Olet täällä

Lääkeriippuvaisen äidin varjo

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Lääkeriippuvaisen äidin varjo

ViestiKirjoittaja Degen » 10.10.2010 21:34:56

Hei, ajattelin että täältä saattaisi löytyä uusia näkökulmia aiheeseen. Eli olen itse reilu parikymppinen nuori, jolla on jo "oma" perhe, puoliso ja taapero. Ongelman nimi on äitini, n. 10v sitten hänellä alkoi "mystinen" tauti, selittämättömiä kipuja mm. jaloissa, ilman MITÄÄN näkyvää aiheuttajaa. Lähestulkoon kaikki mahdolliset lääketieteelliset tutkimukset on hänelle tehty, mitään konkreettista ei ole kuitenkaan koskaan löytynyt. Jotain satunnaisia (lue=pieniä) arvojen vaihteluja, ei kuitenkaan mitään radikaalia. Ainoat diagnosoidut taudit ovat fibromyalgia (ja tämä ei ilm. ole mikään "tauti" käsittääkseni, vaan ns. diagnoosi selittämättömille kivuille) sekä joitakin mielenterveydellisiä ongelmia, hän itse on puhunut keskivaikeasta masennuksesta, mutta taas vähän aikaa sitten hänen mukaansa tämä olikin vain kausiluontoinen. Nämä tosin perustuvat hänen kertomaansa, joten täyttä totuutta mielenterveydellisistä jutuista, tahi niiden laajuudesta, en tiedä. Hyvin pitkään uskoin tuohon mystiseen sairauteen, johon vaan lyödään hirvittäviä määriä erilaisia lääkkeitä todennäköisesti aika summamutikalla. Sittemmin olen jo viimeiset vuodet nähnyt asian hieman toisessa valossa.

Eli taustasta sen verran, että parisen vuotta ennen oireiden alkua, vanhempani erosivat todella riitaisasti. Monta vuotta asiointi heidän välillään tapahtui pelkästään lakimiesten välityksellä, lähestymiskieltojen hakemista yms. liittyi tähän myös. Näiden oireiden ilmaantumisen aikoihin äitini myös sössi raha-asiansa urakalla (luottokorttivelkoja yms.), joten epäilenkin, että nämä tapahtumat järkyttivät äitini mieltä, ja että tämä mystinen tauti olisikin todellisuudessa täysin mielenterveydellinen ongelma. No, ei siitä sen enempää, tämä nyt lähinnä taustatiedoksi.

Tämän taudin "olemassaolo-ajan", äitini on popsinut erittäin voimakkaita lääkkeitä, ihan lääkärin määräyksellä siis, mutta montaa eri sorttia samaan aikaan. Itse lääkkeistä tiedän että ainakin Temgesic, Tramal ja Lyrica ovat mukana olleet jo vuosia. Lisäksi hän kuulemma syö jotain keskushermostoa lamauttavia tjsp. lääkkeitä, tai jotain sen tyyppistä. Äitini on myös saanut (ja saa edelleen) välillä raivokohtauksia, jolloin hän huutaa täysin käsittämättömiä juttuja. Ei nyt sentään mitään vaaleanpunainen elefantti - tyyppistä, mutta lähinnä jostain ns. normaalista asiasta, mutta täysin järjettömästi. Eli niin että useampi paikalla ollut on ollut sitä mieltä, että nyt on joku pielessä, ja pahasti. Tosin mitään väkivaltaa tähän ei ole liittynyt, eli ihan vain "huutamista". Sanotaan kuitenkin, että sen verran maallikkonakin osaan sanoa, että oli se sitten lääkkeistä, tai mielenterveydellisistä seikoista johtuvaa, normaalia se ei ainakaan ole.

Tilanne paheni muutettuani omilleni ja saatuamme puolisoni kanssa lapsen. Äitini on nimittäin ottanut asiakseen piinata ja ahdistella meitä, erityisesti lapseemme liittyen. Sattuneesta syystä hänelle emme nimittäin lastamme tule kuuna päivänä luottamaan hoitoon, hän on myös huonoissa väleissä puolisoni kanssa. Kuultuaan aikoinaan puolisoni olevan raskaana, hän mm. tonki puolisoni tavaroita (en todellakaan tiedä miksi), löysi sieltä jonkin ikivanhan antibioottikuurin, ja sai päähänsä että olimme tuolloin eroamassa (mikä ei todellakaan pidä paikkansa), ja että puolisoni olisi hankkiutunut tahallaan raskaaksi, jättämällä e-pillerit syömättä (raskaus ei siis ollut suunniteltu), etten jättäisi puolisoani. Lisäksi olen kuulemma tällä käytökselläni (siis etten uskalla antaa lastani hänelle hoitoon) aiheuttanut hänelle masennuksen. Tämä kaikki siis hänen suustaan "tunnustettua". Hän siis ei voi ymmärtää, miksemme käy hänen luonaan järin usein, emmekä anna lastamme hänelle hoitoon.

Se, mistä olen erityisen huolissani, on nuo lääkkeet. Hän nimittäin itse on sitä mieltä, että hän ei ole lääkeriippuvainen. Kuitenkin hän itse kertoi, että temgesicin käyttö yritettiin lopettaa, lääkärin kehoituksesta, mutta se epäonnistui, koska hän ei pärjää ilman. Syy on kuulemma se, että jos hän lopettaa niiden syönnin, kivut ovat niin kovat että hän ei kykene tekemään yhtään mitään, mutta temgesicin avulla hän pystyy elämään normaalisti. Rationaalisesti ajatellen kuulostaa siis mielestäni siltä, että pitkäaikainen käyttö on aiheuttanut sen, että temgesicillä ei ole minkäännäköistä vaikutusta, tuo vaan normaalin olon. Sitä en tiedä, saako hän jotain "hyvää oloa" noista lääkkeistä, ja onko mitään kipuja edes olemassa, edes pään sisällä. Uskon kuitenkin, että on, koska en ole koskaan havainnut mitään "viihdekäyttöön" viittavaa, muutakuin kerran hänen ottaneen siiderin samana päivänä kun oli ottanut temgesicin. Tuolloin hän totesi ottaneensa lääkkeen päivällä, voi siis huoletta ottaa siiderin. En tiedä, kuulostaa aika pahalta, varsinkin kun ks. lääke ei tosiaan ole mikään burana.

Ajatuksia? Näkökulmia?

Pelottavinta tässä on se, että mikäli olen oikeassa, ja mitään muuta syytä noille kivuille ei ole, kuin mielenterveydelliset syyt, en tiedä mihin tämä johtaa, koska en usko että hän ikinä sitä pystyisi itselleen myöntämään, tai miten sen asian nyt ilmaiseekaan. Joka johtaa siis siihen, että lääkkeiden syönti jatkuu loputtomiin, uskoisin, että tollasten pillereiden (ja siis pahimmillaan olen nähnyt yli 10-20 eri pilleriä päivässä menevän) syönti varmasti pidemmän päälle ei ole hirveän hyväksi elimistölle. Lääkäri en ole, en siis tiedä mitä odottaa.

Ja sanomattakin on varmaan selvää että tällaisessa perheessä lapsuus ei ollut mitenkään erityisen hieno, mutta tältä palstalta löytyy varmasti paljon pahempiakin kokeneita. Itse tosin kasvoin ihan tavalliseksi pulliaiseksi, enkä ole milläänlailla syrjäytynyt, päihdeongelmainen tms. vaan ihan normaali kansalainen. Joten minun elämässäni tuo ei muuten näy, muutakuin äitini sekoiluna.
Degen
Miedosti panostava jäsen

Re: Lääkeriippuvaisen äidin varjo

ViestiKirjoittaja Vieras » 14.10.2010 14:28:11

Tietääkseni lääkepakkauksissa lukee reseptin kirjoittaneen lääkärin nimi. Voisitko soittaa hänelle ja kertoa miten äitisi käyttää lääkkeitä? Onko lääkkeitä määränneet eri lääkärit? Myös apteekista saat tietoa kuinka normaaleja määriä ja yhdistelmiä äitisi käyttää. Aikuista ihmistä on todella vaikeaa saada avun piiriin, jos hän ei itse halua, mutta jos otat yhteyttä esim psykiatriseen sairaanhoitajaan ja pyydät kotikäyntiä? Siitä jää ainakin hoitajan kirjoittama teksti sairaskertomukseen ylös. Voit myös yrittää järjestää äidillesi kotihoitoa, jos hän on sen verran sairas että pääsee asiakkaaksi. Jos saat äidillesi jonkun avun, asiat alkaa rullata omalla painollaan. Esim kotihoidon sairaanhoitajat ottavat yhteyttä lääkäriin / psykiatriin jos huomaavat siihen tarvetta. Voisit itse lopettaa huolehtimisen, jos äitiäsi olisivat auttamassa muut ihimiset.
Vieras

Paluu Kotikanava