Olet täällä

Ulkopuolisen näkökulmaa kaivataan

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Ulkopuolisen näkökulmaa kaivataan

ViestiKirjoittaja Neve R » 19.9.2010 18:28:57

Hei Neppi,

kiva kuulla kuulumisiasi taas. Minun on vaikea kertoa miten erittelen tunteitani Ukkoa kohtaan, mutta se menee jotenkin näin; en ole neutraali ja jos olen vihainen näytän sen. Jos Ukko on selvin päin ja pääsee ns. ihon alle juttujensa kanssa, annan sen koskea minuun. Humalaisen Ukon lähestymisyritykset passaan täysin. Minua ällöttää antaa sen koskea minuun jos se on humalassa. Minäkin olen tosta omasta törkyturvastani tehnyt niin kauan eroa, että se ei varmaan enää minua usko kun sanoisin sille että nyt se on oikeasti loppu. Ukko ei tajua lähteä täältä. Minä taas olisin lähtenyt täältä ajat sitten, ellei asunto olisi minun kotini jo alkuperäisesti.

Miedän suhde menee ees ja taas, minä olen pari päivää onnellinen saadessani normaalin miehekkeeni taas lähelleni, sitten valehtelu hänen puoleltaan taas alkaa ja lopputulos on putki. Suuri ja kaunis päivien kulutuskeino Ukon puolelta jolloin se ei käy töissä, valehtelee melkein kaikesta mitä se minulle sanoo ja kuvittelee varmasti olevansa maailman hauskin tyyppi. Valehtelun sen olinpaikasta olen kuitenkin oppinut spottaamaan Ukon eleistä, joten tässä pieni lista:

1. ukko karhistelee kurkkuaan puhelimessa.
    2. ukko nielaisee kuuluvasti puhelimessa ja karhistelee sen jälkeen kurkkua.
    3. ukko kertoo asiasta joka juuri kävi ja joka vaikuttaa olevan liian hyvää ollakseen totta (se on) jne..

Että näin, minkäslaisen listan sitä seuraavaksi vääntäisi? Listan miehen tunnusmerkeistä, joita tulisi varoa? Minä oikeasti toivon että joku lukiessaan joskus näitä viestejä ottaa neuvon korvansa taakse eikä valitse itselleen sitä poikaa, jolle maistuu se kalja jokainen päivä.. Tai jos valitsee, niin on kuitenkin tietoinen kaikesta mikä siihen liittyy.
I've learned that no matter what happens, or how bad it seems today, life does go on, and it will be better tomorrow.
-Maya Angelou-
Neve R
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja gtjk » 19.9.2010 20:14:23

Oma kokemukseni alkoholistina on että tilanne olisi hyvä hoitaa niin, että alkoholisti saa tehdä itse valinnan jatkuuko suhde vai päättykö se.
Kun läheinen syyttämättä kertoo, että kyse ei ole rakastamisesta tai tahtomisesta, vaan yksinkertaisesti jaksamisesta, alkoholistille saattaa herätä halu auttaa, eli hoitaa itseään. Toisinsanoen alkoholisti saa itse valita suhteen ja alkoholin välillä, mutta niin, ettei häntä syyllistetä sairaudestaan.
Alkoholistin kanssa on myös pystyttävä olemaan yhtä johdonmukainen kuin lasten kasvatuksessa; jos jotain sovitaan siitä on pystyttävä pitämään kiinni. Jos lupaat lähteä, jos alkoholisti ei hakeudu hoitoon, sinun on myös lähdettävä, muuten tilanne vain pahenee.
Tosiasia on, että alkoholismi on hoitamattomana parantumaton, kuolemaan johtava sairaus, joka pahenee kokoajan.
Tunnen paljon alkoholisteja, mutta en ketään, jonka sairaus olisi itsestään pysähtynyt.
SEkä oma kokemukseni, että monen tuntemani toipuneen alkoholistin kokemus tukee ajatusta, että tämä on paras ja toimivin tapa sekä alkoholisti, että läheisen kannalta katsottuna, lähtee alkoholisti toipumisen tielle tai ei.
Miksi valita vahingollinen totuus?
gtjk
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lähimmäisen tuska » 20.9.2010 14:39:07

GTJK - Hyvä saada myös alkoholistin näkökulma asiaan. Itse alkoholistin ex-vaimona kannatan tuota kuvaamaasi suhtautumistapaa. Jälkeenpäin ymmärsin itsekin, että salapullojen etsiminen ja toisen vahtiminen eivät auta mitään, samoin salasin miehen alkoholiongelman ympäristöltä muutamia läheisiäni lukuunottamatta. Niinpä eron jälkeen miehen sukulaiset olivatkin huuli pyöreänä, mitä tapahtui. Mieheni hoitoon hekeutuminen ja raitistuminen alkoi vasta eron jälkeen, kun hän siis oli menettänyt työpaikkojensa lisäksi perheen. Joku viisas on sanonut, että voit rakastaa ihmistä, mutta sinun ei tarvitse rakastaa alkoholia ja siitä aiheutuvaa käytöstä. Ketään ei kuitenkaan rakastamalla saa raittiiksi. Mutta on muistettava myös rakastaa itseään ja omaa elämäänsä ja tehdä ratkaisunsa myös siltä pohjalta. Elämä on valintoja täynnä - niin alkoholistilla kuin hänen läheisilläänkin.
Lähimmäisen tuska
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Neppi » 20.9.2010 17:56:16

Kiitos viesteistä teille molemmille.
Olen antanut mieheni valita, mihin suuntaan hän lähtee. Lähdin viikoksi pois ja pyysin, ettei hän ota yhteyttä vaan miettii elämäänsä. Kerroin miten paljon häntä rakastan ja miten minusta tuntuisi pahalta erota rakastamastani miehestä viinan takia. Totesin, että kuolemakin olisi helpompi kuin ero.

Viikon aikana hän otti minuun muutaman kerran yhteyttä ja tunne oli "niin kuin silloin ennen". Palattuani kotiin, hän myönsi ensimmäisen kerran ongelmansa ja puhui siitä avoimesti. Jopa ensimmäisen kerran hän itse halusi aloittaa keskustelun. Puhuminen oli rakentavaa, rauhallista ja "katsoimme yhdessä samaan suuntaan". Kaikki olikin hyvin, kunnes minulle tuli viikonloppumeno ja hänelle tilaisuus juoda... Palattuani olin niin pettynyt tilanteeseen ja häneen, etten jaksanut reagoida mitenkään. Todettuani tilanteen menin nukkumaan ja itkin itseni uneen.
Tästä on aikaa nyt kolme viikkoa. Koko tämän ajan mies on juonut enemmän tai vähemmän. Töissä hän käy, olettaisin. Hän ei pelkästään juo, vaan tappaa minut henkisesti. Kotona hän ei tee nukkumisen ja syömisen lisäksi muuta. Hän saattaa tulla kotiin "töistä" aamuyöllä/aamulla ja minun tultuani kotiin hän on lähtenyt. Käytännössä hän käy "hotellissa" majailemassa. Lauantain juhlien jäljiltä, joista tuli kotiin 05.30 hän ei päässet sängystä ylös koko päivänä. Tai pääsi, juomaan oluen. Minun mentyä nukkumaan, hän heräsi nukkumaan sohvalle ja aamulla minun herättyä siirtyi sänkyyn. Ja kotona hän ei tietenkään ole tällä hetkellä.
Miten enään pystyn hänen antaa valita? Minun näkökulmasta hän on valintansa tehnyt. Viina. Ja jotenkin tämä pitäisi päättää...
Neppi

ViestiKirjoittaja Lähimmäisen tuska » 20.9.2010 18:30:31

Siltä näyttää, että hän on todella valintansa tehnyt ja se valinta on juomisen jatkaminen. Kun aikoinaan itse analysoin tapahtumia, minusta jälkeenpäin tuntui, että en ollut minkään arvoinen naisena, koska minut oli vaihdettu viinaan. Toiseen naiseenkin vaihtaminen olisi tuntunut arvokkaammalta. Itsetuntoni naisena siis oli ihan nollilla. Siispä pidä huoli itsetunnostasi ja omasta hyvinvoinnistasi- Tee sellaisia asioita, jotka ovat sinulle tärkeitä ja käyttäydy niin kuin itse katsot oikeaksi, älä mene samalle tasolle juovan miehesi kanssa. Pidä yhteyttä ystäviisi ja yritä puhua heidän kanssaan muustakin kuin juopottelevasta miehestäsi, jostain mukavammasta. Helli itseäsi, olet sen ansainnut!
Lähimmäisen tuska
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Neve R » 20.9.2010 19:52:28

Neppi kirjoitti:Hän ei pelkästään juo, vaan tappaa minut henkisesti. Kotona hän ei tee nukkumisen ja syömisen lisäksi muuta. Hän saattaa tulla kotiin "töistä" aamuyöllä/aamulla ja minun tultuani kotiin hän on lähtenyt. Käytännössä hän käy "hotellissa" majailemassa..

Neppi, lähetän sinulle nyt virtuaalisesti niin paljon halauksia ja voimia kuin pystyn! Voitko puhua jollekin ystävällesi tilanteesta tai tutulle? Minä huomasin tänään kun kerroin aivan avoimesti eräälle tuttavapariskunnalle tilanteesta kotona, että se jotenkin helpotti. Ajatukset oli aivan jossain muualla hetken. Kolme viikkoa on kauhean pitkä aika, aivan liian pitkä. Oletteko pystyneet puhumaan mitään? KAMALASTI VOIMIA SINNE JA JAKSAMISIA!
I've learned that no matter what happens, or how bad it seems today, life does go on, and it will be better tomorrow.
-Maya Angelou-
Neve R
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Neppi » 20.9.2010 20:10:25

Kiitos Neve R!!!!!

Tänne kirjoittaessani jotenkin tilanne realisoituu, kun pohtii, kirjoittaa, lukee kirjoitustaan ja lukee muiden vastauksia. Onneksi minulla on työ, josta pidän. Minulla on ihanat työkaverit, joiden kanssa ollessa nämä huolet unohtuvat ja illat viiletän harrastuksissa... En anna itselleni mahdollisuutta "upota" tähän synkkyyteen ja epätoivoon. Aluksi pelkäsin, että tämä kostautuu myöhemmin ja tipahdan rajusti. Toisaalta olen turtuut tilanteeseen oppinut elämään "haamun" kanssa, välittämättä hänestä. Olen aikaisemmin kertonut tilanteesta perheelleni. He ottivat asian paremmin vastaa kuin kuvittelin mutta totta kai olivat jopa ylihuolehtivaisia... Ja tietyllä tavalla ymmärsivät miestäni. Nyt en ole kertonut heille tilanteen pahentumisesta, vaikka arvaan heidän sen rivien välistä lukevan.

Mutta kolme viikkoa tässä hiljaisuudessa on ikuisuus. Jotenkin en jaksa enää itse ottaa asiaa keskusteluun tai lähteä purkamaan tilannetta, koska en ole tehnyt mitään aiheuttaakseni tätä. Jos tuo toinen osaisi sanoa edes anteeksi... Mutta aikuisen miehen on kyettävä itse sotkunsa selvittämään! Enää sitä en tee hänen puolestaan. Viikot vielä menee, kun voin "paeta" työn taakse mutta viikonloput ovat raskaita. Mutta ei auta kuin katsoa eteenpäin ja toivoa, että tunnelin päässä näkyy valo...

Ja Neve R, kiitos kun kysyit "päivitystä tilanteeseen"... Muutoin varmaan pitäisin tämänkin sisälläni. Kiitos.
Neppi

ViestiKirjoittaja Neve R » 20.9.2010 20:35:46

Kiitos Neppi sanoistasi, kyllä me tästä kaikesta vielä selvitään! Oikeasti! Ja se tunnelin päässä oleva valo tulee jatkuvasti lähemmäs ja lähemmäs.
-Maya Angelou-
Neve R
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Neppi » 24.9.2010 22:12:38

Neve R, kävin lukemassa "kertauksena" sinun viestiketjua. Tunteidenmyllerstä
tämä saa aikaan :/ Onnellisena totean tämän illan osalta, että olen niin väsynyt, että on pakko lähteä nukkumaan.
Yksin siis kotona, (ex)mies vielä samalla reisslla, kun aamulla töihin lähtenyt. Kirjoitan paremmin huomenna.

Huomaan, miten kivaa elämä on kun elää itselleen mutta vihan ja kiukun tunteet ilmaantuvat, kun mies tulee kotiin.
Jos eroaminen onnistuisi ilman asunnonmyyntiä, tavaroiden jakamista ja voisi vain siirtää toisen pois, tekisin sen heti. Jälleen viikonloppu aikaa touhuta kaikkea kivaa, vaikka eihän se yksin niin mukavaa ole...
Neppi

ViestiKirjoittaja Neppi » 25.9.2010 22:45:37

Hurjan hurja loikka otettu! Puhuin tänään veljeni kanssa 45min elämästäni... Itkun sekainen puhelu mutta jälkikäteen olo on hyvä... Kerroin ensimmäistä kertaa hänelle suoraan ja rehellisesti tilanteen ja sanoin jopa ääneen: Eroamme. Hyvä minä! Nyt sitten edessä asuntoasioiden selvittely, johon toivon ratkaisua: Maksan mieheni ulos ja otan koko hurjan lainan omiin nimiini....Nyt kun olen saanut suuni auki, jotenkin tuntuu etten voi, etten halua, perääntyä.
Puhumista vaikeuttaa vaan se, ettei mies ole käynyt kotona perjantaiaamun jälkeen...

Saas nähdä miten naisen käy :wink:
Neppi

ViestiKirjoittaja Renja » 26.9.2010 15:25:40

Wautsi wau! Voimia ja tsemppiä täältä ihan hirmuisesti! En olekaan muutamiin päiviin käynyt tällä palstalla ja täällähän taphtuu suuria. läheisille avautuminen on jo iso ja hyvä askel. Omasta kokemuksestani tiedän, että erilleen muuttaminen koskee aivan kamalasti tai tuntuu ainakin ihan ylitsepääsemättömältä. Kannattaa pyytää apua joltain läheiseltä asioiden selvittelyyn ja käytännön järjestelyyn, koska aivan itsekseen tuntuu, että seinät kaatuu päälle. Oma äitini on auttanut minua pahimmassa. Asiat myös hoituu siten nopeammin ja pahin tuska kestää vähemmän aikaa.
Renja

ViestiKirjoittaja Neppi » 26.9.2010 15:49:00

Ja nyt tein vielä seuraavankin askeleen. Renttu on tullut nukkumaan humalaansa / krapulaansa tänne... Perjantai aamun jälkeen ensimmäistä kertaa. Ja nyt tietää hänkin - suhde on ohi. Olen saanut jo järjesteltyä hieman asioita ja näyttää siltä, että voin jäädä tähän asuntoon. Kiitos rakkaiden lähimmäisten!
Kyyneleet ovat kyllä koko ajan silmissä. Tuskasta, ikävästä ja pettymyksestä. Mutta myös helpotuksesta ja huojennuksesta.
Nyt sitten tarvitsen ja saan tukea täältä teiltä. Eiköhän ne omat jalat vielä kanna.
Neppi

ViestiKirjoittaja Neve R » 26.9.2010 21:54:15

Hienoa Neppi, ihanaa että rattaat on alkaneet siellä päin pyöriä kunnolla :D Oikein hyvä! Hienoa erityisesti että veljelle soitit, mielestäni on hyvä että saat sitten sieltäkin varmasti tukea. Ihanaa on ollut huomata että näiden parin viikon aikana sinullakin on tullut tekstiin hymiöt ja ilo. Mielestäni se kertoo siitä että hyvää kohti olet jatkuvasti menossa, kun päätös on tehty.

Voimia ja tsemppiä ja virtuaalihalaus!
-Maya Angelou-
Neve R
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Neppi » 27.9.2010 20:48:11

"Tunnelin päässä näynyt valo on kustannussyistä sammutettu!"

Nyt kun olen pannut tuulemaan - kertonut kaikille läheisilleni ja ottanut pankkiin yhteyttä ja alkanut järjestämään elämääni, niin nyt uo HELVETIN retku alkaa hankalaksi...
Jälleen tuli tänne (no hänen kotikin tämä on) ja sulkeutui yhteen huoneeseen. Yritin asiallisesti aloittaa keskustelun niin tuo käyttäytyy kuin teini!!! Tekee tämän ero siis äärimmäisen vaikeaksi. Ei suostu puhumaan, uhoaa vaikka on korviaan myöten veloissa ja v******ee!!!!!! Nyt alkaa viimeisetkin sympatiaempatiat kadota.

Meni hieman vaikeaksi, kun en enään kainostellut vaan soitin isälleni ja veljelleni hänen kuullen ja kerroin kaiken.
Mutta nyt siis olo kuin aalloharjalta olisi tiputtu jälleen pohjamutiin... :cry:
Neppi

ViestiKirjoittaja Neve R (ei kirj.) » 27.9.2010 21:05:31

Ehkä se on hyvä että se v**tuilee siellä ja käyttäytyy kuin kakara. Sen tunteen kun saisi pullotettua tulevaisuutta varten ja avata aina kun tekis mieli retkulle soittaa, niin avot. Jos se nyt rauhoittuisi kuitenkin huomiseen mennessä? Onko se humalassa? Perkele kun se rupes iskemään kapuloita rattaisiin, suututtaa ihan sen takia täälläkin, aargh. Nyt vaan rauhaa maahan ja jos retku alkaa uhoamaan ihan kunnolla niin poliisit paikalle. Ja voimia ja tsemppiä taas sinne!!!
Neve R (ei kirj.)

EdellinenSeuraava

Paluu Kotikanava