Olet täällä

miksi en voi vain päästää irti?

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

miksi en voi vain päästää irti?

ViestiKirjoittaja bigbig » 29.9.2010 20:28:28

Se tavallinen tarina oli meidänkin suhde..Eli mies joi koko 14 vuotisen suhteemme ajan..Välillä vähemmän,mutta viime vuodet enenemässä määrin.Teki velkaa joka suuntaan,näillä rahoilla rahoitti ilmeisesti kännireissujaan,koska kotiin ei koskaan mitään näkyvää ilmestynyt.Kaikki konstit kokeili,katoamisreissuja myöten.Saattoi siis lähteä torstaina ja palata viikon päästä.Uskoin,luotin ja toivoin muuttumista.Itkin,rukoilin ja uhkailin.Mikään ei auttanut.Ero tuli minun päätöksestäni ja poismuutostani on kohta vuosi.Olemme kuitenkin yhteydessä melkein päivittäin.Omat asiani ovat paremmalla mallilla kuin vuosiin.Miehen elämä on jatkanut rajua alamäkeä,töissä käy,mutta kaikki rahat menee edelleen kurkusta alas.Kaikki laskut jäävät maksamatta,koti siivoamatta jne.jne.Viimeksi tänään ilmoitti,että maksamattomien laskujen vuoksi on sähköt katkaistu.Näistä kaikista asioista tunnen edelleen todella voimakasta syyllisyyden tunnetta.Välitän hänestä ystävänä,mutta tiedän että oma mielenterveyteni ei kestäisi yhteen paluuta.Jossittelen siis asioita,että olisiko kaikki toisin jos en olisi lähtenyt ja olisiko minun pitänyt vaan jaksaa? Miehen puheista paistaa välillä epätoivo,näitten puheluiden jälkeen näen usein painajaisia.Olen myös jo mielessäni käynyt läpi tilanteen,jossa saan kuulla hänen poistuneen tästä maailmasta.Onko minun tehtäväni edelleenkin yrittää auttaa ja tukea häntä,vaikkei hän koskaan suhteemme aikana tehnyt niin minulle?Miksen siis voi vaan päästää irti ja jatkaa elämääni??
bigbig

Re: miksi en voi vain päästää irti?

ViestiKirjoittaja Neppi » 29.9.2010 21:12:38

Voimia bigbig!!
Minä olen alkutaipaleella tässä missä sinä olet jo ratkaisusi tehnyt. Asumme yhdessä (olosuhteen pakosta) ja pelkään valmiiksi päivää, kun kaikki tapahtuu, vaikka oma päätökseni onkin. Vuodatukseni on "Ulkopolisen näkökulmaa kaivataan", jos haluat vilkaista.

Muttamuttamutta. Älä ystävä rakas syyllistä itseäni. Jaksoit 14 vuotta nyt on sinun aikasi elää! Näin minäkin toivon, että itse pystyn tekemään!
Neppi

ViestiKirjoittaja Brizzie » 1.10.2010 08:00:01

Voi, kuulostaapa tutulta! :(
Itse olin melkein viisi vuotta parisuhteessa, jossa mies joi koko ajan enemmän ja enemmän. Juopottelureissut kestivät päiviä ja kotona käytiin, jos muistettiin. Tein silloin kaikki virheet, mitä alkoholistin kanssa elävä voi tehdä; mykkäkoulut, syyttelyt, huutamiset yms yms, kaikki ihan turhaan, mutta silloin en vielä tiennyt, että miten sairaan ihmisen kanssa pitää elää. Viimein tuli päivä, jolloin tiesin, että nyt en enää jaksa! Hommasin itselleni asunnon ja muutin pois.

Olin ihan rikki eron jälkeen, mutta onneksi löysin Al anon ryhmän, joka nosti minut pikkuhiljaa jaloilleen. Opin siellä miten sairaan ihmisen kanssa pitäisi elää ja näin myös sen, että minusta oli tullut läheisriippuvainen, olin sairastunut vahvuuteen (http://www.paihdelinkki.fi/Tietoiskut/4 ... riippuvuus). Tuntuu uskomattomalta, että oudoille ihmisille pystyy ryhmässä puhumaan niinkin aroista asioista, mutta sieltä sain sellaista ymmärrystä, mitä en muilta läheisiltäni saa. Ne ihmiset siellä ovat olleet samassa tilanteessa ja jotkut elävät edelleen sitä elämää.

Erosta on nyt vuosi ja olen ollut exän kanssa tekemisissä melkein päivittäin. Hänellä menee vähän samalla tavalla kuin sinun miehelläsi, rahat menevät pääasiassa kurkusta alas ja laskuja kertyy vino pino putken aikana ja ne maksetaan, jos on rahaa tilistä jäänyt. Tuntuu tosi vaikealta jättää se ihminen taakse kokonaan, mutta tiedän, että alkoholismi pahenee koko ajan enkä tiedä pystyisinkö koskaan elämään hänen kanssaan enää parisuhteessa vaikka hän lopettaisikin juomisen. Epäilisin kuitenkin koko ajan repsahtaako hän tai sitten hänen koko persoonansa muuttuisi ja hänestä tulisi jatkuvasti kireä ja hermostunut. En halua sellaista elämää, enää.

Olen nyt kohta viikon yrittänyt olla vastaamatta hänen puheluihinsa, muutaman tekstiviestin olen laittanut, jossa olen kertonut, että en voi olla enää hänen tukihenkilönsä (kuulin al anonissa, että alkoholisti hakee ympärilleen ihmisiä, joita käyttää hyväkseen puskemalla viinahuolensa heidän niskaan. Silloin huoli on pois heiltä ja ne ovat toisen ihmisen huolia. Se mahdollistaa alkoholistin juomisen jatkamisen. Jos alkoholisti joutuisi itse miettimään ongelmiaan ja kantamaan vastuun itse kaikesta, niin ehkä se toisi hänen elämäänsä käännöksen. Niin, EHKÄ.) ja että on parasta ettei olla yhteyksissä muutamaan kuukauteen. Tottakai mielessä pyörii, että mitä jos hän tekee jotain itselleen syvän krapulamasennuksen kynsissä, mutta kuten al anon opettaa, annamme korkeamman voiman huolehtia juovasta. Muista, että SINÄ ET OLE VASTUUSSA HÄNEN ELÄMÄSTÄÄN! Suosittelisin sinua käymään paikkakuntasi Al anon ryhmässä, helpottaa kun on ihmisiä joille voi puhua asiasta.
Brizzie
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Renja » 1.10.2010 12:43:30

Heippa! Ja tervetuloa bigbig. Tutulta kuulostaa. Tosin minun ex-renttuni pystyy välillä olemaan pitkiäkin aikoja selvinpäin. Kuitenkin irroittamisprosessi on aivan kesken ja minä ainakin tarvitsen tukea ja apua joka suunnalta. Sitä todella on varmaankin sairastunut tuohon läheisriippuvuuteen ja erilleen muuttaminen ei vielä katkaise riippuvuussuhdetta, vaikka helpottaakin omaa elämää paljon. Minusta on mukava kuulla, että en ole ainoa, joka pyristelee exästä eroon, vaikka en haluaisi kenellekään samaa ongelmaa. Yritetään keksiä tällä palstalla jotain keinoja, eiköstä joo :) ? Tuota yhteydenpitoa kannattaa yrittää vähitellen ainakin harventaa ja al-anonia suosittelen kanssa. Tsemppiä sinulle!
Renja

Paluu Kotikanava