Hei!
Olen ihan uusi käyttäjä täällä ja ihan sattumalta tänne löysin, kun etsin netistä tietoa alkoholismista. Minun avomieheni on alkoholisti, sellainen tuurijuoppo. Saattaa olla useita kuukausiakin juomatta, mutta sitten kun putki pamahtaa päälle, niin juo urakalla. Ja yleensä putki loppuu siihen, kun joutuu sairaalaan huonon kunnon takia ja viimeksi maaliskuussa), kun joi niin meni itse oma-aloitteisesti katkaisuasemalle. Alkoi sen jälkeen käyttää antabusta, mutta jätti sitten pois, koska sanoi pärjäävänsä ilman niitä.
Ja nyt sitten putki pamahti päälle viime viikon tiistaina. Hän oli reissuhommissa ja työpaikalla sitten juhlivat jonkin kaverin synttäreitä ja tietäähän sen, kun hän yhden ryypyn ottaa niin se on menoa sitten. Töissä oli viime viikon (ainakin omien sanojensa mukaan), mutta kai ihan kaljan voimalla. Ja lähti sitten sieltä kotia päin ja kävi niin, että poliisit pysäyttivät ja puhalluttivat; rattijuopumus ja kortti pois. Samalla meni tietenkin työpaikkakin. Juominen on sitten jatkunut yhä edelleen ja ei loppua näy. Se tässä nyt voidaan sanoa plussaksi, jos nyt näissä asioissa sellaisia edes on, että hän ei ole täällä kotona, vaan entisessä asuinkunnassa äitinsä luona (on piharakennuksessa). On hän soitellut juovuksissa, että milloin saa tulla kotiin ja raivonnutkin, kun olen sanonut, että sitten vasta, kun on selvinpäin. Minä en halua, että täällä jatkuu sama homma; kotona kävästään vain ehkä vähän lepäilemässä ja sitten taas menoksi. Ja ihan poikanikin takia olen laittanut tuollaisen ehdon hänelle.
Ennen putkien aikana olen paaponut ja hyyssäänyt häntä, mutta nyt olen kovettanut itseni ja ollut hänelle kovasanainenkin. Tuo on kai jonkinlaista itsesuojelua. Olen ehdottanut hänelle, että menisi katkaisuasemalle, mutta eipä se ole häntä innostanut. Eli ei ole halua lopettaa juomista. Ja itse, kun en todellakaan voi vaikuttaa hänen päätöksiinsä, vaan ne päätökset tulevat häneltä itseltään.
Mutta minua ahdistaa tämä tilanne; miten sen jälkeen, kun hän jossain vaiheessa selviää, tulee kotiin?! Jotenkin tuntuu, että joltain osin minulle on tullut mitta täyteen.Mutta en kuitenkaan tiedä mitä tehdä. Erokin on kyllä nyt mielessä ollut, mutta jos siitä hänelle sanon, niin hieman pelkään, mitä hän sen jälkeen tekee..suuttuuko tms.
Mutta tämänkertainen ryyppääminen on kyllä sellainen etten sitä kyllä sulata, en katso läpisormien. Mutta sitten pelkään sitäkin, että kun hän tulee selvinpäin, niin annan taas periksi ja yritän iloita siitä rauhasta, mikä tulee kun alkoholi ei ole sillä hetkellä kuvioissa mukana. Mutta putkia tulee varmasti lisää.
Tämä on kyllä yhtä maanpäällistä helvettiä.