Olet täällä

Raittiuden todistaminen lähivanhemmalle

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Raittiuden todistaminen lähivanhemmalle

ViestiKirjoittaja äiti75 » 30.10.2010 10:31:55

Hei,

elän uusioperhe-elämää. Olen lähivanhempi 6-vuotialle tyttärelleni. Olen eronnut ex-miehestäni alkoholiongelman takia. Ex-mieheni on avioitunut uudestaan. Tyttäreni tapaa isäänsä joka toinen viikonloppu. Tapaamiset ovat sujuneet tähän asti hyvin (n. 3 vuoden ajan). Tietenkin epävarmuus alkoholin käytöstä jatkuvasti minun ajatuksissani. Nyt olemme tilanteessa, että ex-mieheni perheeseen kutsuttiin poliisit paikalle selvittämään perheriitaa (tyttäremme oli tuolloin paikalla) ja asian johdosta tehtiin lastensuojeluilmoitus. Ilmoituksessa oli exän osalta maininta "huomattavan päihtynyt". En voi millään päästää tytärtäni isänsä luo, sillä luottamus häneen ja viinankäyttöön tyttäremme läsnäollessa koki niin pahan kolauksen. Kuitenkin haluasin "palata entiseen", eli toivoisin voivani löytää luottamuksen ja voivani sallia tapaamiset. Ex on lupautunut noudattamaan 0-toleranssia viikonloppuisin, kun tyttäremme on hänen luonaan. Ongelma on nyt siinä, että kuinka löytää jokin keino, jolla todistaa minulle tuo raittius viikonloppujen osalta. Asumme eri paikkakunnilla. Olisiko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Ottaisin mielelläni neuvoja vastaan.
äiti75
Miedosti panostava jäsen

Re: Raittiuden todistaminen lähivanhemmalle

ViestiKirjoittaja Nicky » 30.10.2010 13:01:43

lapset ovat todella hyviä havainnoimaan asioita...voisitko ajatella että pyytäisit tytärtäsi soittamaan sinulle mikäli isä ottaa jotain? vai juoko hän vasta kun lapsi nukkuu?

uskon että jonkun aikaa mies varmasti onkin raittiina kun tytär on siellä,mutta pahoinpelkään että ennen pitkää taas lipsahtaa...
Nicky
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja äiti75 » 30.10.2010 20:23:28

Oman näkemykseni mukaan juomista tapahtuu lähinnä lasten jo nukkuessa, sen vuoksi lapsi ei onneksi kauheasti joudu sitä todistamaan. Ja tietysti 6-vuotias on vielä sen verran pieni, ettei välttämättä osaa tuollaista edes ajatella. Ja tuntuisi surulliselta vastuuttaa hänelle kyttääjän osaa... sekin on raskasta, tiedän kokemuksesta.
äiti75
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nicky » 30.10.2010 21:07:43

onhan se raskas vastuu lapselle, mutta toisaalta, jos isä ottaisi hänen nähden niin olisiko se pienempi paha kuitenkin "vahtia" ja ilmoittaa,jottei lasta enään vietäisi sinne?
itselläni on 6-vuotias joten mielummin tekisin niin päin...

en kyllä muuta keksi tilanteeseen, koska ainoa varma keino vahtia olisi piilokamerat miehet asunnossa :roll:
Nicky
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja leija » 31.10.2010 15:14:10

Itse tekisin kaiken mahdollisen sen takaamiseksi että isä on selvinpäin siloin kun lapsi on hänellä, tuosta voi tulla todella paha tapa, jos et puutu kunnolla juomiseen. Ja mielestäni jokaisella lapsella on oikeus olla vanhemillaan ilman pelkoa. Koska luultavasti tuosta poliisien käynnistä on tullut paljonkin kysymyksiä lapsen mieleen, eikä väheksytä lasta kun hän on vain kuusi vuotias. Itse muistan paljonkin asioita mitä tapahtui kun olin kuusi vuotias.
Eli todellakin kannattaa pitää huoli ettei lapsesi joudu enää tuollaiseen tilanteeseen, nimittäin nykyään on niin paljon lapsia jotka joutuvat vanhempiensa viinan käytön uhriksi. Jopa jo kohdusta lähtien!!!!!!!!
Jos teet virheen, ole tarpeeksi suuri myöntääksesi sen, tarpeeksi viisas oppiaksesi siitä, ja tarpeeksi vahva korjataksesi sen.
leija
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Päihdelinkin toimitus » 1.11.2010 15:54:01

Hei!

Ketju on siirretty Kotikanavalle, jonne se aiheensa puolesta sopii paremmin kuin Me Vähentäjiin ja jossa se näin ollen saattaa herättää enemmän keskustelua.

Ystävällisin terveisin,

Päihdelinkin toimitus
Päihdelinkin toimitus
Ylläpito

Paluu Kotikanava