja missä voi julistaa aatteitaan ja haastaa riitaa poltiikasta eri tavalla ajattelevien suuntaan. Ei päihdelinkki ole oikea paikka tällaiselle. Joillakin voi täällä olla oikeasti tarve apuun ja tämän kaltainen provosointi voi karkoittaa jonkun satunnaisen tuen etsijän foorumilta.

Sitähän varten tämä olohuone on perustettu, ettei noihin varsinaisia päihdeasioita käsitteleviin palstoin sotketa yleisjuttuja mutta täällä niitä voi käsitellä.

Tarkoittaakohan muuten tuo nimierkki Vieras, että voi olla eri henkilöitä, jotka vaan kirjoittelee loggaamatta? Siltä minusta vähän vaikuttaa.
Mitä vähemmän tietoa sen suurempi usko.
Dave2
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja t-petsku » 14.2.2021 10:33:38

Kun katsoo kuka aloitusviestin kirjoitti, en ole yhtään hämmästynyt että siihen(kin) on saatu puoluepolitiikka patologisine persuvihoineen ympättyä mukaan.
Joidenkin ihmisten "elämä vain on."
Kun ei vaan tajuu
t-petsku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 27.2.2021 21:02:53

t-petsku kirjoitti:Kun katsoo kuka aloitusviestin kirjoitti, en ole yhtään hämmästynyt että siihen(kin) on saatu puoluepolitiikka patologisine persuvihoineen ympättyä mukaan.
Joidenkin ihmisten "elämä vain on."

Kas kun ei russofobia. :lol: :
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Olohuone