Olet täällä

voihan jeesus

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

ViestiKirjoittaja almatsu » 5.12.2007 12:31:58

Niin siis missään nimessä en tarkoittanut että sun pitäisi toitottaa sun alkoholismia sinne tänne. En mäkään niin tee. Esimerkiks työhaastattelussa ei tulis mieleenikään kertoa, sen enempää kuin jollekkin satunnaiselle lääkärille, jollei sitten joudu kertomaan, ettei voi käytää tiettyjä lääkkeitä. Enkä mä millekkään uusille tuttavuuksillekkaan sitä toitottele. Sitten jos jonkun kanssa alan enemmän olla tekemisissä niin kerron miksi en käytä alkoholia. Ei tää tiedottaminen tästä asiasta paljon sen kummempaa ole kun esimerkiks diabeetikolla, ei nekään huutele pitkin kyliä sairauksistaan. Että elellään vaan ihan niin kuin muutkin.

Olen pahoillani mummo jutusta, mutta ehkäpä hän kuitenkin ymmärtää kun kerrot että tilanne ei ole ollenkaan sama nyt kun se oli silloin kun aloit tänne kirjoittaa. Sähän olet mennyt eteen päin kuitenkin.

Ja koita olla välittämättä sellaisten ihmisten vatkauksista joilla ei ole sulle mitään merkitystä. Jos joku on niin kipeä että saa iloa siitä, että kauhistelee muiden asioita, joista ei ymmärrä mitään, niin anna olla, se kertoo vaan siitä ihmisestä, ei sinusta. Voimia sulle!!!!!
almatsu

ViestiKirjoittaja Kultakala » 5.12.2007 12:41:40

Hyvä! Takasin polulla!

Komppaan almatsua; sä olet tehnyt paljon oikeita asioita. Ennen kaikkea olet kantanut itse vastuuta hoitoon hakeutumisesta (eikä ollut ihan helppoa) ja kertomisesta.

Tuosta kertomisesta vielä; vaikka sitä kertoo asian eteenpäin (oli kyseessä mikä tahansa kaapista ulos tulo) niin kuulija saattaa ymmärtää asian toisin. Vähätellä, paisutella, ymmärtää väärin tai omien kokemustensa mukaan.

Ei Roomaakaan päivässä rakennettu. Eikä sun (mun) loppuelämä ole kunnossa sillä, että tekee kertaalleen ryhtiliikkeen. Suunta pitää katsoa monta kertaa uudelleen. Katsoa mihin on menossa, mistä tulossa - ja onko suunta varmasti oikea.
"Sattuuhan sitä."
Sanovat ne, joille ei ole sattunut.
Kultakala
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sigrid » 5.12.2007 14:15:41

En haluaisi kuulostaa saarnamieheltä, mutta juuri sinulle tapahtuneiden asioiden vuoksi korostetaan, että alkoholistin pitää olla raittiina itsensä vuoksi. Silloin eivät enää heilauta ihmisten puheet, kukaan ei voi tönäistä juomaan, kaikki ulkopuoliset tapahtumat toimivat vain tekosyinä.

Älä välitä pahantahtoisista ihmisistä. Pienuuttaan puhuvat. Jos joku on sinulle tärkeä, kuten mummosi, todista hänelle toista kuin mitä hänen on annettu ymmärtää. Pysyttele edelleenkin selvin päin hänen seurassaan. Kuten olet tehnytkin. Mummoa on näköjään peloteltu. En tiedä minkä ikäinen mummosi on, mutta voit kyllä hänelle sanoa, ettet ole mikään Turmiolan Tommi. Voit myös sanoa, että olet ymmärtänyt hakea apua.

Ja ne muut, jotka vatvovat juttuasi, unohda omaan surkeuteensa. Vain sinä olet tärkeä.

Itsetunto ja sukkahousut korviin. "Alkoholisti" on pelkkä tyhjä sana, jonka sinä teoillasi täytät. Lue allekirjoitukseni.
sigrid

ViestiKirjoittaja siis mä.. » 5.12.2007 17:14:11

kiitos kannustavista puheista!

kyllä mä tiän et mulla on viellä paljon töitä sillä saralla, etten antas toisten vaikuttaa muhun/mun tekemisiin, enkä myöskään selittelisi tekojani toisten tekojen seurauksena.
on todellakin niin paljon parannettavaa sillä, ja monella muullakin saralla.tosin täydellisyyteen en pyri, ainoastaan raittiuteen.

jotenki tänään masennuin ku mietin ratkeamistani ja kaikkea.
vaik eihän peli ole todellakaan menetetty vielä.huomenna on aina uus päivä jne.

tulee vaan välillä tunne että sitä antaa itestänsä kaiken minkä voi, keskittyen epäolennaisiin asioihin(esim.mulla nyt tää käräjä juttu lapsen isän kans), vaikka pitäs säästää ne voimat vaan siihen hetkeen että olis tarpeeks vahva, että voi olla hetki hetken jälkeen vaan raittiina.
sehän se on edellytys että löydän onnen ja pystyn antaan lapselleni 100% itestäni.se on mun elämän päämäärä.voi luoja kuinka mä sitä haluun.
ja sitä ei voi kukaan muu tehdä mahdolliseksi ku mä ite.
siis mä..

ViestiKirjoittaja sigrid » 5.12.2007 22:32:34

Tämä on vanhan kertausta, mutta keskity raittiuteen. First things first. Äläkä ajattele muita murheitasi jonakin isona elämääsi varjostavana möykkynä. Ei möykkyä voi hoitaa vaan vain ne asiat, jotka kulloinkin on hoidettava. Päivä kerrallaan. Asia kerrallaan. Ja kullekin päivälle riittävät vain sen päivän murheet.

Sinullahan on juristi. Anna hänen tehdä työnsä ja keskity sinä itseesi ja lapseesi.
sigrid

ViestiKirjoittaja Mallu » 7.12.2007 07:17:33

Moi siis mä...

Retkahdus on aika pelottava sana ja onhan se toki asianakin pelottavaa. Mun eräs tuttavani, AA-ihmnen puhui retkahduksista oppimisikokemuksina. Sanoi, että hänen alkuraittiutensa retkahdukset ovat olleet oppimiskokemuksia jokainen. Jokaisesta on ollut jotain hyötyä myöhempää raittiutta ajatelleen.

Eli turha on itseään siitä päivätolkulla ruoskia. Ryhmään vaan ja eteen päin.

Jaksuja.
"Tulla lujaksi, pysyä pehmeänä. Siinä on haavetta kylliksi yhdelle elämälle." -Tabermann
Mallu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sigrid » 7.12.2007 12:18:55

Ja kaatunen maidon perään on turha itkeä. Forward!
sigrid

ViestiKirjoittaja almatsu » 9.1.2008 18:07:53

siis mä.. mitä kuuluu?
almatsu

ViestiKirjoittaja Kultakala » 9.1.2008 19:45:07

Joo. Hiioppista. Pidetään nyt hetki siellä keulilla.
"Sattuuhan sitä."
Kultakala
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja almatsu » 10.1.2008 02:21:05

Nostetaas keulille taas
almatsu

ViestiKirjoittaja siis mä.. » 10.1.2008 07:07:39

heippa taas!
oon käyny täällä ohimennen lukemassa muiden kuulumisia, omaan ketjuuni en ole sit ehtinytkään kirjotteleen mitään, nytkin todella vaan piipahdan ennen koulutukseen menoa ja juon, mutta aamukahviani.
lapsi syö tossa aamupuuroansa ja kattelee lastenohjelmia, kohta onkin jo lähtö.

sain vihdoin koulutuspaikan, eli arkipäivät menee siellä.
ostin jopa pyörän vähistä rahoistani, nii saan matkat poljettua sillä :D

täyttihän toi koulutus tosi ison aukon.jotenki oon innossani joka päivä sinne menemisestä niinkuin oisin lapsi menossa eka kertaa kouluun 8)

joulukuun aikana oli retkahduksia, tänä vuonna ei ole ollut ainoatakaan.
ryhmiin en ole kiireiltäni päässyt ja on toi lapsenhoito ongelmakin iltaisin, mutta oon pitäny yhteyttä kalliolassa tapaamiini ihmisiin ja kaivanut Suuren Kirjan esiin ja lueskellut iltaisin,ja se on auttanut hurjasti.

eli tämmöstä mulle nytten.
huomista en vielä mieti, mutta sen tiiän että tuun tänä iltana kiittään raittiista päivästä.

vaik emmä nyt ala kieltään, etteikö ole tän reilun parin viikon aikana olistullu mieleen että jospa ottas sen kuuluisan yhen, mut jostain mä sain kaivettua esiin sitä päättäväisyyttä, mitä mulla keväällä oli hoitoon mennessä ja haluun pitää siitä kiinni.

mun on nyt alettava menemään, mutta palailen kyllä!

ja kiitos ku jaksatte vielä muistaa mut!
siis mä..

ViestiKirjoittaja Kultakala » 10.1.2008 09:19:42

Kyllä sinä olet mielessä, vaikkei aina saisikaan edes sitä paria riviä kirjoitettua.

Kuulostaa siltä, että tästä tulee teille hyvä vuosi. Tai ei tule, sinä teet siitä hyvän :wink:
"Sattuuhan sitä."
Kultakala
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja almatsu » 10.1.2008 09:57:28

Kiva kuulla susta siis mä... ja hienoa että koulutusasiat ja elämä on kohdallaan. Päivä kerrallaan juu mennään eteen päin, eihän sitä enempää voi. Hyvää alkanutta vuotta.
almatsu

ViestiKirjoittaja siis mä.. » 10.1.2008 10:29:49

oli pakko tulla ns.välitunnilla piipahtaan, koulutuspaikan koneet on paljon nopeempiaki vielä ku omani:wink:

kiitos tervehdyksistä almatsulle ja kultakalalle!

mun mieli on tällä hetkellä hyvä.toki pääosin raittiiden päivien takia, mutta myös siitä että mulla on päivisin "tärkeää" menoa ja kotona yksin olemisen jälkeen voin elää taas niinku ns.normaalit ihmisetki, eli aikanen herätys, aamutoimet, lapsi tarhaan, koulutukseen, sit haen lapsen iltapäivällä, käyn kaupassa, meen kotia ja teen ruuan ja lapsi nukkuun ja sit iltahommia, eli pyykkejä, pikku siivousta ja frendit ja simpsonit telkusta ja pesulle ja nukkuun.

noi on tärkeitä asioita.
ja jouduin niin kauan oottaan koulutuspaikkaa, että en halua mitenkään ryssiä tätä.

ja sen tiiän, että koska musta ei oo kohtuukäyttäjäksi, ei ole v-loppusinkaan vara ottaa sitä yhtä.ennemmin tai myöhemmin se karkais käsistä ja oisin taas alkupisteessä.

oon paljon miettiny retkahduksiani, ja totta se on, mitä viisaammat puhuvat oman kokemuksen kautta, että vaikka ne pudottaaki sut aina maanpinnalle ja on morkkis ym, nii ne on tärkeitä kokemuksia tällä tiellä.

ja totta puhuakseni oon vasta nyt OIKEASTI sisäistämässä, pikkuhiljaa,askel askeleelta, että päivä kerrallaan, vaikka aiemmin kuvittelin jo tajuavani sen.

mut aikaahan mulla on.
siis mä..

ViestiKirjoittaja Kultakala » 10.1.2008 10:56:54

siis mä.. kirjoitti:ja totta puhuakseni oon vasta nyt OIKEASTI sisäistämässä, pikkuhiljaa,askel askeleelta, että päivä kerrallaan, vaikka aiemmin kuvittelin jo tajuavani sen.

Tuon allekirjoitan! Nimenomaan omalla kohdallani (koska muiden nimiä on paha laittaa paperiin...). Sen verran olen löytänyt nöyryyttä, että sanon harvoista asioista "nyt osaan tämän" tai "nyt mä tän tajuan" tai vieläkin paremmin "tästä eteenpäin osaan toimia oikein!"

Ei tarvitse elää loppuelämäänsä etukäteen. Asiat tulee eteen ajallaan, jokainen vuorollaan. Ei mun tarvitsekaan tietää, mitä teen viiden vuoden kuluttua, mitä olen ostanut, montako kaloria olen syönyt ja montako kilometriä lenkkeillyt.

Suunnitelmia pitää olla. Mutta ainoa mitä oikeasti on, on tämä päivä.
"Sattuuhan sitä."
Kultakala
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Kotikanava