Olet täällä

Kuvan kautta positiivisenpaan

Mitä sinulle kuuluu? Tervetuloa olohuoneeseen! Olohuoneessa voit keskustella kaikista mielen päällä olevista aiheista, jotka eivät suoranaisesti sovi muiden teemojen alle. Sana on vapaa, mutta muistathan lukea ensin Päihdelinkin säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

ViestiKirjoittaja bstphoto » 5.10.2020 11:56:06

Dokumentaarinen valokuvaus
”Kuvan ja tarinan kautta positiivisempaan”

Alkusanat
Voimmeko tuomita ihmisen vain näkemämme perusteella, tietämättä, mitä taustalla oikeasti on? Voiko ihmisen tuomita sillä perusteella, mitä hän tekee? Toisille pienikin asia voi olla riittävän iso määrittämään sen, millainen ihminen on. Jokainen meistä kokee asiat eri tavalla eikä voida sanoa, mikä on paljon ja mikä on vähän tai mikä on riittävästi. Tekeekö se asioista suurempia tai merkittävämpiä? Onko alkoholisti vain juoppo omaksi ilokseen, vai onko taustalla jotain suurempaa? Onko mielisairas vain hullu, vai onko taustalla muutakin? Kaikki ei ole sitä, miltä näyttää…

Olen 1979 syntynyt työssäkäyvä mies. Valokuvaus on harrastus ja tykkään erilaisista haasteista. Itse kärsin pahasta paniikkihäiriöstä, joka on nyt saatu hoidettua hallintaan eikä se enää haittaa elämää. Tämä aihe eli ”Kuvan kautta positiivisempaan” on ollut pitkään mielessäni ja olen tullut siihen tulokseen, että toteutan ideani ja toivon mahdollisimman monen lukevan tämän esittelytekstin. Teen yhteistyötä puolisoni kanssa, joka avustaa tarvittaessa kampausten, meikkien ja sommittelujen kanssa. Joitakin ottamiani kuvia löytyy Instagramista nimimerkillä bstphoto79.

Etsin henkilöitä pitkäaikaiseen projektiin dokumentaariseen valokuvaukseen. Haen kuvattavia erilaisista elämäntilanteista, joihin voi kuulua erilaisia vammoja tai muita henkilöön vaikuttaneita tapahtumia ja asioita. Tarkoitus on kuvata henkilö anonyymisti ja kuulla hänen tarinansa ja esittää se muille samalla poistaen niitä ennakkoluuloja, joita meillä kaikilla on.
Samalla tarjotaan henkilölle mahdollisuus kertoa oma tarinansa ja kohdata asia lavastetusti valokuvan kautta. Toivoisin tarinan kertojan itse olevan myös kuvassa. Myös kuvaus tehdään niin, ettei henkilö ole tunnistettavissa
Haluan tällä projektilla tuoda vaikeita ja ehkä vaiettujakin asioita esiin ja kertoa niistä koko totuuden. Asioihin sisältyy aina enemmän kuin se, mitä pinnalle näkyy ja minkä muut näkevät silti tietämättä, miten asiat oikeasti ovat ja mistä kaikki voi johtua.
Kuvat ja tarinat toteutetaan nimettömänä, ellei henkilö toisin halua. Kaikki tapahtuu luottamuksella. Ennen aloitusta allekirjoitetaan sopimus, jossa nämä asiat vahvistetaan. Sopimus ei silti sido osallistumaan, jos henkilö tulee toisiin ajatuksiin. Kaikki tapahtuu vapaaehtoisuuden pohjalta.

Rahaa ei tässä projektissa vaihdeta, enkä myöskään minä hyödy tästä rahallisesti.
Valmis projekti julkaistaan (syksy 2021) eri someissa jne. Mahdollisimman monen löydettäväksi/luettavaksi.
Kuvauspalkkioksi tarjoan pullakahvit ja oman kuvauksen kohdehenkilölle hänen haluamallaan tyylillä ilmaiseksi. Henkilö saa kuvat itselleen muistoksi tai käytettäväksi niin kuin itse haluaa.

Kuvattavan kanssa pidämme ensin keskustelun aiheesta ja selitän mitä teen ja miksi. Itse kuvaus ja haastattelu tapahtuu pääsääntöisesti studiolla Helsingissä, ellei toisin sovita.

Liitteenä on kuva erilaisista aiheista. Siinä voi myös yhdistellä asioita.
https://bstphotography.kuvat.fi/i/BGR7tYUDp9bz6P5Mxea4NrgXTvSEyqfn

Yhteydenotot sähköpostilla.

Ystävällisin terveisin
Petri Mähönen
bstphoto79(at)mail.com

Päihdelinkin toimituksen lupa julkaisuun.
Viimeksi muokannut bstphoto päivämäärä 15.10.2020 10:06:59, muokattu yhteensä 2 kertaa
bstphoto
Miedosti panostava jäsen

Re: Kuvan kautta positiivisenpaan

ViestiKirjoittaja 0132 » 8.10.2020 10:17:39

Heips, bstphoto.
Toivotan onnea matkaan kuvauksiisi. Itse olen kertonut tarinaani täällä Plinkissä, nimenomaan valokuvien välityksellä. Omassa ketjussani Me Lopettajat, Putka Häiriköille, kirjoittaja 0132.
Sivulta 18 eteenpäin tarinaa ja kuvia löytyy.
Mikäli aikaa ja mielenkiintoa löytyy, käy lukemassa. Minä olen yksi alkoholisti alkoholistien joukossa. Tarinani on kuitenkin kaikkea muuta kuin surullinen. Mikäli vielä ketjun lukemisen jälkeen innostusta riittää, löytyy myös kirja. Kirjan julkaisin kuvien kera elokuussa 2020. Kirjani sivulta neljä löytyy myös sähköpostiosoite.
Harmi että asustelen keskemmällä suomea. :roll:

Ystävällisesti
Putkis 0132, alkoholisti.
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja bstphoto » 15.10.2020 09:55:12

terve,

Kiitos!

Selaisin ketjuasi ja pitää paremmalla ajalla lukea tarkemmis siellä on hyvin sivuja kertynyt :)
Projektiin kuuluu paljon aihealueita ja tämä on yksi niistä.
En osannut näköjään alitukseen saada kuvaa näkyviin mikä liittyy olennaisesti projektiin eri aihepiireineen.

Onnistuu haastattelu sähköpostitse tai puhelimitse sekä onhan noita etäohjelmia videoyhteyksiin :) välimatka ei ole este jos haluat kertoa tarinasi minun projektiin :) pystyn myös tekemään kuvitteellisen kuvan kertojasta mutta tietenkin toisvoisin että kuvassa olisi itse kertoja ensisijaisesti.
bstphoto
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 16.10.2020 12:29:11

Hmm... mielenkiintoista.
:wink:

Putkis 0132
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina