Kirjoitin tuossa ^^ bipon "helposta" lääkitsemisestä ja siitä tuli mieleen: Bipoja ja skitsofreenikkoja moititaan usein lääkevastaisuudesta, ts. sanotaan, että lääkevastaisuus kuuluu olennaisesti taudinkuvaan. Olen ajatellut, että kyse tuskin on siitä, että skitsot ja bipot ihan lääkevastaisuuden periaatteesta ja hoitotahoille vittuillakseen jättävät lääkkeensä ottamatta. Tunnen/tiedän useamman skitsofreenikon ja he kaikki ovat hyvin luovia ihmisiä. Yksi on muusikko, jota arvostetaan suuresti muuallakin, kuin joissakin marginaalipiireissä, toinen kirjoittaa muutenkin, kuin pöytälaatikkoon(Ihan kustannussopimuksen on saanut), kolmas tekee visuaalista taidetta, johon on onnistunut saamaan apurahankin jne., jne. Kaikki he sanovat, että lääkkeet auttavat kyllä sairauteen, mutta samalla tappavat tehokkaasti luovuuden. Jos ihmisellä on elämässään intohimo, asia, jossa on hyvä, josta tosissaan pitää ja joka tuo elämään sisällön, en yhtään ihmettele, jos hän ei halua käyttää lääkkeitä, jotka vievät tuon intohimon ja elämän sisällön. Totta kai homma menee sitten lopulta aina tyystin psykoottiseksi, joudutaan pöpilään ja sitä ennen ehtii mahdollisesti tapahtua kauheita, jos ei sentään muille, niin skitsolle itselleen. Ymmärrän toki, että lääkkeet ovat usein tarpeen vaikeissa psykoosisairauksissa, mutta ymmärrän myös hyvin, miksi niitä ei haluta pidemmän päälle käyttää.
Itse en ole lainkaan luova ihminen, mutta psykoosilääkkeiden haitoista mulla on kyllä roppakaupalla kokemusta. Usein niitä on määrätty mulle ihan hyvästä syystä, mutta ne kyllä passivoivat tehokkaasti, vievät kiinnostuksen suunnilleen kaikkeen+kaikki muut todella ikävät ja hankalat sivuvaikutukset. Eipä se oikein elämää ole sillä tavoin lääkittynä, jos ei ole psykoosikaan mitenkään kiva ja toivottava tila. Ei ole helppo valinta tuo. No, nykyään en onneksi ole enää tarvinnut neuroleptejä pitkään aikaan. Siitä ei voi tosin mennä takuuseen, ettenkö tulisi niitä vielä joskus tarvitsemaan tällä pääkopalla

.
Lääketiede on kehittynyt hirveän paljon, mutta eipä se kehitys psykoosilääkkeissä ole pahemmin näkynyt. Johtunee siitä, että ajatellaan, ettei niillä hulluilla mitään väliä ole, olisivat vain hiljaa

.
Edit: Selvennän vielä, että moni jostakin somaattisesta sairaudesta kärsivä kieltäytyy myös lääkkeistä haittavaikutusten vuoksi. Tunnen yhden reumaan sairastavan ja tunsin(On kuollut nykyään) yhden Crohnin tautia sairastavan, jotka kieltäytyivät ehdottomasti kortisoneista, joita lääkärit innolla tuputtivat ja jotka kyllä auttoivatkin itse vaivaan. Sivuvaikutukset oli vain jo koettu ja ne olivat sen verran ikävät, että ei kiitos, mieluummin kestetään vähän sairauden oireitakin. Ja monia, jotka tavalla tai toisella laiminlyövät jonkin somaattisen sairauden hoitoa. Varmasti lekurit voivat tällaisia yksittäisiä ihmisiä moittiakin, mutta ei missään yleisesti julisteta, että reuman tai Crohnin taudin kuvaan kuuluu olennaisesti lääkekielteisyys. Ei se tuon kummempaa lääkekielteisyyttä yleensä ole skitsoilla tai bipoillakaan. Sen verran perun nyt puheitani, että eipä se lääketiede muidenkaan lääkkeiden kohdalla niin huiman kehittynyttä ole. Kyllä niillä somaattisten sairauksien hoitoon tarkoitetuilla lääkkeillä myös on usein aika pahoja sivareita, kun nyt aloin miettiä.
Tietysti on erikseen tätä lääkekielteistä porukkaa, jotka eivät ihan periaatteen tai jonkin isommankin ideologian vuoksi suostu käyttämään mitään lääkkeitä, mutta näillä tuskin on taustalla mitään tiettyä lääketieteellistä diagnoosia, joka tuota aiheuttaa.