Olet täällä

Miten uskaltaa enää toivoa parempaa?

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

ViestiKirjoittaja aikku47 » 16.12.2007 08:40:47

Onneksi en ehtinyt suunnitella mitään tämän uuden ihanan raittiin elämän varaan. Mies tuli katkolta kotiin ja jo seuraavana päivänä kävi kaljakaupassa. Sama meno alkoi heti uudelleen.
Huomenna olisi työpäivä mutta epäilen ettei siihen kykene.

Olen nyt kertonut aivan rauhallisesti hänelle mitä minä aion tulevaisuuteni suhteen. Olen päättänyt viettää aivan toisenlaisen joulun kuin nämä edelliset. Tähän jouluuni ei kuulu lainkaan alkoholi vaan yhdessäolo rakkaiden ihmisten kanssa. Hän on siihen jouluun tervetullut mutta vain selvänä. Hän itse valitsee millaisen joulun viettää.

Ja jos tämä meidän arkipäviä jatkuu joulun jälkeen tällaisena samanlaisena niin olen päättänyt hakea itselleni asunnon.
Minun "alkoholimittarini" on nyt punaisella ja pahasti.
Toivottavasti saan jostain voimia sitten kun niitä tarvitaan. Nyt olen jotenkin ihan lamaannuksissa enkä saa mitään aikaiseksi. Haluaisin vain ryömiä peiton alle ja nukkua muutaman viikon.
aikku47
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tuisku » 16.12.2007 09:54:53

exjuoppo kirjoitti:Katko on nimensä mukaisesti vain katko juomiseen. Katkon jälkeen pitäisi hoito jatkua jossakin muodossa välittömästi. Hyvin harva pystyy lopettamaan juomisen katkon avulla. Alkoholisti ei ainakaan.

Kerrankin kun olin ollut katkolla kaksi viikkoa ja kuntoutunut fyysisesti, kävelin suoraan lähimpään kauppaan ja ostin kaljaa. Kuvittelin voivani käyttää alkoholia, kuten suurin osa ihmisistä tekee. Ottaa oluen, kaksi silloin tällöin. Mitä vielä. Kun ostamani oluet loppuivat, läksin uudestaan kauppaan. Autolla, enkä varmasti ollut selvä. Että tuolla tavalla minulla, alkoholistilla, katko auttoi kuntoutumaan juomaan.

Aikku47, vaikka miehesi katkon tulokset eivät olleetkaan sitä mitä olit toivonut, voit olla tyytyväinen itseesi, koska et ollut täysin heittäytynyt haaveilemaan siitä, että tämä on se kerta, joka muuttaa kaiken ja saat itsellesi raittiin miehen. Toivotan sinulle voimia jatkaa eteenpäin sillä tiellä, jonka tunnet itsellesi oikeaksi. Ansaitset joulun - ja koko loppuelämän - ilman alkoholistin örvellystä, tyhjiä lupauksia ja petettyjä toiveita.
tuisku

ViestiKirjoittaja sigrid » 16.12.2007 09:57:53

Aikku47, voimia. Kyllä elämä kantaa kun sinä kannat vain harteillasi yhden päivän kerrallaan. Älä ajattele liian pitkälle. Tee pieniä pitäviä päätöksiä. Ja rauhallista, raitista joulua sinulle.
sigrid

ViestiKirjoittaja tähtityttö » 16.12.2007 10:59:26

Tän ketjun tekstit kyllä kolahti, joka ikinen.

Voimia sulle aikku, pidä kiinni siitä mitä todella haluat ja tarvitset. Oot sen arvoinen!

Sen verran mä olen oppinut päihderiippuvuudesta, että en oikeastaan pidä alle kolmen kuukauden selvänä oloa kuin katkona. Ja jos se aika menee laitoksessa, niin laskenta alkaa alusta kun hoito päättyy. Addikteilla lisäisin tuohon vielä toiset kolme, tyypistä riippuen. Ja itsensä aktiivinen hoitaminen siihen tietysti, vertaistuet ja muut.

Sen oon myös oppinut, joskaan ei oo mulle ajankohtaista, että hoidon jälkeen ei kannattaisi palata vanhaan systeemiin, jos haluaa jonkun muuttuvan. Eli olis ihan suositeltavaa jo katkolle mennessä sanoa, että tänne et vielä palaa, kesti hoito sitten miten vähän tai pitkän aikaa tahansa. Juuri tuon edellisen kappaleen sisällön vuoksi.

Päivä kerrallaan tässä elämässä.
Niinkuin päiväs, niin on voimas aina...
tähtityttö
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mallu » 16.12.2007 15:11:24

aikku47 kirjoitti:Olen nyt kertonut aivan rauhallisesti hänelle mitä minä aion tulevaisuuteni suhteen. Olen päättänyt viettää aivan toisenlaisen joulun kuin nämä edelliset. Tähän jouluuni ei kuulu lainkaan alkoholi vaan yhdessäolo rakkaiden ihmisten kanssa. Hän on siihen jouluun tervetullut mutta vain selvänä. Hän itse valitsee millaisen joulun viettää.

Kyllä sä aikku kuulostat nyt aika seesteiseltä. Vaikka teksisin mieli nukkua ja välillä epätoivo hiipii puseroon, niin kuitenkin suunta on selkeä. Pidä siitä kiinni ja hoida itseäsi. Voimia.
"Tulla lujaksi, pysyä pehmeänä. Siinä on haavetta kylliksi yhdelle elämälle." -Tabermann
Mallu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pegasos » 16.12.2007 15:57:41

Mistä kummasta sekin johtuu että joulu ja juhannus ovat niin kosteita juhlia..
Pegasos

ViestiKirjoittaja sigrid » 16.12.2007 16:14:40

Ja vappu. Kaikki pakanallisia juhlia alunperin, jolloin on sima maistunut.
sigrid

ViestiKirjoittaja aikku47 » 16.12.2007 16:59:58

Meillä ainakin on nuo juhlapyhät olleet tosi kosteita. Silloin on mies "rentoutunut" oikein olan takaa.

NYt kun kerroin millaisen joulun aioin tänä vuonna viettää hän surkeana valitti että mä riistän häneltä toisten seuran jouluna. Miten voin olla niin kylmä ja tunteeton ihminen. Yritin kertoa hänelle etten riistä häneltä kenenkään seuraa. Hän on tervetullut mukaan joulun viettoon jos vain raaskii irrottaa otteensa pullosta.
Se vain taitaa olla hänelle liian vaikea valinta.

Muutenkin olen saanut tänään kuulla vuorotellen itkuista valitusta siitä miten hän ei tahdo luopua minusta ja vuorotellen haukkumista siitä miten en osaa häntä yhtään tukea.
Jotenkin ei vaan enää koske nuo jutut niin kuin ennen. Varmaan en on kuultu niin monta kertaa.
aikku47
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tytteli » 16.12.2007 17:20:47

Vai tukea pitäisi. Työntää raittiutta Aikku sinun vastuullesi. Ja jos se sinun vastuullasi tai sinun vallassasi olisi, mies olisi ollut raitis jo alunperin.

Tähtis kirjoitti että entiseen kuvioon ei kannata heti hoidon jälkeen palata. Mä ajattelen tällä hetkellä myös niin, että alkuun kannattaisi asua erillään. Me tehtiin se virhe että oltiin hoidon jälkeen heti todella tiiviisti yhdessä, ja kohta jo asuttiin virallisestikin saman katon alla. Alussa olikin ihan vaaleanpunaista, mutta aika nopeasti taivaalle alkoi kasaantua mustia pilviä. Lopulta muuta ei enää ollutkaan kuin mustaa. Nyt on luottamus miinuksen puolella ja suhde poikki. Olisi kannattanut malttaa silloin mielensä, mutta enhän mä ymmärtänyt alkoholistin toipumisesta silloin vielä mitään. Nyt kun ymmärrän ja olen itsekin paremmassa kunnossa, on peli jo pelattu.
Kuva
Tytteli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mallu » 16.12.2007 19:28:36

aikku47 kirjoitti:NYt kun kerroin millaisen joulun aioin tänä vuonna viettää hän surkeana valitti että mä riistän häneltä toisten seuran jouluna.

Voi hyvänen aika! Kyllä on alkoholistin aivot juuri tuollaiset. Mua oikeesti naurattaa, vaikka siinä livetilanteessa ei oikeasti ole varmasti mitään nauramista.
"Tulla lujaksi, pysyä pehmeänä. Siinä on haavetta kylliksi yhdelle elämälle." -Tabermann
Mallu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja aikku47 » 20.12.2007 08:01:55

Kyllä meillä nyt pahasti näyttää siltä että tämä ei lopu hyvin.
Mies meni tosiaan maanantaina töihin, mutta passitettiin heti työpaikkalääkärille. Sai joulun yli sairaslomaa ja vihdoinkin diaknoosiksi alkoholiriippuvaisuuden.
Eli työpaikka menee ellei ongelmaa hoideta.Mutta kun hän ei halua mitään hoitoa.

Hän juo edelleen joka päivä ja hokee samalla etä kohta alkaa uusi raitis elämä. Ja rypee itsesäälissä kun en halua viettää joulua kotona hänen kanssaan vaan jätän hänet aatoksi ihan yksin ja menen mielummin muitten seuraan.
No, hänellä on täällä hänen rakkain seuransa eli pullo.
Tuntuuhan se musta kauhealta ajatella että hän on yksin jouluaattona, mutta koitan muistaa että hänellä oli vaihtoehto.Hän olisi voinut päättää olla juomatta aattona ja olisi ollut tervetullut mukaani.

Kai mä vihdoin olen alkanut todella nähdä miten sairas tämä meidän avioliitto on. Miten erilaista kaikki olisi jos me kumpikin olisimme terveitä ja kykenisimme normaaliin suhteseen. Nyt meillä on kummallakin paljon matkaa siihen. Alkoholi on sairastuttanut meidän molemmat tosi pahasti.
Huomaan vihdoin että on tullut aika päästää irti ja pelastaa edes itsensä vaikka se tuntuisi miten vaikealta tahansa.
aikku47
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mallu » 21.12.2007 18:51:52

Moi aikku. Mun mielestä on hyvä, että diagnoosi on oikea. Liian usein alkoholisteille annetaan vaikka minkälaisia diagnooseja, joista ei ole mitään hyötyä. Nyt hänelle on ainakin sanottu asiasta.

Ja mikäli mies ei ole pohjaansa löytänyt, sinulla ei paljon ole vaihtoehtoja. Sinun on pelastettava itsesi tai upottava miehen mukana. (Pelastamisella en välttämättä tarkoita eroa, vaan itsensä hotiamista.)
Mallu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja almatsu » 22.12.2007 00:35:27

"Joskus kehitystiemme mittaan tajuamme, mitä todella olemme, ja silloin teemme oman todellisen ratkaisumme, josta olemme vastuussa. Tee tuo päätös pääasiassaa itseäsi silmällä pitäen, koska et voi koskaan varsinaisesti elää kenenkään toisen elämää, et edes oman lapsesi. Vaikutus, jaka sinulla on, säteilee omasta elämästäsi ja siitä mitä sinusta tulee" - Eleanor Roosevelt

Enpä osannut sanoa itse mitään, niin lainasin Eleanoria tuohon.
almatsu

ViestiKirjoittaja aikku47 » 22.12.2007 08:02:05

Mulla mielialat vaihtuu jatkuvasti. Välillä olen rauhallinen ja tyytyväinen siihen että olen lopulta löytänyt rajani. Välillä taas toivon kuitenkin raitistumisen ihmettä vaikka kaikki merkit ovat sitä vastaan.
Kai tämä kaikki kuuluu tähän kipuiluun. Vaikka tuntuu pahalta kieltää mieheltä osallistuminen yhteiseen joulun viettoon niin tiedän tekeväni oikein. Aikuiset lapseni( eivät meidän yhteisiä) ovat sanoneet minulle miten ylpeitä ovat siitä että olen pystynyt tekemään tämän päätöksen. Hekin ansaitsevat raittiin joulun ymmärrän sen nyt.
Saa sitten nähdä mikä on edessä joulun jälkeen. Todennäköisesti asunnon halu on edessä.

Onneksi saan kirjoittaa tänne näitä tuntojani. Se auttaa kummasti.

Oikein rauhallista ja lämmintä joulua kaikille!!
Ja Mallu, viehän eläimille ylimääräiset jouluhalit minulta.Olen aivan hulluina kaikkiin nelijalkaisiin.
aikku47
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sigrid » 22.12.2007 08:53:20

Rauhallista Joulua sinulle Aikku.
sigrid

EdellinenSeuraava

Paluu Kotikanava