Olet täällä

Miksi tällaiseen mieheen rakastuu?

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Miksi tällaiseen mieheen rakastuu?

ViestiKirjoittaja UusiTäällä » 1.11.2010 21:19:36

Mulla oli läheisenä työtoverina muutaman vuoden ihminen, joka paljastui narsistiksi. Meillä ei (onneksi!) ollut romanttista suhdetta, mutta kiinnyin ja luotin häneen valtavasti. Kun hänen todellinen luonteensa sitten kävi ilmi ja ihmissuhteemme kariutui oli se kamalaa. Tuhat kysymystä oli mielessä. miten joku ihminen voi valehdella noin vakuuttavasti? mikä minussa on vikana kun uskoin häntä? onko luottamus ja mikään mitä minä olen tuntenut todellista vaiko valhetta vain?
Tuosta "erosta" on aikaa alle vuosi.
Mitä hyötyä siitä oli? No se, että tämänhetkisen miehen kanssa pelkään että tässä vielä sattuu, mutta tuskinpa voi sattua yhtä paljon kuin kirpaisi tuon narsistin kanssa. Se ihmissuhde vanhensi minua ehkä 10 vuotta henkisesti ja taisi pari ylimääräistä ryppyäkin tulla :)
Ohikulkija: se tapa jolla nuo osaavat "hurmata" on uskomaton, mutta muista se pettymys ja tuska. Itse törmään tuohon työtoveriini aina välillä. Emme edes sano hei.
UusiTäällä

ViestiKirjoittaja Ohikulkija » 1.11.2010 22:16:10

Muistan sen pettymyksen todellakin ja etenkin sen tuskan. Siksi toivon, etten enää ikinä törmää tähän ihmiseen.

Tuollainen suhde jättää syvät haavat, jotka paranevat hitaasti. Olen huomannut itsessäni sen, että suhtaudun nykyisen mieheni alkoholiongelmaan (sitten kun sen vihdoin myönsin itselleni) enemmänkin välinpitämättömästi. Jos hän ei pysty myöntämään ongelmaansa ja hakemaan apua, en näe meidän suhteen jatkuvan kovinkaan kauan. En aio kuluttaa itseäni tällaisessa suhteessa, jossa olen antavana osapuolena, mutten itse saa mitään kun yritän auttaa. Minulla on muutakin tekemistä elämälläni.
Ohikulkija

ViestiKirjoittaja UusiTäällä » 2.11.2010 08:09:52

Tuota samaa mäkin itselleni hoen ja tunnen; että mulla on parempaakin tekemistä kuin mennä tapaamaan ihmistä johon olen rakastunut, ja joka sitten makaa pöhnässä sängyssä, pillereitä sohvalla ja kiirehtii ainoastaan kauppaan hakemaan olutta eikä tahdo muhun koskeakaan.
Sitten tulee se epäilys. Jospa tämä onkin vain joku vaihe (järki sanoo että ei se ole...)? Jospa mä en vain osaa rakastaa tai jospa se olen mä, että jos mä olisin "ihanampi" nainen niin sitten se käyttäytyisi eri tavalla? Ja miten hemmetissä se voi ulkona, työtovereilleen ja muille antaa niin ihanan kuvan itsestään? Ja niin, ne hetket kun se on ihana mun kanssa, jospa ne onkin sen todellista minää ja mä olen niin tylsä, että mun seurassa se ajautuu itsekkääksi pieneksi possuksi? Ja jospa mä oikeasti olen tosi itsekeskeinen, kun toisen ongelmankin tälleen käännän oman napani ympärille pyörimään :D

Kyllähän tämä mies on ihana: sillä on outo taito, jolla se saa naiset roikkumaan itsessään. Se pyörittää ympärillään liutaa exiä (joita kaikkia se on pettänyt) ja toista liutaa naisia jotka siihen vaan ovat ihastuneita ja pyytää niiltä apua milloin mihinkin tarvittaessa. En tajua mikä mut saa uskomaan, että olisin eri tarina.
UusiTäällä

ViestiKirjoittaja parveke » 2.11.2010 20:17:59

Niinpä. Mulle sanottiin sen verran monta kerta suhteen aikana, että "sussa täytyy olla jotain" kun hän on kuulema niin valtavan mukava kaikkien muiden mielestä. Kyllä siihenkin sitten pikkuhiljaa alkaa itsekin uskoa että jotenkin sen täytyy minun vikani olla kun homma ei pelitä. Sanon suoraan, että tulen nauttimaan NIIN PALJON jos hänen uusi maailmojasyleilevä rakkautensa ei toimisikaan.
parveke

ViestiKirjoittaja UusiTäällä » 2.11.2010 22:25:52

Parveke, se maailmaasyleilevä rakkaus on varmasti sieltä sisältä käsin ihan samanlaista kuin se rakkaus, jonka sinä tunnet.
Luulen, että kun "renttu" jää ja jos hän alkaa seurustella jonkun toisen kanssa, tulee kaipuu ja ikävä joka perustuu siihen unelmaan joka itsellään oli elämästä kyseisen miehen kanssa, ei niinkään todellisuuteen.
Itseäni tän nykyisen miehen jättämisessä pelottaa se, että jossain päässäni pyörii se "entäs jos?" -ajatus. Tiedän, että jos näkisin hänet toisen naisen kanssa, ajattelisin että "entäs jos hänen kanssaan mies onkin vain se ihana itsensä". Tuntisin todennäköisesti kateutta siitä, että toinen nainen on saanut hänet "ihanana" kun minä sain rentun. Todellisuus tietysti kuitenkin saattaisi olla se, että sama renttu hän on sen toisenkin naisen kanssa, minä vain en sitä enää näkisi koska en olisi suhteessa hänen kanssaan.
Ihastuin nykyiseen mieheeni osittain siksi, että ajattelin hänen olevan niin rauhallinen, tasapainoinen ja kunnollinen :roll: Mitä se kertoo? Ehkä sen että mä olen idiootti. Toisekseen ehkä myös sen, miten hemmetin taitavia päihderiippuvaiset ovat esittämään jotain muuta kuin mitä ovat.
UusiTäällä

ViestiKirjoittaja UusiTäällä » 5.11.2010 13:56:39

Eilen illalla toimin miten ei olisi pitänyt toimia. Päästin miehen luokseni kaljoineen ja pari tuntia sovitusta ajasta myöhässä. Katselin ja kuuntelin häntä, hauskaakin meillä oli, koskea en tahtonut. Ymmärsin jälleen kerran, miten hukassa hän oikeasti on. Lähti yöksi kotiinsa ja olin siitä onnellinen.
Nyt näen, että hän on Facebookissa chatissa. Tuli heti ikävä häntä, näen hänet siellä chattailemassa skarppina ja ihanana.
Kuinka vaikeaa onkaan luopua siitä valheellisesta mielikuvasta, jonka toinen on aluksi onnistunut itsestään luomaan!
UusiTäällä

ViestiKirjoittaja viiri » 7.11.2010 02:31:00

UusiTäällä, edelleen jaksan hämmennellä sitä, kuinka hyvin täysin ventovieraat ihmiset voivat kuvailla tunteitani ja ajatuksiani - ja osoittaa ne kohdat, jotka ovat olleet selvät, mutta joita ei ole itselleen saanut vielä sanoiksi ja ajatuksiksi muotoiltua.

Oma psykologini sanoi samaa kuin täällä mainittiin: ottaisitko hänet sellaisenaan kuin hän on? En todellakaan! Miksi siis koko ajan kuvittelen voivani muuttaa tilanteen? Nämä asiat eivät ole vallassani, vaikka niin tahtoisin. Toisekseen, mitä tulee siihen pelkoon, että hän löytää jonkun toisen, jolle olla kunnollinen: ystäväni sanoi, että paljon enemmän se harmittaa, jos hän löytää sen jonkun 10-20 vuoden päästä kaikkien omien yritysteni ja pettymysteni jälkeen - silloin olisin vain tuhlannut elämäni ja katkeruus olisi mittaamaton. Mutta vaikka tuo toisen tapaaminen ja elämän parantaminen tapahtuisi nyt, niin eihän se meidän kahden suhdetta muuttaisi. Jos minä en tunne tätä suhdetta hyväksi ja elossapitämisen arvoiseksi, niin miksi ihmeessä pitäisin siitä kiinni toivoen, että sitten joskus? Kyse ei kuitenkaan ole pienestä vastoinkäymisestä hyvän suhteen tarinassa, vaan lähinnä hyvät kicksit aina välillä äärimmäisen kehnoissa, toistuvissa tapahtumissa.

Itselleni tämä oli hyvä päivä, vietin kivan illan ystävien seurassa ja äsken tullessani kotiin tajusin, että ensimmäistä kertaa tämän suhteen aikana jätin vastaamatta/soittamatta takaisin (heti kun mahdollista) miehen puheluun. Ei ollut mitään sanottavaa enkä toisaalta osannut kuvitella hänen sanottavansa olevan sellaista, joka voisi tilannetta vielä muuttaa.

Lisäksi olen riemuinnut jälleen tästä palstasta. Ellis79 oli lainannut omassa ketjussaan lauseen:
"Juuri tänään elän vain yhden päivän, enkä yritä ratkaista heti koko elämäni ongelmaa."

Tuon kun muistaisi eikä tulevaisuutta ja elämää epätoivosesti ratkoessaan päätyisi taas siihen helppoon vaihtoehtoon, joka ei johda mihinkään.
"So trust me when I say if a guy is treating you like he doesn't give a shit, he genuinely doesn't give a shit. No exceptions."
viiri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lintu » 7.11.2010 12:08:09

Olen tämän viikon tutustunut Alice Millerin tuotantoon. Loistava sveitsiläinen psykiatri, jonka mukaan vastauksemme tämän hetken ongelmiimme löydämme lapsuudestamme. Suosittelen teille kaikille ja toivon, että lukuhetket veisivät teitä askeleen lähemmäksi lapsuutta, joka on tehnyt teistä sellaisen kuin on. Tämä on siis etenkin teille, jotka muistatte eläneenne "onnellisen ja tavallisen" lapsuuden. Kirjat saattavat auttaa ymmärtämään myös retkujanne, mutta tulette huomaamaan lukiessa, että retkujanne ette voi parantaa, koska heidänkin käyttäytymisensä juuret ovat lapsuudessa ja vain heidän parannettavissaan.

Juu juu, tämä kuulostaa nyt ihan jenkkihöpinöiltä, mutta kun on lukenut Alice Milleriä ja tajunnut asioita isolla T:llä ja itkenyt, niin eipä sitten enää kuulostakaan... =)
Rakkaus ei satuta.
Lintu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja UusiTäällä » 7.11.2010 14:21:55

Onneksi tämä palsta on olemassa. Se auttaa mua just nyt todella paljon käsittelemään omia tunteitani joita tämä suhteellisen uusi suhteeni aiheuttaa ja menemästä mukaan manipulointi-kommervenkkeihin mukaan.
Mies ilmoitti muutama päivä sitten, ettei halua sopia kovin paljon tekemisiä/aikatauluja etukäteen. En jäänyt inttämään asiaa sen enempää, enpä jaksa inttää meinaan juuri mistään.
Olin juuri ystäväni kanssa kahvilla ja mies soitti. Kysäisin että tehtäiskös tänään jotain yhdessä. Mies ei osannut vastata vielä. Haluaa soitella myöhemmin.
No, voihan sitä soitella, tosin mun elämäni menee usein siihen malliin, että mulla on tekemistä tai tapaan ystäviäni, joten tiedän, että hyvin harvoin on tilannetta, että minulle voisi soittaa ja tuosta vaan pystyisin tavata tai lähteä viettämään aikaa yhdessä.
Samaan aikaan tuli huono omatunto, etenkin kun nyt miehellä on puhelin pois päältä. Entäs jos sillä on hätä? Jos se olisikin halunnut puhua jostain tärkeästä ja minä en ollut siihen valmis, koska en viitsi viedä ystäväni aikaa kahvilla puhumalla toisen kanssa puhelimessa? Olinko kylmä?
Järki taas sanoo, että en ole tehnyt mitään väärää. Tunteissa on kaksi kohtaa: toinen huolehtii, olinko kylmä ja olisiko minun pitänyt olla valmis kuuntelemaan häntä samantien kun hänelle sattuu sopimaan. Toinen on vihainen, koska jos aikuinen ihminen ei pysty sopimaan tapaamista edes samalle päivälle, niin minulle tulee olo, että minua yritetään kontrolloida.
UusiTäällä

ViestiKirjoittaja viiri » 7.11.2010 16:42:16

Mies ilmoitti muutama päivä sitten, ettei halua sopia kovin paljon tekemisiä/aikatauluja etukäteen. En jäänyt inttämään asiaa sen enempää, enpä jaksa inttää meinaan juuri mistään.

Tuossa taas yksi piirre, jonka myös oma mieheni jakaa. Itselleni tuo käytös näyttäytyy pahaisen teinin uhmalta, kyllähän sitä aikuisen ihmisen olisi pitänyt jo oppia, että asioista pitää sopia. Välttämätöntä se on jo senkin takia, että pitäisi olla vastuuntunne tietyistä asioista (töistä, parisuhteesta, kodista, taloudesta), mutta näiden miesten elämässä irrallisuus ja jännitys ovat paljon tärkeämmässä asemassa.

Minulle perusteltiin tämän viikonlopun pettymystä sillä, että hän ei ollut sopinut mitään - eikä jumaliste halua sellaista elämää, että illanvietot pitäisi sopia viikkoa ennen! Minä taas toimin täysin epäreilusti ja moraalittomasti, kun oletin, että tämä viikonloppu olisi rauhallinen. Peruin omat menoni, ilmoitin useammalle ystävälleni, että pyhitän tämän viikonlopun nyt kotiasioille, mutta sehän ei tietysti paljoa painanut. Hän vaihtoi urheiluiltapäivän olutiltapäiväksi ja meidän (tai siis minun) koti-iltasuunnitelmat spontaaniksi riekkumiseksi kavereiden kanssa.

Tosin tällä hetkellä olen aika tyytyväinen, että tämä palautus maanpinnalle tapahtui näin pian. Tuntuu, että itse painoin paniikkinappia tuossa välillä: hinguin takaisin hänen luokseen, kehitin mitä ihmeellisemmät selitykset sille, että asiat muuttuu ja sorruin totaalisesti siihen hoivaajan rooliin, jota mies näytti kipeästi kaipaavan. Yksinäisyys tuntuu suurimmaksi osaksi helpottavalta, mutta jotkut hetket ovat täysin sietämättömät - ja juuri silloin haluaa valita tuon saman turvallisen hirttosilmukan kaulansa ympärille, jotta tuntuisi olevan edes jossain kiinni.

Pitäisi keksiä vielä keino ohittaa nuo tilanteet, auttaa itsensä yli niistä ja oppia sivuuttamaan ne alistuneet huokaukset puhelimessa, jotka kutsuvat juuri minua pelastamaan tämän miehen.
"So trust me when I say if a guy is treating you like he doesn't give a shit, he genuinely doesn't give a shit. No exceptions."
viiri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja UusiTäällä » 7.11.2010 21:49:55

viiri kirjoitti:
Minulle perusteltiin tämän viikonlopun pettymystä sillä, että hän ei ollut sopinut mitään - eikä jumaliste halua sellaista elämää, että illanvietot pitäisi sopia viikkoa ennen!

Niin, onhan se tietty aivan kaameaa kun joutuu elämään kuten muut ihmiset ja joskus suunnittelemaan elämäänsä muutama päivä eteenpäin... :shock:

Joskus toivon, että kännyköitä, tekstiviestejä, facebookia yms. ei olisi olemassa. Sitten ei voisi mies leikkiä sitä "mä soitan tunnin kuluttua" -leikkiä vaan olisi pakko ottaa niskasta itseään kiinni ja kyetä sopimaan asioita.

Mitä ihmettä päihteet oikein tekevät ihmisen empatiakyvylle? Mihin se oikein katoaa ja mistä se mieletön itsekkyys tulee???

Tässä oppii kaikkea uutta. Aiemmin jos miesystäväni ovat lähteneet suhteen alussa baariin, olen ollut huolissani siitä jos ne vaikka löytävät toisen naisen. Nyt kun tämä mies lähtee baariin, olen huolissani siitä säilyykö hän hengissä ja järjissään. :roll:
UusiTäällä

ViestiKirjoittaja parveke » 7.11.2010 23:01:22

niinhän on monta vuotta tullut pelättyä, että mitä on tapahtunut kun jätkällä on puhelin kiinni... aina ensimmäiseksi luulee, että nyt se on vetänyt liikaa nappeja ja nukahtanut ikiuneen tms.
mutta mitä oikeasti oli tapahtunut niin yleensä oli toisen mimmin matkassa ja ei ottanut riskiä että minä soittaisin.
parveke

ViestiKirjoittaja UusiTäällä » 8.11.2010 14:32:42

Niin, kyllä totta kai mullakin päässä käy se ajatus, että jospas mies jonkun toisen naisen kanssa vehtaa. Mutta just nyt tuntuu siltä, että se olisi pieni ongelma verrattuna siihen, että se riekkuu nyttenkin tuolla jossain kadulla tuhoamassa itseään ja omaa elämäänsä. Mies on niin paljon kiinnostuneempi päihteistä kuin naisista, että en tosissani osaa toisia naisia pelätä.
Hän soitti jonkin aikaa sitten niin selkeästi sekaisin, että oli siinä minulla itkussa pitelemistä heti kun luurin sain kiinni. Hieman sekavuutta tarinassa, ei muistikuvaa siitä mitä eilen oli sovittu, liian äänekäs ja aggressiivinen puhe ja jonkinmoinen ihme vihaisuus minua kohtaan vaikka en mitään paljon juurikaan edes kysellyt. Puhuessani hänen kanssaan kun hän on tuollaisessa tilassa, mun kaikki energia menee siihen miten selvitä puhelusta niin, että häntä suututtamatta saisin jonkinmoisen kuvan tilanteesta.
Mä en voi tajuta miten joku tahtoo tehdä itselleen niin paljon pahaa kuin hän tekee.
UusiTäällä

ViestiKirjoittaja parveke » 8.11.2010 15:20:33

niinhän ne juopot taitavat tehdä että kuulostavat hellyyttäviltä ja siltä, että heidän elämänlankansa on meidän hyvien naisten käsissä... yli 5v kuuntelin sitä, miten en saa ikinä jättää häntä, koska sitten hänelle käy huonosti..
se on juuri sitä aivopesua.
Sitten yhtenä kirkaana päivänä oli fritsut kaulassa ja sanoi, että nyt minun on tullut aika irrottaa... hän pärjää ja haluaa mennä elämässä eteenpäin.

Siinä on sitten pikkuisen kokoamista itsensä kanssa että hei haloo - eikö elämäntehtäväni ollut sinun tukemisesi ja sinun temppujesi loputon ymmärtäminen.
parveke

ViestiKirjoittaja UusiTäällä » 14.11.2010 13:37:33

Uhosin jo jättäväni miehen, sitten päätin yrittää uudestaan. Taitaa olla aika tuttua puuhaa monelle täällä... Ei kyllä oikeasti olisi mitään syytä yrittää uudestaan, mutta minun on vain niin vaikea hyväksyä todellisuutta. Luulen, että kannan mielessäni edelleenkin fantasiaa hänestä ja uskon hänen valheitaan, koska niin kovasti haluan uskoa.
Mies on käyttänyt jotain aineita enempi tai vähempi ainakin 15 vuotta. En todellakaan tajua, miksi nytkin haluan uskotella itselleni että kohta hän soittaa minulle ihan skarppina ja selvin päin? Vaikka kuulostaisikin selvältä, on hänessä sellainen määrä lääkkeitä, joiden ansiosta mä olisin taju kankaalla.
Mä olen todella kyllästynyt odottamiseen.
Uhhuh, anteeksi purkaus :?
UusiTäällä
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Kotikanava