Olet täällä

Alkumatkasta

Mitä sinulle kuuluu? Tervetuloa olohuoneeseen! Olohuoneessa voit keskustella kaikista mielen päällä olevista aiheista, jotka eivät suoranaisesti sovi muiden teemojen alle. Sana on vapaa, mutta muistathan lukea ensin Päihdelinkin säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Alkumatkasta

ViestiKirjoittaja TaneliS » 9.11.2022 10:26:43

Tervehdys kaikille!

Aloittelin raittiutta tasan kaksi viikkoa sitten. Juomahistoria on pitkä, noin 24-päkki keskiolutta kotosalla lähes joka päivä viimeiset 10 vuotta. Joskus kahdeksisen vuotta sitten yritin lopetella ja taisin olla kuukauden selvinpäin. Juominen näkyy vyötäröllä,, naamassa ja elämässä. Rutiininomaisesti aamut ovat alkaneet aamukaffen jälkeen tölkillä-kolmella jolloin "voi" vielä ajella kauppaa ostamaan päivän ruoat ja uuden kopan keskikaljaa. Ettei ainakaan lopu. Siitä päivä jatkuu tissuttelulla kunnes illalla menee alkon voimalla nukkumaan ja seuraava päivä on edellisen kaltainen. Illalla on varmistuttava, että kaapissa on 2-3 olutta seuraavaa aamua varten mutta liikaa ei saa jättää, koska sitten ei pääsee kauppaan.

Nyt on siis kaksi viikkoa alkotonta takana. Munuaiset muistutteli olemassaolostaan mutta helpottivat pari päivää sitten. Pahin turvotus on pois naamasta ja ihan kuin vyötärökin olisi pikkasen kiinteämpi. Pää särkee joka aamu ja joskus yölläkin herää päänsärkyyn, otsan takana tuntuu kuin mötti taikinaa. Mahtaisko ne vaurioituneet hermosolut koittaa korjailla polkujaan, tai sitten se taikina on ollut siinä aina mutta vasta selvinpäin sen tiedostaa.

Olutta ei just nyt tee edes mieli, ajatuskin etoo. Sen sijaan olen alkanut syömään ja kokkaan yhden laadukkaan aterian itselleni joka päivä. Juon tölkkikaupalla vissyä, mikä toimii korvikkeena kun liikeratakin on sama. Hintaa ei tarvitse hirveästi miettiä, kun se päivittäinen 26 euroa kaljaan on poissa. Eilen kävin parturissa ja ostin itselleni uusia vaatteita, kaikki "säästyneillä" rahoilla ja pitkästä aikaa tuntui hyvältä käydä ihmisten ilmoilla. Ei tarvinnut lymyillä ja hävetä kassalla tai pullonpalautusmasiinalla. Pari kertaa olen käynyt illalla kaupassa autolla ihan sen vuoksi, että voin. Pienestä sitä on arjen ilot revittävä. :D

Tällä hetkellä tuntuu yllättävänkin helpolta mutta tiedostan, että vaikeita hetkiä on edessä. En kaipaa humalaa enkä oluen makua. Ensimmäinen etappi on alun perin sadan alkottoman päivän päässä, jos sinne asti pääsee voi tehdä uusia päätöksiä jatkosta.

Toivottelen onnea ja menestystä ryhmäläisille pyrkimyksissään, itseäni unohtamatta.
TaneliS
Miedosti panostava jäsen

Re: Alkumatkasta

ViestiKirjoittaja 0132 » 9.11.2022 11:44:11

Heips, TaneliS.
Hienosti olet alkuun päässyt. Muistan itsekin nuo munuaiset. Kipeytyivät aina parin kuivan päivän jälkeen. "Munuaiskaljat" tuli tutuiksi. Itse join noin 112 purkkia viikossa, parin viimeisen törpöttely vuoden aikana.
Kova on ollut kulutus sinulla, ja pitkään. Kyllä tuostakin selviää. Työtä se kyllä teettää. Jatkat vain sinnikkäästi vaikka tulee väistämättä hetkiä kun ajatus kääntyy siihen ettei tästä ole mitään hyötyä. Muista että huominen on aina hitusen helpompi.
Sata päivää on hyvä tavoite uuteen elämään.

Jk.
Ostin itse palautetuilla tölkeillä takin, housut, kengät... sukkia... kannettavan tietokoneen... vähän kaikenlaista 😁.
Nykyisin säästyneillä rahoilla teen vaellusmatkoja.
26e päivässä tekee kuukaudessa....?

Vielä mieleen tuli että olet kyllä ollut vaarassa saada viinakrampin kun yhtäkkiä tuollainen alkoholimäärä poistui.
Ei ehkä haittaisi jos kävisit lääkärissä. Rohkeutta se hieman vaatii.

Putkis
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Vieraammaksi54 » 9.11.2022 14:30:10

Hienoa että olet kyennyt olemaan noinkin kauan ilman kaljaa, ihan itsekseen ilman tukiverkostoa. Mutta täältä toivottavasti löytyy sellainen. Minun tarina on hieman erilainen. Alkoholistien tarinat ovatkin aina hieman erilaisia. Toiset kykenee säännöstelemään juomistaan mutta eivät sitä että sitä on kuitenkin juotava, jopa joka päivä. Minulla oli ongelma että kun aloin juoda en kyennyt hallitsemaan sitä vaan join niin kauan että sammuin. Nuorena ei ollut sitä seuraavan päivän juomista, mutta vanhempana se oli jo vakio että seuraavana päivänä oli pakko saada lisää. Yritin kovasti pysytellä selvinpäin, ainakin muutaman päivän ja sitten taas kun olo oli vähän parempi niin eiku kauppaan. Niin ja kaljaa ei voinut käydä yhdestä kaupasta vaan piti käydä monesta kaupasta kun en kehdannut ostaa yhdestä kaupasta niin paljoa kaljaa kuin tarvitsin, häpesin jo juomistani tosi paljon. Yritin peitellä sitä, yritin muka kuvitella että ei kukaan tiedä. Ja en vain kehdannut ostaa yhdestä kaupasta, etteivät luule että olen JUOPPO, hui kauhea mikä häpeä siitä olis tullut.
Sitten ne kulissit särkyivät. Oli pakko myöntää etten selviydy. Minä kuolen. Aloin rukoilla jotain joka auttaisi ja auttoihan se. AA-lainen ihminen sattui kohdalle joka kertoi mitä alkoholismi on. Tajusin että olen alkoholisti ja halusin samaa mitä hänkin, raittiutta. Olen ollut siitä asti raittiina mikä on ihme, suuri ihme, sillä en omin yrityksin koskaan kyennyt muuta kuin viikon raittiuteen.
Tänään on upea raitis päivä jälleen ja kohta lähden autolla ajamaan ja ei ole pelkoa että olisin humalassa tai krapulassa.
Vieraammaksi54
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rausku » 31.12.2022 12:39:25

Alkumatkasta, olisi hienoa kuulla, miten sinulla menee nyt.

Alkumatkaa teen minäkin. Yksi kokonainen kuiva kuukausi takana.
Asioilla on taipumus järjestyä
Rausku
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

Paluu Olohuone