Olet täällä

Uskotko Jumalaan?

Mitä sinulle kuuluu? Tervetuloa olohuoneeseen! Olohuoneessa voit keskustella kaikista mielen päällä olevista aiheista, jotka eivät suoranaisesti sovi muiden teemojen alle. Sana on vapaa, mutta muistathan lukea ensin Päihdelinkin säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Uskotko Jumalaan?

ViestiKirjoittaja Vieraammaksi54 » 5.12.2022 10:08:37

Huomenta. Jätän tämän ketjun ja koko päihdelinkin, ainakin vähäksi aikaa. Tästä on tullut stressiä. Ja kun olen herkkä altis addikti ihminen niin voin huonosti täällä vallitsevasta negatiivisesta suhtautumisesta toisten uskoa vastaan. Pitäisi mielestäni antaa rauha jokaiselle pitää oma usko Jumalaan sellaisena kuin itsekukin sen kokee.
Ja toivon kovasti että uskon asioista ja politiikasta ei tällä foorumilla turhaan väitellä kuka on oikeassa kuka väärässä, koska sehän ei ole plinkin tarkoitus vaan edistää toinen toisemme raittiutta. Antaa uskoa ja toivoa että pysymme raittiina ja hengissä.
En haluaisi kenenkään hengellä pelleillä, koska mielestäni niin hengenvaarallinen sairaus ettei ketään saisi jättää ilman apua ja turvaa.
Vieraammaksi54
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 5.12.2022 17:04:57

Heips,
Kiitos sinulle Vieraammaksi54.
Raitista matkaa... ja mukavaa joulun odotusta.
Putkis 💐
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 5.12.2022 22:28:45

Hei Vieraammaksi54,

Ikävää jos sinulle on tullut paha mieli siitä, että uskontoja kritisoidaan. Mutta kuten tässä ketjussa aiemminkin on todettu: jos uskovaisella on oikeus kertoa uskostaan, on myös ei-uskovalla oikeus kertoa epäuskostaan.

On ikävää jos joku loukkaantuu uskonnon kritiikistä, mutta sekin on ikävää että uskovaiset tekevät kammottavia tekoja uskonsa nimessä.

Uskonnon kritiikki voi tuntua uskovaisesta loukkaavalta, mutta sekin voi olla loukkaavaa että jumalan nimessä eriarvoistetaan ja manipuloidaan ihmisiä, lietsotaan vihaa seksuaalivähemmistöjä kohtaan, perustellaan sukupuolten epätasa-arvoa, kyseenalaistetaan tieteellistä tietoa ja niin edelleen.

Myös uskonnon paine on ajanut monia mielenterveydellisiin ongelmiin ja päihdeongelmiin. Uskontojen uhreissa on paljon traumatisoituneita. Saavatko uskovaiset sitten leikkiä muiden hengellä manipuloimalla, pelottelemalla?

Kuitenkin voisimme suhtautua niin että asiat riitelevät, eivät ihmiset.
Uskonnon kritiikki ei kohdistu uskovaisen ihmisen ihmisyyteen tai ihmisarvoon, sen enempää kuin jonkun poliittisen aatteen tai puolueen kritiikki kohdistuu puolueen jäsenten ihmisarvoon. Ismejä ja ajatusmalleja saa kritisoida. Se kuuluu sananvapauteemme ja mielipiteenvapauteen.

Hyvää joulun aikaa kuitenkin kaikille, uskosta riippumatta. :)

Kuva
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 9.12.2022 03:49:20

Vieraammaksi54 kirjoitti: Ja toivon kovasti että uskon asioista ja politiikasta ei tällä foorumilla turhaan väitellä kuka on oikeassa kuka väärässä, koska sehän ei ole plinkin tarkoitus vaan edistää toinen toisemme raittiutta. Antaa uskoa ja toivoa että pysymme raittiina ja hengissä.

Ylläpito sanoo tuossa ylhäällä Olohuone-osion tarkoituksesta näin:

Olohuoneessa voi keskustella kaikista mielen päällä olevista aiheista, jotka eivät suoranaisesti sovi Päihdelinkin muiden teemojen alle. Olohuone on ns. Off topic -alue, jossa voi hassutella, viihtyä mutta toisaalta keskustella syvällisistäkin aiheista ilman lokerointia

Muutenkaan koko Plinkin tarkoitus ei ole raittiuteen pyrkiminen ja sen edistäminen. Täällä on mm. Sauna- ja Me Vähentäjät-, eli vähättelijät -osiot, joissa ei todellakaan tarvitse suunnata keskustelua kohti päihteettömyyttä. Jos raittius ja siitä kirjoittaminen on ykkösasia, niin sitä varten on Me Lopettajat -osio. Myös Kuivaushuone, joka on tarkoitettu enemmän muita päihteitä käyttäville/käyttäneille. Nykyään siellä on tosin aika paljon korvaushoitolaisia ja siitä voidaan olla montaa mieltä, onko korvaushoito päihteettömyyttä. Henk.koht. suhtaudun siihen varsin skeptisesti(Joissakin tilanteissa se toki on paras ratkaisu), mutta se on taas oma keskustelun aiheensa. Tietysti päihteettömyydestä saa näillä kaikilla muillakin alueilla kirjoittaa, mutta jos asiassa on kovin ehdoton ja hakee Plinkiltä vain tukea raittiuteen, on parempi pysyä Lopettamon puolella.

Tosin Olohuone-osion säännöt jatkuvat näin:

Jotta keskustelu pysyy asiallisena, palstalta rajataan pois uskonnolliset ja poliittiset väännöt.

No, ei ole rajattu, eikä minun puolestani tarvitsekaan. Uskonto on verrattain helppoa rajata pois keskustelusta, mutta sehän tarkoittaisi sitä, ettei kukaan uskova saa kertoa täällä uskostaan. Politiikan rajaamisessa tyystin pois keskusteluista rajanveto meneekin jo vaikeammaksi. Mihinkään yhteiskunnalliseen tai yleiseen asiaan ei voisi sanoa kantaansa, koska kyllä se jossakin määrin politiikkaa sivuaa, vaikkei mitään puoluepoliittista julistamista olisikaan.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tabularasa (poistunut käyttäjä) » 9.12.2022 10:39:53

Winston-84 kirjoitti: Muutenkaan koko Plinkin tarkoitus ei ole raittiuteen pyrkiminen ja sen edistäminen. Täällä on mm. Sauna- ja Me Vähentäjät-, eli vähättelijät -osiot, joissa ei todellakaan tarvitse suunnata keskustelua kohti päihteettömyyttä.

^Oho!^
Tuohon kun saa vielä ylläpidon vahvistuksen niin voi tehdä saman mitä niin monet muutkin: Poistaa tunnuksensa ja unohtaa koko foorumin.

Otsikon kysymys:
Suhteeni uskontoon on entisellään. Muutamaan kertaan sitä asiaa täällä tuli vatvottua, ja ketä sekään kiinnostaa.

Vieraammaksi54, Onnittelen ymmärrettävästä päätöksestä ja hyvää jatkoa. Sinänsä sääli, koska kirjoituksesi olivat mukavia. Sellaistahan se täällä on, pientä kepeää vittuilua jonka takana on ehkä oman pahan olon siirtäminen toistenkin harteille. Koko vertaistuen ajatus on ajat sitten käännetty täällä ylösalaisin, jos sitä koskaan olikaan. Herkkä ihminen saattaa siinä mielensä pahoittaa vaikka ei kannattaisi. Vuosia sitten itselle tuli noista paha mieli ja sain siitä syyn muutaman kuukauden ryypätä. Enää en näistä välitä. Paras keino provosointiin lienee se ettei ole huomaavinaankaan. Mahdollinen trollaaja saa sitten todeta epäonnistumisensa ja kirjoitella vain keskenään. Kukaan ei vastaa, korkeintaan provosoija itse toisella nimimerkillään. Tapoja ja tauteja on monia.

Vaikka ei asia minulle kuulu niin ihmettelen sitä että tässä ketjussa edellisen kommentin tehnyt Winston valvoo keskellä yötä (klo 03.49.20) ja kirjoittaa tänne? Miksi se ei nuku?
Kiinnostaa itsekkäistä syistä kun olen viime kuukausina myös kärsinyt nukahtamisvaikeuksista.
Joillakin unilääkkeillä (Stella esim.) näkyy olevan sellaisia mahdollisia sivuvaikutuksia, että potilas saattaa kävellä unissaan, tai touhuta jotain muuta keskellä yötä tietämättä aamulla tapahtuneesta.
Ihan omahoidollisestikin herättää ajatuksen olisiko mahdollista, että noin olisi päässyt käymään. Winston ei olisi saanut illalla unta, ottanut vaikka jotain rohtoa ja sitten nukahtanut. Kotvan kuluttua olisi yhä nukkuessaan kirjautunut tänne kirjoittelemaan.
Vastaavia tapauksia on todettu. Joku on unissaan siivonnut, toinen alkanut taiteilemaan, kolmas kiinnittämään tauluja vasaran kanssa. Viimeinen varsinkaan ei ole kiva juttu, jos sattuu asumaan kerrostalossa.
tabularasa (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 9.12.2022 21:42:39

tabularasa kirjoitti:
Winston-84 kirjoitti: Muutenkaan koko Plinkin tarkoitus ei ole raittiuteen pyrkiminen ja sen edistäminen. Täällä on mm. Sauna- ja Me Vähentäjät-, eli vähättelijät -osiot, joissa ei todellakaan tarvitse suunnata keskustelua kohti päihteettömyyttä.

^Oho!^
Tuohon kun saa vielä ylläpidon vahvistuksen niin voi tehdä saman mitä niin monet muutkin: Poistaa tunnuksensa ja unohtaa koko foorumin.

Senhän voi toki tehdä, mutta jos tutkit koko foorumia, saatat huomata että täällä on eri osiot hieman erilaisin aihepiirein. Raitistumista ja päihteettömyyttä varten on Me Lopettajat, alkoholinkäytön vähentämistä varten on Me Vähentäjät ja niin edelleen. Ja Olohuone on sitä keskustelua varten, joka ei sovi muihin osioihin.

tabularasa kirjoitti:Vaikka ei asia minulle kuulu niin ihmettelen sitä että tässä ketjussa edellisen kommentin tehnyt Winston valvoo keskellä yötä (klo 03.49.20) ja kirjoittaa tänne? Miksi se ei nuku?
Kiinnostaa itsekkäistä syistä kun olen viime kuukausina myös kärsinyt nukahtamisvaikeuksista.
Joillakin unilääkkeillä (Stella esim.) näkyy olevan sellaisia mahdollisia sivuvaikutuksia, että potilas saattaa kävellä unissaan, tai touhuta jotain muuta keskellä yötä tietämättä aamulla tapahtuneesta.
Ihan omahoidollisestikin herättää ajatuksen olisiko mahdollista, että noin olisi päässyt käymään. Winston ei olisi saanut illalla unta, ottanut vaikka jotain rohtoa ja sitten nukahtanut. Kotvan kuluttua olisi yhä nukkuessaan kirjautunut tänne kirjoittelemaan.

No jopas jotakin. :o Sinä siis tarkkailet mihin aikaan joku on kirjoittanut viestinsä foorumille ja sitten kehität siitä tämän... hmm... pöötelmän?

Winston, kerropa nyt meille miksi olet kirjoittanut viestisi klo 03.49.20. Miksi et nukkunut? Vaadimme selitystä. :D (oikeasti en vaadi)
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 15.12.2022 07:16:34

tabularasa kirjoitti:Vaikka ei asia minulle kuulu niin ihmettelen sitä että tässä ketjussa edellisen kommentin tehnyt Winston valvoo keskellä yötä (klo 03.49.20) ja kirjoittaa tänne? Miksi se ei nuku?
Vastaavia tapauksia on todettu. Joku on unissaan siivonnut, toinen alkanut taiteilemaan, kolmas kiinnittämään tauluja vasaran kanssa. Viimeinen varsinkaan ei ole kiva juttu, jos sattuu asumaan kerrostalossa.

Kiitoksia tästä "liikuttavasta huolenpidosta" ja kiitoksia kysymästä: Olin nukkunut tuolloin ihan hyvin, kuten nukun hyvin useimmiten nykyään. Toki yksittäinen huonounisempi yö sattuu silloin tällöin kohdalle, kuten varmaan suurella osalla ihmisistä. 03.49 on meikäläiselle aamua. Kaikilla kun ei tapana kukkua hereillä puolille öin. Minulle on ihan normaalia käydä nukkumaan jo kasilta illalla, jos ei ole mitään iltamenoja. Ihmisillä kun on erilaiset unirytmit. Jotkut ovat aamuvirkkuja ja iltatorkkuja ja toiset päinvastoin ja jotkut sitten jotakin siltä väliltä. Itseasiassa monien "univaikeudet" johtuvat siitä, että väenväkisin yrittävät nukkua omalle vuorokausirytmilleen sopimattomaan aikaan, koska "kuuluu" nukkua 22.00-06.00 välisenä aikana. 6-7 h unta riittää minulle oikein hyvin, jos en ole univelkainen. 4-5 h:kin riittää joskus, kunhan ei tavaksi tule ja kunhan uni on hyvälaatuista.

Ennen neljää aamulla on hyvä aika kirjoitella Plinkkiin ja muutenkin roikkua netissä, kun siihen aikaan en tosiaan viitsi hakata taulukoukkuja seinään tai esimerkiksi imuroida täällä kerrostalossa :wink: :mrgreen: .

Stellaa tai muitakaan Z-lääkkeitä en käytä, koska A) en tarvitse niitä ja B) eivät tehoa minulle sen enempää nukahtamiseen, kuin unissakävelyn harrastamiseenkaan.

En nyt yhtään ymmärrä, mistä tämä hyökkäyksesi minua kohtaan kumpusi :roll: . Onko tuo sitä toisia ihmisiä kunnioittavaa käytöstä, jonka perään usein niin hurskaasti täällä kuuluttelet?
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tabularasa (poistunut käyttäjä) » 15.12.2022 13:48:38

Hei Winston-84!

Juu ei. Ei ollut mikään hyökkäys ollenkaan. Harmi jos sellaiseksi sen koet. Sitä pyydän anteeksi. Netissä tulee ymmärretyksi helposti väärin. Väärä hymiökin saattaa aiheuttaa paskamyrskyn.

Mahdollinen unettomuutesi oli se, mikä herätti kiinnostusta. Syystä että minulla on ollut nukkumisvaikeuksia kun lopetin seinään vähäisen bentsojen käytön kesällä.
Tuolla dosetissa olen asiasta viikoittain itsekseni kirjoitellut. Siksi tuli tämä viesti laitettua kun tulin huomanneeksi sinun kirjoittaneen sen yöllä ja tein virheellisesti johtopäätöksen, että valvot vastoin tahtoasi. Ihan sillä kyselin, jos jotain apua tai vertaistukea löytyisi samasta jutusta kärsivältä. Mutta kun unettomuus ei ole vaivasi, niin se siitä.

Kirjoitustyylini on mitä on, yritin laittaa juttuun huumoria noiden unilääkkeiden haittavaikutusten lisäämisellä tarinaan. Luen aika paljon ja nyt on mennyt useampi kirja sellaisella mustalla huumorilla maustettuja dekkareita. Olen huomannut, että minuun tarttuu aika helposti vaikka jonkun kirjailijan kirjoitustyyli. Ehkä siinä sanojen asettelussa oli sitäkin.

Eikös se toisia kunnioittava käytös ole suotavaa ja pitäisi olla itsestäänselvyys ihmisille? Täällä se on välillä hukassa kun ihmisillä huono olo päihteiden ja niistä eroon pyrkimisen takia. Osin ymmärrettävääkin. Tuosta hurskaasta kuuluttelustani en nyt niin tiedä ja sen useudesta varsinkaan.
Sana hurskas ja tabularasa eivät sovi samaan virkkeeseen. Mutta hurskas sopii tämän keskustelun otsikkoon "Uskotko jumalaan?" Mainitusta hurskaudestani huolimatta erosin muuten taas kirkosta kuuluttuani siihen puoli vuotta. Keväisen mielenhäiriön aikana liityin seurakuntaan takaisin oltuani kuusi vuotta siitä erossa. Totesin nyt ettei ole minun yhteisö, vaikka saatan uskoakin... johonkin. Vanhanaikaista kirkkoa hassuine pappeineen en tarvii. Kirkkoni on siellä, minne sen perustan. Vaikka tuonne parvekkeelle.. Tänään onkin pilvetön päivä ja varmaan hyvät yhteydet Jeesukseen-Meesukseen, mikäli tarvetta tulee Häntä lähestyä.

^Tuota aiemmin kirjoittamaasi voisin avata hieman ja kertoa mitä tarkoitit. Varmaan kiinnostaa muitakin. Kun minusta A-Klinikkasäätiön päihdelinkin tarkoitus on juuri päihteettömyyden edistäminen.

Siitä toisten kunnioituksesta vielä sellainen havainto, että täältä Olohuoneen puolelta on ainakin kolme kirjoittajaa häipynyt tämän syksyn aikana. Melkein päivittäin palstaa seurattuani olin huomaavinani, että ainakin yhteen kohdistui jonkin tasoista nettikiusaamista. Siis minun mielestäni. Voi olla kevyttä läpän heitoa toiselle, mutta läpän heiton kohteeseen saattaa sattua rumastikin, varsinkin jos psyykkinen tila hieman herkkänä. Kuten täällä monilla. Ei ihan minun keksimääni, kun joku mainitsi lähtönsä syyksi keskustelun huonon hengen yms.
Vittuilu on taitolaji ja rumaa sekin, vaikka onnistuisi kohteen heti huomaamatta. Huono sellainen se vasta rumaa onkin. On se, vaikka sen kuinka kätkisi hymiöihin ja hyvän joulun/pääsiäisen/juhannuksen toivotteluihin. Eipä tässä tällä kertaa muuta.

Ai niin: Hyvää joulua, jos ei ennen nähdä :)

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 15.12.2022 14:45:12

^ Ihmiset voivat tosiaan kokea ilkeilyksi tai kiusaamiseksi sellaisia sanoja ja viestejä, joita ei ole kiusaamiseksi tai ilkeilyksi tarkoitettu. Satiirikin voi tuntua ilkeilyltä ja suoranaiselta pahuudelta, jos ei ole sisällä sen huumorin kontekstissa, jota edustavat esim. netissä vilisevät erilaiset meemit ym.

Keskustelussakin voi tapahtua se virhe, että me usein kehitämme toisen sanomiselle piilomerkityksiä omassa päässämme. Professori Kari Enqvist kirjoitti ilmiöstä hyvän kolumnin juuri tänään Ylen nettisivulle.

Jos henkilö X sanoo: "Minä en usko Jumalaan", henkilö Y saattaa tulkita sen niin että "ahaa, nyt tuo henkilö X aikoo rienata ja hän pilkkaa minun uskoani".
Jos henkilö X jatkaa perustelemalla miksi hän ei usko Jumalaan, henkilö Y saattaa jo alkaa kauhistua, kuinka X pilkkaa ja väheksyy kaikkia uskovaisia ihmisiä.

Kari Enqvistin sanoin: tällaiset tulkinnat toisen sanomisista eivät ole enää keskustelua, vaan jonkinlaista pantomiimia, joka tapahtuu tulkitsijan pään sisällä. Tarpeeksi ylitulkitessa hyvän joulun toivotuksenkin voi tulkita ovelaksi piilovittuiluksi.

Tästä tulikin mieleen vanha vitsi helsinkiläisistä busseista. Matkustaja astui aamulla hyväntuulisena HKL:n bussiin ja sanoi kuskille: "Hyvää huomenta!"
Kuljettaja murahti takaisin: "Vittuilet sä?"
:D

tabularasa kirjoitti:Siitä toisten kunnioituksesta vielä sellainen havainto, että täältä Olohuoneen puolelta on ainakin kolme kirjoittajaa häipynyt tämän syksyn aikana. Melkein päivittäin palstaa seurattuani olin huomaavinani, että ainakin yhteen kohdistui jonkin tasoista nettikiusaamista. Siis minun mielestäni. Voi olla kevyttä läpän heitoa toiselle, mutta läpän heiton kohteeseen saattaa sattua rumastikin, varsinkin jos psyykkinen tila hieman herkkänä. Kuten täällä monilla. Ei ihan minun keksimääni, kun joku mainitsi lähtönsä syyksi keskustelun huonon hengen yms.

Jos seuraat koko Plinkkiä pitkään, saatat huomata että kirjoittajia tulee ja menee jatkuvasti. Monet tulevat myös takaisin ennemmin tai myöhemmin.

Mielenosoituksellinen ja dramaattinen häipyminen tyyliin "Olette niin pahoja ja huonoja kirjoittajia että poistun", on myös melko lapsellinen tapa, ellei nyt ihan oikeasti ole saanut törkeyksiä ja asiattomuuksia osakseen. Ja niihin törkeyksiin ja asiattomuuksiin puuttuisi kyllä moderaattorikin, kuten on puuttunutkin joskus.

Pahaa oloa kun voi purkaa muihin myös sillä tavalla, että on asettuvinaan kärsivän uhrin asemaan, ja syyllistää sillä muita. Tuttu kuvio varmaan alkoholisteillekin.

Somebodyn "systeemi" -kirjoitelmat muuten saattoivat myös hieman loukata jotakuta, mutta kukaan ei ollut niiden vuoksi häipymässä. Kukaan ei ollut häipymässä vaikka Somebody käytti muista ihmisistä ilmauksia kuten raukkanyyhkyidioottibimbo.

Asiaa oli hyvä käsitellä selväksi, koska kyseinen kirjoittaja oli viljellyt samantyylisiä kirjoituksia ennenkin. Ja tulee varmaan viljelemään jatkossakin, jahka taas palaa uudella nimimerkillä. Eikä siinä mitään, niin saa kyllä tehdä.
Mutta jos joku ei siedä omien kirjoitustensa tarkastelua, vika ei välttämättä ole kaikissa muissa.

Tässä se proffa Enqvistin hyvä kolumni:
https://yle.fi/a/74-20008248

PS. Jos tabularasa tai kuka hyvänsä muu kirjoittaja huomaa jossain nettikiusaamista, niin siihen olisi hyvä puuttua kyllä heti paikalla. Eikä siis joskus aikojen päästä kautta rantain vihjaillen. Samahan pätee myös netin ulkopuoliseen kiusaamiseen, tapahtui se missä hyvänsä.
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 19.12.2022 06:23:34

tabularasa kirjoitti:

^Tuota aiemmin kirjoittamaasi voisin avata hieman ja kertoa mitä tarkoitit. Varmaan kiinnostaa muitakin. Kun minusta A-Klinikkasäätiön päihdelinkin tarkoitus on juuri päihteettömyyden edistäminen.

Ottaa silmän käteen ja lukee Plinkin säännöt:
https://paihdelinkki.fi/fi/info/tietoa- ... in-saannot

Saunassa huumeiden käytöstä saa puhua haittojen vähentämisen näkökulmasta. Siellä ihan sallittuja keskustelun avauksia ovat esim. tämän tyyliset: "Olen ajatellut kokeilla LSD:tä ekaa kertaa. Mitä minun pitäisi ottaa huomioon, jotta minimoisin huonon tripin riskit?" tai "Kuinka kauan pitää olla ilman SSRI-lääkitystä, että voin ottaa essoja ilman pelkoa serotoniinisyndroomasta?" Haittojen vähentämistähän tuo on, mutta en millään ilveellä keksi, miten se on päihteettömyyteen tähtäävää. Vähentäjissä puolestaan on ihan okei ilmoittaa tavoitteekseen esim. että joisi jatkossa vain viikonloppuisin, kun nykyään juo joka päivä tai joisi vain juhlissa, kun nyt alkoholi tuppaa olla liiaksi osa arkeakin. Vähentämistähän sekin, mutta ei päihteettömyyttä. Päihteettömyys on aivan yksiselitteisesti päihteettömyyttä, eli sitä, ettei käytä lainkaan päihteitä.

Jos ei puhuta pelkästään tästä foorumista, vaan yleensä päihdetyöstä/-huollosta(Johon A-klinikkasäätiökin suuresti osallistuu), sielläkin tehdään päihteettömyyteen pyrkimisen lisäksi myös haittoja vähentävää työtä. Ideaali tilanne varmaan olisi se, että kukaan ei käyttäisi mitään päihteitä, mutta tippaakaan realistista se ei ole. Yksi hyvä esimerkki haittojen vähentämisestä on narkomaaneille jaettavat ilmaiset neulat ja ruiskut. Ne eivät lopeta tai edes vähennä huumeiden käyttöä, mutta ovat hitosti pienempi paha, kuin paskaisilla värkeillä neulominen. Eikä pelkästään nistien paapomisen näkökulmasta, kuten jotkut ns. kunnon ihmiset tuntuvat ajattelevan. Kyllä se on myös parempi niille kunniallisille veronmaksajille, kun yhteiskunnan ei tarvitse kustannella nistien hepatiittihoitoja, jotka tulevat pirun paljon kalliimmaksi, kuin puoli-ilmaiset pistosvermeet.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 24.12.2022 13:33:37

Jos minun pitäisi valita uskonto josta jollain tavalla tykkään, sanoisin varmaan buddhalaisuus.

Jos minun pitäisi valita jokin kristinuskon suuntaus tai lahko josta tykkään, sanoisin varmaan körttiläiset.
Körttiläisyyteen kuuluu vaatimattomuus ja nöyryys omassa uskonnossa, eivätkä he tuputa uskoaan muille. Körttiläiset ovat vaatimattomia Jumalan palvelijoita, pitämättä melua itsestään tai jumalastaan. Armon kerjääjiä, kuten he itse sanovat.
Kolme tarinaa körttiläisyydestä: https://www.youtube.com/watch?v=fO-R3BsuV_4

Nuorempana minua kiinnosti myös rastafarismi, joka kunnioittaa luontoa ja joka uskoo Siioniin jumalallisena maana, kuten ilmeisesti körtitkin.
Rastat eivät syö lihaa, lukuun ottamatta sitä mikä tulee merestä.

Moni kakku päältä kaunis. Rastafarismi on sovinistinen, patriarkaalinen uskonto, kuten monet muutkin uskonnot. Lisäksi se on hourupäinen. Monet rastafarit uskoivat tosissaan että Etiopian kuningas Haile Selassie on elävä jumala maan päällä. Uskomus koki pienen kolhun kun Selassie kuoli.
Ei se silti sen hölmömpi uskonto ollut kuin muutkaan.
Uskoa julistetaan mm. Bob Marleyn klassikossa "Get up, stand up".

Jouluaaton kunniaksi pari yleistä väitettä joita meille ateisteille usein heitetään, ja vastaukset niihin.

1. "Ateisti vihaa Jumalaa"
Ei vihaa. Olisi outoa vihata jotain, mitä ei ole olemassa. Ateisti ei vihaa Thoria, Odinia, Zeusta tai Vishnua vaikka ei usko niiden olemassaoloon. Eikä myöskään kristittyjen jumalaa.
Uskonnot tosin ovat olemassa ja vaikuttavat moniin ihmisiin ja kokonaisiin yhteiskuntiin. Ateistien harjoittama kritiikki kohdistuu yleensä siihen.

2. "Ateisti haluaa vain pilkata uskovaisia ihmisiä"
Ihmisten pilkkaaminen ei kuulu tarkoitusperiin. Sekulaarina humanistina uskon kaikkien ihmisten ihmisarvoon. Ihmisarvoa ei saa loukata esim. rasismilla, joka kohdistuu ihmisen synnynnäisiin ominaisuuksiin, kuten etnisyyteen tai ihonväriin, tai johonkin sairauteen tai vammaan, tai muuhun ominaisuuteen jolle ihminen ei voi mitään.
Ihmistä ei voi myöskään kieltää uskomasta johonkin, mihin hän haluaa uskoa.
Uskonto kuitenkaan ei ole synnynnäinen ominaisuus, vaikka jotkut pakotetaankin siihen lapsesta asti. Uskonto on sallittu kohde kritiikille ja pilkalle, aivan siinä kuin poliittiset aatteetkin. Jos kuulun poliittiseen puolueeseen, puoluetta saa pilkata ja kritisoida ihan vapaasti, sananvapauden nimissä. Niin saa uskontoakin.

3. "Ateisti ei saa viettää joulua, koska ei usko Jeesukseen"
Kyllä saa. Itse asiassa suomen kielen joulu -sanakin tulee Yulesta, joka on muinaisgermaaninen (ns. pakanallinen) talvijuhla.
Talvipäivänseisauksen aikaan on vietetty monia juhlia ennen kristinuskoa. Muinaissuomalaisten kekri, germaanien yule ja antiikin Rooman Saturnalia. Niistä on tullut vaikutteita meidänkin jouluperinteeseen, jopa enemmän kuin Raamatusta. Kristittyjen tekemä Jeesuksen syntymäpäivän liimaaminen näiden vanhempien juhlien päälle on oikeastaan vedätys.
Eivätkä Joosef, Maria ja Jeesus-lapsi mitään kinkkua syöneet Betlehemissä, juutalaisia kun olivat.

Joka tapauksessa: oikein hyvää talvipäivänseisauksen juhlaa kaikille uskoon katsomatta. :)
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tabularasa (poistunut käyttäjä) » 24.12.2022 20:40:31

Otsikon kysymykseen: Uskon johonkin, mutta en kuulu kirkkoon. Rukoilen silloin tällöin ja koen saaneeni siitä apua. Tuli apu omasta päästä, tai muualta, ihan sama. Hyvä kun tuli, vieläkin jelppiä tarvittaisiin pariin juttuun. Jumaluuden hahmottaminen on hakusessa, mutta niin koko ihmiskunnalla, en ole yksin.

Ja sitten asiaan:

Parahin Vadelmamunkki.

Luin postauksesi ja mieleen tuli: Mitä sitten? Ja miksi uudelleen ja uudelleen postaat suhdettasi uskontoihin. Suhdettasi jonka kaikki tiedämme? Yrität ärsyttää niitä, joille uskonto ja joulu ovat tärkeitä ja jotka uskovat Jumalaan ja joille joulu on juhla Jeesuksen syntymän takia. Ketä heidän uskomisensa haittaa? Jeesus oli, sitä ei ateistikaan voi kieltää. Suhteestaan jumaluuteen voidaan keskustella.

Sää olet Valelmamunkki palstan Don Quijote, joka taistelee omia tuulimyllyjään vastaan. Ketään ei todellakaan kauheasti kiinnosta sinun elämänkatsomuksesi. Sata kertaa on tullut selväksi, että olet ateisti etkä usko. So What? En oikein ymmärrä miksi asiaa pitää viikko viikon jälkeen nostaa esiin. Lieneekö ns. trollausta? Taannoin sanoin, ettei trolleista pidä välittää. En välitäkään, mutta tämän kerran sinulle vastaan.
Vastasit vähän aikaa minulle nettikiusaamisesta. Että siihen pitäisi heti puuttua. Pienellä vinoilulla, jota voi sitäkin nimittää nettikiusaamiseksi, sait somebodyn täältä lähtemään, kuten kai vieraammaksi54 -nimimerkinkin. Ja aikaisemmin kun palsta oli vilkkaampi monet muut poistuivat. Saavutus sekin. Saatko tästä jotkin mielihyvää elämääsi?

En tiedä oletko tämän palstan ylläpitäjien erityissuojelussa, mutta kovin kauan on ohutta vittuiluasi toisille täällä sallittu. Edelleen toistan itseäni: Vittuilu on taitolaji. Eikä sitä lievitä vaikka sen kuinka koristelisi hymiöin. Jos ei osaa tuota kannattaa olla sitä yrittämättä. Koko vinoilu, millä sanalla sitä kutsutaankin, täällä sinänsä on asia, mitä kannatta miettiä kuuluuko se tänne ollenkaan, missä joillakin on oikeasti hätä päihteistä.

Olet viettänyt tällä palstalla aikaasi jo vuosilta ennen 2010. En tiedä tarkkaan. Nimmarit vaan on vaihtuneet, eikä siinä mitään, niiin monella päihdeongelmaisella täällä. Oletko ajatellut koskaan, että onko siinä pitkässä palstariippuvuudessa mahdollisesti jotakin outoa? Varsinkin kun olet ongelmasi selättänyt, kuten syksyllä toisaalla kerroit:
vadelmamunkki kirjoitti:Minä olen omasta mielestäni tällainen "edelleen juova kokemusasiantuntija", jos näin saa sanoa. :) Eli käytän nykyisin alkoholia kerran tai pari kuukaudessa, ja se sopii minulle ihan hyvin. En ole vähentäjä enkä lopettaja

Ihan hyvä sulle tuosta edellä kirjoittamastasi, mutta jos noin on mitä hittoa tosiaan enää täällä teet? Kun kerran olet sinut päihteiden kanssa ja juot kerran pari kuukaudessa, eikä asia ole enää sinulle ongelma. Mitään vertaistukea et halua kenellekään antaa. Kunhan yrität löytää jonkun, joka jaksaisi kanssasi kinata. Se tunne minulle on tullut haastavasta tavastasi kirjoittaa.

Sinun esimerkkisi vertaistuestasi:

Vieraammaksi54 kirjoitti:Haluatko olla selvänä? Miten pysyt raittiina? Haluatko auttaa muita pysymään raittiina?

Vastauksesi/vertaistukesi:
vadelmamunkki kirjoitti:Haluanko olla selvänä? Useimmiten kyllä.
Miten pysyn raittiina? Olemalla käyttämättä päihteitä.
Haluanko auttaa muita pysymään raittiina? Olen tehnyt sitä jo elämässäni ihan työni puolesta. Tällä hetkellä en ole kyseisessä työssä joten en vaivaa muiden raittiudella päätäni. Jokainen pitäköön huolta omasta raittiudestaan niin kuin haluaa.

Siinäpä sitä tukea palstalle vaikka satunnaisesti eksyvälle päihdeongelmaiselle. Täysijärkiset sulkevat sivut ja lähtevät pois.
Vaikka alkoholi ei ole sinulle enää ongelma kannattaisiko miettiä tarvitsetko jonkinlaista muuta apua, koska hyvähän sinulla ei ole olla. Ainakaan tekstiesi perusteella.

Oikein hyvää joulua, vietitpä sitä ihan minkä asian takia hyvänsä. Ja parempaa ensi vuotta.

ViestiKirjoittaja mikaeli (poistunut käyttäjä) » 26.12.2022 14:52:33

Kiitos, tabularasa, täysjärkisen ihmisen tasapainoisesta analyysistä. Jokaisen sanan allekirjoitan. Hahmotit näkyväksi asiat, joita pitemmän aikaa olen itsekin mielessäni ihmetellyt.

Omanlaista Joulua sinullekin, taistelutoverini!
mikaeli (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 27.12.2022 15:22:21

tabularasa kirjoitti:Luin postauksesi ja mieleen tuli: Mitä sitten? Ja miksi uudelleen ja uudelleen postaat suhdettasi uskontoihin. Suhdettasi jonka kaikki tiedämme? Yrität ärsyttää niitä, joille uskonto ja joulu ovat tärkeitä ja jotka uskovat Jumalaan ja joille joulu on juhla Jeesuksen syntymän takia. Ketä heidän uskomisensa haittaa? Jeesus oli, sitä ei ateistikaan voi kieltää. Suhteestaan jumaluuteen voidaan keskustella.

Miksi postaan suhdettani uskontoihin? Koska usko Jumalaan ja uskonnot ovat tämän keskusteluketjun aihe. Ja koska tämä on keskustelufoorumi, jonne saa kirjoittaa omia ajatuksiaan. Ja koska täällä saa olla myös eri mieltä kuin sinä.

Olen toistamiseen ihmetellyt asennettasi, jonka mukaan suhteestaan jumaluskoon saisivat kirjoittaa vain uskovaiset. Uskonnottomilta aiheen kommentointi pitäisi siis mielestäsi olla kielletty, koska eri mieltä oleminen saattaa mielestäsi ärsyttää uskovaisia?

Aikamoista. Minä en ole kieltänyt sinua kertomasta uskostasi, enkä ketään muutakaan. Jokainen saa kertoa uskostaan aivan vapaasti.
Sinä olisit kuitenkin kieltämässä uskonnottomilta sananvapauden koko asiaan. Miksi? Ja nyt ei syyksi kelpaa se, että omasta poikkeavat mielipiteet saattavat loukata jotakuta. Aivan yhtä hyvin minä voisin väittää, että uskovaisten uskontunnustukset loukkaavat uskonnottomia. En kuitenkaan tee niin.

Joulu on paljon muutakin kuin Jeesuksen juhla, mutta saa sitä viettää Jeesuksenkin takia jos haluaa. Sitä ei ole kuitenkaan pakko viettää vain Jeesuksen takia.
Sinunkin käyttämäsi joulu-sana tulee sanasta Yule, joka oli muinaisgermaaninen pakanallinen talvijuhla.

tabularasa kirjoitti:Sää olet Valelmamunkki palstan Don Quijote, joka taistelee omia tuulimyllyjään vastaan. Ketään ei todellakaan kauheasti kiinnosta sinun elämänkatsomuksesi.

Jos minun elämönkatsomukseni ei kiinnosta sinua, miksi luet minun kirjoituksiani? Miksi vaivaudut jatkuvasti kirjoittamaan minulle takaisin valitusviestejä minun kirjoituksistani?
Jos sinua ei kiinnosta minun elämänkatsomukseni, miksi purat pahaa mieltäsi minun elämänkatsomustani kohtaan nytkin, niin kuin olet tehnyt lukuisia kertoja?

Jos minun elämänkatsomukseni ei kiinnosta sinua, miksi et vain jätä minua rauhaan?

And by the way, en voi olla Quijote, koska en taistele ketään vastaan. Mielipiteiden kertominen ja asioiden pohtiminen ei ole taistelemista ketään vastaan.

tabularasa kirjoitti: Sata kertaa on tullut selväksi, että olet ateisti etkä usko. So What? En oikein ymmärrä miksi asiaa pitää viikko viikon jälkeen nostaa esiin. Lieneekö ns. trollausta? Taannoin sanoin, ettei trolleista pidä välittää. En välitäkään, mutta tämän kerran sinulle vastaan.

Voit tietysti pitää trollauksena kaikkea mikä poikkeaa sinun omista mielipiteistäsi. Se on ihan yleinen asennoituimistapa nettikeskusteluissa silloin kun ei muuta keksi.

Minä tarkoitan koko sydämestäni mitä sanon, ja puhun rehellisesti omista näkemyksistäni. Jos se on sinusta trollausta, niin aivan sama.
:idea: Aion nimittäin jatkaa sitä, sanoit sinä siitä mitä hyvänsä. :idea:

tabularasa kirjoitti:Vastasit vähän aikaa minulle nettikiusaamisesta. Että siihen pitäisi heti puuttua. Pienellä vinoilulla, jota voi sitäkin nimittää nettikiusaamiseksi, sait somebodyn täältä lähtemään, kuten kai vieraammaksi54 -nimimerkinkin. Ja aikaisemmin kun palsta oli vilkkaampi monet muut poistuivat. Saavutus sekin. Saatko tästä jotkin mielihyvää elämääsi?

Nimimerkki Somebodyn poistumiseen ei paljon vaadita. Hän on tullut ja mennyt foorumilta eri nimimerkeillä jo yli 10 vuoden ajan. Niin on tosin moni muukin, eikä siinä mitään väärää ole.

Jos joku puolestaan poistuu siksi ettei siedä omista mielipiteistään poikkeavia mielipiteitä, niin sillä ei kannata kenenkään vaivata päätään.

tabularasa kirjoitti:En tiedä oletko tämän palstan ylläpitäjien erityissuojelussa, mutta kovin kauan on ohutta vittuiluasi toisille täällä sallittu. Edelleen toistan itseäni: Vittuilu on taitolaji.

Vittuilu on laji joka tuntuu olevan sinun omassa päässäsi, tabularasa. Sinulle omastasi poikkeavat erilaiset maailmankatsomuksetkin ja omastasi poikkeavat elämänkatsomukset ovat "vittuilua". Sille en voi mitään.
Mutta kannattaisikohan sinun ihan oman itsesi takia opetella joskus pitämään muiden ihmisten mielipiteitä jonain muunakin kuin sinulle kohdistettuna vittuiluna, vaikka ne poikkeaisivat omistasi?

Kirjoitat kuitenkin paljon vertaistuesta ja pyrit määräilemään täällä Olohuoneessakin miten kukin täällä saisi kirjoittaa.

Olohuone on tarkoitettu kuitenkin keskustelulle foorumin aiheen vierestä. Jos haluaa tukea alkoholinkäytön lopettamiseen, sitä varten on Me Lopettajat -osio. Jos haluaa vähentää, on Me Vähentäjät.
Sauna puolestaan on huumehaittojen vähentämiseen.

Winston yritti jo vääntää sinulle rautalangasta eri osioiden eroja, mutta hyökkäät nyt jälleen hönkimään minun kimppuuni omilla määritelmilläsi foorumista.

By the way, tabularasa, kannattaisikohan hieman myös miettiä, miten netikettiin tai asialliseen keskusteluun sopivaa on tapasi copypeistailla asiayhteydestään irrotettuja tekstinpätkiä toisten kirjoituksista tänne, ihan eri ketjuista ja jopa foorumin eri osioista silputtuja. :o

tabularasa kirjoitti:Täysijärkiset sulkevat sivut ja lähtevät pois.

Siinä sitten sinun tuen osoituksesi foorumin aktiivisille kirjoittajille, jotka eivät ole lähdössä pois.

Minä en ole lähdössä pois, Ja näyttää siltä että et sinäkään.

tabularasa kirjoitti:Vaikka alkoholi ei ole sinulle enää ongelma kannattaisiko miettiä tarvitsetko jonkinlaista muuta apua, koska hyvähän sinulla ei ole olla. Ainakaan tekstiesi perusteella.

Oletko nyt ihan varma, että meistä kahdesta juuri minä olen se joka voi huonosti? Olenko huonovointinen ja avun tarpeessa sen vuoksi, koska kritisoin uskontoa jollakin keskustelufoorumilla?
Ja toisin päin, kertooko oma henkilöön käyvä hyökkäilysi minua vastaan sinun hyvästä olostasi?
Jos olet varma että kyllä vadelmamunkki tässä se huonosti voiva on, niin mikäs siinä. Saatat olla oikeassakin. Minun vointini on kuitenkin ihan minun oma asiani, ja sinun oma vointisi on sinun oma asiasi. Ehkä meidän kummankin kannattaa pitää fokus ihan omasta hyvinvoinnista huolehtimisessa, ei toisen.
Emme edes tunne toisiamme, enkä usko että kumpikaan meistä on perimmäinen syypää toisen pahaan oloon, jos jotain pahaa oloa on.

Lopuksi en toivota sinulle mitään. Ottaisit sen kuitenkin vittuiluna.
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tabularasa (poistunut käyttäjä) » 27.12.2022 21:55:27

Hei Vadelmamunkki.
Vastaan sinulle mutta en nyt.
Luin kyllä kommenttisi. Nyt ei vaan jaksa alkaa vääntää, kun rautalankakin on loppu.
Lainailit valikoiden paljon ja vastailit, mutta jätit vastaamattakin.
Huomasitko mikaelin kommentin? Mitä se herätti sinussa?
mikaeli kirjoitti:Kiitos, tabularasa, täysjärkisen ihmisen tasapainoisesta analyysistä. Jokaisen sanan allekirjoitan. Hahmotit näkyväksi asiat, joita pitemmän aikaa olen itsekin mielessäni ihmetellyt.
Omanlaista Joulua sinullekin, taistelutoverini!

Huomenna yritän palata.

EdellinenSeuraava

Paluu Olohuone