Olet täällä

Miten auttaa puolisoa pahentuneen ongelman kanssa?

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Miten auttaa puolisoa pahentuneen ongelman kanssa?

ViestiKirjoittaja Haluaisin auttaa » 12.5.2021 12:42:57

Voiko alkoholisoitunutta puolisoa auttaa ja miten, jos voi? Jos on ymmärtäväinen ja uskoo toisen haluun parantua, ei auta. Jos on välinpitämätön ja hoitaa lähinnä omat asiansa, ei auta. Pitääkö oikeasti ottaa ero, että toinen tajuaa; sekin on joitain auttanut. Puoliso varmastikin minua rakastaa, siitä ei epäilystä, ja pelkää ihan aiheesta minut menettävänsä. Elän omaa elämääni, ja odottelen koska tilanne kärjistyy niin, että on hyvä syy ottaa se ero. On meillä mukavaakin yhdessä, mutta yhä harvemmin, ja varjo on synkkä.
Nyt taas tarjouduin olemaan tukena, kun myönsi ongelman olevan vakava, ja ettei itse selviä. Ettei pysty hallitsemaan tilannetta. Lupasin mennä yhdessä psykologille, ehdotin vertaistukiryhmää, ja avoimuutta esim esimiestä ja lähimpiä kavereita kohtaan. Jotka kaikki toki ongelman tietävät, mutta siitä vain vaietaan. Nyt soitti työasunnostaan, ja oli ollut humalassa eilisestä saakka, ja jatkuu vaan. Oli kuulemma vielä muutama kalja jäljellä, ja että varmasti juo ne. Vaikka haluaa lopettaa. Kun ei voi itse tuota ymmärtää, mutta uskon että on vaikeaa. Sanoin että on parempi ettei tule kotiin. Että soittaa kun on selvin päin. Olisiko pitänyt ottaa kotiin ja kädestä pitäen pitää erossa pullosta. Eipä kai. Mutta tuntuu pahalta sanoa, että älä tule kotiin, vaan jatka ryyppäämistä, jos siltä kerran tuntuu.
Haluaisin auttaa

Re: Miten auttaa puolisoa pahentuneen ongelman kanssa?

ViestiKirjoittaja Relanna ei kirj. » 13.5.2021 09:57:30

Hei,
Olen itse katsellut 13 vuotta puolisoni alati pahenevia riippuvuuksia. Olen yrittänyt tukea, olen raivonnut, itkenyt ja rukoillut. Mutta lopulta ymmärsin, että vain hän itse voi päätöksensä tehdä ja raitistua niin halutessaan. Olen ”tuellani” toiminut mahdollistajana. Maksanut laskut, hoitanut ruuan pöytään ja viettänyt jo vuosia kaikki viikonloppuni lasten kanssa kotona keskenään (silotellen lapsille isin poissaolojen syitä), koska puolisoni halusi viikonloppuisin harrastaa ja tavata kavereitaan -humalassa tottakai. Hän oli arkena isä ja puoliso, viikonloppuisin sinkkumies.
Ainoa neuvoni sinulle on se, että puolisosi täytyy ottaa itse vastuu elämästään ja sinun omastasi. Kuulostaa karulta, mutta mitä enemmän käytät aikaa ja energiaa hänen tukemiseensa, sitä vähemmän hän tekee sen eteen itse ja sairastuttaa sinua huolehtimaan hänestä syvemmin.
Eli ei. Älä ota häntä kotiisi vahdittavaksi, ettei vain kalja maistuisi. Jos päätös olla juomatta ei tule itseltä, se ei ole aito päätös, eikä kanna kovinkaan pitkälle.
Toivotan sinulle voimia, viisautta ja kärsivällisyyttä, mikäli haluat hänet elämässäsi pitää. Itse päätin, että minun ja lasteni hyvinvointi tulee ennen puolisoni hyvinvointia. Ehkä hän vielä saa elämänsä hallintaan, toivon niin. Mutta nyt hän saa tehdä sen aikuisena miehenä itsenäisesti.
Relanna ei kirj.

Paluu Kotikanava