Olet täällä

kumpi on sairaampi alkoholisti vai alkoholistin puoliso?

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: kumpi on sairaampi alkoholisti vai alkoholistin puoliso?

ViestiKirjoittaja vieras85 » 2.6.2008 21:16:26

No eihän sitä selvinpäin oloa kestänyt kun sen 3 päivää..
Sikäli ja kun jollain teistä kuitenkin on kokemusta niin miten herkästi 3 vuotias lapsi reagoi isän juomiseen. Ei tunnu vielä ymmärtävän asiaa vai ymmärtääkö mutta minä en? Ne riidat asiasta johtuen ainakin ymmärtää.
Tilannehan nyt meillä tuntuu olevan ettei asia miksikään muutu niin onko parempi lapselle että ollaan yhdessä (rakastaa kuitenkin isäänsä ihan mielettömästi) vai että erotaan jolloin luultavasti ei enää paljoa isäänsä näkisi sillä enhän voi luovuttaa lasta hoitoon ihmiselle joka on kännissä.
Jotenkin tilanne on meinaan nyt erillainen, ei ole kiukkua, ei raivoa ainoastaan vaan pettymystä ja surua ettei onnistuttukkaan..

Kiitos taas ja hyvää viikkoa kaikille!
vieras85

ViestiKirjoittaja Tytteli » 2.6.2008 21:22:51

En osaa ottaa muuten kantaa, mutta sen tiedän että tunnemuistiin jää asioita jo paljon ennen ymmärryksen alkua. Ihan pienillekin jo, jotka ei osaa vielä edes puhua. Ja sitä tunneilmastoa siirtyy siitä läheisistä, sekä positiivista että negatiivista.

Olisiko tuon Lasisen lapsuuden kirjoittajista apua pohdiskeluissa?
Kuva
Tytteli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mallu » 3.6.2008 05:35:22

Ei kai oikein kukaan voi tietää kuinka paljon lapsi tajuaa, mutta mä olen aika varma siitä, että pieni ymmärtää enemmän kun me koskan voimme käsittää.

Mun mielestä kukan ei voi sanoa, pitäisikö erota vai ei. Mutta entä jos hoitaisit itseäsi? Sitä kautta voisit saada lapselle rauhallisemman kasvuympäristön, vaikka puoliso joisikin. Alkoholistista tuskin voit tehdä turvallisempaa aikuista lapselle, mutta itseesi voit vaikuttaa.

Jaksua!
"Tulla lujaksi, pysyä pehmeänä. Siinä on haavetta kylliksi yhdelle elämälle." -Tabermann
Mallu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kultakala » 3.6.2008 18:21:33

vieras85 kirjoitti:Tilannehan nyt meillä tuntuu olevan ettei asia miksikään muutu niin onko parempi lapselle että ollaan yhdessä (rakastaa kuitenkin isäänsä ihan mielettömästi) vai että erotaan jolloin luultavasti ei enää paljoa isäänsä näkisi sillä enhän voi luovuttaa lasta hoitoon ihmiselle joka on kännissä.

Tämä on tosi vaikea asia. Mutta Sigge on jaksanut niin monta kertaa kannustaa minua sen suhteen, että lapselle riittää yksi täysjärkinen ihminen lapsuudessaan. Mikä vaatii paljon. Sitä, että pysyy täysjärkisenä. Eikä anna juomisen tulla elämisen tielle. Mä näen omalla kohdallani sen, että en saisi näinkään paljon ns. omaa aikaa, jos tuota lasten isää ei olisi.

Se vaan on lasten kanssa tietyillä ehdoilla. Kuten että humalassa ei ole lasten kanssa. Se on valinta, ehto ja raja... Sopimus, varmaan. Eikä siitä voi sille suuttua, vaikka mieli tekisi. Oikeasti välillä tekee mieli suuttua sen kirveen tai valurautapannun kanssa. Ja lasten vika se ei ole missään nimessä. Eikä se ehkä pidemmän päälle riitä.

Emmäävaantiiä. Mutta ensisijaisesti hoida itseäsi.
"Sattuuhan sitä."
Sanovat ne, joille ei ole sattunut.
Kultakala
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sveitsi » 4.6.2008 16:09:02

Näin minäkin olen lukenut ja kuullut että yksi normaali ja pysyvä aikuiskontakti lapsen elämässä antaa mahdollisuudet kasvaa täysjärkiseksi nuoreksi ja aikuiseksi, vaikka toinen vanhempi olisikin täysi retku. Kaikki me tietysti koetaan asiat omalla tavallamme joten vannomaan ei kukaan tietty voi mennä.

Sveitsi lähtee tekemään jotain, koska nyt taas kamppailen täällä puhelimen kanssa. Tekis niin mieli soittaa, mutta yritän olla soittamatta ja aloittamatta sitä loputonta soittamisrumbaa joka alkaa kun mies ei vastaa tai vastaa humalassa. Orvokkeja ei ole mitä istuttaa, mutta taidan mennä nyppimään voikukkia pihalta. Siinä on ainakin vähäksi aikaa puuhaa. Tänään ainakin ajattelen ja hoidan itseäni. Huomisesta en tiedä vielä, mutta tää on ainakin alku. Tuntuu muuten hyvältä kun ei jaksa välittää muusta kun itsestä. Omapahan on elämänsä, mitään en täältä kotoa käsin pysty tekemään. Sairaan siistiä! :roll:
sveitsi

ViestiKirjoittaja exjuoppo » 4.6.2008 17:25:20

Hei, vieras85! Olen raitistunut entinen rapajuoppo.

Lapset ovat valitettavasti mainioita pelinappuloita alko-ongelmaisissa perheissä. Molempiin suuntiin.

Tavis vetoaa helposti lapseen kun haluaa "parantaa" juopon. Sama käy toisinkin päin. Tuore esimerkki; Juovan miehen raitistunut vaimo haluaa jatkaa vertaisryhmässä käyntiä. Ukko ei millään olisi lapsenvahtina edes muutamaa tuntia viikossa, että vaimo pääsisi ryhmään. Kun sattuu joskus pitämään päänsä, ja lähtee hoitamaan omaa alkoholismiaan, odottaa kotona yllätys. Ukko jurrissa ja sössöttää, että lapsella on niiiiiin, ikävä äitiä, että ei saa äiti enää lasta jättää minkään huuhaajutun takia. Eli juoppoa v******a kun vaimo haluaa pysyä raittiina, eikä ala juopolle ryyppykaveriksi.
exjuoppo

ViestiKirjoittaja mac » 10.8.2008 12:10:56

Täällä Mac. Kesälomat ohi - onneksi?
Alkukesästä mies veti putken, ja toipuminen ol niin karmeaa kuulemma, että päätti ettei juo piiitkäään aikaan. Mutta kas, se pitkä aika oli kuukausi - minä ja lapset lähdimmekin jo lomalle, mies jäi toipumaan...ja lupasi taas, ettei juo kesällä. No, olin itsekin melko ahdistuksessa; loma sujui kuitenkin hyvin, vaikka TIETYSTI juhannuksena pitää juoda (kuka senkin on määrännyt? joku lakipykälä, jota on noudatettava sakon uhalla?) Loman jälkeen ehdin olla viikon töissä ja miehellä putki päällä, kun sain aivan hirveän ahdistuksen päälle ja raivosin, taas, vahigoitin itseäni ja sain sairaslomaa itsekin. Tästä alkoi jokin...tai loppui...siis, - minä en halua hajota, en tulla hulluksi enkä varsinkaan tappaa itseäni ahdistuksessani, silloin kun mikään ei enää tunnu mielekkäältä. Saimme puhutuksi jotain tärkeää, erostakin joka tulisi tätä menoa väistämättä eteen... ja olemme menossa nyt YHDESSÄ puhumaan asioista, eritoten lasten takia, mutta tietysti myös meidän itsemme vuoksi. Loppukesä onkin mennyt tasaisesti, mutta ilmassa leijuu jokin...epätietoisuus, varjo... Minun täytyisi olla siis syyttämästä miestä pahasta olostani, mutta eikö juuri sen juominen aiheuta pahan olon, tulevaisuuden pelon, pelon lasten kasvamisesta kieroon, yksinäisyyden pelon...lista olisi pitkä.
Syytänkö sitten itseäni? Vai mihin saisin kohdistaa syytävän sormen? Olo on omituinen - että koko olemassaolomme juuri nyt on kuin hiuskarvan varassa... Toivon hirveästi, että selviämme ja kasvamme.
mac

ViestiKirjoittaja Chloe » 21.8.2008 12:50:16

Moi,

olen uusi täällä ja hetken näitä tarinoita seuranneena ja lukeneena tuli ajatus rekisteröityä ja ehkä uskaltaa jopa sanoa jotain. Tällä kertaa otsikko kiinnitti huomion - samaa olen itsekin tänä kesänä pohtinut..Kumpi meistä on sairaampi, minä, joka olen ollut kaksi kuukautta sairaslomalla vai alkoholistimieheni, joka oli kateissa puolen kesää... juomassa, toisten seurassa, valehtelemassa... Listaa voisi varmastikin jatkaa loputtomiin, enkä siltikään saisi siihen mitään järkeä.
Eropaperit on jo menossa. Harkinta-aika alkanut, mutta tällä hetkellä kumpikaan meistä ei haluaisi viedä eroa loppuun asti.

Kuukausi sitten mieheni päätti tehdä elämänsä isoimman päätöksen: pyytää minulta anteeksi kaikkea pahaa, mitä juominen on aiheuttanut ja lopettaa juomisen.
Raittiutta on nyt kestänyt kolme viikkoa ja ainakin vaikuttaisi siltä, että päihteetön elämä on hänen itsensä valinta, jossa aikoo pysyä. Pysyykö, sitähän ei taida tietää vielä kukaan, vaan sen näyttää huominen.

Olen pitkään tuntenut olevani yksin asioiden kanssa, kaverit on sanoneet, että jätä miehes ja ole vahva jne jne. Mielessäni jo pyörittelinkin asiaa ja ehkä yritin jo pakottaa itseäni lähtemään, kaivaten kuitenkin koko ajan elämääni mieheni kanssa. Miettien, voisiko siitä kuitenkin tulla jotain... Taitaa olla aika tyypillistä kuvitella, kuinka kaikki muuttuu, jos ja jos ja jos.. Tällä hetkellä päällimmäisenä kuitenkin on ajatus siitä, voiko koskaan enää luottaa mieheen, joka on niin monta kertaa mennyt menojaan ja ollut kateissa pidempiäkin aikoja. Olisiko sittenkin parempi unohtaa (tai yrittää unohtaa!) ja koittaa mennä eteenpäin?! Olo on lähinnä kuin eksyneellä, vaikka päällisin puolin aivan kaikki asiat ovatkin järjestyksessä eikä päällepäin näy mitään sisäisestä myrskystä.
Jos lapio on hukassa, ota tikkaat!
Chloe
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chloe » 21.8.2008 12:51:19

Moi,

olen uusi täällä ja hetken näitä tarinoita seuranneena ja lukeneena tuli ajatus rekisteröityä ja ehkä uskaltaa jopa sanoa jotain. Tällä kertaa otsikko kiinnitti huomion - samaa olen itsekin tänä kesänä pohtinut..Kumpi meistä on sairaampi, minä, joka olen ollut kaksi kuukautta sairaslomalla vai alkoholistimieheni, joka oli kateissa puolen kesää... juomassa, toisten seurassa, valehtelemassa... Listaa voisi varmastikin jatkaa loputtomiin, enkä siltikään saisi siihen mitään järkeä.
Eropaperit on jo menossa. Harkinta-aika alkanut, mutta tällä hetkellä kumpikaan meistä ei haluaisi viedä eroa loppuun asti.

Kuukausi sitten mieheni päätti tehdä elämänsä isoimman päätöksen: pyytää minulta anteeksi kaikkea pahaa, mitä juominen on aiheuttanut ja lopettaa juomisen.
Raittiutta on nyt kestänyt kolme viikkoa ja ainakin vaikuttaisi siltä, että päihteetön elämä on hänen itsensä valinta, jossa aikoo pysyä. Pysyykö, sitähän ei taida tietää vielä kukaan, vaan sen näyttää huominen.

Olen pitkään tuntenut olevani yksin asioiden kanssa, kaverit on sanoneet, että jätä miehes ja ole vahva jne jne. Mielessäni jo pyörittelinkin asiaa ja ehkä yritin jo pakottaa itseäni lähtemään, kaivaten kuitenkin koko ajan elämääni mieheni kanssa. Miettien, voisiko siitä kuitenkin tulla jotain... Taitaa olla aika tyypillistä kuvitella, kuinka kaikki muuttuu, jos ja jos ja jos.. Tällä hetkellä päällimmäisenä kuitenkin on ajatus siitä, voiko koskaan enää luottaa mieheen, joka on niin monta kertaa mennyt menojaan ja ollut kateissa pidempiäkin aikoja. Olisiko sittenkin parempi unohtaa (tai yrittää unohtaa!) ja koittaa mennä eteenpäin?! Olo on lähinnä kuin eksyneellä, vaikka päällisin puolin aivan kaikki asiat ovatkin järjestyksessä eikä päällepäin näy mitään sisäisestä myrskystä.
Chloe
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sigge » 21.8.2008 15:05:35

Hei Chloe ja tervetuloa. Olen sigge ja alkoholisti.

Ensimmäisenä kehottaisin sinua aloittamaan oman ketjun, jolloin saat varmasti enemmän juuri sinua auttavia kommentteja. Tämä ketju on aloitettu jo aika kauan sitten.

Alkoholistina arvelisin, että mies on ihan omasta tahdostaan asialla ja sehän on hyvä alku, mutta tämä sairaus on vain niin kavala, ettei siitä voi omin voimin selvitä. Käykö miehesi AA:ssa tai edes A-klinikalla? Hienoa, että hän on saanut raittiuden hännästä kiinni, mutta nyt alkaa vasta varsinainen työ raittiuden eteen. Toivotan onnea teille kummallekin.
sigge

ViestiKirjoittaja Lumienkeli » 21.8.2008 15:24:58

Cloe,minun puolisoni on alkoholisti,toipuva sellainen.Raittiina oloa puolivuotta.Neuvojia kyllä aina on mutta onko niitä oikeita ystäviä sitten kun niitä tarvis..?Itsekin jouduin välillä olemaan sairaslomalla kun tuntui ettei kertakaikkiaan enää jaksa..Niin,alkoholismi sairastuttaa läheisetkin.Kokemuksesta tiedän että lupaus raitistua,ei taida päteä,meillä ei ainakaan.Lupaukset olivat tyhjiä.Minäkin kuvittelin et kaikki muuttuu paremmaksi,aivan turhaan,kaikki meni vain huonommaksi :| Eli juominen siis lisääntyi vuosien myötä.Alkoholistia ei voi pakottaa mihinkään,kaiken pitää olla vapaaehtoisra,siis haluta muutosta..Oletko ajatellut Al-Anonia?Itse olen käynyt siellä ja koen sen itselleni tärkeäksi.Olen saanut sieltä tosi hyvän/hyviä ystäviä,jotka ymmärtää ja ovat kokeneet samanlaista.Jaksamista!
Lumienkeli

ViestiKirjoittaja Kultakala » 22.8.2008 15:54:29

Chloe kirjoitti:kaverit on sanoneet, että jätä miehes ja ole vahva jne jne. Mielessäni jo pyörittelinkin asiaa ja ehkä yritin jo pakottaa itseäni lähtemään, kaivaten kuitenkin koko ajan elämääni mieheni kanssa.

Vain tulevaisuus näyttää, onnistuuko se raittius. Mutta oletko sinä vahva, jos lähdet, vai oletko vahvempi jos kamppailet miehesi kanssa yhdessä tuota alkoholismin kirousta vastaan... No joo, taistelu on jokaisen käytävä itse, mutta kasvatko siinä rinnalla.

Ei siihen voi ulkopuolinen vastausta antaa. Sinä sen tiedät. Sinä tiedät, onko se sen arvoista, kannattaako se. Tervetuloa, Chloe.
"Sattuuhan sitä."
Sanovat ne, joille ei ole sattunut.
Kultakala
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja runotyttö » 3.5.2009 10:10:20

Hei, lukiessani eri kirjoituksia tunnistin omakohtaisia kokemuksia omasta elämästäni alkoholisti mieheni kanssa. Nyt asumme eri osoitteissa mutta silti koen olevani vastuussa jossain määrin hänen hyvinvoinnista. Tiedän ettei minun asiani ole ottaa vastuuta hänen elämästään mutta vuosien vastuunkantaminen juurtui syvälle. Rakkaus ja onnelliset hetket saavat toivomaan asioiden muuttuvan. Tosiasia kuitenkin on että vain asianomainen itse voi määrätä omasta elämästään.
runotyttö

ViestiKirjoittaja Vieras » 18.3.2010 17:14:01

Hei!
Olen täällä vieraileva tähti, mutta jotenkin eksyin tänne ja tahtoisin apua... :|
Olemme seurustelleet mieheni kanssa pian 4v, meillä on ikäeroa n. 15v (minä 24v ja mieheni 40v) Kun tutustuimme hän käytti alkoholia reippaasti, joi n.1v ja meni hoitoon, jonka jälkeen oli selvinpäin n. vuoden. Nyt on taas alkanut ryyppäämään, esim. tänään soitti minulle töihin klo:10.40, että lähtee kaljalle ja siellä se on vieläkin..
Tätä sattuu joka harvasen päivä ja kun hän tulee kotiin alkaa taas mun haukkuminen, kuinka mä olen niin paha ja huono yms.. olen totaallisen loppu, en jaksaisi enää itkeä ja huolehtia, kuinka ihmeessä pääsen tästä kierteestä pois? Mun itsetunto on niin nollissa, että ajattelen jo itsekkin itsestäni että en ole minkään arvoinen ja täysi nolla. Välillä sattuu sydämeen niin, että haluaisin vain kuolla pois..
Tahtoisin vain apua teiltä, en tiedä mitä tehdä ja pelkään taas kun se tulee kotiin....

-yksin peloissaan-
Vieras

ViestiKirjoittaja teepee » 18.3.2010 20:14:59

Vieras kirjoitti:Hei!
Olen täällä vieraileva tähti, mutta jotenkin eksyin tänne ja tahtoisin apua... :|
Olemme seurustelleet mieheni kanssa pian 4v, meillä on ikäeroa n. 15v (minä 24v ja mieheni 40v) Kun tutustuimme hän käytti alkoholia reippaasti, joi n.1v ja meni hoitoon, jonka jälkeen oli selvinpäin n. vuoden. Nyt on taas alkanut ryyppäämään, esim. tänään soitti minulle töihin klo:10.40, että lähtee kaljalle ja siellä se on vieläkin..
Tätä sattuu joka harvasen päivä ja kun hän tulee kotiin alkaa taas mun haukkuminen, kuinka mä olen niin paha ja huono yms.. olen totaallisen loppu, en jaksaisi enää itkeä ja huolehtia, kuinka ihmeessä pääsen tästä kierteestä pois? Mun itsetunto on niin nollissa, että ajattelen jo itsekkin itsestäni että en ole minkään arvoinen ja täysi nolla. Välillä sattuu sydämeen niin, että haluaisin vain kuolla pois..
Tahtoisin vain apua teiltä, en tiedä mitä tehdä ja pelkään taas kun se tulee kotiin....

-yksin peloissaan-

Minun vaimoni juo, ja tilanne muutenkin erillainen, mutta tuntemukset samat.Ri ole sinun vika, enkä sinä tuollaista ansaitse. Sitä en tiedä miten pääsee pois, en minä keksi muuta kuin että pitää vaan lähteä. Ei tuo helppoa ole, mutta onko jääminen? Vai onko jotain toivoa? Tuota jälkimmäistä minä mietin.
teepee

EdellinenSeuraava

Paluu Kotikanava