Olet täällä

Viikonloppujuoppo

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Viikonloppujuoppo

ViestiKirjoittaja Vieras » 22.9.2018 07:27:03

Luin noita edellisiä kirjoituksia ja on pakko vastata, ettei nuo ongelmat ole oikeasti vain alkoholistilla, kyllä niitä on jokaisella ihmisellä.
Kun aletaan seurustella niin uskon että jokainen, me mukaan luettuna, näytämme parhaat puolet toisillemme. Ja ei kukaan pysy samana ihmisenä iänkaiken? Sehän on mahdottomuus, oli alkoholisti tai ei.
Muutama viikko sitten marmatin puolisolleni, että hän on muuttunut ihan toisenlaiseksi kuin alkuaikoina oli. Muistelin millaisia olimme ennen, kymmenen vuotta sitten. Eikä tosiaan ole alkoholismista nyt kyse.
Kyllähän asia on niin että me jotkut (naiset ja miehet) olemme liian kärkkäitä syynäämään muita ihmisiä millaisia he ovat ja unohdamme että myös me muutumme?
Aloin miettiä että, olenko ystävällinen? Millaiset kasvon ilmeet minulla on? Olenko tyytymätön mielessäni, sisälläni?
Kyllä toinen ihminen tajuaa ja huomaa kun ei ole onnellinen eikä tyytyväinen itseensä ja muihin? Puolin ja toisin. Ja riitaan tarvitaan aina kaksi.
Tulin tänne lukemaan, kun olen entinen alkoholistin puoliso ja ajattelin että saan tukea vaikeaan aikaan. Hyvin helposti voisin alkaa moittia täällä puolisoani, kyllä hänessä sättimistä ja vikoja olisi. Mutten sitä halua, vaan itseäni muuttaa. Miten saan omaan elämääni iloa ja rauhaa.
Meillä minä olen se, joka mäkisee joka asiasta, puoliso tekee kaiken aina väärin. Ja kaiken takana on vain se että olen tullut tyytymättömäksi. Taistelen kovasti nyt sitä vastaan. Mutta jospa vain hellittäisin ja antaisin olla.
Myöntäisin ääneen sen etten ole tytyväinen tähän tilanteeseen nyt.
Vieras

ViestiKirjoittaja pohdiskelija_ » 22.9.2018 07:55:10

Vieras kirjoitti:Luin noita edellisiä kirjoituksia ja on pakko vastata, ettei nuo ongelmat ole oikeasti vain alkoholistilla, kyllä niitä on jokaisella ihmisellä.
Kun aletaan seurustella niin uskon että jokainen, me mukaan luettuna, näytämme parhaat puolet toisillemme. Ja ei kukaan pysy samana ihmisenä iänkaiken? Sehän on mahdottomuus, oli alkoholisti tai ei.
--

Tulin tänne lukemaan, kun olen entinen alkoholistin puoliso ja ajattelin että saan tukea vaikeaan aikaan. Hyvin helposti voisin alkaa moittia täällä puolisoani, kyllä hänessä sättimistä ja vikoja olisi. Mutten sitä halua, vaan itseäni muuttaa. Miten saan omaan elämääni iloa ja rauhaa.
Meillä minä olen se, joka mäkisee joka asiasta, puoliso tekee kaiken aina väärin. Ja kaiken takana on vain se että olen tullut tyytymättömäksi. Taistelen kovasti nyt sitä vastaan. Mutta jospa vain hellittäisin ja antaisin olla.
Myöntäisin ääneen sen etten ole tytyväinen tähän tilanteeseen nyt.

Tämä on tietysti totta. Luin Marianna Stolbowin kirjoja hiljattain.. Kuinka "markkinoimme" itseämme niillä keinoin, joilla aiemmin olemme saaneet hyväksyntää tai rakkautta.. Paassaaminen, hoivaaminen, omien mielipiteiden peittely.. Ihmissuhteeseen saatetaan mennä lajapaketissa, mikä peittää todellisen minän, toiveet ja tarpeet. Ja jos ei niitä heti tai edes myöhemmin ala itse kertoa, mistä se toinen ne voi arvata.. Sitten kommunikaatio on äksyilevää ja mielessään jurnuttaa, kun toinen ei ole ajatustenlukija.. No vaikka sanoo alkuun aina ,"minä voin tiskata, minä voin hoitaa lapsia".. Sitten se muuttuu normaaliksi käytännöksi, eikä toinen enää osallistu; varsinkin jos saa haukut tehtyään homman eri tavalla eli "väärin".

Olen minäkin erilainen, ehkä jotenkin eri ihminenkin mitä nuorena. Outoahan olisi jos eletty elämä ei muuta mitenkään, ei muutu, ei viisastu, ei kehity. Toisaalta myös riski katkeroitumiseen ja muuhn ikäväänkin on.

Mut vieras, mihin oikeastaan olet tyytymätön? Mistä ylipäätään löytää sen syyn? Voi olla ikäkriisi, kaipaa lisää omaa aikaa tai jotain. Ainahan vika ei ole puolisossa, vaan itsessäkin on meneillään jotain. Mulla on vähän työstämistä vanhenemisessa.. käytin yli 10 vuotta tavallaan parhaita vuosia vaikeassa ihmissuhteessa, suostuin myös kuuntelemaan vanhempien taholta haukkumista ym. Keho rapistuu, osa mahdollisuuksista meni jo. :mrgreen: Mutta itse siinä olin.. toisaalta olen vasta yli 40-vuotias, tietyllä tapaa voin nyt paremmin ja olen terveempi kuin suhteessa tämän alkoholisoituneen miehen kanssa. Mutta junnaan vaan jossain välitilassa, en pääse eteenpäin, enkä tietenkään taaksekaan. Uskon, että tämä menee ohi ajastaan. Mulla on lisänä vielä tuo isäni muistisairaus, joka löi naaman eteen elämän rajallisuuden... Enkä enää halua suostus huonoon kohteluun tai halua olla ihmiisuhteissa, joissa on koko ajan paha olla.

Viina kyllä muuttaa ihmistä enemmän kuin pelkkä elämä. Entistä puolisoa katsoin tavatessa ja tietty suru ja raivokin valtasi mielen. Ihminen on koko ajan kärttyinen, juuri tuo jonkun mainitsema "ei kiinnosta" kuului useaan kertaan eri asioista. Jatkuvia kipuja ja miksei olisi kun olo on jatkuva känni ja krapula, eikä mennen ajan nousuhumalan hilpeyttä enää näy. Alkoholi muuttaa persoonaa, muuttaa hermostoa. Ihminen on lyhytpinnainen ja kärttyinen ja tosiaan kaikki aika ilman viinaa on kärvistelyä, eikä sitä enää pysty peittelemään. Mutta me läheiset emme voi sille mitään, toista ei voi pelastaa, eikä muuttaa. Suututtaa tietysti katsoa tuota hidasta, sanoisiko jopa kuolinkamppailua, vuosia. En itse kestä sitä liian läheltä nähdä. Siinä mielessä alkoholistin puolisona tilanne on erilainen tuon muuttumisen suhteen. Se muuttuminen ei ole tavallista elämänkaaren aikana tapahtuvaa vaan alkoholismiin sairastuneen oireita, tuhoutumista. Ihmisestä rapisee ja tuhoutuu pikkuhiljaa kaikki hienot puolet, mihin on aikanaan ihastunut ja jäljellä on kivulloinen ja kärttyisä kuori, joka rutistaa kaljapurkki vielä sohvalle sammuneena.

Mukavaa viikonloppua kaikille, tehdään itsellemme mieluisia asioita, edes vähän!
pohdiskelija_

ViestiKirjoittaja Sarasota » 16.11.2019 12:53:33

Luin tämän koko ketjun läpi ja oli kuin olisi romaania lukenut. Tosin alkoi toistamaan samaa kavaa :!: Tuntui että teistä vakikirjoittajista olisi tullut ihan "läheisiä" minulle! :shock:

Delfi, Hemmiina ja muutkin, mitä kuuluu? Jos näette tämän niin toivottavasti vastaatte, vaikka vain lyhyestikin.
Etenkin sinun tarinasi, matkasi, Hemmiina, kosketti. Voi kuinka helpottunut olinkaan puolestasi kun teit lopullisen eropäätöksen. Ja kuinka teillä miehesi kanssa eronkin jälkeen säilyi tietynlainen "kumppanuus". Mitähän miehellesi kuuluu.. :?: Toivottavasti sinulla on kaikki hyvin! :D <3

Ihanaa elämää teille kaikille jotka tätä luette.
Terveisin,

Sarasota (kaupunki jenkkilässä, mutta kumpikin, Sara ja sota sopivat minuun)
Sarasota

Edellinen

Paluu Kotikanava