Olet täällä

Päihteilijän terveydentila

Mitä sinulle kuuluu? Tervetuloa olohuoneeseen! Olohuoneessa voit keskustella kaikista mielen päällä olevista aiheista, jotka eivät suoranaisesti sovi muiden teemojen alle. Sana on vapaa, mutta muistathan lukea ensin Päihdelinkin säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Päihteilijän terveydentila

ViestiKirjoittaja Vieras » 24.4.2021 20:31:31

Terve! Joo kyllä larkku(kin..) tuttua ainetta on. Sain sitä ensimmäiseen oikeaan vakavaan masennukseen. Jälkeenpäin ihmettelen vähän että miksi, en muista oliko sillon menyyssä mitään masennuslääkettä. Nyt kun tuli puheeksi niin muistelen että kyllä se klorproman tais sittenkin kamalampaa ainetta olla (lääkkeiden kauppanimi ja vaikuttava aine voivat olla olla eri, vähän sekoittaa) No ensinnäkin larkun vaikutuksesta oli nälkä koko ajan, lihosin noin 30 kg. Zombiena vaeltelin osaston käytäviä. Klorpromanin tarkoituksenahan on palauttaa aivojen väliaineet "järjestykseen". Vakavasti masentuneella voi olla väliaineet menneet niin solmuun että yksinkertaisesti aivot lyö jumiin, esim. päässälaskut tai muut aiheuttavat lukkiutumisen. Yritä tällaistakin selittää jollekin työelämän uraohjukselle,vaikka kaverillekin, ei oo kartalla. Leponexin käytöstä on ollut kuitenkin selvää hyötyä, ei naapureiden äänet huuda keskellä yötä päässä. Olen varmaan sen dokkarin nähnyt, en tiedä missä täällä linkataan. Kuitenkin siinä ihmisiä alkaa yhtäkkiä kuolla Leponexiin. Käyn kerran kuukaudessa verikokeessa ettei itselle käy näin. Larkkua en kyllä enää suuhuni laittas, en tiedä kuinka yleisesti sitä enää käytetään. Alkoholi kyllä aika lailla pahentaa kaikenmaailman harhoja, mutta nyt saan olla rauhassa. Temestaa en ole tosiaan yli viikkoon ottanut, tenoksia tänään 10 mg. Olo on parantunut, ei ole mitään kohtauksia onneksi tullut
Vieras

ViestiKirjoittaja Sokeritautinen » 25.4.2021 15:04:58

Täydellistä neuroleptiä ei ole keksitty. Kaikilla on sivuvaikutuksensa. Itse ahmin Zyprexa lääkityksen aloittamisen jälkeen heti viisi possumunkkia Teboilin kahvilassa.
Sokeritautinen

ViestiKirjoittaja Sokeritautinen » 25.4.2021 16:13:20

Ihme että sait masennukseen larkkua se on enemmän maniaan ja skitsofreniaan käytetty lääkke. Mutta osastoilla yleinen käytäntö on se että joka potilas saa samaa lääkitystä nassuun, eli aamu aloitetaan larkulla ja sitten käydään aamiaispöytään kuola valuen.
Sokeritautinen

ViestiKirjoittaja Sokeritautinen » 25.4.2021 17:27:33

Tulee mieleen että osastolla hoitohenkilökunta soittaa semmoista typerää lehmänkelloa kun on ruokailun aika. Vuonna 1995 ensimmäistä kertaa pöpilässä en tiennyt mitä se tarkoittaa mutta huonekaveri joka oli ollut pakkohoidossa vakavan depression takia ilmoitti minulle ystävällisesti että lehmänkello soitto tarkoittaa että ruoka on katettu. Se joka ei syö eristetään muista potilaista. Olin nuori ja viaton siihen aikaan.
Sokeritautinen

ViestiKirjoittaja Sokeritautinen » 25.4.2021 18:24:00

Yöllä mun huoneeseen tuottiin karjuva potilas joka huusi "että mä en ole hullu senkin huora hoitaja". Hän lopetti karjumisen noin viiden sekunnin päästä, injektion jälkeen ja tietysti pantiin lepositeisiin. Seuraavana aamuna hän oli poissa. Todennäköisesti siireetty erityisosastolle. Kaikki toi on jotenkin jäänyt mun mieleen. Nykyään mä en välitä mistään pöpilöiden kauhuista, mutta se oli vaikeaa joutua aikuisosastolle nuorena. En varmasti ole ainoa.
Sokeritautinen

ViestiKirjoittaja Vieras » 25.4.2021 21:17:43

Joo kyllä se ensimmäinen pöpiläkeikka kyllä kamala oli. Olin siinä 19 vuoden kieppeillä,tuntu jo että kaikki on ohi. 1994 tais olla. Nyt on jo kauan viime sairaalakeikasta. Hoitohenkilökunnan mielestä ihmisellähän menee hienosti kun ei ole sairaalassa. No ei se nyt ihan niinkään ole, varsinkin jos masennusta on. Youtubessa muuten tarinoi Aimo Mattila niminen entinen psykiatrinen hoitaja joka sairastuikin itse. Ronskia huumoriakin on, taitaa vaan nykyään olla edesmennyt. Kuulopuhetta mutta kuulemma joku lääkäri on sanonut että jos lääkkeellä ei ole sivuvaikutuksia niin ei sillä parantavaa vaikutustakaan ole. Muuten Leponexin pakkausselosteessa yhtenä haittavaikutuksena on äkillinen, selittämätön kuolema. En kyllä muuta väestöryhmää tiedä kuin mielenterveysongelmaiset jotka tällaisia lääkkeitä joutuu käyttään, missä sivuvaikutukset voi olla mitä vaan. Ei usein päättäjät vaadi parannuksia mieleltään sairaiden oloihin.
Vieras

ViestiKirjoittaja Sokeritautinen » 29.4.2021 14:12:22

Toden totta.

Akatisia eli levottomat jalat RLS (Restless Leg Syndrome) on leptien ehkä ikävin ja tuskallisin sivuvaikutus. Ennen lääkärit ei tiedostanut sitä vaan oletti että tila (jatkuva liikkumisen tarve) johtuu itse sairaudesta eikä lääkityksestä, joten annosta lisättiin. Nykyyän moni lekuri on oppinut tiputtamaan annosta ja määrämään Ipsatolia joka on vanha Parkinson lääke tai bentsoja ja beettasalpaajia jotka lieventävät tilaa.
Sokeritautinen

ViestiKirjoittaja Sokeritautinen » 29.4.2021 18:50:27

Vinkki: jos jotain neuroleptiä täytyy syödä niin itselläni on toiminut Peratsin ilman sivuvaikutuksia. Tiedän että monet ihmiset kauhistuu jo pelkästä nimestä mutta oikeasti se ei ole niin paha mitä keskustelupalstoilla kirjoitetaan. Ei mitään zombi meininkiä ainakaan 4-6 mg annostuksella.
Sokeritautinen

ViestiKirjoittaja Sokeritautinen » 30.4.2021 11:27:44

Periaatteessa mun kannattaa olla työtön. Pelkät lääkekustannukset olisi muuten pakko maksaa omasta pussista mitkä nousee yli 300 euroon per/kk. Siihen päälle vielä röökit, kaljat ja vuokra niin ei jäisi paljon käteen mahdollisesta palkasta. Kuntouttavaa työtoimintaa olen aina välttänyt, kävin tustumassa semmoisella espoolaisella pajalla missä työttömät kunnosteli fillarinkumeja tai oli pesulassa 10 euron ( plus dösälippu palkalla). Joo ei kiitos mä heti masennuin kun näin sen paikan.
Sokeritautinen

ViestiKirjoittaja Sokeritautinen » 30.4.2021 12:24:16

Kerran yks tyyppi jonka kanssa istuskelin baarissa pari tuntia sanoi sen jälkeen kun olin hieman avautunut hänelle illan mittaan ja sanoin että minulla on pitkä historia päihteiden ja masennuksen kanssa. Hän sanoi että tee meille kaikille palvelus ja tapa itsesi tossa on junarata vieressä ja lähti pöydästä. Vaikka se oli täysin tuntematon henkilö, niin se kirpaisi vähän.
Sokeritautinen

ViestiKirjoittaja Sokeritautinen » 1.5.2021 18:24:38

Vieras kirjoitti:Joo kyllä se ensimmäinen pöpiläkeikka kyllä kamala oli. Olin siinä 19 vuoden kieppeillä,tuntu jo että kaikki on ohi. 1994 tais olla. Nyt on jo kauan viime sairaalakeikasta. Hoitohenkilökunnan mielestä ihmisellähän menee hienosti kun ei ole sairaalassa. No ei se nyt ihan niinkään ole, varsinkin jos masennusta on. Youtubessa muuten tarinoi Aimo Mattila niminen entinen psykiatrinen hoitaja joka sairastuikin itse. Ronskia huumoriakin on, taitaa vaan nykyään olla edesmennyt. Kuulopuhetta mutta kuulemma joku lääkäri on sanonut että jos lääkkeellä ei ole sivuvaikutuksia niin ei sillä parantavaa vaikutustakaan ole. Muuten Leponexin pakkausselosteessa yhtenä haittavaikutuksena on äkillinen, selittämätön kuolema. En kyllä muuta väestöryhmää tiedä kuin mielenterveysongelmaiset jotka tällaisia lääkkeitä joutuu käyttään, missä sivuvaikutukset voi olla mitä vaan. Ei usein päättäjät vaadi parannuksia mieleltään sairaiden oloihin.

Mites sulla on nykyään mennyt? Ei varmasti enään harhaäänet kutsu sinun nimeä, Leponex aloituksen jälkeen. Lepteillä on usein suurempi hyöty kun haitta. Vaikka olen solvanut lekureita jo kolmen vuoden ajan niin psykiatrit ovat usein humanisteja ja pyrkivät toimimaan eettisesti oikein potilaan kannalta. He ovat vannoneet sen lääkärivalassa.
Sokeritautinen

ViestiKirjoittaja Voihan v.... » 2.5.2021 02:55:17

Kyllä niin ärsyttää aina kun lukee näitä "ei mun kannata töitä tehdä" juttuja. Silloin ajattelen että meillä on aika vääristynyt sosiaaliturva. Kyllä se pitäisi olla niin että joka kynnelle kykenevä kokisi työn teon järkevämmäksi kuin kotona tukien laskemisen. Olen sivusta seurannut kuinka tällainen työnvieroksojuja sukupolvi kasvatettiin ja ihan hävettää olla samaa sukua.

En tarkoita että kakkien pitää alistua markkinalakien kilpailukeskeiseen oravanpyörään mutta ei voi myöskään ajatella että joku muu maksaa ne sun verovaroilla kustannettavat terveyspalvelut. Oli ne sitten mieleen tai ruumiseen kohdistuvia.

T. n 3700 euroa / kk veroa maksava
Voihan v....

ViestiKirjoittaja Sokeritautinen » 2.5.2021 11:04:54

Kyl mä joudun heti koronan jälkeen jonkinlaiseen toimintaan esim. vuoden työpestiin palkkatuella. Jos kieltäydyn niin työttömyysturvaa tietysti leikataan.
Sokeritautinen

ViestiKirjoittaja t-petsku » 2.5.2021 12:35:27

Sokeritautinen kirjoitti:Kerran yks tyyppi jonka kanssa istuskelin baarissa pari tuntia sanoi sen jälkeen kun olin hieman avautunut hänelle illan mittaan ja sanoin että minulla on pitkä historia päihteiden ja masennuksen kanssa. Hän sanoi että tee meille kaikille palvelus ja tapa itsesi tossa on junarata vieressä ja lähti pöydästä. Vaikka se oli täysin tuntematon henkilö, niin se kirpaisi vähän.

Aikamoinen ääliö tuo tyyppi :? Yks syy lisää miksi toooooosi harvoin nykyään käyn baareissa yms.
Kun ei vaan tajuu
t-petsku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Sokeritautinen » 2.5.2021 13:10:00

t-petsku kirjoitti:
Sokeritautinen kirjoitti:Kerran yks tyyppi jonka kanssa istuskelin baarissa pari tuntia sanoi sen jälkeen kun olin hieman avautunut hänelle illan mittaan ja sanoin että minulla on pitkä historia päihteiden ja masennuksen kanssa. Hän sanoi että tee meille kaikille palvelus ja tapa itsesi tossa on junarata vieressä ja lähti pöydästä. Vaikka se oli täysin tuntematon henkilö, niin se kirpaisi vähän.

Aikamoinen ääliö tuo tyyppi :? Yks syy lisää miksi toooooosi harvoin nykyään käyn baareissa yms.

Mä en koskaan sanoisi tommoista kenellekään ihmisielle, etenkin kun tulee omatunnon tuskat jos hän oikeasti tekee sen. Baareissa en ole enään myöskään käynyt yli seitsemään vuoteen.
Sokeritautinen

EdellinenSeuraava

Paluu Olohuone