Olet täällä

isäni juo

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

isäni juo

ViestiKirjoittaja Vieras » 9.1.2008 15:07:23

Hei!!!Minun isäni on alkoholisti ja me asuimme ennen hienossa oma koti talossa mutta sitten isäni alkoi juomaan ja menetimme talon :(
Sen jälkeen Minä,Äitini ja siskoni saimme asunnon ja isäni asui siellä.Sitten hän jatkoi juomista Äitini ja isä ni riitelivät lähes joka viikko välillä paikalla oli jopa poliisit..Siskoni on minua vanhempi ja yritti saada minut tajuamaan ettemme voi tehdä asialle mitään joka kerta vain istuimme huoneessamme ja kuuntelimme :cry:
On ollut jopa kertoja kun veljeni on tullut ''raahaamaan''isäni ulos:(
Asuimme siinä noin 3 vuotta ja isä oli jo jossain vaiheessa löytänyt itselleen tyttö ystävän mutta ei halunut sanoa sitä tiedämme koko perhe että isä rakastaa äitiä hän on itsekkiin sanonut niin,mutta äitini ei halua häntä koska isäni juo:cry:
Kun minulla oli 10 vuotis synttärit odotin isääni ilta kuudesta yhteentoista saunasta syntymä päivilleni.Kun hän tuli hän oli aivan päissään ja sitten isä ja öiti riitelivät taas:(
Sitten isäni sai tarjouksen kerrostalo asunnosta hän otti sen.sitten me saimme tarjouksen isommasta asunnosta otimme sen ja sen jälkeen kuvioihin tuli isän uusi nais ystävä jota inhoan nyt isäni juo enemmän :cry: Miten voisin auttaa häntä??Onko mitään keinoa??
Vieras

Re: isäni juo

ViestiKirjoittaja kotivalo » 9.1.2008 15:40:38

Anonymous kirjoitti:Onko mitään keinoa??

Ei.
kotivalo
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja kotivalo » 9.1.2008 15:54:17

Lapsen tehtävä ei ole pitää huolta vanhemmistaan, vaan sen pitäisi olla päinvastoin. Tässä tapauksessa isukin pitäisi itse ymmärtää, että nyt hänellä on ongelma ja hän tarvitsee apua. Ongelma on ennenkaikkea hänen, mutta valitettavasti se koskettaa myös koko lähipiiriä, joka tavalla tai toisella sairastuu myös itse, koska isä juo. Lapsen osa alkoholistiperheessä on vittumainen, koska välttämättä ymmärrys ei vielä riitä tajuamaan sitä, että kyse on monimutkaisesta sairaudesta, jonka seurausta on se juominen, mutta syyt ovat aivan jossain muualla. Ei alkoholistiksi tulla juomalla. Juominen on merkki siitä, että on alkoholisti. Jotkut ovat valinneet toisen tien. Itse juominen on alkoholismista vain 5 %. Loppu on pelkotiloja, turvattomuuden tunnetta, masennusta, ahdistusta, parisuhdeongelmia (jotka yleensä johtuvat juomisesta), rakkaudettomuutta, lapsena koettua väkivaltaa ja eksistentiaalista kriisiä, kärsimystä.

Juomatottumusten luetteloinnilla ei voi kenestäkään sanoa, että onko hän alkoholisti. Jos kadottaa yhteyden oman itseensä ja näin myös kyvyn annostella juomansa alkoholin määrää, on vaarassa kadota etanolin hämärämaailmoihin. Alkoholi on helvetin hyvä lääke - oiva tapa nollata emootiot ja huolet, sysätä ne nurkkaan ja olla tutkimatta niitä tarkemmin, koska kenties ei uskalla kohdata niitä asioita, joita eteen saattaa tajunnan sopukoista tulla.
kotivalo
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja vilppu » 9.1.2008 17:48:38

Hei "vieras"!!

En halua mitenkään loukata jos veikkaukseni menee pahasti pieleen mutta vaikutat aika nuorelta. Itse olen jo aikuinen ja kahden lapsen äiti. Minä elin lapsuuteni alkoholisti isäpuolen huushollissa ja luulen tietäväni mitä olet saanut kokea. Osaan ainakin arvata miltä sinusta tuntuu. Nykyään isäpuoleni on jo kuollut mutta nyt juo äitini. Eikä asiasta tee yhtään sen helpompaa se että itse olen jo aikuinen. Samaa huolta sitä aina vanhemmistaan kokee.

Valitettavasti et saa mitenkään isääsi lopettamaan juomistaan. Hänen pitää tehdä se itse ja jos hän tekee sen sinun mieliksesi se ei ole todennäköisesti pysyvää. Voit tietenkin puhua isäsi kanssa asiasta ja kertoa miltä sinusta tuntuu mutta se ei välttämättä muuta mitään. Ja keskustelu on parasta ajoittaa sellaiseen ajankohtaan että hän on selvinpäin.

Netistä voit löytää itsellesi apua myös Al-anonista ja ennenkaikkea alateenista. Käy kurkkaamassa www.al-anon.fi

Kaikkea hyvää sinulle ja toivottavasti löydät itsellesi elämästä myös paljon mukavaa!! :wink:
vilppu
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 3.4.2008 11:44:34

Olisi ollut kiva kuulla nuoren vieraamme kuulumisia ja onko hän löytänyt apua jostakin... Kun ahdistaa, niin tukea ja keskusteluapua kannattaa etsiä, vaikka nimettömänä MLL:n nuortenpuhelimesta tai nuortennetistä.
Vieras

ViestiKirjoittaja nopsasti (ei kirj.) » 3.4.2008 18:50:31

Hei nuori vieras,
Toivoisin, että lukisit tämän viestini vielä tänään. Alateen Kolo on alkoholistien lapsille (10 - 20 v.) tarkoitettu chatti-ryhmä. Se kokoontuu juuri tällä hetkellä osoitteessa www.helppimesta.fi/Kolo siis torstaisin klo 19 -21. Siellä on läsnä kummeina Al-Anonin aikuisia jäseniä. He siis ovat myös alkoholistien läheisiä ja ymmärtävät sinun tuskasi.

Jos et tänään ehdi, tule ensi kerralla. Sinä ja koko perheesi tarvitsette paljon voimia. Tilanne ei kuitenkaan ole toivoton, sillä ihmeitä tapahtuu.
Kolo-kummi5
nopsasti (ei kirj.)

ViestiKirjoittaja Shirley Hubara » 23.5.2008 10:30:06

Hei Vieras!

Oletko huomannut, että täällä Päihdelinkissä alkaa 2.6. nuorten oma suljettu nettiryhmä? Siellä voi puhua läheisen aikuisen alkoholiongelmaan liittyvistä tunteista ja ajatuksista ja saada tietoa siitä, millaista apua on tarjolla. Ryhmää vetää kaksi luotettavaa, aikuista ohjaajaa, joista toinen olen minä.

Mukaan otetaan 15 ensiksi ilmoittautunutta, joten jos kiinnostuit, toimi nopeasti. Ilmoittautuminen lasinenlapsuus@a-klinikka.fi, lisätietoja tämän keskustelualueen tiedotteista tai Päihdelinkin etusivulta.

T: Shirley
Shirley Hubara
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Jankku » 19.6.2008 12:07:42

Moi.

Mulla on aivan sama ongelma kuin sulla. Tai ainakin oli. Isäni juo edelleen, asuu paikassa missä kaikki
muutkin alkoholistit ja tietääkseni käyttää jotain lääkkeitä esim. diabamia viinan kanssa.
Rakastan isääni kuitenkin niin paljon koska selvinpäin hän on maailmanparas iskä.
Minä olen yrittänyt auttaa häntä mutta aina, jokakerta olen saanut palkaksi vain
pahanmielen, katkerat kyyneleet ja vihan isääni kohtaan. Sinä et voi auttaa isääsi. Niin en minäkään voi tehdä. Niin se vain menee. surullista mutta totta.. Isälläni on ollut selviä jaksoja mutta niiden jälkeen hän usein ratkeaa. elä sinä elämääsi, käy koulua ja käy harrastuksissa. tapaa kavereita ja pidä hauskaa. Se kuuluu sun elämääs. ei suinkaan se että pidät isästäsi huolta. Hän on kuitenkin aikuinen ja sinä vasta (luullakseni tekstistäsi päätellen) lapsi. ja aika nuorikin vielä. sulla on elämä edessäsi.
Pärjäile. :)
P.s muuten jos sulla on paha olla ja haluat jutella jonkun kanssa níin juttelu koulun terveyden hoitajan kanssa. Mulle annettiin lähete perheneuvolaan, psykologille ja olen saanut paljon apua.

Hyvää kesää sulle :D :D :D :D
Jankku

ViestiKirjoittaja viskipupu » 28.7.2008 20:23:55

minulla on saman tapainen ongelma ollut jonkin aikaa isäni juo ja ne riitelevät äitin kaa tai isä aloittaa sen riitelyn ja äiti yrittää välttää isää isä on kiva selvin päin ku se on..minä pelkään isääni kun se on pöhnäs se rikkoo paikkoja on joskus satuttanut äitiäkin...enkä tiedä koska se minua satuttaa..en tiedä mitä pitäisi tehdä asian kanssa ...meilakkaaa ..eetu.makiranta@hotmail.com
viskipupu

ViestiKirjoittaja Vieras » 23.8.2008 23:11:32

Niin lohduttomalta kuin kuulostaa, isäsi on kenties menetetty ihminen. Kuten monet jo ovat 'varoittaneet'. Puhun vain omien kokemuksieni pohjalta, mitkä eivät tietenkään ole luonnonlaki. Oma isäni makaa tällä hetkellä vihanneksena sairaalassa, pidetään keinotekoisesti elossa. En ole pystynyt vierailemaan luonaan sitten koomaan joutumisen. Mikä siis johtuu liiallisen juomisen aiheuttamasta aivohalvauksesta. Me lapset teimme kaikkemme estääksemme häntä juomasta, mutta ihmisen vietti tuhota itsensä oli näköjään liian vahva. Ainoa ohje jonka voin antaa on, että nauti isäsi seurasta niin kauan kuin hän vielä on luonasi.
Vieras

ViestiKirjoittaja klikkikuppi » 2.10.2008 16:21:13

Oma äitini joi yli 15 vuotta, ei yksi viini/viinapullo riittänyt päivässä. Äiti ei huolehtinut minusta, vaan minä huolehdin hänestä. Samalla vihasin häntä, kun kannoin ja raahasin häntä ympäri kaupunkia kun äiti makaa sammuneena jossain paikassa. Muut nauravat, sehän vasta hävettääkin. Ehdota isällesi esimerkiksi minnesota-hoitoa. Voit lukea netistä lisää tästä terapiahoitomuodosta! Hänen pitää itse tietää olevansa alkoholisti, ja olla päihteetön, eikä vain miettiä "enkö saa ikinä enään juoda?!?" vaan, että saan olla juomatta! Elämäntapa. Huomattavasti parempi ja terveellisempi elämäntapa.

Toivottavasti auttaapi. :)
klikkikuppi
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja :) » 9.11.2008 02:25:06

Pakko nyt jotain tänne kirjottaa ku ahdistaa niin paljon :S
Oon 18-vuotias tyttö ja isä dokannu melkein koko lapsuuden. Onhan sillä ollu niitä kuukausien taukoja välillä antabuksen ansiosta, mutta ei ne tauot kauaa kestä. Ensin toivoo joka päivä että se taas loppuis ja sitten kun se loppuu pitää kokoajan pelätä, että koska se taas alkaa. Isä tuli just pari päivää sitten työmatkalta, niin sieltä se taas lähti!
Sekään ei auta yhtään asiaan, että broidi käyttää huumeita ja äitikin juo jokapäivä ainakin pari olutta, sitä en kyllä koe niin vakavaksi..vaikka eihän se todellakaan ole normaalia. Koulussaki abivuos menossa eikä löydy motivaatiota opiskeluun, miksiköhän.
Niin ja itsekin käytän alkoholia ihan viikottain, ei hyvä mutta sen avulla saa ajatukset muualle ja pääsee rentoutumaan.
Helpottaa kuitenkin lukea näitä tekstejä ja huomata että ei ole ainoa alkoholistin lapsi!

Voimia kaikille! ..voi kun löytyisi minullekin :?
:)

ViestiKirjoittaja nopsasti » 11.11.2008 16:32:55

Hei :)
Mitäpä jos miettisit AAL:ään tai Al-Anoniin menemistä, nyt kun et vielä ole itse alkoholisti. (www.al.fi tai www.al-anon.fi) Voit hakea apua myös A-klinikalta. Alateen-Kolokin on torstaisin olemassa ihan sinua varten. www.helppimesta.fi/Kolo
nopsasti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mountain » 30.11.2008 23:03:09

Isäni. Olen pienestä pitäen ollut poikatyttö, halunnut loistaa isäni silmissä. Halunnut tehdä hänet ylpeäksi. Halunnut hänen hyväksyntäänsä. En tiedä miksi, mutta niin on ollut kauan, niin kauan kuin muistan.

Ne kaksi persoonaa. Toinen, arvostava ja lämmin, toinen, minua vihaava ja halveksiva. Lapsena en ymmärtänyt miten isän luonne vaihtui niin yllättäen, miksi hän sanoi niin, mitä tein väärin. Syytin itseäni. Seuraavana hän saattoi kopata syliin ja olla taas se isä jota niin rakastan.

Vanhempani alkoivat riidellä enemmän kun olin 12-vuotias, kuudennella luokalla. Muistan useita hetkiä, öisin kun he luulivat lasten nukkuvan, lauantain saunan jälkeen... Isäni oli hirviö. Niitä hetkiä enemmän minua on jäänyt vaivaamaan turvattomuuden ja suojattomuuden tunne, isäni saattoi käydä minua vastaan, todella ilkeästi, mutta äitini ei tehnyt mitään. Kukaan ei tehnyt mitään. 12-vuotias tyttö kuuntelee isän totuuksia ja itkee sitten läpi yön.

Äitini tapasi sillä välin nykyisen aviomiehensä, ja aloittaessani kahdeksatta luokkaa hän ja sisarukseni muuttivat 20km päähän tämän miehen luo asumaan. Minä jäin isäni luo. Kyllä, omasta tahdostani.

Tiedän mitä mietitte. "Miksi?"

Vastaus on: en tiedä. En todellakaan tiedä. Tunsin itseni niin petetyksi silloin. Kun nyt mietin asiaa se kuulostaa todella typerältä, olin vihainen äidilleni joka ei puolustanut minua isälleni joten päätin jäädä sen ihmisen luo joka on satuttanut minua enemmän kuin kukaan koskaan pystyy satuttamaan. Toisaalta mietin myös niitä hetkiä Linnanmäellä, miten isi kantoi reppuselässä... Onnellisia hetkiä.

Olin masentunut. En jaksanut hymyillä. Eräänä iltana isäni ollessa humalassa hän sanoi että minun pitäisi parantaa käytöstäni, kukaan ei jaksa katsoa ihmistä joka on aina naama kurtulla. Katson muita ihmisiä alaspäin, olen ylimielinen. Tulen vielä putoamaan korkealta. Pidättelin itkua ja kuuntelin hiljaa. Näitä iltoja sattui useammin kuin kerran. Silloin kun sisarukseni olivat käymässä, hän puhui kuin pitäisi heitä paremmassa arvossa. Kerran isäni tokaisi "voit kyllä mennä huoneeseesi istumaan, ei sinua täällä kaivata". Odotin 10 minuuttia ja menin sitten olevinaan lukemaan sinne, itkin silmät päästäni. Vähän aikaa kului ja isä tuli maanittelemaan minua takaisin. En mennyt.

Vasta 19-vuotiaana sain itseni kasaan ja sanottua takaisin. Opin kovaksi. Sinä et määrää minua! Sen jälkeen asiat ovat olleet paremmin, mutta nuo muistot ovat syvinä arpina rinnassani.

Nyt aikuisiällä olen kohdannut ongelmia parisuhteissa, no, niitä ei pahemmin löydy. Miehiä on kyllä ollut, mutta kaikki nk. suhteeni ovat päättyneet kylmästi. En pysty luottamaan tai kertomaan itsestäni. Alkuun pystyn olemaan lämmin ja ystävällinen, mutta lopulta minua alkaa ällöttämään, en halua että mies koskee minuun, kaikki hänessä ärsyttää. Siinä vaiheessa alan käyttäytyä melko jäisesti, ja loppujen lopuksi kysyn josko voisimme olla vain kavereita. En ole pysynyt kaverina yhdenkään kanssa, jälkeenpäin olen kuullut "olet kylmäsydämisin horo mitä olen koskaan tavannut"-kommentointia. Ehkä olenkin, minun on pakko. Se avoimuus, luottavaisuus ja onni hukkui pulloon kauan sitten.

Kirjoitan, koska toivon äskeisen lauseen olevan valhetta, että niitä tunteita on vielä. Että löydän ne. Anonyymi avoimuus voisi olla alkuni.
mountain

ViestiKirjoittaja Vieras » 19.12.2008 19:03:15

Hei!!kirjoitin tämän isäni juo kertomuksen ja nyt olen 13.Ja isäni juominen on jatkunut samaan malliin ei ole muuttunut mitenkään...ja nyt on alkanut tulla itsellenikin ongelmia ekaksi olin hyvin masentunut siitä kun isäni joi eikä tehnyt muuta kun huusi minulle kaikesta turhasta ja siitä jos oma äitini ei vastannut puhelimeen.ja nyt olen itse alkanut käyttäytyä huonosti ja koulussa meneetodella huonosti minut ohjattiin kuraattorille ja siellä keskustelimme ja hän sanoi että käytökseni voi osittain johtua siitä kun isäni on alkoholisti ja purkaa välillä vihaansa minuun.Kuraattori ohjasi minut nuoriso psykiatriselle poliklinikalle.jossa en ole mielestäni saanut apua.nykyään olen itse aika masentunut koko ajan ja olen alkanut tekemään kaikkea tyhmää..välillä tuntuu kuin millään ei olisi mitään väliä....
mutta ei ole mitenkään parantunut tämä tilanne....
Vieras

Seuraava

Paluu Kotikanava