Olet täällä

Koska puoliso tajuaa ongelman alkoholin kanssa?

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Koska puoliso tajuaa ongelman alkoholin kanssa?

ViestiKirjoittaja Läheisriippuva » 15.5.2021 12:34:22

Olen kipuillut tämän aiheen kanssa reilun 10 vuotta (enemmänkin) ja ensimmäistä kertaa kerron siitä julkisesti. Nimimerkin takana, mutta kuitenkin julkisesti.

Olemme nelikymppinen pariskunta jolla kaksi alaikäistä lasta. Yhdessä olemme olleet ihan lapsesta asti. Itse olin 14 vuotta kun rupesimme seurustelemaan, mies pari vuotta vanhempi. Alkoholi on aina kuulunut molempien elämään. Itse olen nuoruudessa saanut paljon nähdä alkoholin juontia lapsuudenkodissani ja äiti osti viinat ja tupakit minulle ollessani teini. Miehen puolella ei alkoholin kanssa oltu yhtä suvaitsevaisia, mutta miehen isällä on alkoholin kanssa samoja ongelmia mitä miehelläni nyt.
Itselleni alkoholi kuuluu viikonloppuihin, mutta pystyn olemaan myös pitkiä aikoja ilman. Tällä hetkellä olen ollut kuukauden päivät maistamatta tippaakaan. Ja kun juon, pysyttelen parissa annoksessa. Ylilyöntejä saattaa joskus tapahtua mutta harvoin ehkä kerta vuoteen ja aina muistan tapahtumat ja hoidan sovitut asiat. Siinä määrin koen itse olevan kohtuukäyttäjä.

Mutta sitten tullaan puolisooni. Hän juo ja juo mielestäni paljon. On juonut jo pitkän aikaa. Hän ei koe sen olevan ongelma, koska pystyy käymään töissä. Ja pääsääntöisesti juominen tapahtuu aina vapaalla. Tämä hänen juomisensa on ongelma vain kuulemma minulle. Ja hänen raskas työ vaatii vastapainoksi rentoutumista jota pystyy ainoastaan alkoholilla ratkaisemaan. Yleensä minulle ilmoitetaan että otin vain pari kaljaa, vaikka hänestä näkee että on mennyt vielä viskipullo niiden lisäksi. Hänellä vaan on kuulemma niin huono viinapää...

Yleensä hän on todella vittumainen ja ärsyyntyy juodessaan pienistä asioista. Itse ollessani nuorempi koin todella uhkaavia tilanteita kun saattui pitää kiinni paikoillaan ja huutaa, mutta ei hakkaamiseen ole kuitenkaan koskaan mennyt. Nyt olen vanhampana tajunnut, että hullun kanssa mielinkielin. Eli yritän välttää tilanteita että kohtaisin häntä juovuksissa. Yleensä istuukin kavereiden luona illan ryyppäämässä ja sitten tulee yöksi kotiin. Ja sitten alkaa mun valvominen. Eli viikonloppuisin yöt menevät siihen, että seuraan sivusta ettei itseään telo pahasti kun ei meinaa pysyä pystyssä. Ja sitten koetan varovasti ohjata sohvalle nukkumaan mäskiään. Ja kun hänen uni alkaa niin minun valvominen alkaa. Hän saa yön aikana useita kohtauksia jolloin meinaa tukehtua, kun oksennus nousee kurkkuun. Kerran olen pelastanut hänet tukehtumiselta, kun omaa oksennustaan veti kurkkuun ja jatkoi vaan nukkumista tai oli siis sammunut. Tämän tapahtuman jälkeen oli hetken aikaa n. 2vkoa juomatta kun säikähti varmasti itsekin tapahtunutta.

Tilanne on tällä hetkellä sellainen että hän juo 1-4 kertaa viikossa. Riippuu että onko arkipyhiä vai ei. Hänen mielestään mies saa juoda monta alkoholi annosta viikossa ja se ei tee hänestä alkoholistia. Vetoaa siis siihen kohtuukäytön rajaan 23-24 annosta viikossa. Ja jos siinä pitäytyy niin ei ole kuulemma alkoholisti. Vetää sitten vähintään tuon annoksen lähes joka viikko.

Olen yrittänyt monia konsteja, uhkailu, lahjonta ja kiristys. Lisäksi olen koettanut muuttaa omaa käyttäytymistäni ja koettanut olla lempeä ja puhua, ei apua... olen pyytänyt että kävisimme jossakin puhumassa tästä asiasta, mutta se ei käy. Mieheni ei juurikaan selvinpäin puhu tunteistaan, muutenkin nykyään tiuskii joka asiasta. Olen hänen mielestään pihtaava vittumainen, lihava lehmä joka ei tee yhtään mitään. On juonut (tai näin oletan) itsensä impotenssiksi joten sillä rintamalla ei vuosiin ole juuri mitään tapahtunut, mutta sekin on hänen mukaansa minun vikani.

Olemme kaikin puolin epäterveessä suhteessa jota alkoholi hallitsee. Ulospäin ovat kulissit kohtalaisessa kunnossa. Tosin alkuvuodesta yksi tuttavamme teki lastenhuoltoon ilmoituksen mieheni juomisesta lasten nähden. Kerran käytiin siellä lasten kanssa juttelemassa mutta sekään ei häntä pitänyt paria viikkoa kauempaa selvänä. Hän kuvittelee, että voi vaan vähän maistaa, kyllä hän mielestään tietää omat rajansa ja osaa ottaa kohtuudella. En ole kertaakaan nähnyt että siihen kykenee.

Nyt olen tilanteessa että en enää tiedä mitä tehdä. Koen että olen itse läheisriippuvainen, koska pelkään ihan kamalasti tulevaa jos otamme eron. En tiedä kuinka pärjään kodin asioiden kanssa, koska mies tekee paljon sellaisia asioita joista minulla ei ole hajuakaan likakaivon tyhjentämisestä lähtien. En haluaisi erota koska olemme olleet yhdessä aina, mutta en halua jatkaa näinkään...
Läheisriippuva

Re: Koska puoliso tajuaa ongelman alkoholin kanssa?

ViestiKirjoittaja Vieras156 » 16.5.2021 19:36:50

Hei!
Tosi hyvä että kirjoitit tänne. Sinä itse päätät miten elämäsi vietät ja mieti lapsiasi.

Ei sinun tehtävä ole valvoa kännisen yöunta. Se valvominen syö sinun terveyttä huomaamatta. Ja tulee itselle kärttyisyyttä, liikakiloja.
Päihdelinkissä on hyvää materiaali/oppaita toimitukselta, tutki opasta/tehtäväkirjaa lähesriippuvaiselle.
Tsemppiä ja voimaa päätöksiin. Elämä on tässä nyt !
Vieras156

ViestiKirjoittaja juhapetteri » 17.5.2021 22:14:06

Hyvä Läheisriippuva!

Hyvä, että rohkaistuit viimein kirjoittamaan Päihdelinkin Kotikanavalle ja siten jäsentämään ajatuksiasi. On todella hedelmällistä pysähtyä monin tavoin hektisen arjen keskellä hetkeksi pohtimaan omaa elämäänsä, puolisoaan, perhettään ja kaikkea sitä, mikä kokonaisuuteen kuuluu.

Läheisriippuvuus on sairaus kuten alkoholismikin. Kummastakin on mahdollista toipua ja jopa parantua pysyvästi, mutta se vaatii päättäväisyyttä ja erittäin lujaa omaa tahtoa. Pelkkä oma tahtokaan ei kuitenkaan usein riitä vaan ammattiapu on mahdollisesti viimeinen oljenkorsi, johon on tartuttava! Vasta siihen tukeutumalla läheisriippuvuudesta on mahdollista kyetä irtautumaan.

Läheisriippuvuuden kitkeminen on äärimmäisen tuskallista, koska siinä joutuu luopumaan omasta identiteetistään; tavastaan ajatella ja toimia. Siksi ei ole suinkaan tavatonta, että läheisriippuvainen ihminen hakeutuu yhä uudestaan eri tavoin tuhoisiin ihmissuhteisiin, ellei hän todella pidä varaansa ja kykene lopulta ajattelemaan myös itseään ja omaa parastaan.

Koska päihderiippuvainen puolisosi on kaiketi kykenemätön ajattelemaan perheensä kokonaisvaltaista hyvinvointia jää se sinun tehtäväksi. Joudut pohtimaan miten turvaat lastenne vakaan kasvun ja kehityksen heille turvallisessa ympäristössä. Lastensuojelun interventio oli jo vakava varoitusmerkki siitä, mitä tuleman pitää ellei tilanne kodissanne muutu. Ajattelen, että sinun olisi otollista tarttua tähän tilaisuuteen ja hakeutua lastesi kanssa ammattiavun piiriin. Etäisyyden ottaminen perheenne arkeen ja olosuhteidenne tarkastelu hieman totutusta näkökulmasta poiketen voisi ehkä avat silmäsi huomaamaan mahdollisen uuden polun pois muutoin edessä häämöttävästä umpikujasta.

Toivon sinulle voimia edessäsi oleviin koitoksiin!
juhapetteri
Vertaiskeskustelija

ViestiKirjoittaja Sivusta seuraaja » 22.5.2021 15:27:24

Onko läheisriippuvuus todella sairaus, kuten edeltävä kirjoittaa?

Vastaus otsikkoosi: Ei tajua välttämättä koskaan. Alkoholismi on henkilökohtainen polku eikä kukaan raitistu muiden kuin itsensä vuoksi.

Minä suosittelen, että teet just niin kuin sinun sydän sanoo ja haet itsellesi siihen päätökseen apua kaikista paikoista mitä mahdollista. Noin nuorena (14 v.) ei voi tietää vielä elämästä tai suhteista yhtään mitään ja näyttää siltä, että olet ajautunut miehesi kanssa yhteen väärin perustein, nuoruuden huumassa. Ihmiset muuttuvat aikuistuttuaan ja sinulla on oikeus elää alkoholista vapaata elämää ja just sellaista elämää kuin itse määrittelet!

Hae keskusteluapua itsellesi ja lapsillesi sosiaalihuollosta. Voimia tulevaan!
Sivusta seuraaja

ViestiKirjoittaja Sivusta 2 » 1.8.2021 00:48:44

Näin äkkiseltään kuulostaa aivan selvältä mitä sinun pitäisi tehdä. Aivan oikeasti, likakaivon tyhjennykset ovat kyllä mitätön ongelma siihen verrattuna mitä sinä ja lapset joudutte kestämään juopottelevan miehen ja isän takia. Jos olisit hyvin vahva ja itsenäinen luonne itse, voisi ajatella, että pystyisit olemaan kyllin kova miestä kohtaan ja ehkä saada hänet siten ymmärtämään. Mutta jos itsekin koet olevasti riippuvainen miehestä, et varmaankaan pysty olemaan häntä kohtaan välinpitämätön ja ikäväkin. Ja jos vielä hieman aristat häntä fyysisestikin, et ehkä uskalla suututtaa? Olisi hyvä kuulla miten olet asiaa miettinyt, ja oletko saanut käytännön tukea tilanteeseesi? Vaikea on sinun tilanteesi ehkä juuri siksi mitä toinen vastaaja sanoi läheisriippuvaisten alttiudesta hakeutua dominoivien puolisoiden seuraan. Jos lisäksi mukana on päihteet, ei ennusta hyvää.
Sivusta 2

Paluu Kotikanava