Olet täällä

Humalaisen tunnusmerkit

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Humalaisen tunnusmerkit

ViestiKirjoittaja Hintriikka » 17.5.2009 07:13:54

Huvittavia ja kuitenkin niin kamalia nuo humalaisen tunnusmerkit.
Meillä mennään samoilla linjoilla: silmistä näkee ja siitä, että mielellään keittiön kautta, ulos tupakalle ja koiraa viemään ja sitten yläkertaan niin, että herraa ei illalla välttämättä tapaakaan. Mikä tietysti välillä ihan hyvä jutu :| .
Ja sitten tuo iänikuinen "olen juonut vain pari kaljaa" -veto, joka saa vatsani kääntymään nurin.

kotivalo kirjoitti:Ha-ha. Joo, minäkin olin aina juonut vaan pari kaljaa, vaikka olisin kömpinyt himaan ilman paitaa, housut kusessa, rahattomana.

Pari kaljaa... legendaarista.

Ehkä tosissani saatoin jollain tasolla luulotellakin itselleni, että todella olin kipannut vain pari kaljaa...

Sitten loppuaikoina huonontuikin muisti heti ensimmäisen jälkeen.

Nyt kun mies koettaa pysytellä selvänä (eilen lauantaina juomatta), niin ihmettelen, miksi kertoo samoja asioita uudelleen? Sellaisia (ihan pikkuasioita), mitä on selvänä kertonut päivä pari aikaisemmin (tai jopa saman päivän aamuna). Eilenkin kertoi äitinsä aamupäivän soitosta ja kuulumisista aamupäivällä (selvänä) ja sitten illalla uudelleen (selvänä).

Kummallista.

Pitäisikö olla huolestunut? Liittyykö alkoholismiin (Kotivalo muistutti holistin muistin huononemisesta) vai johonkin muuhun sairauteen? Dementiaan? Hmm, mies ei ole vielä viittäkymmentä, että tästä loppuelämästä taitaakin tulla toooosi pitkä... Ensin hyysään holistia, sitten taluttelen katkokävelijää. Voi juma. No, oma valinta, en ilmeisesti mielestäni ansaitse parempaa?
Hintriikka
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja ruttu » 17.5.2009 16:01:08

No, jos näitä omia hyvin kehittyneitä ennustajan lahjoja käyttäisin, niin kohta sen ottaa ihan vain muutaman, kun on
a.) niin kiva ilma
b.) tuli tehtyä joku ainakin puolen tunnin homma ja saahan sitä mies nyt itseään vähän joskus palkita
c.) kun akka on jotenkin kärttyinen, vaikka tässä on ihan selvin päin kärvistelty jo päivätolkulla, miksei sille mikään kelpaa
d.) muu, ihan mikä tahansa

Meillä nimittäin tuo känniseltä kuulostava käytös alkaa jo päivää ennen pullon avaamista. Pitää mussuttaa makeaa ja hössöttää jotain irrelevanttia ja toistella itseään ja ylipäätään käyttäytyä juuri niin kuin kahden kaljan jälkeen.
ruttu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kotivalo » 17.5.2009 20:37:23

:idea:
“Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate."
kotivalo
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Kultakala » 6.6.2009 09:02:12

Hintriikka kirjoitti:Pitäisikö olla huolestunut? Liittyykö alkoholismiin (Kotivalo muistutti holistin muistin huononemisesta) vai johonkin muuhun sairauteen? Dementiaan? Hmm, mies ei ole vielä viittäkymmentä, että tästä loppuelämästä taitaakin tulla toooosi pitkä... Ensin hyysään holistia, sitten taluttelen katkokävelijää. Voi juma. No, oma valinta, en ilmeisesti mielestäni ansaitse parempaa?

Ai teilläkin? Loukkaantuuko se, jos alat täydentämään juttuja? Kun ne on kerrottu jo pariin otteeseen.

Tiedän, että ihan normaaliin ajatusprosessiin kuuluu pohtia samaa asiaa useampaan kertaan, mutta että ihan samassa muodossa, saman ihmisen kanssa... No, parempi sekin kuin kuulla omat ajatuksensa toisen omina (tätä ei mies tee, vaan ex-pomo, jonkin sortin... Hmm. Sanotaan vaan 'persoona', ei mene kunnianloukkausen puolelle)

Ai niin, ja mulla elää toivo että maksa menee ennen kuin muu toimintakyky. Lisäksi, jos oikein pahaksi menee, olen eutanasian kannalla. Sen voi tehdä sit arvokkaasti sillä kalliilla konjakilla. Kuva

(helkkari, kun herra ei huoli ja piru tietää saavansa. Mikäs silloin pahan tappas.)
"Sattuuhan sitä."
Sanovat ne, joille ei ole sattunut.
Kultakala
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hintriikka » 6.6.2009 10:00:17

Kultakala kirjoitti:Loukkaantuuko se, jos alat täydentämään juttuja? Kun ne on kerrottu jo pariin otteeseen.
(helkkari, kun herra ei huoli ja piru tietää saavansa. Mikäs silloin pahan tappas.)

Ruaahhh! :lol: :lol: Toi on kiva sananlasku, olin jo unohtanut sen!

Ei, meillä ei mies loukkaannu siitä, kun "ennustajamaisesti" tiedän hänen lauseensa ja täydennän niitä... koska teen sitä armottoman vähän. Joskus, piruuttani. Yleensä kuuntelen hetken ja sitten mainitsen, että tämähän puhuttiin jo, jolloin mies siirtyy muuhun aiheeseen. Tuntuu ilmeisen kolkolta, kun ei muista puhuneensa, mutta eipä uskalla käydä väittämään vastaan?

Ja, uskomatonta mutta totta, miehelläni on erittäin mukava tapa kertoa asioita (selvänä), joten toisinaan vain nautiskelen tarinan käänteistä, vaikka tiedän sanat/vitsit etukäteen. Kuuntelen hänen tummaa, kaunista ääntäni ihan mielelläni. :D
Hintriikka
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja amelie » 6.6.2009 19:44:46

Humalan huomaa jo tekstiviesteistä. Ne ovat mielialasta riippuen riehakkaampia tai aggressiivisempia kuin normaalisti ja usein myös käytetty kieli on erilaista, muka-nuorekasta. Puhelimessa puolestaan sammaltaminen kuuluu välittömästi puheessa, jo humalan alkuvaiheessa.
Viina on viisasten juoma
- viisas on se, joka osaa kieltäytyä.
amelie
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 18.8.2009 17:47:02

Mää huomaan myös tekstiviesteistä, josson otettu. Jos pääsee oikein livenä kattomaan, niin harittvat silmät kertoo, että juotu on. Ja riehakkuus. Pastilleja kuluu aina, niistä on paha ennustaa mitään.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mammelina » 3.8.2011 18:50:18

Lueskelin tässä vanhoja juttuja ja löysin tämän ketjun. Oli ihan pakko nostaa tämä taas esille. Tiedän että kyse ei todellakaan ole mistään huvittavasta asiasta, mutta itsekseni täällä kuitenkin tirskuin kun noita juttuja luin. Niin oli tuttua kauraa.. :lol:

Ei se kyllä kauheasti naurata kun oma mies juo päivittäin ja mäkin näen jo ensimmäisen kaljan jälkeen että jotain on otettu. On kehittynyt sellainen "kuudes aisti" tähän hommaan. Silmistä näkee kun on juotu enemmän kuin yksi tai kaksi olutta, mutta jo vähäisemmänkin määrän juomisen huomaa jotenkin eleistä ja ryhdin muutoksesta. Lisäksi osaan aina kertoa onko juotu pelkkää olutta vai onko mukana ollut jotain tymäkämpääkin juomaa. Kun mies juo viinaa, hänestä tulee todella mahtipontinen ja äänekäs, jutut karkaa ihan omiin sfääreihin... Mä luulen että hän silloin ihan oikeasti itsekin uskoo niihin juttuihinsa.. :roll:

Senkin todella huomaa että kohta juodaan.. Mies muuttuu kärtyiseksi jos on vaikka yhdenkin illan juomatta. Hänestä tulee todella kärsimätön ja pahantuulinen. Siitä tietää että kohta lähtään kauppaan jollakin tekosyyllä. Yleensä hän sitten tulee hyväntuulisena takaisin. Siitä tietää että varastot on taas täytetty ja elämä hymyilee :twisted:

Ai niin, siihen juomiseen liittyy vielä yleensä se, että mies alkaa rummuttaa kaikkia pöytiä ja seiniä ja kohta sitten pauhaa musiikki isolla. Ja sitten pitää mennä hakkaamaan niitä Guitar Hero- pelin rumpuja. Kai hän sitten kuvittelee olevansa joku hyväkin rumpali.. Todella kännissä ollaan sitten siinä vaiheessa kun laulu alkaa. Ja voin kertoa että en ole koskaan kuullut kenenkään laulavan niin totaalisesti nuotin vierestä kuin mieheni. Enkä todella ole ainoa joka näin ajattelee. Miehenikin tietää sen eikä onneksi selvinpäin laulele. Harmi vaan että hän ei oikeastaan koskaan ole selvinpäin :x
Mammelina

ViestiKirjoittaja parveke » 3.8.2011 19:50:46

ai mua naurattaa miten kuvailette kumppanejanne :D mut muistan itsekin hyvin miten ei oikein tiennyt mihin päin päänsä kääntäis kun toinen oli niin idiootti aina määrätyssä vaiheessa iltaa. Välillä mä sitten seuraavana päivänä esitin kotitekoista psykodraamaa että katsopas miltä tää näyttää kun kuola valuen katsot silmät puoliummessa nuoria neitejä tanssimassa ja taputat käsiäsi. Ja mitä hän sanoi: näkevänsä painajaisia siitä kun mä saan näitä draamakohtauksia. Yritin sanoa, että arvaas kun mä näe valveilla ollessani tollaisia painajaisia ja ihan joka kerta kun hänen mukana liikuin.
Meillä suurin riidan aihe ei edes ollut juominen vaan toiset naiset. En tiedä sopiiko tää surkuhupaisuudessaan tähän väliin mutta mielessä on, kun kerran meillä oli joku välirikko ja alkkis-eksäni tiesi mun tapaavan viikonloppuna lapseni isää (siis lapsen kanssa ja todellakin ilman mitään muita motiiveja) niin alkkis-kaveri pisti pikkasen paremmaksi hän myös meni oman eksänsä luo (ei lapsia) ja tuli sieltä maanantaina kultasormus vasemmassa nimettömäsä ja rallatteli pari seuraavaa päivää rakkauslauluja aina kun oli sen verran lähellä että tiesi minun kuulevan. Voi apua! Välillä ei pikeasti tiedä itkiskö vai naurais ja pääasiassa olen kyllä itkenyt mutta hyvä kun Mammelina on hauskalla tuulella tän asian kanssa - auttaa kummasti muuten kokeilla nauraa välillä!
parveke

ViestiKirjoittaja Noppa » 4.8.2011 07:35:47

Silmistä näkee vaikka ei haisteluetäisyydellä olisikaan. Ja toinen varma merkki on kun rupeaa tekstareita putoamaan kännyyn. Muutoin ei koskaan tekstaile.
Noppa

ViestiKirjoittaja ankie » 7.8.2011 21:43:59

Eihän tämä hauskaa ole kun tilanne on päällä, mutta kuitenkin naureskelen näille. Meillähän juominen on tapahtunut avoimesti, nyt voi muuttua kun sovittiin ettei kotona juo.

Täällä meillä alkoholin kyllä haistaa kun koko kämppä "döfää". Koirakin väistää isäntää. Jos olis jostain syystä menettänyt hajuaistinsa sekä koira että emäntä (ei ole vielä ollut sellaista nuhaa etten haistaisi juopottelua), niin silmistä näkee ja liikkeet jotenkin loivenee. Tupakalla käy enemmän. Tietokoneella jumittaa eikä juttele mitään (ei taida enää muutenkaan jutella kun aina joko känni tai krapula tai ti-ke kuiva huikka päällä). Palkkapäivän aikoihin vie ulos syömään, mutta jos on yli viikko palkkapäivästä, ei takuulla tuhlaa rahojaan sellaiseen. Yleensä viestittelee töihin että monelta tuun (pääsen aina samaan aikaan) ja mennäänkö syömään, eli että haenko hänet kotoa ja ajan jonnekin, Rossoon tms. Välillä laittaa ruokaa kotona, mielellään ensin itkettää minua ja sitten vaatii pöytään istumaan ja syömään kun "minua varten laittanut".. Minun mielipiteitä tai ruokavaliota ei noudateta vaan ruoka on jotain mitä en mielellään syö (ei hän voi muistaa niitä kahta asiaa joita en pysty syömään). Muisti siis todella pätkii ainakin jos pitäisi muistaa muiden asioita kuin omia. Hirmuista hössäämistä ja jotenkin liioiteltua on se kokkaaminen ja siinä on sitten eleissä ja puheissa puoliammattilainen. Myös ulkona lähettelee lautasia takaisin keittiöön jne aivan mielivaltaisesti, veikkaan ettei paljon makuja erota. Mausteita röyhyttää niin ettei kukaan muu pysty syömään.

Nyt kesäkeleillä on uusi harrastus: pyöräily. Minuakin pyytelee mukaan ja suuttuu jos en lähde. Jotenkin pelottaa tuo sykkeen nostattaminen viskipullollisen jälkeen, janojuomaksi mukaan kaljaa. Ja sekin että ylittää tietä miten sattuu..

Silloin ollaan jo pulassa kun illalla kitaraa soittelee, se on kohta räyhäkänni päällä. Mitä kauemmin virittää kitaraa, sen varmemmin kiukuttelee vähän ajan päästä. Selvinpäin ei soita koskaan vaikka olen pyytänyt.

Jutut on rasistisia ja muita ihmisiä väheksyviä, jos jollain on niin se on sen vääryydellä saanut tai hyvällä tuurilla, kukaan muu ei saisi mitenkään menestyä ja esimerkiksi rahan säästäminen on idioottien touhua ja jos jollakin jää rahaa säästöön, sillä on liian iso palkka jne. Naisen paikka on miehen palvelijana. Lasten pitää olla hiljaa ja pois näkyvistä. Koira on aina väärässä paikassa. Ex-vaimo on kaiken vienyt, en yhtään ihmettele koska meilläkin kaikki sisustusesineet, tekstiilit ja huonekalut, astiat jne on minun ostamia, eli vien ne kyllä mukaani kun lähden. Tämä vaan on hänen mielestä epäreilua ja käsittämätöntä, hänen rahat kun ei riitä "hömppään", mutta jos hän on jonkun veitsenterottimen on vuorostaan ostanut niin kai ne jollain logiikalla sitten tasan puoliksi pitäisi laittaa kaikki keittiökamppeet ja huonekalut.
Kaikki rakentavat pilvilinnoja, mutta vain riippuvaiset asuvat niissä.
ankie
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja ketju » 8.8.2011 09:57:28

ankie: kuvauksesi perhe-elämästänne oli todella ahdistavaa luettavaa, voimia sinulle löytää ratkaisu tilanteeseenne.
ketju

ViestiKirjoittaja Noppa » 8.8.2011 11:17:31

Voi ankie, tiedätkös että kuvauksesi toi mieleen lapsuuteni :( . Ei aivan noin tokikaan meillä eletty, isä kun ei ruokaa laittanut tai rahoja ulkona syömiseen tuhlaillut, mutta tuo tunnelma, odottava ja painostava. Se miten haisteltiin ilmaa, onko isä tänään hyvällä päällä vai juoko rähinäviinaa. Miten huonoina päivinä lähdettiin ulos mahdollisimman pian ja pysyttiin niin kauan kuin saatiin ja miten joskus yläkerrassa oltiin hiljaa ettei isä suutu.

Muistan miten sen haistoi koulusta kotiin tullessa, sen oliko isä kännissä ja oliko huono vai parempi vaihde menossa.
Noppa

ViestiKirjoittaja Vieras » 30.11.2016 18:03:18

Vaivaiskoivu kirjoitti:
Vieraileva kirjoitti:Mietin tässä sellaista, että onko läheiselläsi joitain tunnusmerkkejä mistä huomaat hänen olevan ottanut - mikäli hajua ei oteta huomioon?:) Tyyliin änkyttäminen, silmien räpyttely tms?

Onhan noita.
Aivan ensimmäiseksi huomaan sen katseesta. Mieheni toinen silmä karsastaa hieman. Normitilanteessa ei edes mitenkään huomattavasti, mutta jo parin oluen jälkeen silmät ovat jo selvästi juopuneet ja katse toljottava.

Seuraava merkki joka tulee niin ikään parin oluen jälkeen on ylitsevuotava hilpeys ja puheliaisuus. Jos en tietäisi miehen olevan kaljoissaan, voisin hyvin kuvitella hänen olevan maanisessa tilassa. Hän alkaa välittömästi käyttämään sanoja "mahtava, upea" ja puheet muuttuvat liioitellun tunnepitoisiksi. Ääni käheytyy myös.

Seuraavassa vaiheessa alkaa ylitunteellisuus ja ylisosiaalisuus. Hän alkaa puhuttelemaan ihmisiä kiusallisen teennäisesti ja edelleen käyttää ylisanoja tyyliin, "onpa tämä ruoka AAAIVAN mahtavaa" jne. Lapsia viihdyttääkseen alkaa hitonmoinen sirkus ja "hassuttelu".

Mies ei tietenkään itse ymmärrä, mikä tuossa on niin vastenmielistä - hänhän vain kuvittelee olevansa mukava ja ihastuttava ihminen humalapäissään ja ihmettelee, miksi minä ja vanhimmat lapset vieroksumme häntä.

Onko teidän kaltaisillanne ihmisriekaleilla lievästi rajoittautunut kyky katsoa maailmaa ja muita kanssa kulkijoita?
(ja nyt lapset hiljaa)

Mieti mitä tämänkaltaiset viestit voivat oikeasti tehdä ihmiselle. Jos kyseinen henkilö tulisi lähettämiäsi viestejä lukemaan syystä x, niin rehellisesti sanoen epäilen että asiasi ainakaan yhtään. paska lanka.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 30.11.2016 18:05:47

Vieras kirjoitti:
Vaivaiskoivu kirjoitti:
Vieraileva kirjoitti:Mietin tässä sellaista, että onko läheiselläsi joitain tunnusmerkkejä mistä huomaat hänen olevan ottanut - mikäli hajua ei oteta huomioon?:) Tyyliin änkyttäminen, silmien räpyttely tms?

Onhan noita.
Aivan ensimmäiseksi huomaan sen katseesta. Mieheni toinen silmä karsastaa hieman. Normitilanteessa ei edes mitenkään huomattavasti, mutta jo parin oluen jälkeen silmät ovat jo selvästi juopuneet ja katse toljottava.

Seuraava merkki joka tulee niin ikään parin oluen jälkeen on ylitsevuotava hilpeys ja puheliaisuus. Jos en tietäisi miehen olevan kaljoissaan, voisin hyvin kuvitella hänen olevan maanisessa tilassa. Hän alkaa välittömästi käyttämään sanoja "mahtava, upea" ja puheet muuttuvat liioitellun tunnepitoisiksi. Ääni käheytyy myös.

Seuraavassa vaiheessa alkaa ylitunteellisuus ja ylisosiaalisuus. Hän alkaa puhuttelemaan ihmisiä kiusallisen teennäisesti ja edelleen käyttää ylisanoja tyyliin, "onpa tämä ruoka AAAIVAN mahtavaa" jne. Lapsia viihdyttääkseen alkaa hitonmoinen sirkus ja "hassuttelu".

Mies ei tietenkään itse ymmärrä, mikä tuossa on niin vastenmielistä - hänhän vain kuvittelee olevansa mukava ja ihastuttava ihminen humalapäissään ja ihmettelee, miksi minä ja vanhimmat lapset vieroksumme häntä.

Onko teidän kaltaisillanne ihmisriekaleilla lievästi rajoittautunut kyky katsoa maailmaa ja muita kanssa kulkijoita?
(ja nyt lapset hiljaa)

Mieti mitä tämänkaltaiset viestit voivat oikeasti tehdä ihmiselle. Jos kyseinen henkilö tulisi lähettämiäsi viestejä lukemaan syystä x, niin rehellisesti sanoen epäilen että asiasi ainakaan yhtään menisi parempaan suuntaan. paska lanka.
Vieras

EdellinenSeuraava

Paluu Kotikanava