Olet täällä

Päihteilijän terveydentila

Mitä sinulle kuuluu? Tervetuloa olohuoneeseen! Olohuoneessa voit keskustella kaikista mielen päällä olevista aiheista, jotka eivät suoranaisesti sovi muiden teemojen alle. Sana on vapaa, mutta muistathan lukea ensin Päihdelinkin säännöt. Olohuoneeseen kirjoittaminen ei vaadi rekisteröitymistä.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Päihteilijän terveydentila

ViestiKirjoittaja Kävelijä » 28.10.2020 22:41:36

Luultavasti olen aiheuttanut itselleni erilaisia fyysisiä ja psyykkisiä terveysongelmia runsaalla alkoholinkäytöllä. Olen myöhäiskeski-iässä, minulla on terveellinen ruokavalio, käytän vitamiineja ja kuntoilen jonkin verran, ei ylipainoa. Juomattomia kausia on muulloinkin kuin tammikuussa, mutta myös pidempiä jaksoja, jolloin tissuttelen illat ja vääntäydyn väsyneenä aamulla töihin.

Vuosien varrella on ollut, tullut ja mennyt kremppoja, mutta kilpirauhasvaivan lisäksi ei ole muita lääkintää vaativia sairauksia. Tosin en ole käynyt aikoinaan missään tutkimuksissa tai tarkastuksissa.

Kymmenisen vuotta sitten epäiltiin metabolista oireyhtymää, mutta olen monista harmeista päässyt ruokavaliota muuttamalla, esim. vähentämällä viljan käyttöä ja jättämällä mm. sokerin ja eläinmaitotuotteet pois. Jossain vaiheessa oli kivuliasta närästystä, johon ravintomuutokset ovat auttaneet myös. Olut on gluteenitonta.

En ihmettele, jos diabetes todetaan minulla joku päivä, sukurasitetta nimittäin on. Myös sydän tuntuisi olevan juomakausina turhan villi, ja verenpaine heilahtelee. Masennusta, ahdistusta ja unihäiriöitä on ollut vuosia. Vime aikoina olen pohtinut alkoholidementian, alkavan alzheimerin tjms. mahdollisuutta, kun on alkanut pätkimään muisti ja kognitiiviset haasteet ovat lisääntyneet.

Olisi kiinnostavaa kuulla myös muiden päihteilijöiden pohdintaa ja kokemuksia sairasteluista. Oletteko onnistuneet parantamaan oleellisesti terveydentilaa vähentämällä juomista?
Kävelijä

Re: Päihteilijän terveydentila

ViestiKirjoittaja t-petsku » 29.10.2020 09:47:37

Kävelijä kirjoitti:Olisi kiinnostavaa kuulla myös muiden päihteilijöiden pohdintaa ja kokemuksia sairasteluista. Oletteko onnistuneet parantamaan oleellisesti terveydentilaa vähentämällä juomista?

Lyhyesti virsi kaunis (?): kyllä. Minulla(kin) todettiin 2 tyypin diabates pari vuotta takaperin plus muita elämäntapasairauksia, verenpaine, kolesteroli jne. Ja kun sitten siideri jäi kuvioista pois ja tilalle tuli lääkitys em. vaivoihin, niin johan kunto parani ja paino putosi jne.
Kognitiivisten toimintojen kanssa on minullakin ongelmia, mutta siihen vaikuttaa varmaankin myös pitkäaikainen masennus.
Kun ei vaan tajuu
t-petsku
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Olohuone