Olet täällä

Diabetes 2 ja elämäntavat

Mitä sinulle kuuluu? Tervetuloa olohuoneeseen! Olohuoneessa voit keskustella kaikista mielen päällä olevista aiheista, jotka eivät suoranaisesti sovi muiden teemojen alle. Sana on vapaa, mutta muistathan lukea ensin Päihdelinkin säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Diabetes 2 ja elämäntavat

ViestiKirjoittaja t-petsku » 18.4.2021 09:16:28

Sokeritautinen kirjoitti:Ei ehkä mitkään vihannekset ole kalliita suomessa, porkannat, sipulit ja tomaatit ym. se on vaan se terveellisen ruokavalion valmistus jota en nyt tällä hetkellä jaksa.

Näinpä... :(
Kun ei vaan tajuu
t-petsku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja clemens » 18.4.2021 13:12:29

Läheisellä on diagnosoitu 2 tyypin diabetes. Hän käyttää alkoholia melko runsaasti, mutta nyt muuttanut tapoja "kohtuukäyttäjäksi" eli ei ole ainakaan Sunnuntaina aamulla kännissä.

Säännöllinen ruokarytmi on hyvä olla; jos syöt kerran päivässä niin silloin tulee kahmalokaupalla ahmittua ties mitä, isoja annoksia vielä.

Yleensä 2 tyypin diabeteksen kanssa voi elää kohtuullisen, tai itseasiassa hyvinkin normaalia elämää. Se, että sokeutuu tai joudutaan amputoimaan varpaita / raajoja on melkoisen harvinaista ja se vaatii jotain muita oheissairauksia.

Tsemppiä, pienet elämäntapamuutokset voivat auttaa. Otat vaikka "päiväkirjan" avuksi mitä olet syönyt ja miten olet liikkunut. Sitten on kiva katsoa sitä kehitystä ensimmäisen viikon ajalta vaikka kuukauden päästä, kun on päässyt vauhtiin! Muista että et ole ainoa 2 tyyppiä sairastava.
clemens
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Sokeritautinen » 18.4.2021 15:01:44

Kiitos vastauksesta. Joskus tuntuu siltä että olisin aivan yksin sairauteni kanssa koska plinkki on nykyään melko kuollut alue, paitsi ehkä viinapuoli. Sauna on myöskin kuollut alue nykyään josta tykkäsin ennenkuin sain bännit. Hyvää tulevaa kesää kaikille, yhdessä me olemme vahvempia.
Sokeritautinen

ViestiKirjoittaja clemens » 18.4.2021 16:40:41

Sokeritautinen kirjoitti:Kiitos vastauksesta. Joskus tuntuu siltä että olisin aivan yksin sairauteni kanssa koska plinkki on nykyään melko kuollut alue, paitsi ehkä viinapuoli. Sauna on myöskin kuollut alue nykyään josta tykkäsin ennenkuin sain bännit. Hyvää tulevaa kesää kaikille, yhdessä me olemme vahvempia.

Joo en ole ennen täällä pyörinytkään, aikaisempi Oxycontin kysymys oli ensimmäinen postaukseni ja odotin, että vastauksia ja neuvoja tulee, mutta toisin kävi. Soitin jopa päivystävään puhelimeen ja siellä sanottiin, että A-Klinikalle mahdollista mennä, jonne on jäätävät jonot tai työterveys on toinen vaihtoehto. Ensimmäinen ei ole minulle mahdollista ja toinen kyllä voisi olla toimiva, mutta en halua esim. että työnantajani tietää tilanteesta. Täten päädyin tällaiseen "itsehoito- ja tutkiskelu" metodiin. Eivät edes ottaneet kantaa tuohon omaan vähentämisrytmiini.

Mutta @Sokeritautinen, kuten sanoin niin et tosiaankaan ole yksin diabeteksen 2 tyypin kanssa. Läheiseni lisäksi (jolla on 2 diabetes) tuntuu sille, että jos joskus on tullut illanvietoissa istututta, ilmenee että yllättävän monella olevan ks sairaus. Ulkoapäin kaikki näyttävät elävän normaalia elämää. Oliko sulla taustalla muita sairauksia, uteliaisuuttani kysyn?
clemens
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Sokeritautinen » 18.4.2021 16:56:50

Korkea verenpaine ja korkeat kolesterolit. Mutta syön lääkitystä molempiin.
Sokeritautinen

ViestiKirjoittaja Sokeritautinen » 18.4.2021 17:43:36

Olen joskus miettinyt että hiljaisuus johtuu siitä että mä kerron totudeen ja monet plinkkiläiset tunnistaa itsensä mun kirjoitelmissa, mutta ne ei halua myöntää ja prossesoida faktoja.
Sokeritautinen

ViestiKirjoittaja t-petsku » 19.4.2021 10:51:18

clemens kirjoitti:Joo en ole ennen täällä pyörinytkään, aikaisempi Oxycontin kysymys oli ensimmäinen postaukseni ja odotin, että vastauksia ja neuvoja tulee, mutta toisin kävi. Soitin jopa päivystävään puhelimeen ja siellä sanottiin, että A-Klinikalle mahdollista mennä, jonne on jäätävät jonot tai työterveys on toinen vaihtoehto.

Mäkin kävin paikallisella Ak:lla katselemassa meininkiä ja muutaman kerran tapasin mukavan tuntuista hoitajaa, joka sitten (tietenkin) vaihtoi toiseen työpaikkaan ja pettymykseni oli sen mukainen.
AA kerho tai ihan sitten katkaisu ei sovi meikäläiselle, itsetunto sen verran palasina etten voi tuollaisiin paikkoihin mennä.. joten itsehoito kotihoidon (ns) tuella on myös oma tie.
Kun ei vaan tajuu
t-petsku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hyvis » 19.4.2021 11:09:05

Sokeritautinen kirjoitti:Ostin tänään S-marketista "kinkku pekoni" ruukun 300 grammaa. Ajattelin ensin ostaa härkä ruukun mut sit mä muistin että punaista lihaa on vältettävä. Ei toi kinkku-pekoni ruukku ole kovinkaan terveellistä koska se sisältää valkoista spagettia mitä pitäisi myös välttää. Mutta jotain on syötävä.

Kyllä se porsaanliha lasketaan myös punaiseksi lihaksi.

Kaikkia noita valmisruokia on syytä välttää ja erityisesti jos on tuollaisia ongelmia. Niissä on paljon epäterveellisiä ainesosia.

Minun on vaikea ymmärtää miksei voi itse laittaa ruokaa, koska se on niin helppoa ja tietää ainakin mitä syö- Lisäksi itse laitettu ruoka tulee paljon halvemmaksi.

Pitäisiköhän ryhtyä järkkäämään jotain yksinkertaisen ja terveellisen ruuanlaiton kursseja.
Hyvis

ViestiKirjoittaja Sokeritautinen » 11.5.2021 14:05:00

Toivottavasti saa sentään vastata omaan ketjuun. Kesän grillisesonki on peruttu. Ei enään jalostettua lihaa mökillä. Terveysaseman ravintoterapeutti sanoi että grillillä voi silti aina paistaa kalaa. Mut ei jotenkin oikein huvittaisi ruveta kokkaamaan mitään matosia haukia tai lahnoja, vaikka ne sisältävät terveellisiä rasvoja ja itämerelle tyypillistä elohopeata varsinkin vanhoissa hauissa.
Sokeritautinen

ViestiKirjoittaja Sokeritautinen » 11.5.2021 17:18:30

Ei vaan ruoka maistu, ravintoterapeutti sanoi että aamu pitäisi aloittaa esim. myslillä ja jogurtilla jotta ei sitten tule iltpäivällä hirveä nälkä jokaa johtaa ahmimiseen. En kylläkään "ahmi" mitään iltapäivällä. Kyl mä sen grillatun kala-ohjeistuksen ymmärrän mutta kirjlolhi ynnä muut rasvaevällä varustetut kalat ovat vain aika ihntavia. Minä kun olen syntynt ja kasvanut kaupungissa, niin en ala valmistamaan mitään munakokkeli-soosilla varustettua uunilahnaa perunoiden kera.
Sokeritautinen

ViestiKirjoittaja t-petsku » 12.5.2021 10:51:38

Sehän noitten kalojen kanssa on ongelmana, hintavuus... ja sitten taas toisaalta, ettei ne oikein maistu miltään - semminkään kun lääkkeet ja myös toisaalta alkoholi ovat tuhonneet makuaistin aika tehokkaasti :|
Kun ei vaan tajuu
t-petsku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Sokeritautinen » 12.5.2021 11:21:53

Rainbow savustettu kirjolohi maksaa 17 euroa kilo S-marketissa. Hyvää ja terveelistä mutta aivan liian kallista.
Sokeritautinen

ViestiKirjoittaja Hyvis » 12.5.2021 12:03:07

Mielenkiintoista, että erilaisiin päihteisiin tuntuu jengillä rahat riittävän mutta ei terveelliseen ruokaan,

Kala toki maksaa mutta ei sitäkään tarvitse valmiiksi savustettuna ostaa vaan sen voi valmistaa itse. Usein on vielä melko edullisia tarjouksia.
Hyvis

ViestiKirjoittaja Sokeritautinen » 12.5.2021 12:50:44

Savustuspönttö pitäisi löytyä mökin liiteristä. Käytin sitä vissiin vain pari kertaa noin 15-vuotta sitten kunnes innostus lopahti.
Sokeritautinen

ViestiKirjoittaja Sokeritautinen » 14.5.2021 17:48:55

Syömisäiriöt ovat aina merkkejä jonkinlaisesta emotionaalisesta epämukavuudesta, etenkin jos ruokahalun muutokset ovat pysyviä eivätkä ohimeneviä, ja muuttuvat ajan kuluessa yhä ilmeisemmiksi. Muutokset voivat olla lisääntynyttä, vähentynyttä tai rajoittamatonta syömistä.

Joskus masennustaan peittelevä ei tee muutoksia syömisen määrässä, mutta kokee inhoa tiettyjä ruokia kohtaan tai kärsii toistuvasti ruoansulatusongelmista. Toiset puolestaan alkavat syödä pakonomaisesti joitakin ruokia tai jollakin tietyllä tavalla.
Sokeritautinen

EdellinenSeuraava

Paluu Olohuone