Olet täällä

vaimoni on päihderiippuvainen

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

vaimoni on päihderiippuvainen

ViestiKirjoittaja Vieras » 13.11.2010 19:52:06

terve

Vähä neuvoa tulin hakemaan tänne. Eli olen nyt ollut vaimoni kanssa naimisissa yli pari vuotta ja tiesin silloin että hän käyttää jotain aina silloin tällöin ettei ihan jatkuvalla syötöllä, mutta nyt se on näyttänyt lähteneen täysin käsistä melkeinpä jokapäivä näen hänen pistävän suoneensa mitä milloinkin oli sitten lääkkeitä tai jotain muita myrkkyjä. Alussa ei ollut tälläistä ongelmaa mutta nytten alkaa itselläkin olla kiintiö täynnä kun hänestä on tullut väliinpitämätön ei kuuntele mitään mitä yrittää sanoa ja silloinkuin kun on jokin riita niin yritän selittää että mistä olen tullut vihaiseksi niin tuntuuu menevän puhe kuuroille korville. pahinta siinäkin on että hän yrittää tarkoituksella ärsyttää ja on itsekin myötänyt sen että tekee niin. yritän ajatella hänen parastaan ja auttaa vaikka tilanne on mikä on. tiedän että hänellä on monta muutakin huolen aihetta ihan oikeitakin huolen aiheita mitä näyttää vaivaavan häntä todella pahasti, mutta hän ei tee asialle yhtään mitään vaan turruttaa sen johonkin muuhun. en minäkään jaksa enään hoitaa hänen asioitaan kun ei suostu puhumaan edes niistä niin se tekee auttamisestakin todella hankalaa. olen remontoinut hänen asuntoaan myyntikuntoon että pääsisi pois tästä kylästä jossa ei näytä tulevan mitään muita kuin ongelmia ja osa niistä ongelmista on myös vaimoni aikaan saannoksia esim ole jo pari rikosilmoitusta ehtinyt tehdä koska olen itse joutunut kärsimään hänen kikkailuistaan. ......on vaan käynyt mielessä että onko tässä enään mitään järkeä töissä en voi käydä koska kaikki rahat menee vaimon lekuri ja neurologilaskuihin eikä jäisi senkään vertaa käteen mitä sosiaali toimesta saa. tunne on kuin olisi uppoavassa laivassa ja pelastus veneetkin on jo mennyt.... että mitä tässä tekee tekeekö vaan eropaperit ja muuttaako muualle ja jatkaa omaa elämää. vai koittaako sietää vuoden loppuun että jos hän lopettaisi pöperöiden vetämisen niinkuin on luvannut... jos sellaisen lupauksen osaa pitää
Vieras

Re: vaimoni on päihderiippuvainen

ViestiKirjoittaja parveke » 13.11.2010 21:18:39

ei kannata odottaa!
ihminen lopettaa jos lopettaa (harvemmin lopettaa - ainakin minun kaveripiirissäni näyttää siltä) ja sillä ei varmaan avioliiton kanssa ole paljon tekemistä.
Menet vaan omillesi ja tämä kanava on aivan ihana tuki, täällä voi kanssasisarten ja -veljien kanssa purkaa ulos kaiken pettymyksen, vitutuksen, ikävän.. ja mitä nyt tunteita tuleekin eteen.
Ainakin minä ajattelen niin, että jossain vaiheessa auttamisen raja tulee eteen ja silloin pitää miettiä, haluaako pelastaa toisen vai ehkä sittenkin itsensä.
Sitten kun on itse vähän vahvempi niin voi miettiä tarkemmin suhdetta vaimoon.
ONNEA sinulle ja voimia - minkä tien sitten valitsetkin.
parveke

ViestiKirjoittaja Ellis79 » 14.11.2010 22:19:14

Moi,

Tervetuloa!

Vieras kirjoitti:... että mitä tässä tekee tekeekö vaan eropaperit ja muuttaako muualle ja jatkaa omaa elämää. vai koittaako sietää vuoden loppuun että jos hän lopettaisi pöperöiden vetämisen niinkuin on luvannut... jos sellaisen lupauksen osaa pitää

Onko hän siis luvannut lopettaa vuoden loppuun mennessä, vai ylipäätään luvannut lopettaa, ja ajattelit odottaa tapahtuuko se vuoden loppuun mennessä vai ei?

No, lopputuloksella ei liene väliä. En muista mistä, ehkä AA-kirjallisuudesta kerran luin tällaisen pohdinnan:
"Mistä tiedät, että juova alkoholisti valehtelee?
------Hän avaa suunsa".

Läheisen tuska on käsinkosketeltavaa. Siksi on vaikea ymmärtää, että päihderiippuvaisen kanssa hänen valheidensa uskominen on sama kuin siiman antaminen, mahdollistaminen. Jättää häntä ei tarvitse, mutta hänet pitää päästää irti, omilleen.

Saat sen, mistä luovut.
Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa,
rohkeutta muuttaa mitä voin, ja viisautta erottaa nämä toisistaan.

(selenita79@gmail.com)
Ellis79
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja J-A » 19.11.2010 10:06:45

Eikö vaimo sitten suostu siihen paikkakunnan vaihtoon? Vaikka vieroitusjakso, ihana lyhyt esim. kuukausi ensin että ainakin ajattelee asiaa kliininä. itse lopetin noin subuteksin päivittäiskäytön omasta halsuta, koska tapasin tyttöystävän ja elämääni ei mahtunut yhtä aikaa hän ja päivittäinen bupren säätäminen. Itse päihtyminen ei sinänsä ollut ongelma kosk käytin mietoja annoksia kipuihini, joihin en saanut lääkkeitä julkiselta h-merkinnän takia. Se jälkeen kuitenkin jatkoin viihdekäyttöä silloin tällöin ja homma pysyi kyllä ihan hanskassa, mutta nyt on suunniteltu lasta ja siihen taas ei ainakaan sosiaaliviranomaisten suhtautumisen kannalta ajatellen sovi vetäminen ollenkaan, niin piti ihan silmiin katsoen luvata tuo viihteilynkin lopettaminen. Vähän haikea olohan se on, kun kyseessä oli lempipäihde, en tykkää siitä päänsekoittamisesta, vaan enemmän euforiasta niin opioidithan ne sitten on "mun juttu". Parempi kuitenkin kuin alkoholi. Niin tähän meidän suunnitelmaan kuuluu että jos hän sitten tässä joskus tulevaisuudessa raskaaksi tulee niin lapsen syntymän aikoihin viahdetaan myös paikkakuntaa, kosk tässä pikkukylässä on niin vaikeaa pysyä erossa piireistä kun kaikki (ihan oikeasti hyvät) ystävätkin käyttää ainakin viihdekäyttönä ja minun maine on sellainen että huostaanotto on lähes varma juttu, varsinkin kun seuloissa on tuon satunnaisen käytön takia näkynyt pubre vielä vieroituksen jälkeenkin. Minä kyllä muistutin heitä, että tavoitteeni oli nimenomaan saada kipuihin sellainen lääkitys että voin lopettaa päivittäiskäytön, enkä luvannut luopua aineesta lopullisesti. Mutta nyt olen luvannut ja lupausten kannalta paljon korkeammalle ja merkittävämmälle taholle (tyttöystävälleni).

Paikkakunta mille aiottiin lähteä on siitä hyvä, egttä siellä asuu vanhoja tuttuja joista kukaan ei käytä, joten sosiaalista elämää on, lisäksi siellä asuu paljon sukulaisia jotka voivat olla tiukoissa tilanteissa apuna lapsen hoidon kanssa. Myös työtilanne on tuolla parempi ja tyttöystäväni pystyy jatkamaan tällä hetkellä käymäänsä koulua myö sillä paikkakunnalla, ehkä jopa hieman laadukkaammassa oppilaitoksessa.
J-A

Paluu Kotikanava