Olet täällä

Nyt mittani tuli täyteen

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Nyt mittani tuli täyteen

ViestiKirjoittaja Pliiiiiis! » 12.9.2010 14:18:13

Ei se muutu, se voi olla vähän aikaa juomatta ja sitte juo taas, onhan tää nähty ja kuultu! Mutta ole kiltti ja lähde, nyt, heti!

Teidän suhteeseen on nyt kutsuttu väkivalta viinan lisäksi. Kun se taas juo, yks päivä sä suutut ja lyöt tai vaikka uhkaat lyömisellä... ja sitte yks päivä se lyö takasi, purkaa sen oman päänsä vihan (omat ongelmansa) suhun...

Rakasta hyvä nainen itseäs ja jos et itseäs osaa vielä rakastaa, ni lapsias ja lähde!
Pliiiiiis!

ViestiKirjoittaja Eienääkertaakaan » 16.9.2010 21:36:18

Edelleen meillä menee täällä hyvin. Ja ei minulla ole mitään tarvetta tästä nyt varmuuden vuoksi lähteä pois, kuten edellinen kehoitti tekemään.

Jos ei ihmisille anneta mahdollisuutta muuttua, niin ei kukaan pääse eteen päin. Itselläni ei ainakaan ole varaa ketään etukäteen alkaa tuomitsemaan virheistä, jotka saattaa joku joskus tehdä.

Keskinäinen parisuhteemme on muuttunut, kun itse en koko ajan ole pinna kireällä ja toisella ei jatkuvasti ole paha olo.
Edelleen mies sanoo, ettei edes tee mieli, kun kerran päätti, ettei juo. Kyllä niitä mielitekojakin varmasti eteen tulee ja se juomattomuus varmasti tulee vielä moneen kertaan mietityttämään, mutta mitä pidempi aika tässä eteen päin mennään, niin kaikki on aina plussaa. Nyt on siis yli kuukauden ollut selvänä ja on ollut jos jonkin laista juhlaa ym. silti perhe on ehjä ja tulevaisuus näyttää valoisalta.

Haluan jatkaa tätä tarinaani täällä vain sen takia, että toivon olevani se onnistumistarina, joka voi kannustaa muitakin. Pitää tiedostaa ne omat ja toisen rajat, olla rehellinen itselle ja toiselle.

Onnea kaikille muillekin.
Eienääkertaakaan
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ellis79 » 16.9.2010 22:19:02

Moi!

Mukavaa että valoa on alkanut perhe-elämään tulvia. Kaikkihan meistä kaipaa niitä yviä aikoja, eikä todellakaan sitä juopottelukakkaa.

Kukapa tietää, ehkä asia on tällä hoidettu. Haluaisin olla optimisti, mutta se on vaikeaa. Itsekin olen koko ajan ajatellut, että minun ihana mieheni on jotenkin sillätavalla erikoinen, että saa homman hanskaan ennen kuin kaikki hajoaa. Hän oli välillä 4 kuukautta juomatta (kuivilla), mutta jatkoi sitten entiseen malliin. Tällä hetkellä en voi kuin todeta että onni on ollut varmaan se että hän on jo 3,5 vuotta ensimmäisen piilopullon löytymisen jälkeen hakeutunut hoitoon ja myöntänyt ongelmansa.

Sinun kohdallasihan voi olla toisin, ehkä miehesi onkin "vain" suurkuluttaja ja voi elämäntapamuutoksella luopua tai reilusti vähentää alkoholinkäyttöä.

Mikäli tunnet piston ja sydämessäsi tiedät ettei niin ole, siis tiedät että hän on alkoholisti, niin sitten suosittelen että hänen, sinun ja perheesi vuoksi alat ottamaan selvää sairaudesta nimeltä alkoholismi nyt kun sinulla on siihen mahdollisuudet ja voimia.

Alkoholistit täällä palstalal itse näin sanovat: vain aniharva alkoholisti voi lopettaa yksin. Suurin osa tarvitsee toisten tukea tai hoitoa. Psykologi tuskin lapsuuden traumoja pystyy korjaamaan, siihen tarvitaan varmaan psykiatri tai psykoterapeutti. Joka tapauksessa tuollaisten asioiden rinnalla tulisi hoitaa myös alkoholismia, ettei käy niin että kun tietyt tunteet nousee taas pintaan niin lääke niihin löytyy pullosta. Kun vanhat konstit on niin tuttuja ja helppoja!

Joka tapauksessa: nauti näistä raittiista päivistä! Me kaikki pidetään peukkuja pystyssä ja toivotaan parasta!
Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa,
rohkeutta muuttaa mitä voin, ja viisautta erottaa nämä toisistaan.

(selenita79@gmail.com)
Ellis79
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja nasaalisti-eikirj. » 16.9.2010 22:34:55

Ei psykiatrit ihmisiä terapioi, he tekevät diagnooseja ja kirjoittavat lääkkeitä ja hoitosuosituksia. Psykologi, psykoterapeutti tai asiansa osaava psykiatrinen sairaanhoitajakin voi ihan hyvin auttaa vanhojen käsittelemättömien asioiden käsittelyssä. Oli millainen ammattilainen tahansa, täytyy pääduuni tehdä itse.

En tajua sitä, miksi eienääkertaakaan pitäisi erota miehestä, joka tavoittelee elämää ilman alkoholia?! Itse asiassa yllättävän monet lopettavat päihteiden käytön itsenäisesti, nämä henkilöt eivät vain löydy esim. a-klinen tilastoista, koska eivät hoitoon ole hakeutuneet. Määriä on mahdotonta arvioida. Joka tapauksessa se ei ole mahdotonta, itsetutkiskelua voi tehdä ilman päihdealan ammattilaisten apuakin esim. lukemalla alan itsehoito-opuksia ja olemalla rehellinen itselleen. Sitä itsetutkiskelua joutuu tekemään, vaikka hakisikin ulkopuolista apua.

Itse jopa kannatan itsenäistä lopettamista, koska silloin ei tule aivopestyksi sellaisiin outoihin ajatuksiin, joiden mukaan päihderiippuvuus olisi elinikäinen sairaus. Kohtuukäyttö kun on varmasti kaikille mahdollista, jos vain siihen asennoituu ja hoitaa riippuvuuden syntyyn vaikuttaneita asioita. Ihmisessä itsessään kun on sekä riippuvuuden aiheuttaja että voimavarat riippuvuuden selättämiseen. Sitähän ei voisi ottaa vaikka äkillisen selkäkivun ilmaantuessa edes Panacodia, kun siihenkin voi jäädä koukkuun. Sillä periaatteellahan ihmisiä opetetaan ajattelemaan päihdehoitoyksiköissä: olet riippuvainen loppuelämäsi ja jäät koukkuun mihin tahansa riippuvuutta aiheuttavaan aineeseen. Miksi pitäisi tuollainen tuomio itselleen hankkia, kun on olemassa vaihtoehtokin?
nasaalisti-eikirj.

ViestiKirjoittaja Ellis79 » 16.9.2010 22:56:20

nasaalisti-eikirj. kirjoitti:En tajua sitä, miksi eienääkertaakaan pitäisi erota miehestä, joka tavoittelee elämää ilman alkoholia?! Itse asiassa yllättävän monet lopettavat päihteiden käytön itsenäisesti, nämä henkilöt eivät vain löydy esim. a-klinen tilastoista, koska eivät hoitoon ole hakeutuneet. Määriä on mahdotonta arvioida. Joka tapauksessa se ei ole mahdotonta, itsetutkiskelua voi tehdä ilman päihdealan ammattilaisten apuakin esim. lukemalla alan itsehoito-opuksia ja olemalla rehellinen itselleen. Sitä itsetutkiskelua joutuu tekemään, vaikka hakisikin ulkopuolista apua.

Mielestäni se, että päihdeongelmainen lopettaa juomisen ei vielä ole sama asia kuin alkoholittoman elämän tavoittelu. Alku se on tietenkin! Jos mies haluaa ongelmasta eroon, niin silloin hänen pitää ensinnäkin hyväksyä se asia että hänellä on ongelma, ja haluta hoitaa asiaa tavalla tai toisella. Kirjasto on alan kirjoja hyllyt pullollaan. Itsekin toin niitä kotiin ja jätin hollille että olisiva helposti löytyneet. Jossain välissä se sitten alkoi toimia, mies luki alkoholismista :)

nasaalisti-eikirj. kirjoitti:Itse jopa kannatan itsenäistä lopettamista, koska silloin ei tule aivopestyksi sellaisiin outoihin ajatuksiin, joiden mukaan päihderiippuvuus olisi elinikäinen sairaus. Kohtuukäyttö kun on varmasti kaikille mahdollista, jos vain siihen asennoituu ja hoitaa riippuvuuden syntyyn vaikuttaneita asioita. Ihmisessä itsessään kun on sekä riippuvuuden aiheuttaja että voimavarat riippuvuuden selättämiseen. Sitähän ei voisi ottaa vaikka äkillisen selkäkivun ilmaantuessa edes Panacodia, kun siihenkin voi jäädä koukkuun. Sillä periaatteellahan ihmisiä opetetaan ajattelemaan päihdehoitoyksiköissä: olet riippuvainen loppuelämäsi ja jäät koukkuun mihin tahansa riippuvuutta aiheuttavaan aineeseen. Miksi pitäisi tuollainen tuomio itselleen hankkia, kun on olemassa vaihtoehtokin?

Tässäpä on lause jota en edes halua uskoa. Olen niin täysin traumatisoitunut ja allergisoitunut tälle aiheelle, että tällä hetkellä tuntuu että mua ei mikään määrä terapiaa saa uskomaan sitä, että mies + olut = kohtuukäyttöä. Hän on jemmannut viinapulloja pitkin taloa kuin pikku orava, nyt viimeinen yllätys oli se kun löytyi 1400 euron Visalasku, joka koostuu pääosin kuukausien aikana kertyneistä 20 euron maksuista Alkoon.

Miksi, MIKSI mun miehen tulisi edes kyetä kohtuukäyttöön? Ei kertakaikkiaan miksikään. Terveyskin on luultavasti siinä kunnossa, että eiköhän hänen kohdaltaa kaikki ne "terveyttä edistävät viinien flavonoidit" ole moneen kertaan nautittu.
Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa,
rohkeutta muuttaa mitä voin, ja viisautta erottaa nämä toisistaan.

(selenita79@gmail.com)
Ellis79
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja malibu (ei kirj.) » 17.9.2010 01:21:30

Mä en myöskään allekirjoittaisi tuota kohtuukäyttöä. Mulla on useampi ystävä ketkä voisivat ottaa ehkä sen yhden bissen mutta eivät ala riskeeraamaan koska todennäköisyys lähteä käsistä on liian suuri. Eri asia jos oikeasti on niin kyllästynyt alkoholiin tai kamaan ettei tahdo ottaa, mutta useimmiten tuo kohtuukäytön yritys on tasa-painoilua jatkuvasti pystyykö ottamaan vain sen yhden vai ei...

On noita 10 vuotta raittiina olleita ketkä ovat retkahtaneet, joten kyl mun mielestä täysraittius on helpompi vaihtoehto siinä tilanteessa jos ongelma on jo sen laajuinen, että aina kun korkkaa pullon; putki jää päälle.

Riippuvuuksia on kuitenkin erilaisia. Jotkut kykenevät kohtuukäyttöön, toiset eivät. Kaiken lisäks kohtuukäyttö, mikäli oikeasti tahtoisi ottaa pohjanmaan kautta; aiheuttaa vain ahdistusta ja vitutusta, koska aikamoista kuivahuikkausta se on ellei todellakin tahdo olla ilman kännejä.

Sitäpaitsi just laitoksessa alkoholisteille ei syötetä rauhoittavia pitkään, koska on tutkittu että he jäävät helpommin koukkuun (toisen koukun jälkeen) kuin muu väestö. Tsemppiä!
malibu (ei kirj.)

Edellinen

Paluu Kotikanava